Renault Mégane Club

Projecten en Wall of fame => Reacties op projecten => Topic gestart door: Tedo op 28 juni 2020, 13:45:44

Titel: ACT reacties op de projecten topics DEEL 57
Bericht door: Tedo op 28 juni 2020, 13:45:44
En weer door met jullie reacties op de projectpagina's!  !-!
Titel: Re: ACT reacties op de projecten topics DEEL 57
Bericht door: Ramon87 op 28 juni 2020, 15:46:23
Dank je Jacques. Ik denk ook dat ik nog steeds van geluk mag spreken dat het chassis van mijn auto er nog zo goed uit ziet. Waarschijnlijk ga ik ook met wat kameraden een Mig Mag Las apparaat aanschaffen. Allemaal hebben we wel las projectjes. En dan maar eens oefenen  Y
Titel: Re: ACT reacties op de projecten topics DEEL 57
Bericht door: Tedo op 28 juni 2020, 16:21:29
Mooie brug Mark! En wat staat er onder het zeil achterin je schuur?
Titel: Re: ACT reacties op de projecten topics DEEL 57
Bericht door: mark op 28 juni 2020, 18:58:21
thanks  :)

Dat is de raceauto van m'n maat. Een peugeot 106 met rolkooi.
Titel: Re: ACT reacties op de projecten topics DEEL 57
Bericht door: mark op 23 augustus 2020, 22:47:50
gefeliciteerd Ramon!
Titel: Re: ACT reacties op de projecten topics DEEL 57
Bericht door: Ramon87 op 23 augustus 2020, 22:49:48
@ Lars: Je bent lekker bezig geweest met Mark. Alle 3 de wagens weer op orde. Nice. (misschien domme vraag) Bedoel je met de veerpootbrug de strutbars bij de auto's?
Titel: Re: ACT reacties op de projecten topics DEEL 57
Bericht door: Ramon87 op 23 augustus 2020, 22:50:04
Dank je Mark :)
Titel: Re: ACT reacties op de projecten topics DEEL 57
Bericht door: larsdijkstra op 24 augustus 2020, 08:40:53
Van harte Ramon! Mooie Clio ook. Waarom de Megane schorsen? Voorlopig helemaal niet rijden omdat je hem verder  aanpakt? Niet wachten tot de winter zodat je nu nog een paar maanden kan genieten?
Titel: Re: ACT reacties op de projecten topics DEEL 57
Bericht door: larsdijkstra op 24 augustus 2020, 08:41:19
Citaat van: Ramon87 op 23 augustus 2020, 22:49:48
@ Lars: Je bent lekker bezig geweest met Mark. Alle 3 de wagens weer op orde. Nice. (misschien domme vraag) Bedoel je met de veerpootbrug de strutbars bij de auto's?

Klopt, die zwarte stangen tussen veerpoten
Titel: Re: ACT reacties op de projecten topics DEEL 57
Bericht door: Ramon87 op 24 augustus 2020, 09:52:42
Dank je Lars. Megane Schorsen is vooral om de dubbele kosten te voorkomen. Ik ga wel gebruik maken van deze tijd om het laatste deel van de onderkant aan te pakken (middenstuk). Gezien de voorkant er ook voor gezorgd heeft dat de Megane ruim 2 maanden niet van de plek af is geweest, kan ik het mooi kalm aan doen op deze manier. Mijn pa verwacht dat we hier ook nog aan het lassen komen.

Ik wil nog wel even kunnen genieten, dus ik denk dat ik hem eind september uit de verzekering haal en schors. Met mijn pa zien dat we hem hoog genoeg op bokken kunnen zetten en dan kan ik er met gelegenheid mooi aan werken zonder dat het in de weg staat. En uiteraard nog zat andere dingen die ik dan kan aanpakken, maar dat zie ik dan wel weer. Ik kan nog niet zeggen hoeveel tijd ik te besteden heb met de kleine er bij nu. Zal nog even wennen zijn.

En ik wil 1 deze weekenden nog wel een mooie foto shoot houden en touren met beide auto's samen :q. Misschien nog wel een keer leuk om ergens te treffen met wat clubleden  ;).
Titel: Re: ACT reacties op de projecten topics DEEL 57
Bericht door: larsdijkstra op 24 augustus 2020, 10:43:36
Citaat van: Ramon87 op 24 augustus 2020, 09:52:42
Dank je Lars. Megane Schorsen is vooral om de dubbele kosten te voorkomen. Ik ga wel gebruik maken van deze tijd om het laatste deel van de onderkant aan te pakken (middenstuk). Gezien de voorkant er ook voor gezorgd heeft dat de Megane ruim 2 maanden niet van de plek af is geweest, kan ik het mooi kalm aan doen op deze manier. Mijn pa verwacht dat we hier ook nog aan het lassen komen.

