Recente berichten
#11
Projecten / Re: 2.0 16v F7R Coupé Ramon
Laatste bericht door Ramon87 - 21 juli 2025, 14:27:2205-07-2025 – Aanhangertje opknappen
Vorig jaar niet al te lang nadat we de sleutel van het huis hadden, hebben we een aanhanger gekocht, wat zich inmiddels al terug betaald heeft als we voor alle wissewasjes er een zouden moeten lenen of huren.
Alleen al tuinafval heb ik 30 of 40x naar de lokale stort geweest. Ik was destijds al een tijdje aan het kijken, maar de markt voor 2de hands aanhangers was net zo gek als youngtimers.
Deze met veel geluk gevonden voor 600 euro bij een aanhanger handelaar in de regio. Met uitzondering van de betonplex platen zag het er allemaal goed uit. Ze hebben hem nog technisch nagelopen voordat we hem mee namen.
Nu een half jaar later en toen we de vakantie erop hadden zitten (waarbij we de bakfiets op de aanhanger mee namen), wat het wel tijd om wat te doen. De bodem was op en aan de zijkant kon je inmiddel goed naar buiten kijken.



Lijstje gemaakt van alle materiaal en platen bij een locale houthandel op maat laten zagen.
Enige probleem. Het bed was 126,5x260 en de standaard betonplexplaten waren 125x250.
Grotere platen waren zo duur, dat ik creatief werd.
Aanhanger gedemonteerd tot het kale gegavaniseerde frame. Verlichting er voor zover nodig af.
Frame zag er op wat roest na goed uit.



Alle roest op het frame schoon gemaakt en behandeld met zinkspay of hammerite.
Bij 1 deel was de bovenste stang flink ingedeukt. Dit met behulp van een krik terug gebogen.
Wielen weer mooi gemaakt.
Brackets gemaakt waarmee ik rijplaten onder de aanhanger kan hangen.
Disselkist gekocht en gemonteerd .




Elektra hersteld. Dit was een beetje krakemikkig en oud (wel getest voordat ik er niet meer bij kon).
Bed voorbereid zodat er bindhaken in konden. Dit was een groot gemis en was behoorlijk wat werk om erin te krijgen. Maar is het zeker waard.




Omdat de plaat te klein was 2 delen met elkaar verbonden. De overgang voorzien van kit op hoop dat dit voldoende is om het bed heel te houden. Extra stuk betonplex houd de boel goed bij elkaar.
Veel extra werk was ook alle randen sealen van het betonplex. Anders gaat dit weer vlot water opzuigen met alle gevolgen van dien.
En omdat de bodem smaller was dan het frame deze met plastic plaatjes rondom uitgeshimd en helemaal dicht gekit.
En als laatste de achterklep er weer op en de kabels onder het bed netjes vast gezet.
Testje om te zien of alles nog werkt en rijd ook weer goed.
Daarmee kan de aanhanger weer in gebruik genomen worden. Wat deze week al gaat gebeuren, als we aan de slag gaan met het volgende huis project.



De Mégane ondertussen wordt niet veel gebruikt. Bij de Clio ook het achterlicht vervangen en de massa stekker van de betreffende achterlicht. Deze zat er weer voor te zorgen dat het een kermis werd bij de verlichting, dus nu maar alles vervangen om problemen definitief op te lossen.
Dus weer een keer wat anders gedaan, waar ik me ook goed mee vermaakt heb.
Vorig jaar niet al te lang nadat we de sleutel van het huis hadden, hebben we een aanhanger gekocht, wat zich inmiddels al terug betaald heeft als we voor alle wissewasjes er een zouden moeten lenen of huren.
Alleen al tuinafval heb ik 30 of 40x naar de lokale stort geweest. Ik was destijds al een tijdje aan het kijken, maar de markt voor 2de hands aanhangers was net zo gek als youngtimers.
Deze met veel geluk gevonden voor 600 euro bij een aanhanger handelaar in de regio. Met uitzondering van de betonplex platen zag het er allemaal goed uit. Ze hebben hem nog technisch nagelopen voordat we hem mee namen.
Nu een half jaar later en toen we de vakantie erop hadden zitten (waarbij we de bakfiets op de aanhanger mee namen), wat het wel tijd om wat te doen. De bodem was op en aan de zijkant kon je inmiddel goed naar buiten kijken.



