Advertenties


Knarsend geluid

Gestart door K3ng, 1 mei 2013, 14:19:05

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

K3ng

Goede middag allemaal,

eergisteren was er opeens een knarsend geluid wat onder de motorkap vandaan kwam. Ik kan niet goed vaststellen waar het geluid nu precies vandaan komt. Het geluid lijkt alsof er twee draaiende metalen delen langs elkaar heen lopen zonder dat er goed geolied wordt (dat is hoe ik het het best kan omschrijven).

Ik heb mijn hand boven op de motor gelegd vlakbij de vulopening voor de olie om te kunnen voelen of het geluid daar vandaan zou kunnen komen. Dit lijkt niet het geval. Als je voor de auto staat heb je links een aantal draaiende delen (meen de spanrollen e.d.). Als ik daar mijn hand neerleg voelt het alsof het daar weg lijkt te komen.

Over de auto:
Tijdens het rijden merk je er eigenlijk helemaal niets van. Er is geen verlies in vermogen, geen rare trillingen door de auto of andere zaken waarvan je denkt "he, er is iets mis met de auto". De auto loopt netjes stationair, olie is bijgevuld en starten is lopen.

Bouwjaar: 2000
Type: Megane Scenic 2.0 16v
KM: 217.000

Ik heb ook vernomen dat het de distributieriem zou kunnen zijn. Ik weet niet hoe ik dit kan controleren.

Nu heb ik de volgende vragen:
- Weet iemand wat het zou kunnen zijn en hoe ik dat kan checken (uitsluiten)?
- Hoe kan ik controleren of de distributieriem nog goed is?


Rogier

Wanneer heb je het knarsen, heb je dit toevallig tijdens het insturen van bijv een parkeerplaats ? want dan zou het je homiokineet kunnen zijn.

K3ng

Goede morgen,

het geluid komt niet wanneer ik instuur of iets dergelijks. Het is er meteen wanneer ik de auto start. Ik heb mij net laten vertellen dat het mogelijk de dymamopoelie kan zijn.


matthew

Kan de dynamo zijn of dynamo poelie, wat ook kan de stuurbekrachtegingspomp.

Maar om zelf niet te gaan liggen gokken zou ik langs een garage gaan waar ze apparatuur hebben om te kunnen luisteren wat het probleem zou kunnen zijn.

Dat kost ze 10 minuutjes en jij weet gelijk meer.

yaap

Als het geluid verandert bij verschillend toerental, hoger het t.t. hoe hoger het gekras. vaak lagertjes waterpomp, dynamo. Snaarspanning is ca. 1 cm op langste vrije deel.

Heatzone (Mark)

Ik zou het inderdaad zeker even optijd na laten kijken. Zelf heb ik een rotte lager gehad bij me distributiegedeelte en heb dat snel laten verhelpen door meteen de hele distributieriem, waterpomp en multiriem te laten vervangen en natuurlijk alle meelooprollen enzovoort. 2 monteurs naar laten kijken en zeiden allebei niet mee rijden en meteen laten vervangen.

Wat je natuurlijk wil voorkomen is dat het wel een rotte later is of iets in die richting en straks je distributieriem eraf loopt of knalt. Dan ben je veel verder weg. Wanneer is je riem vervangen?

EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev