Recente berichten
 #31
			Projecten / Re: 2.0 16v F7R Coupé Ramon
Laatste bericht door Ramon87 - 23 mei 2025, 09:51:2518-05-2025 – Klaar maken voor de Franse Auto Dag 2025
Kameraad en ikzelf hadden streven om dit jaar wat plekken te bezoeken en evenementen bij te wonen met onze auto's. Visscher Classique staat ook op ons lijstje en laat dit nu leuk te combineren zijn met de Franse Auto Dag.
Mégane is nu goed en er ligt geen olie meer onder de auto (al is de krukaskeerring wel slecht).
Daarvoor moet de auto natuurlijk wel een grondige wasbeurt krijgen. De auto zat sinds de as wissel niet meer onder de hoes en dat was te zien. Een dikke laag stof. Zand, pollen en van alles.
Bewust het wassen uitgesteld, om te voorkomen dat ik elke week de auto sta te wassen.
Eerste de Clio even grondig gewassen en toen de Mégane.
Dit keer de auto eerst ingespoten met de foamlans en dit laten inwerken. Auto goed afgespoten en gewassen.
Ik was ook eigenlijk zo klaar, omdat de auto gewoon niet zo vies was eronder.







Afdrogen en klaar.
Donderdags in de laatste uren van de dag de auto nog even voorbereid voor de potentiële regen op zondag. Dus plastic trim behandeld met Chemical Guys Tire Gel, Glas behandeld met RainX en de lak goed in de Wax gezet van Poorboy.
Banden zijn mooi mat dus hier gaat geen product op. Onder de motorkap alles even afgenomen. Alleen de onderkant van de motorkap kan nog even wat aandacht gebruiken. Als ik nog wat tijd vind.
Nog een keer met de lap door de binnenkant en de matten snel bewerkt met de stofzuiger.
Klaar voor de Concours d'Elégance zondag. Tot dan.

		Kameraad en ikzelf hadden streven om dit jaar wat plekken te bezoeken en evenementen bij te wonen met onze auto's. Visscher Classique staat ook op ons lijstje en laat dit nu leuk te combineren zijn met de Franse Auto Dag.
Mégane is nu goed en er ligt geen olie meer onder de auto (al is de krukaskeerring wel slecht).
Daarvoor moet de auto natuurlijk wel een grondige wasbeurt krijgen. De auto zat sinds de as wissel niet meer onder de hoes en dat was te zien. Een dikke laag stof. Zand, pollen en van alles.
Bewust het wassen uitgesteld, om te voorkomen dat ik elke week de auto sta te wassen.
Eerste de Clio even grondig gewassen en toen de Mégane.
Dit keer de auto eerst ingespoten met de foamlans en dit laten inwerken. Auto goed afgespoten en gewassen.
Ik was ook eigenlijk zo klaar, omdat de auto gewoon niet zo vies was eronder.







Afdrogen en klaar.
Donderdags in de laatste uren van de dag de auto nog even voorbereid voor de potentiële regen op zondag. Dus plastic trim behandeld met Chemical Guys Tire Gel, Glas behandeld met RainX en de lak goed in de Wax gezet van Poorboy.
Banden zijn mooi mat dus hier gaat geen product op. Onder de motorkap alles even afgenomen. Alleen de onderkant van de motorkap kan nog even wat aandacht gebruiken. Als ik nog wat tijd vind.
Nog een keer met de lap door de binnenkant en de matten snel bewerkt met de stofzuiger.
Klaar voor de Concours d'Elégance zondag. Tot dan.