Lijstje gemaakt van alle materiaal en platen bij een locale houthandel op maat laten zagen.
Enige probleem. Het bed was 126,5x260 en de standaard betonplexplaten waren 125x250.
Grotere platen waren zo duur, dat ik creatief werd.
Aanhanger gedemonteerd tot het kale gegavaniseerde frame. Verlichting er voor zover nodig af.
Frame zag er op wat roest na goed uit.



Alle roest op het frame schoon gemaakt en behandeld met zinkspay of hammerite.
Bij 1 deel was de bovenste stang flink ingedeukt. Dit met behulp van een krik terug gebogen.
Wielen weer mooi gemaakt.
Brackets gemaakt waarmee ik rijplaten onder de aanhanger kan hangen.
Disselkist gekocht en gemonteerd .




Elektra hersteld. Dit was een beetje krakemikkig en oud (wel getest voordat ik er niet meer bij kon).
Bed voorbereid zodat er bindhaken in konden. Dit was een groot gemis en was behoorlijk wat werk om erin te krijgen. Maar is het zeker waard.




Omdat de plaat te klein was 2 delen met elkaar verbonden. De overgang voorzien van kit op hoop dat dit voldoende is om het bed heel te houden. Extra stuk betonplex houd de boel goed bij elkaar.
Veel extra werk was ook alle randen sealen van het betonplex. Anders gaat dit weer vlot water opzuigen met alle gevolgen van dien.
En omdat de bodem smaller was dan het frame deze met plastic plaatjes rondom uitgeshimd en helemaal dicht gekit.
En als laatste de achterklep er weer op en de kabels onder het bed netjes vast gezet.
Testje om te zien of alles nog werkt en rijd ook weer goed.
Daarmee kan de aanhanger weer in gebruik genomen worden. Wat deze week al gaat gebeuren, als we aan de slag gaan met het volgende huis project.



De Mégane ondertussen wordt niet veel gebruikt. Bij de Clio ook het achterlicht vervangen en de massa stekker van de betreffende achterlicht. Deze zat er weer voor te zorgen dat het een kermis werd bij de verlichting, dus nu maar alles vervangen om problemen definitief op te lossen.
Dus weer een keer wat anders gedaan, waar ik me ook goed mee vermaakt heb.
#12
[Mégane 3] Motorisch / Re: Controleer inspuitsysteem
Laatste bericht door larsdijkstra - 20 juli 2025, 21:48:13Moto dynamic in Polen heeft ook veel originele Renault onderdelen
https://moto-dynamic.com/
https://moto-dynamic.com/
#13
[Mégane 3] Motorisch / Re: Controleer inspuitsysteem
Laatste bericht door MarcN - 17 juli 2025, 20:37:30Dit schema had je ook bij Catcar kunnen vinden. Tip voor de volgende keer 
Verder zie ik inderdaad dat dit onderdeel heel moeilijk te vinden is. Ook opvallend dat zelfs een dealer deze niet meer kan leveren. Anders ergens op de sloop op zoek naar het deel wat je nodig hebt, welke nog niet afgebroken is.

