Recente berichten
 #11
			[Mégane 2] Motorisch / Tweede kans
Laatste bericht door MacThijs - 17 augustus 2025, 11:29:26Beste,
Tijdens de terugreis van onze vakantie verscheen de melding "Emissiesysteem controleren" in het dashboard van onze Scenic 1.6 16V uit 2008. Vlak voor de vakantie heb ik de distributie van de auto gedaan, inclusief nokkenasversteller, krukaskeerring en krukaspoelie; in de hoop dat deze auto nog een tijdje mee zou kunnen. De auto heeft ruim 4ton gelopen, deze motor ongeveer 2ton, de laatste 120k op LPG.
Uitlezen leverde code P0010 op. Bij een blik onder de motorkap zag ik nogal wat olie op de buitenkant van de onderste (plastic) afdekkap van de distributie. Gisteren heb ik de bovenste kap losgemaakt; daar zit aan de binnenkant een lichte olie aanslag, maar de riem en nokkenastandwielen zijn droog. De onderste plastic afdekkap lijkt aan de binnenkant ook redelijk droog, droger dan de buitenkant in ieder geval. Als het de krukaskeerring zou zijn had ik verwacht dat de riem onder de olie zou zitten. Maar dat is dus niet zo. Heeft een van jullie hier ideeen over?
		Tijdens de terugreis van onze vakantie verscheen de melding "Emissiesysteem controleren" in het dashboard van onze Scenic 1.6 16V uit 2008. Vlak voor de vakantie heb ik de distributie van de auto gedaan, inclusief nokkenasversteller, krukaskeerring en krukaspoelie; in de hoop dat deze auto nog een tijdje mee zou kunnen. De auto heeft ruim 4ton gelopen, deze motor ongeveer 2ton, de laatste 120k op LPG.
Uitlezen leverde code P0010 op. Bij een blik onder de motorkap zag ik nogal wat olie op de buitenkant van de onderste (plastic) afdekkap van de distributie. Gisteren heb ik de bovenste kap losgemaakt; daar zit aan de binnenkant een lichte olie aanslag, maar de riem en nokkenastandwielen zijn droog. De onderste plastic afdekkap lijkt aan de binnenkant ook redelijk droog, droger dan de buitenkant in ieder geval. Als het de krukaskeerring zou zijn had ik verwacht dat de riem onder de olie zou zitten. Maar dat is dus niet zo. Heeft een van jullie hier ideeen over?
 #12
			[Mégane 3] Audio / Re: Android car
Laatste bericht door Mark010 - 27 juli 2025, 23:21:48Nice dat het heel recent jou is gelukt! 
Ik heb er ook eentje ingebouwd, en ging even fout op de achteruitrij-camera. Alles loopt bij mij via een CANbus kastje van HiWorld en dat werkt verder goed. Alleen dus het beeld van de originele camera werd niet herkend.
In het Ali-setje zat ook een camera. Die doet het prima: als ik in achteruit schakel, schakelt het scherm over op die camera. Ik zit nu alleen even met de vraag: hoe ga ik voor 12V zorgen bij die camera? Voor de test heb ik de 'sigaretten-plug' in de trunk gebruikt, maar die blijft onder spanning bij motor uit en auto op slot. Lijkt me niet handig. Maar wat dan wel?
Tips worden zeer gewaardeerd!
		Ik heb er ook eentje ingebouwd, en ging even fout op de achteruitrij-camera. Alles loopt bij mij via een CANbus kastje van HiWorld en dat werkt verder goed. Alleen dus het beeld van de originele camera werd niet herkend.
In het Ali-setje zat ook een camera. Die doet het prima: als ik in achteruit schakel, schakelt het scherm over op die camera. Ik zit nu alleen even met de vraag: hoe ga ik voor 12V zorgen bij die camera? Voor de test heb ik de 'sigaretten-plug' in de trunk gebruikt, maar die blijft onder spanning bij motor uit en auto op slot. Lijkt me niet handig. Maar wat dan wel?
Tips worden zeer gewaardeerd!
 #13
			[Mégane 3] Audio / Re: Megane 3 - Carminat 32 pin...
Laatste bericht door Mark010 - 27 juli 2025, 19:58:55Het signaal van de originele camera heb ik wel kunnen onderscheppen, maar mijn nieuwe Android-scherm kon er niks mee. Voor meer info over het scherm zie dit document van TomTom waar op pag 4 en 5 de 24pins stekker staat beschreven. 
Gelukkig had ik met dat nieuwe systeem ook een camera achter besteld, die geeft prima beeld. Wel moet ik nog even uitzoeken waar hij zijn voeding vandaan gaat krijgen; men adviseert de achteruitrijlichten maar ik heb eigenlijk geen zin om al het paneelwerk van de achterklep te demoneteren voor dat ene draadje. Misschien kan het niet anders, maar ik ga eerst alternatieven zoeken.
		Gelukkig had ik met dat nieuwe systeem ook een camera achter besteld, die geeft prima beeld. Wel moet ik nog even uitzoeken waar hij zijn voeding vandaan gaat krijgen; men adviseert de achteruitrijlichten maar ik heb eigenlijk geen zin om al het paneelwerk van de achterklep te demoneteren voor dat ene draadje. Misschien kan het niet anders, maar ik ga eerst alternatieven zoeken.
 #14
			Projecten / Re: Marc's Mégane III Estate 1...
Laatste bericht door MarcN - 27 juli 2025, 19:47:26Afgelopen weekend heb ik mijn draagarmen vervangen. Ik heb nu bijna 323000 km op de teller staan, dus de originele rubbers hadden hun beste tijd wel gehad.
Ik heb gekozen voor complete draagarmen van SKF:
Links: SKF VKDS 326043 B (Renault 545018194R)
Rechts: SKF VKDS 326044 B (Renault 545008682R)
Voor dit setje heb ik €97,38 betaald via de eBay shop van Autodoc. Hun website vind ik niet fijn werken, dus die gebruik ik nooit. Ook zijn de verzendkosten via eBay voordeliger.
Ik had nog nooit eerder draagarmen vervangen, dus toen ik begon met rechterzijde viel dit in eerste instantie wat tegen. Vooral de 2 bouten aan het subframe zitten best wel vast, maar met een slagmoersleutel en veel WD-40 is dit uiteindelijk wel gelukt. Ook moet ik het doen met een krik en een paar assteunen, dus de houding waarin je dan moet werken is iets minder handig dan met een brug.
De linkerzijde ging gelukkig iets soepeler. Het scheelde dat ik toen inmiddels al wist wat ik kon verwachten. Ik was er zelfs op voorbereid dat de aandrijfas misschien weer wat versnellingsbakolie zou lekken tijdens het (de)monteren, dus ik had voor de zekerheid een flesje olie gehaald. Maar olie bijvullen is dit keer gelukkig niet nodig geweest.
Mijn stuur staat nu scheef, dus dat wordt wel weer even uitlijnen. Achteraf gezien had ik de draagarmen misschien vorig jaar al tegelijk met de schokbrekers kunnen vervangen, dat had me dan een keer kosten voor het uitlijnen gescheeld. Maar onder aan de streep scheelt het alsnog erg veel door het grootste gedeelte zelf te doen.
Verder heb ik nog wat kleine dingen gedaan: Een nieuw setje ruitenwissers aan de voorzijde gemonteerd. Ook heb ik de bovenste koppelingspedaal schakelaar (Renault 253250007R) kunnen repareren door deze open te maken, de binnenkant te reinigen met alcohol en het contactpunt iets te verbuigen. Ik kan nu weer starten met mijn koppelingspedaal ingetrapt, ipv de rem. Even kijken hoelang de schakelaar het nu vol gaat houden, anders komt er een nieuwe in. Deze schakelaar zit trouwens echt op een @#$% 'minder fijne' plek om bij te komen
Inmiddels ook APK uit laten voeren zonder enige opmerkingen. Bij 330000 km is het weer tijd voor een een oliewissel.


		Ik heb gekozen voor complete draagarmen van SKF:
Links: SKF VKDS 326043 B (Renault 545018194R)
Rechts: SKF VKDS 326044 B (Renault 545008682R)
Voor dit setje heb ik €97,38 betaald via de eBay shop van Autodoc. Hun website vind ik niet fijn werken, dus die gebruik ik nooit. Ook zijn de verzendkosten via eBay voordeliger.
Ik had nog nooit eerder draagarmen vervangen, dus toen ik begon met rechterzijde viel dit in eerste instantie wat tegen. Vooral de 2 bouten aan het subframe zitten best wel vast, maar met een slagmoersleutel en veel WD-40 is dit uiteindelijk wel gelukt. Ook moet ik het doen met een krik en een paar assteunen, dus de houding waarin je dan moet werken is iets minder handig dan met een brug.
De linkerzijde ging gelukkig iets soepeler. Het scheelde dat ik toen inmiddels al wist wat ik kon verwachten. Ik was er zelfs op voorbereid dat de aandrijfas misschien weer wat versnellingsbakolie zou lekken tijdens het (de)monteren, dus ik had voor de zekerheid een flesje olie gehaald. Maar olie bijvullen is dit keer gelukkig niet nodig geweest.
Mijn stuur staat nu scheef, dus dat wordt wel weer even uitlijnen. Achteraf gezien had ik de draagarmen misschien vorig jaar al tegelijk met de schokbrekers kunnen vervangen, dat had me dan een keer kosten voor het uitlijnen gescheeld. Maar onder aan de streep scheelt het alsnog erg veel door het grootste gedeelte zelf te doen.
Verder heb ik nog wat kleine dingen gedaan: Een nieuw setje ruitenwissers aan de voorzijde gemonteerd. Ook heb ik de bovenste koppelingspedaal schakelaar (Renault 253250007R) kunnen repareren door deze open te maken, de binnenkant te reinigen met alcohol en het contactpunt iets te verbuigen. Ik kan nu weer starten met mijn koppelingspedaal ingetrapt, ipv de rem. Even kijken hoelang de schakelaar het nu vol gaat houden, anders komt er een nieuwe in. Deze schakelaar zit trouwens echt op een @#$% 'minder fijne' plek om bij te komen