 #32
			[Mégane I] Overig / Re: Lekkende brandstoftank
Laatste bericht door mark - 13 mei 2025, 20:09:28Tank leegrijden, nieuw schroefdeksel en o-ring bestellen.
En de pomp opnieuw monteren. Dit komt idd heel precies, maar om hiervoor direct een andere tank te monteren is wel heel overdreven.
		En de pomp opnieuw monteren. Dit komt idd heel precies, maar om hiervoor direct een andere tank te monteren is wel heel overdreven.
 #33
			[Mégane I] Overig / Lekkende brandstoftank
Laatste bericht door MEGANE fan - 10 mei 2025, 15:21:16Ik rij in een Megane 2008. Een paar maanden terug had ik storing. Onder het rijden sloeg de motor af en het duurde dan even voordat ik weer kon starten. Hier en daar geinformerd en steeds vertelde ze mij, dat het vermoedelijk aan de brandstofpomp zou liggen. Helaas lag het hier niet aan, alleen is door mijn garage de pomp onjuist geinstalleerd. Navraag bij een Renaultgarage vertelde ze mij dat aansluiting van de pomp naar de tank heel secuur moet, anders gaat deze aansluiting lekken. Dat is dus nu het geval. Ze adviseren een nieuwe benzinetank alleen die is niet meer te krijgen. Een tweedehands tank is nog wel aan te komen, alleen de Renault garage durft geen garantie te geven dat het lukt om de lekkage te verhelpen met een tweedehands tank.
Wie weet raad?
		Wie weet raad?
 #34
			[Mégane 2] Motorisch / Zekering start/stop brand soms...
Laatste bericht door Pmaarschalk - 6 mei 2025, 21:35:00Ik heb sinds maart dit jaar een grand scenic 2 1.6 16v uit 2006 gekocht. Ik heb nu 2 keer dezelfde startproblemen gehad. Bij het drukken op de startknop doet de startmotor niks. Je hoort wat klikken maar geen draaien van de startmotor. 
Bij 1e keer anwb erbij gehad die zei dat het de startmotor was. Na aantrekken auto naar garage gebracht. Hier hebben ze startmotor nageken en werkte perfect door 12v aan te sluiten. Ze hadden verder geen tijd om verder te zoeken. Aangezien we die dag op vakantie gingen auto opgehaald, laten aanduwen en naar huis gereden. Zelf wat onderzoek gedaan en bleek zekering doorgebrand van start/stop. Deze vervangen en alsnog op vakantie gegaan.
Na zo'n 4000 km gereden te hebben en tig keren gestart weer zelfde probleem. Meerdere keren zekering vervangen maar bij starten meteen zekering kapot. Via eigenaar van huisje wat we gehuurd hebben een monteur geregeld die langskwam. Hij had met hulpaccu de auto gestart rechtstreeks op de startmotor. Zijn conclusie is dat startmotor goed is en waarschijnlijk een sluiting in bedrading van sleutelkaartpoort of ergens anders in start systeem.
Voor de zekerheid extra kabeltje gemaakt na zekering zodat we zelf auto kunnen starten als zekering weer doorbrand.
Na nog eens 3000 km rijden en tig keer starten tot nu toe geen probleem meer gehad. Maar vertrouw het niet dus wil het verder uitzoeken.
Iemand een idee wat het zou kunnen zijn? Of waar te beginnen met zoeken?
Heeft iemand toevallig een elektrisch schema van het start/stop systeem?
		Bij 1e keer anwb erbij gehad die zei dat het de startmotor was. Na aantrekken auto naar garage gebracht. Hier hebben ze startmotor nageken en werkte perfect door 12v aan te sluiten. Ze hadden verder geen tijd om verder te zoeken. Aangezien we die dag op vakantie gingen auto opgehaald, laten aanduwen en naar huis gereden. Zelf wat onderzoek gedaan en bleek zekering doorgebrand van start/stop. Deze vervangen en alsnog op vakantie gegaan.
Na zo'n 4000 km gereden te hebben en tig keren gestart weer zelfde probleem. Meerdere keren zekering vervangen maar bij starten meteen zekering kapot. Via eigenaar van huisje wat we gehuurd hebben een monteur geregeld die langskwam. Hij had met hulpaccu de auto gestart rechtstreeks op de startmotor. Zijn conclusie is dat startmotor goed is en waarschijnlijk een sluiting in bedrading van sleutelkaartpoort of ergens anders in start systeem.
Voor de zekerheid extra kabeltje gemaakt na zekering zodat we zelf auto kunnen starten als zekering weer doorbrand.
Na nog eens 3000 km rijden en tig keer starten tot nu toe geen probleem meer gehad. Maar vertrouw het niet dus wil het verder uitzoeken.
Iemand een idee wat het zou kunnen zijn? Of waar te beginnen met zoeken?
Heeft iemand toevallig een elektrisch schema van het start/stop systeem?
 #35
			Projecten / Re: 2.0 16v F7R Coupé Ramon
Laatste bericht door Ramon87 - 4 mei 2025, 19:41:0602-05-2025 – As installeren
As besteld op Autodoc en toen was het even wachten. Uiteindelijk gekozen voor een Magneti Marelli OEM onderdeel. Ik vind dat je heel moeilijk om de kwaliteit van vervangende te beoordelen. Het voelt steeds vaker als een gokje op hoop dat je er geen miskoop mee doet. Het is lastig zoeken op internet en als iemand die niet hele dagen met auto's bezig is, heb ik ook die ervaring helaas niet.
In ieder geval binnen gekregen incl nieuwe bakolie. Als eerste beide assen eens goed met elkaar vergeleken. De nieuwe is een goede 5mm langer, maar dit ziet er verwaarloosbaar uit.
De ABS ring is het enige wat twijfelachtig overkomt. De tanden, 44, kloppen, maar de ring is de helft van de oude ring.