Verder zie ik inderdaad dat dit onderdeel heel moeilijk te vinden is. Ook opvallend dat zelfs een dealer deze niet meer kan leveren. Anders ergens op de sloop op zoek naar het deel wat je nodig hebt, welke nog niet afgebroken is.
#14
[Mégane 3] Motorisch / Re: Controleer inspuitsysteem
Laatste bericht door Knettergek - 15 juli 2025, 21:19:14UPDATE:
Vandaag heb ik een behoorlijke tijd aan de telefoon gezeten met Renault. Zij stuurden mij uiteindelijk een schema op met daarin het exacte onderdeel die ik nodig heb.
Zelf had ik voor dit schema behoorlijk wat moeite met het opzoeken van het exacte onderdeel. Dit is voor de mensen met hetzelfde probleem. Het gaat hierbij om een carterventilatie met OEM nummer 118268166R.
Blijkbaar is dit een best wel voorkomend probleem, en is de carterventilatie in een Megane III 1.4 TCE behoorlijk lastig te verkrijgen.
Hieronder het schema dat Renault mij heeft toegestuurd:

Voor mij ging het hierbij om onderdeel 3, en kun je volgens het schema zien dat deze niet meer beschikbaar is voor verkoop. Na heel wat zoeken op het internet, heb ik het onderdeel via een Duitse website besteld, maar hier heb ik nog mijn twijfels bij. Als ik het onderdeel niet binnen krijg, dan zal ik het gaan importeren vanuit Engeland.
Verdere updates zullen vast en zeker volgen!
Vandaag heb ik een behoorlijke tijd aan de telefoon gezeten met Renault. Zij stuurden mij uiteindelijk een schema op met daarin het exacte onderdeel die ik nodig heb.
Zelf had ik voor dit schema behoorlijk wat moeite met het opzoeken van het exacte onderdeel. Dit is voor de mensen met hetzelfde probleem. Het gaat hierbij om een carterventilatie met OEM nummer 118268166R.
Blijkbaar is dit een best wel voorkomend probleem, en is de carterventilatie in een Megane III 1.4 TCE behoorlijk lastig te verkrijgen.
Hieronder het schema dat Renault mij heeft toegestuurd:

Voor mij ging het hierbij om onderdeel 3, en kun je volgens het schema zien dat deze niet meer beschikbaar is voor verkoop. Na heel wat zoeken op het internet, heb ik het onderdeel via een Duitse website besteld, maar hier heb ik nog mijn twijfels bij. Als ik het onderdeel niet binnen krijg, dan zal ik het gaan importeren vanuit Engeland.
Verdere updates zullen vast en zeker volgen!
#15
[Mégane 3] Motorisch / Controleer inspuitsysteem
Laatste bericht door Knettergek - 14 juli 2025, 22:03:30Het gaat hierbij om een Renault Megane 1.4 TCE uit 2011, 5 deurs hatchback.
Recent kwam ik erachter dat mijn bobine stuk is gegaan. De auto liep nog op 3 cilinders. Probleem uitgelezen met een obd2 stekker, en inderdaad, de bobine stuk. Nou heb ik alle bobines en meteen ook de bougies vervangen, maar tijdens het vervangen, is er een vacuüm slang kapot gegaan. Nou kan ik nergens een goede vervanging vinden online, dus heb ik deze provisorisch gerepareerd.
Ik wilde na het repareren een testritje maken, maar dit bleek geen goed idee. Al gauw merkte ik dat er problemen waren met het vermogen in wat hogere toeren. Ook liep de motor heel snel te warm op. Na enkele minuten rond gereden te hebben, kreeg ik 2 meldingen. Het eerste was "controleer ESP" en het tweede was "Inspuit systeem" melding op het dashboard. Nou ga ik er eigenlijk vanuit dat het ligt aan de vacuüm slang die aan 2 kanten dus afgebroken is, en niet fatsoenlijk gerepareerd is. Iemand enig idee? Zie de bijgevoegde foto's voor verduidelijking over welke slang het gaat.