Inmiddels ook APK uit laten voeren zonder enige opmerkingen. Bij 330000 km is het weer tijd voor een een oliewissel.


 #15
			[Mégane 3] Audio / Re: Megane 3 - Carminat 32 pin...
Laatste bericht door Mark010 - 26 juli 2025, 12:17:13Ik pak dit draadje na een jaar weer even op. Had paar maanden geleden een leenauto (Clio) met Android Auto en dat wilde ik dus ook in mijn Megane 3 1.5 dci BOSE. 
Gisteren ingebouwd, zit er leuk in (past allemaal net met al die loze tulp-stekkers) maar ik kom twee dingen tegen:
Wellicht kan ik het eerste punt tunen in de instellingen.
Het tweede punt heb ik geprobeerd op te lossen met de suggestie van prosperot hierboven, maar helaas; bij mij geen resultaat. Iemand nog een idee hoe ik die camera op mijn scherm kan krijgen? 
   
 
		Gisteren ingebouwd, zit er leuk in (past allemaal net met al die loze tulp-stekkers) maar ik kom twee dingen tegen:
- Het geluid staat default erg hard, op volume standje 1 vind ik het al mooi en ik ben een beetje SH
- De af-fabriek achteruitrijcamera heb ik niet aan de praat gekregen
Wellicht kan ik het eerste punt tunen in de instellingen.
Het tweede punt heb ik geprobeerd op te lossen met de suggestie van prosperot hierboven, maar helaas; bij mij geen resultaat. Iemand nog een idee hoe ik die camera op mijn scherm kan krijgen?
 