De montage ring voor op de bak over gezet (deze zag er eigenlijk nog best goed uit) en alles naar de auto verplaatst.
As monteren ging voorspoedig. Alles nog een keer afnemen, as plaatsen en wat vet over de spiebanen zodat de as er ook weer uit wilt als dat nodig is.
Ik had wel mijn twijfels over de plaatsing van de ABS ring t.o.v. de sensor. Deze toch maar iets richting de sensor getikt op hoop dat de sensor deze goed oppakt.


De coilover nog even een poetsbeurt gegeven, voordat deze weer onder de auto gaat. Alles vast zetten (incl. plug van de versnellingsbak) en olie weer op de bak.


De auto vervolgens even laten lopen op de bokken terwijl ik de boel opruim. Even alle versnellingen door en op snelheid brengen.
Nog even een laatste controle en dan de onderplaat terug plaatsen en de auto weer op de grond zetten.

Vervolgens even lekker gereden en eenmaal thuis toen de auto weer afgekoeld was even goed eronder gekeken. Hoes is in ieder geval nog droog, dus denk missie geslaagd.
ABS lampje ging weer uit toen ik eenmaal aan het rijden was (doordat ik de auto hoog heb laten draaien merkte de ABS dat de achterwielen niet zaten mee te draaien).
Toen ik de auto toch hoog had staan de coilover aan de andere kant ook even verwijderd en een grondige schoonmaakbeurt gegeven. Alles voor het behoud.
Daarmee is deze tussen projectje ook weer voltooid. De oude as even wat meer schoon gemaakt en terug geplaatst in de verpakking van de nieuwe as. Deze ga ik nog een keer opknappen als ik wat meer tijd heb en dan kan die op de schap.
		As besteld op Autodoc en toen was het even wachten. Uiteindelijk gekozen voor een Magneti Marelli OEM onderdeel. Ik vind dat je heel moeilijk om de kwaliteit van vervangende te beoordelen. Het voelt steeds vaker als een gokje op hoop dat je er geen miskoop mee doet. Het is lastig zoeken op internet en als iemand die niet hele dagen met auto's bezig is, heb ik ook die ervaring helaas niet.
In ieder geval binnen gekregen incl nieuwe bakolie. Als eerste beide assen eens goed met elkaar vergeleken. De nieuwe is een goede 5mm langer, maar dit ziet er verwaarloosbaar uit.
De ABS ring is het enige wat twijfelachtig overkomt. De tanden, 44, kloppen, maar de ring is de helft van de oude ring.

De montage ring voor op de bak over gezet (deze zag er eigenlijk nog best goed uit) en alles naar de auto verplaatst.
As monteren ging voorspoedig. Alles nog een keer afnemen, as plaatsen en wat vet over de spiebanen zodat de as er ook weer uit wilt als dat nodig is.
Ik had wel mijn twijfels over de plaatsing van de ABS ring t.o.v. de sensor. Deze toch maar iets richting de sensor getikt op hoop dat de sensor deze goed oppakt.


De coilover nog even een poetsbeurt gegeven, voordat deze weer onder de auto gaat. Alles vast zetten (incl. plug van de versnellingsbak) en olie weer op de bak.


De auto vervolgens even laten lopen op de bokken terwijl ik de boel opruim. Even alle versnellingen door en op snelheid brengen.
Nog even een laatste controle en dan de onderplaat terug plaatsen en de auto weer op de grond zetten.