De slang is aan beide kanten van de connector afgebroken. Hier heb ik een krimpkous overheen gedaan, in de hoop dat het een tijdelijke oplossing zou zijn.
Ik hoor graag van jullie ideeën en of oplossing.
Bij voorbaat, bedankt!
Recent kwam ik erachter dat mijn bobine stuk is gegaan. De auto liep nog op 3 cilinders. Probleem uitgelezen met een obd2 stekker, en inderdaad, de bobine stuk. Nou heb ik alle bobines en meteen ook de bougies vervangen, maar tijdens het vervangen, is er een vacuüm slang kapot gegaan. Nou kan ik nergens een goede vervanging vinden online, dus heb ik deze provisorisch gerepareerd.
Ik wilde na het repareren een testritje maken, maar dit bleek geen goed idee. Al gauw merkte ik dat er problemen waren met het vermogen in wat hogere toeren. Ook liep de motor heel snel te warm op. Na enkele minuten rond gereden te hebben, kreeg ik 2 meldingen. Het eerste was "controleer ESP" en het tweede was "Inspuit systeem" melding op het dashboard. Nou ga ik er eigenlijk vanuit dat het ligt aan de vacuüm slang die aan 2 kanten dus afgebroken is, en niet fatsoenlijk gerepareerd is. Iemand enig idee? Zie de bijgevoegde foto's voor verduidelijking over welke slang het gaat.


De slang is aan beide kanten van de connector afgebroken. Hier heb ik een krimpkous overheen gedaan, in de hoop dat het een tijdelijke oplossing zou zijn.
Ik hoor graag van jullie ideeën en of oplossing.
Bij voorbaat, bedankt!
#16
[Mégane 3] Audio / Re: Android car
Laatste bericht door Jordib95 - 13 juli 2025, 14:19:25Recent een megane 3 uit 2015 (facelift model) gekocht met het Tomtom carminat systeem.
Ook ik heb hier gelijk een android autoradio voor gekocht en geinstalleerd. Dankzij dit topic heb ik het eindelijk kunnen fixen!!!
Het lijkt in eerste instantie plug en play omdat de radio gewoon functioneert met de stekker uit het display, echter is de stekker uit het display NIET de juiste. Je moet je odometer (kilometerteller) weghalen, daarachter zie je een wit kastje waarin de juiste stekker zit. Het is echt een gepruts om de stekker eruit te krijgen, en voldoende ruimte te krijgen met de nieuwe kabelboom, maaaaarrr zodra je deze aansluit werkt je stuurbediening ook, en krijg je ook netjes een melding op je scherm wanneer er deuren open staan.
Mocht je er toch niet uitkomen kan ik je ongetwijfeld verder helpen (afgelopen 3 dagen elke kabel wel 10x in mijn vingers gehad/gemeten/verlegd)
Thanks Felix voor deze duidelijke omschrijving over de BIC locatie
Ook ik heb hier gelijk een android autoradio voor gekocht en geinstalleerd. Dankzij dit topic heb ik het eindelijk kunnen fixen!!!
Het lijkt in eerste instantie plug en play omdat de radio gewoon functioneert met de stekker uit het display, echter is de stekker uit het display NIET de juiste. Je moet je odometer (kilometerteller) weghalen, daarachter zie je een wit kastje waarin de juiste stekker zit. Het is echt een gepruts om de stekker eruit te krijgen, en voldoende ruimte te krijgen met de nieuwe kabelboom, maaaaarrr zodra je deze aansluit werkt je stuurbediening ook, en krijg je ook netjes een melding op je scherm wanneer er deuren open staan.
Mocht je er toch niet uitkomen kan ik je ongetwijfeld verder helpen (afgelopen 3 dagen elke kabel wel 10x in mijn vingers gehad/gemeten/verlegd)
Thanks Felix voor deze duidelijke omschrijving over de BIC locatie