   
  #16
			Projecten / Re: Marc's Mégane III Estate 1...
Laatste bericht door MarcN - 23 juli 2025, 19:17:49De deurgreep aan de bestuurderskant was voor de tweede keer afgebroken. Dit was in september 2018 ook al eens gebeurd (zie hier) maar toen heb ik het nog kunnen repareren met lijm en popnagels. Reparatie was nu echt geen mogelijkheid meer. Toch heeft mijn reparatie het bijna 7 jaar volgehouden 
Een verschil tegenover 7 jaar geleden is dat de vrienden uit China dit onderdeel inmiddels aanbieden via AliExpress voor een prijs van 15 á 18 euro.
Aangezien ik weinig zin had om een compleet deurpaneel aan te schaffen via Renault, is dit een mooie oplossing om dit onderdeel los aan te kunnen komen. De pasvorm vind ik verrassend goed. Ik heb de originele afdekkap hergebruikt, want hier was niets mis mee.

		
Een verschil tegenover 7 jaar geleden is dat de vrienden uit China dit onderdeel inmiddels aanbieden via AliExpress voor een prijs van 15 á 18 euro.
Aangezien ik weinig zin had om een compleet deurpaneel aan te schaffen via Renault, is dit een mooie oplossing om dit onderdeel los aan te kunnen komen. De pasvorm vind ik verrassend goed. Ik heb de originele afdekkap hergebruikt, want hier was niets mis mee.

 #17
			Projecten / Re: 2.0 16v F7R Coupé Ramon
Laatste bericht door Ramon87 - 21 juli 2025, 14:27:2205-07-2025 – Aanhangertje opknappen
Vorig jaar niet al te lang nadat we de sleutel van het huis hadden, hebben we een aanhanger gekocht, wat zich inmiddels al terug betaald heeft als we voor alle wissewasjes er een zouden moeten lenen of huren.
Alleen al tuinafval heb ik 30 of 40x naar de lokale stort geweest. Ik was destijds al een tijdje aan het kijken, maar de markt voor 2de hands aanhangers was net zo gek als youngtimers.
Deze met veel geluk gevonden voor 600 euro bij een aanhanger handelaar in de regio. Met uitzondering van de betonplex platen zag het er allemaal goed uit. Ze hebben hem nog technisch nagelopen voordat we hem mee namen.
Nu een half jaar later en toen we de vakantie erop hadden zitten (waarbij we de bakfiets op de aanhanger mee namen), wat het wel tijd om wat te doen. De bodem was op en aan de zijkant kon je inmiddel goed naar buiten kijken.



Lijstje gemaakt van alle materiaal en platen bij een locale houthandel op maat laten zagen.
Enige probleem. Het bed was 126,5x260 en de standaard betonplexplaten waren 125x250.
Grotere platen waren zo duur, dat ik creatief werd.
Aanhanger gedemonteerd tot het kale gegavaniseerde frame. Verlichting er voor zover nodig af.
Frame zag er op wat roest na goed uit.



Alle roest op het frame schoon gemaakt en behandeld met zinkspay of hammerite.
Bij 1 deel was de bovenste stang flink ingedeukt. Dit met behulp van een krik terug gebogen.
Wielen weer mooi gemaakt.
Brackets gemaakt waarmee ik rijplaten onder de aanhanger kan hangen.
Disselkist gekocht en gemonteerd .




Elektra hersteld. Dit was een beetje krakemikkig en oud (wel getest voordat ik er niet meer bij kon).
Bed voorbereid zodat er bindhaken in konden. Dit was een groot gemis en was behoorlijk wat werk om erin te krijgen. Maar is het zeker waard.