Vervolgens even lekker gereden en eenmaal thuis toen de auto weer afgekoeld was even goed eronder gekeken. Hoes is in ieder geval nog droog, dus denk missie geslaagd.
ABS lampje ging weer uit toen ik eenmaal aan het rijden was (doordat ik de auto hoog heb laten draaien merkte de ABS dat de achterwielen niet zaten mee te draaien).
Toen ik de auto toch hoog had staan de coilover aan de andere kant ook even verwijderd en een grondige schoonmaakbeurt gegeven. Alles voor het behoud.
Daarmee is deze tussen projectje ook weer voltooid. De oude as even wat meer schoon gemaakt en terug geplaatst in de verpakking van de nieuwe as. Deze ga ik nog een keer opknappen als ik wat meer tijd heb en dan kan die op de schap.
 #36
			[Mégane 2] Overig / Re: Hoedenplank cabrio gaat ni...
Laatste bericht door mjagte01 - 24 april 2025, 08:54:56Beste,
Ik heb een Renault Megane uit 2008 en helaas mijn dak doet het prima maar mijn hoedenplank gaat niet meer naar beneden. Uit alle reacties is gebleken dat het hoogstwaarschijnlijk een kapotte kabel is en dat die niet meer leverbaar is. Ook de renaultdealer kan me niet helpen. Nu heb ik deze auto gekocht omdat ik een enorme cabrio liefhebber ben.
Zeg ik iets heel doms als ik de optie wil overwegen mijn hele hoedenplank weg te halen? Dat is in open stand niet zo mooi (is stukje achterklep niet afgedekt). Maar dan zou ik in ieder geval weer cabrio kunnen rijden.
Is er een renault kenner die me hierover zou kunnen adviseren. Hartelijk dank alvast! Miranda
		Ik heb een Renault Megane uit 2008 en helaas mijn dak doet het prima maar mijn hoedenplank gaat niet meer naar beneden. Uit alle reacties is gebleken dat het hoogstwaarschijnlijk een kapotte kabel is en dat die niet meer leverbaar is. Ook de renaultdealer kan me niet helpen. Nu heb ik deze auto gekocht omdat ik een enorme cabrio liefhebber ben.
Zeg ik iets heel doms als ik de optie wil overwegen mijn hele hoedenplank weg te halen? Dat is in open stand niet zo mooi (is stukje achterklep niet afgedekt). Maar dan zou ik in ieder geval weer cabrio kunnen rijden.
Is er een renault kenner die me hierover zou kunnen adviseren. Hartelijk dank alvast! Miranda
 #37
			Projecten / Re: 2.0 16v F7R Coupé Ramon
Laatste bericht door Ramon87 - 18 april 2025, 20:15:4618-04-2025 – As verwijderen 
Vandaag me er toe gezet om de linker vooras te verwijderen uit de Mégane. Om te kijken waar de lekkage echt vandaan komt en om dan te kijken welke onderdelen ik exact nodig heb.
Ik had eigenlijk helemaal geen zin in deze klus, maar ja. Gaat goed komen.
Auto weer hoog gezet. Bak olie eraf. Wiel eraf en schokbreker verwijderen. Asmoer er helemaal af (had deze al los gedraaid toen de auto op de grond stond).
Vervolgens de 2 boutjes in de bak los (gingen zonder problemen los en geen beschadigingen te zien) en daarna kon de As er redelijk makkelijk uit (heb uiteindelijk de remklauw ook verwijderd om wat meer ruimte te creëren.
Dopje op de bak geplaatst zodat er verder geen vuil in kan komen en ook direct een nieuwe koperringetje op de plug gedaan en deze hand vast er weer in gedraaid (niet straks vergeten aan te draaien als de olie er weer op gaat).
De ashoes was inderdaad gescheurd. Ook achter de stofkapje lekte er olie, dus mogelijk dat de lager ook niet goed meer is. De as welke nu natuurlijk 29 jaar oud was, zag er verder ook niet fris meer uit. Uiteinde lijkt al eens bewerkt te zijn en de ABS ring was dusdanig roestig dat dit ook een kwestie van tijd is voordat deze knapt. Voor het prijsverschil tussen een reparatiekit voor de ashoes en een complete nieuwe as, ga ik nu toch zeer waarschijnlijk voor een nieuwe as.
Oude as gaat nog niet weg. Misschien dat ik deze nog eens oplap, zodat deze als reserve op de plank kan liggen. Zeldzaam inmiddels een originele as voor een Mégane uit 1995.
Onderdelen bestellen en dan even wachten zodat alles weer in elkaar kan. Hopelijk dat de olielekkage dan een stuk minder is (als in alleen de krukas keerring).
De olie vlekken welke ik aantrof na 1 week en eigenlijk 1 rit.