#17
[Mégane 4] Motorisch / thermostaathuis 1.3 TCE
Laatste bericht door jaza1971 - 6 juli 2025, 19:22:43Ik lees op verschillende sites dat het thermostaathuis van de 1.3 TCE een zwak punt is. Op een gegeven moment gaat hij lekken met mogelijk het gevolg dat het koelvloeistofpeil onmder het minimum komt.
Mijn vraag is zijn de nieuwe thermostaathuizen wel vrij van dit punt en heeft het zin het thermostaathuis prefentief te vervangen ? Mijn 1.3 TCE 115 PK is van dec 2019 en heeft nu 70K gelopen.
Mijn vraag is zijn de nieuwe thermostaathuizen wel vrij van dit punt en heeft het zin het thermostaathuis prefentief te vervangen ? Mijn 1.3 TCE 115 PK is van dec 2019 en heeft nu 70K gelopen.
#18
[Mégane 3] Motorisch / Hulp met: Beschermingscode tus...
Laatste bericht door BartDeMegane - 29 juni 2025, 23:31:12Beste mede-Megane-eigenaren! Afgelopen week heb ik samen met een mede-Megane-bezitter mijn kachelhuis vervangen. Om het dashboard eruit te halen, hebben we het stuurkolom laten zakken en ook de connectoren hiervan losgemaakt.
Je raadt het al, na het terugplaatsen van de connectoren aan de stuurkolom start de auto niet meer vanwege de startonderbreking. We hebben de auto uitgelezen en onderzoek gedaan naar hoe we dit kunnen oplossen. De conclusie waar we nu op uitkomen, is dat de foutmelding verwijderd moet worden of dat de VIN opnieuw ingelezen moet worden op het stuurkolom. Helaas is dit niet gelukt met de software die we geprobeerd hebben.
Tips voor welke software dit wel kan of elke andere tip is zeer welkom!
Ik heb een aantal foto's toegevoegd als referentie.
Alvast bedankt!
Foto 1: https://i.postimg.cc/dtBhQDpk/IMG-3831.jpg
Foto 2: https://i.postimg.cc/wjj71gYW/IMG-3785.jpg
Foto 3: https://i.postimg.cc/tCy1HFSG/IMG-3830.jpg
Je raadt het al, na het terugplaatsen van de connectoren aan de stuurkolom start de auto niet meer vanwege de startonderbreking. We hebben de auto uitgelezen en onderzoek gedaan naar hoe we dit kunnen oplossen. De conclusie waar we nu op uitkomen, is dat de foutmelding verwijderd moet worden of dat de VIN opnieuw ingelezen moet worden op het stuurkolom. Helaas is dit niet gelukt met de software die we geprobeerd hebben.
Tips voor welke software dit wel kan of elke andere tip is zeer welkom!
Ik heb een aantal foto's toegevoegd als referentie.
Alvast bedankt!
Foto 1: https://i.postimg.cc/dtBhQDpk/IMG-3831.jpg
Foto 2: https://i.postimg.cc/wjj71gYW/IMG-3785.jpg
Foto 3: https://i.postimg.cc/tCy1HFSG/IMG-3830.jpg
#19
Aangeboden: Onderdelen / Diverse onderdelen Megane Coup...
Laatste bericht door martijndelaat - 11 juni 2025, 21:36:18Te koop heel veel onderdelen voor een Renault Megane Coupe 7-2002.
Kleur geel
Er is veel te koop maar niet alles.
plaatwerk;
Motorkap (zonder grill, evt met lamellen grill)
Spatbord links
Spatbord rechts
Voorbumper
Koplampen met booskijkers.
Voorkop alleen in 1 koop.
Plaatwerk is in zeer nette staat, geen roest en lak glimt nog, geen blanke lak schade.
Achterklep maar zonder spoiler
Geen achterbumper
Interieur
Interieur inclusief dashboard en hemel, excl stoelen en achterbank.
Interieur is in super nette staat, helemaal zwart. Leder op de deurpanelen.
Zeer nette hemel. Zo'n hemel is maar heel kort geleverd in de megane. Zo'n net interieur vind je echt in geen 1 Megane meer.