Omdat de plaat te klein was 2 delen met elkaar verbonden. De overgang voorzien van kit op hoop dat dit voldoende is om het bed heel te houden. Extra stuk betonplex houd de boel goed bij elkaar.
Veel extra werk was ook alle randen sealen van het betonplex. Anders gaat dit weer vlot water opzuigen met alle gevolgen van dien.
En omdat de bodem smaller was dan het frame deze met plastic plaatjes rondom uitgeshimd en helemaal dicht gekit.
En als laatste de achterklep er weer op en de kabels onder het bed netjes vast gezet.
Testje om te zien of alles nog werkt en rijd ook weer goed.
Daarmee kan de aanhanger weer in gebruik genomen worden. Wat deze week al gaat gebeuren, als we aan de slag gaan met het volgende huis project.



De Mégane ondertussen wordt niet veel gebruikt. Bij de Clio ook het achterlicht vervangen en de massa stekker van de betreffende achterlicht. Deze zat er weer voor te zorgen dat het een kermis werd bij de verlichting, dus nu maar alles vervangen om problemen definitief op te lossen.
Dus weer een keer wat anders gedaan, waar ik me ook goed mee vermaakt heb.
		Vorig jaar niet al te lang nadat we de sleutel van het huis hadden, hebben we een aanhanger gekocht, wat zich inmiddels al terug betaald heeft als we voor alle wissewasjes er een zouden moeten lenen of huren.
Alleen al tuinafval heb ik 30 of 40x naar de lokale stort geweest. Ik was destijds al een tijdje aan het kijken, maar de markt voor 2de hands aanhangers was net zo gek als youngtimers.
Deze met veel geluk gevonden voor 600 euro bij een aanhanger handelaar in de regio. Met uitzondering van de betonplex platen zag het er allemaal goed uit. Ze hebben hem nog technisch nagelopen voordat we hem mee namen.
Nu een half jaar later en toen we de vakantie erop hadden zitten (waarbij we de bakfiets op de aanhanger mee namen), wat het wel tijd om wat te doen. De bodem was op en aan de zijkant kon je inmiddel goed naar buiten kijken.



Lijstje gemaakt van alle materiaal en platen bij een locale houthandel op maat laten zagen.
Enige probleem. Het bed was 126,5x260 en de standaard betonplexplaten waren 125x250.
Grotere platen waren zo duur, dat ik creatief werd.
Aanhanger gedemonteerd tot het kale gegavaniseerde frame. Verlichting er voor zover nodig af.
Frame zag er op wat roest na goed uit.



Alle roest op het frame schoon gemaakt en behandeld met zinkspay of hammerite.
Bij 1 deel was de bovenste stang flink ingedeukt. Dit met behulp van een krik terug gebogen.
Wielen weer mooi gemaakt.
Brackets gemaakt waarmee ik rijplaten onder de aanhanger kan hangen.
Disselkist gekocht en gemonteerd .




Elektra hersteld. Dit was een beetje krakemikkig en oud (wel getest voordat ik er niet meer bij kon).
Bed voorbereid zodat er bindhaken in konden. Dit was een groot gemis en was behoorlijk wat werk om erin te krijgen. Maar is het zeker waard.




Omdat de plaat te klein was 2 delen met elkaar verbonden. De overgang voorzien van kit op hoop dat dit voldoende is om het bed heel te houden. Extra stuk betonplex houd de boel goed bij elkaar.
Veel extra werk was ook alle randen sealen van het betonplex. Anders gaat dit weer vlot water opzuigen met alle gevolgen van dien.
En omdat de bodem smaller was dan het frame deze met plastic plaatjes rondom uitgeshimd en helemaal dicht gekit.
En als laatste de achterklep er weer op en de kabels onder het bed netjes vast gezet.
Testje om te zien of alles nog werkt en rijd ook weer goed.
Daarmee kan de aanhanger weer in gebruik genomen worden. Wat deze week al gaat gebeuren, als we aan de slag gaan met het volgende huis project.