Olie eraf

Schokbreker weg, remklauw eraf en as eruit

Afdoppen

Staat van de as





		Vandaag me er toe gezet om de linker vooras te verwijderen uit de Mégane. Om te kijken waar de lekkage echt vandaan komt en om dan te kijken welke onderdelen ik exact nodig heb.
Ik had eigenlijk helemaal geen zin in deze klus, maar ja. Gaat goed komen.
Auto weer hoog gezet. Bak olie eraf. Wiel eraf en schokbreker verwijderen. Asmoer er helemaal af (had deze al los gedraaid toen de auto op de grond stond).
Vervolgens de 2 boutjes in de bak los (gingen zonder problemen los en geen beschadigingen te zien) en daarna kon de As er redelijk makkelijk uit (heb uiteindelijk de remklauw ook verwijderd om wat meer ruimte te creëren.
Dopje op de bak geplaatst zodat er verder geen vuil in kan komen en ook direct een nieuwe koperringetje op de plug gedaan en deze hand vast er weer in gedraaid (niet straks vergeten aan te draaien als de olie er weer op gaat).
De ashoes was inderdaad gescheurd. Ook achter de stofkapje lekte er olie, dus mogelijk dat de lager ook niet goed meer is. De as welke nu natuurlijk 29 jaar oud was, zag er verder ook niet fris meer uit. Uiteinde lijkt al eens bewerkt te zijn en de ABS ring was dusdanig roestig dat dit ook een kwestie van tijd is voordat deze knapt. Voor het prijsverschil tussen een reparatiekit voor de ashoes en een complete nieuwe as, ga ik nu toch zeer waarschijnlijk voor een nieuwe as.
Oude as gaat nog niet weg. Misschien dat ik deze nog eens oplap, zodat deze als reserve op de plank kan liggen. Zeldzaam inmiddels een originele as voor een Mégane uit 1995.
Onderdelen bestellen en dan even wachten zodat alles weer in elkaar kan. Hopelijk dat de olielekkage dan een stuk minder is (als in alleen de krukas keerring).
De olie vlekken welke ik aantrof na 1 week en eigenlijk 1 rit.

Olie eraf

Schokbreker weg, remklauw eraf en as eruit

Afdoppen

Staat van de as





 #38
			Projecten / Re: 2.0 16v F7R Coupé Ramon
Laatste bericht door Ramon87 - 18 april 2025, 19:50:5812-04-2025 – Goede schoonmaakbeurt
Het weer was er naar en ik had wat tijd voor mijzelf. Mijn plan was om mijn versgespoten wiel weer terug op de auto te plaatsen, waar ik eerder die week de nieuwe band op heb laten plaatsen.
Voor het eerst in jaren 4 de zelfde banden. Maar als ik er een schone vers gespoten velg terug plaats, moet het natuurlijk niet te zien zijn. Dus mijn pan om de auto rondom en onder eens een goede schoonmaakbeurt te geven.
Om alle wielen goed schoon te maken en zodat goed bij de onderkant kon, de auto hoog gezet.
Wielen verwijderd, alles in de wielkasten schoongemaakt, onderkant schoon gemaakt, wielen schoongemaakt en als laatste de gehele buitenkant even een goede wasbeurt gegeven.
Ik had nog wat tijd over, zodat ik het interieur kon uitzuigen en een deel van het leer kon behandelen.
In het proces ook de onderzijde van het motorblok een beetje schoongemaakt. Vooral de olie druppels schoonmaken. Ik wist dat de krusaskeering lekte (staat nog op de to do lijst), maar nu zag ik het meeste olie bij de versnellingsbak vandaan komen. Specifiek de ashoes aan de versnellingsbak.
Dus dit moet ik eigenlijk z.s.m. oppakken. De olie op de plaat welke ik onder de auto schuif laat ook echt wel wat olie zien. Het giet er nog niet uit, maar als er een scheur in de hoes zit, kan het heel snel heel fout gaan.