Complete motor met versnellingsbak. 192000km maar loopt super netjes en ziet er als nieuw uit. Bak lekt een beetje aan schakel mechanisme.
Aandrijfassen en voorpoten.
Voorpoten met instelbare gele Koni's
Geen subframe, geen draagarmen, geen stuurhuis.
Radiateur
Achteras met gele koni's.
Alles is in zeer nette staat. Plaatwerk helemaal rest vrij rest ook. Auto heeft 15 jaar in Griekenland gereden en daarna 10 jaar alleen binnen gestaan. Je ziet dat overal aan af!
Vraag maar voor meer onderdelen.
ik weet niet hoe ik er foto's bij kan krijgen maar hierbij de link van marktplaats
https://www.marktplaats.nl/seller/view/m2278420789
Kleur geel
Er is veel te koop maar niet alles.
plaatwerk;
Motorkap (zonder grill, evt met lamellen grill)
Spatbord links
Spatbord rechts
Voorbumper
Koplampen met booskijkers.
Voorkop alleen in 1 koop.
Plaatwerk is in zeer nette staat, geen roest en lak glimt nog, geen blanke lak schade.
Achterklep maar zonder spoiler
Geen achterbumper
Interieur
Interieur inclusief dashboard en hemel, excl stoelen en achterbank.
Interieur is in super nette staat, helemaal zwart. Leder op de deurpanelen.
Zeer nette hemel. Zo'n hemel is maar heel kort geleverd in de megane. Zo'n net interieur vind je echt in geen 1 Megane meer.
Complete motor met versnellingsbak. 192000km maar loopt super netjes en ziet er als nieuw uit. Bak lekt een beetje aan schakel mechanisme.
Aandrijfassen en voorpoten.
Voorpoten met instelbare gele Koni's
Geen subframe, geen draagarmen, geen stuurhuis.
Radiateur
Achteras met gele koni's.
Alles is in zeer nette staat. Plaatwerk helemaal rest vrij rest ook. Auto heeft 15 jaar in Griekenland gereden en daarna 10 jaar alleen binnen gestaan. Je ziet dat overal aan af!
Vraag maar voor meer onderdelen.
ik weet niet hoe ik er foto's bij kan krijgen maar hierbij de link van marktplaats
https://www.marktplaats.nl/seller/view/m2278420789
#20
[Mégane 2] Motorisch / probleem met mijn cabriodak. M...
Laatste bericht door Truffel - 9 juni 2025, 12:38:41Beste leden
Ik heb een probleem met mijn cabriodak. een Megane 2.
Laatst had ik een ongelukje en heb toen de achterbumper en rechter achterlicht moeten vervangen. Carrosserie moest ook hersteld worden. Is gedaan!
Sindsdien sluit aan diezelfde rechterkant het dak niet meer goed af als het open staat. Het lijkt er op dat het pennetje die het past houd in het "slot" aan de zijkant er niet meer in gaat of ieder geval niet juist zit. De kofferdeksel is dan ook niet "geborgd" aan die kant en is speling op het deksel.
Bij open dak geeft de computer een error. Aan de rechterkant is ook een grotere kier dan links.
Bij gesloten dak geen speling of errors.
Iemand een idee wat ik er aan moet doen?
Ik heb een probleem met mijn cabriodak. een Megane 2.
Laatst had ik een ongelukje en heb toen de achterbumper en rechter achterlicht moeten vervangen. Carrosserie moest ook hersteld worden. Is gedaan!
Sindsdien sluit aan diezelfde rechterkant het dak niet meer goed af als het open staat. Het lijkt er op dat het pennetje die het past houd in het "slot" aan de zijkant er niet meer in gaat of ieder geval niet juist zit. De kofferdeksel is dan ook niet "geborgd" aan die kant en is speling op het deksel.
Bij open dak geeft de computer een error. Aan de rechterkant is ook een grotere kier dan links.
Bij gesloten dak geen speling of errors.
Iemand een idee wat ik er aan moet doen?