De Mégane ondertussen wordt niet veel gebruikt. Bij de Clio ook het achterlicht vervangen en de massa stekker van de betreffende achterlicht. Deze zat er weer voor te zorgen dat het een kermis werd bij de verlichting, dus nu maar alles vervangen om problemen definitief op te lossen.
Dus weer een keer wat anders gedaan, waar ik me ook goed mee vermaakt heb.
 #18
			[Mégane 3] Motorisch / Re: Controleer inspuitsysteem
Laatste bericht door larsdijkstra - 20 juli 2025, 21:48:13Moto dynamic in Polen heeft ook veel originele Renault onderdelen 
https://moto-dynamic.com/
		https://moto-dynamic.com/
 #19
			[Mégane 3] Motorisch / Re: Controleer inspuitsysteem
Laatste bericht door MarcN - 17 juli 2025, 20:37:30Dit schema had je ook bij Catcar kunnen vinden. Tip voor de volgende keer 
Verder zie ik inderdaad dat dit onderdeel heel moeilijk te vinden is. Ook opvallend dat zelfs een dealer deze niet meer kan leveren. Anders ergens op de sloop op zoek naar het deel wat je nodig hebt, welke nog niet afgebroken is.
		
Verder zie ik inderdaad dat dit onderdeel heel moeilijk te vinden is. Ook opvallend dat zelfs een dealer deze niet meer kan leveren. Anders ergens op de sloop op zoek naar het deel wat je nodig hebt, welke nog niet afgebroken is.
 #20
			[Mégane 3] Motorisch / Re: Controleer inspuitsysteem
Laatste bericht door Knettergek - 15 juli 2025, 21:19:14UPDATE:
Vandaag heb ik een behoorlijke tijd aan de telefoon gezeten met Renault. Zij stuurden mij uiteindelijk een schema op met daarin het exacte onderdeel die ik nodig heb.
Zelf had ik voor dit schema behoorlijk wat moeite met het opzoeken van het exacte onderdeel. Dit is voor de mensen met hetzelfde probleem. Het gaat hierbij om een carterventilatie met OEM nummer 118268166R.
Blijkbaar is dit een best wel voorkomend probleem, en is de carterventilatie in een Megane III 1.4 TCE behoorlijk lastig te verkrijgen.
Hieronder het schema dat Renault mij heeft toegestuurd:

Voor mij ging het hierbij om onderdeel 3, en kun je volgens het schema zien dat deze niet meer beschikbaar is voor verkoop. Na heel wat zoeken op het internet, heb ik het onderdeel via een Duitse website besteld, maar hier heb ik nog mijn twijfels bij. Als ik het onderdeel niet binnen krijg, dan zal ik het gaan importeren vanuit Engeland.
Verdere updates zullen vast en zeker volgen!
		Vandaag heb ik een behoorlijke tijd aan de telefoon gezeten met Renault. Zij stuurden mij uiteindelijk een schema op met daarin het exacte onderdeel die ik nodig heb.
Zelf had ik voor dit schema behoorlijk wat moeite met het opzoeken van het exacte onderdeel. Dit is voor de mensen met hetzelfde probleem. Het gaat hierbij om een carterventilatie met OEM nummer 118268166R.
Blijkbaar is dit een best wel voorkomend probleem, en is de carterventilatie in een Megane III 1.4 TCE behoorlijk lastig te verkrijgen.
Hieronder het schema dat Renault mij heeft toegestuurd:

Voor mij ging het hierbij om onderdeel 3, en kun je volgens het schema zien dat deze niet meer beschikbaar is voor verkoop. Na heel wat zoeken op het internet, heb ik het onderdeel via een Duitse website besteld, maar hier heb ik nog mijn twijfels bij. Als ik het onderdeel niet binnen krijg, dan zal ik het gaan importeren vanuit Engeland.
Verdere updates zullen vast en zeker volgen!