Hier de lekkende ashoes aan de versnellingsbak (linker vooras)

En uiteraard nog enkele mooie plaatjes


		Het weer was er naar en ik had wat tijd voor mijzelf. Mijn plan was om mijn versgespoten wiel weer terug op de auto te plaatsen, waar ik eerder die week de nieuwe band op heb laten plaatsen.
Voor het eerst in jaren 4 de zelfde banden. Maar als ik er een schone vers gespoten velg terug plaats, moet het natuurlijk niet te zien zijn. Dus mijn pan om de auto rondom en onder eens een goede schoonmaakbeurt te geven.
Om alle wielen goed schoon te maken en zodat goed bij de onderkant kon, de auto hoog gezet.
Wielen verwijderd, alles in de wielkasten schoongemaakt, onderkant schoon gemaakt, wielen schoongemaakt en als laatste de gehele buitenkant even een goede wasbeurt gegeven.
Ik had nog wat tijd over, zodat ik het interieur kon uitzuigen en een deel van het leer kon behandelen.
In het proces ook de onderzijde van het motorblok een beetje schoongemaakt. Vooral de olie druppels schoonmaken. Ik wist dat de krusaskeering lekte (staat nog op de to do lijst), maar nu zag ik het meeste olie bij de versnellingsbak vandaan komen. Specifiek de ashoes aan de versnellingsbak.
Dus dit moet ik eigenlijk z.s.m. oppakken. De olie op de plaat welke ik onder de auto schuif laat ook echt wel wat olie zien. Het giet er nog niet uit, maar als er een scheur in de hoes zit, kan het heel snel heel fout gaan.









Hier de lekkende ashoes aan de versnellingsbak (linker vooras)

En uiteraard nog enkele mooie plaatjes


 #39
			[Mégane 4] Motorisch / Megane 4 2.0 140pk automaat
Laatste bericht door Richard43 - 17 april 2025, 16:43:59Goedemiddag, 
Ik heb op internet een Megane 4 2.0 140pk automaat gezien, maar volgens rdw is het een 1.3 tce. Hij is ingevoerd, dus ik weet niet of er een 2.0 bestaat in het buitenland. Wie weet dit? Gr Richard
		Ik heb op internet een Megane 4 2.0 140pk automaat gezien, maar volgens rdw is het een 1.3 tce. Hij is ingevoerd, dus ik weet niet of er een 2.0 bestaat in het buitenland. Wie weet dit? Gr Richard
 #40
			[Mégane 3] Audio / Re: Carminat vervangen door An...
Laatste bericht door TheStig - 16 april 2025, 10:22:46Nou, het bleek allemaal niet zo ingewikkeld te zijn. Ik heb uiteindelijk mijn garage gevraagd om de 1714 die aangesloten was op de BIC aan te sluiten op de Android unit (zodat ze die evt. weer zouden kunnen herstellen mocht er iets niet werken). Dat werkte zonder problemen, geluid en al. 
Ik had een losse GPS antenne aangesloten maar ik zag op megane3.fr dat je gewoon de interne kunt gebruiken (de blauwe fakra met verloop). Daarnaast had de garage alleen de witte antenne via fakra verloop aangesloten, maar mijn originele radio had er 2. Hiervoor bestaan aparte adapters, die ga ik ook installeren (en dan is hopelijk mijn radio ontvangst weer op het oude niveau).
Het belangrijkste probleem dat ik nu nog heb is dat de volume knoppen op het stuur niet werken. Daarvoor moet ik misschien firmware upgraden (van de unit en/of de canbus decoder).
		Ik had een losse GPS antenne aangesloten maar ik zag op megane3.fr dat je gewoon de interne kunt gebruiken (de blauwe fakra met verloop). Daarnaast had de garage alleen de witte antenne via fakra verloop aangesloten, maar mijn originele radio had er 2. Hiervoor bestaan aparte adapters, die ga ik ook installeren (en dan is hopelijk mijn radio ontvangst weer op het oude niveau).
Het belangrijkste probleem dat ik nu nog heb is dat de volume knoppen op het stuur niet werken. Daarvoor moet ik misschien firmware upgraden (van de unit en/of de canbus decoder).