Ik wil nog wel even kunnen genieten, dus ik denk dat ik hem eind september uit de verzekering haal en schors. Met mijn pa zien dat we hem hoog genoeg op bokken kunnen zetten en dan kan ik er met gelegenheid mooi aan werken zonder dat het in de weg staat. En uiteraard nog zat andere dingen die ik dan kan aanpakken, maar dat zie ik dan wel weer. Ik kan nog niet zeggen hoeveel tijd ik te besteden heb met de kleine er bij nu. Zal nog even wennen zijn.

En ik wil 1 deze weekenden nog wel een mooie foto shoot houden en touren met beide auto's samen :q. Misschien nog wel een keer leuk om ergens te treffen met wat clubleden  ;).

Duidelijk Ramon. Goed idee, ik ben voor!
Titel: Re: ACT reacties op de projecten topics DEEL 57
Bericht door: Jacques op 24 augustus 2020, 11:07:29
@Ramon87 Maar komt je Triuph dan ook nog een keer af?
Titel: Re: ACT reacties op de projecten topics DEEL 57
Bericht door: mark29 op 24 augustus 2020, 11:56:32
Gefeliciteerd met de kleine!
Riem van clio rs is een lastige, ik heb er meerdere gedaan, mijn collegas wilde die nooit doen. Erg krap namelijk aan riem zijde.
Titel: Re: ACT reacties op de projecten topics DEEL 57
Bericht door: Ramon87 op 24 augustus 2020, 13:10:05
@ Jacques: De Triumph is echt een lange termijn project  :q. Ik ben wel een oogje in het zeil aan het houden naar bepaalde onderdelen, maar ik doe er verder nog niet veel mee. Megane heeft hogere prio op dit moment.
Als ik daar stappen mee maak, zal ik er wel een kleine vermelding van doen.

@ mark29: Ik weet dat het voor de meeste monteurs niet het favoriete klusje is ivm ruimte. Ik heb 2 contacten die ik 1 deze dagen wil benaderen voor prijzen  ;). We zullen zien.
Titel: Re: ACT reacties op de projecten topics DEEL 57
Bericht door: i2paq op 24 augustus 2020, 15:57:13
Gefeliciteerd me de kleine Ramon!

Daar gaat het sleutelen aan je auto's  --

;)
Titel: Re: ACT reacties op de projecten topics DEEL 57
Bericht door: Nikk op 24 augustus 2020, 17:59:08
Gefeliciteerd met de kleine Ramon!  Een Espace niks voor je  :D
Titel: Re: ACT reacties op de projecten topics DEEL 57
Bericht door: Roadkill (Michiel) op 24 augustus 2020, 20:36:38
Gefeliciteerd met de Clio, en de kleine uiteraard 😜😜😜 Mijn vrouw (sinds bijna 2 maanden)  zou precies dezelfde angst hebben (en terecht ben ik bang als ik her en der in huis het plaatwerk zie staan voor mijn Clio 😂😂😂) Maar veel plezier met de kleine 👍
Titel: Re: ACT reacties op de projecten topics DEEL 57
Bericht door: Ramon87 op 28 augustus 2020, 13:47:58
Bedankt allemaal  :)

Espace hoop ik nog een hele tijd te kunnen uitstellen  :D. Megane Estate zou niet misstaan bij ons op de oprit (mooie blauwe GT uitvoering met 18" wielen). Mijn vrouw heeft me al een waarschuwing gegeven omtrent het sleutelen. Ik ga al weer veel te hard aan de slag met de Clio  8)7.

Dus moet wel even wennen dat het niet meer als vanouds zal zijn  :P
Titel: Re: ACT reacties op de projecten topics DEEL 57
Bericht door: Roadkill (Michiel) op 29 augustus 2020, 10:54:01
Nee dat duurt nog wel even, maar zodra hij kan lopen heb je in ieder geval de perfecte "beer assistant" kan je op papadag lekker sleutelen. ( en daar kunnen ze niet vroeg genoeg mee beginnen 😜)
Titel: Re: ACT reacties op de projecten topics DEEL 57
Bericht door: Ramon87 op 30 augustus 2020, 11:27:58
Ik kan niet wachten  :q !-!
Titel: Re: ACT reacties op de projecten topics DEEL 57
Bericht door: Roadkill (Michiel) op 10 september 2020, 19:19:00
@Ramon, je doet er ook echt alles aan om me jaloers te krijgen he, gelukkig ben ik gelukkig met mijn Cliootje. 😜😜🤣🤣🤣🤣
Titel: Re: ACT reacties op de projecten topics DEEL 57
Bericht door: Ramon87 op 20 september 2020, 19:56:56
Sorry Michiel  :D, Het was niet mijn bedoeling  8)7.
Titel: Re: ACT reacties op de projecten topics DEEL 57
Bericht door: Ramon87 op 7 oktober 2020, 21:33:02
@Laantje: Leuk dat je een topic opent  !-!. Je moet alleen even kijken hoe je de rechten van jou gedeelde foto's hebt staan denk ik. Ik kan ze in ieder geval niet zien via verschillende browsers  8)7
Ik wacht de ontwikkelingen af. Leuke lijst aan auto's  !-! (heb je de Clio RS nog of moest je deze opgeven voor de Twingo? 
Titel: Re: ACT reacties op de projecten topics DEEL 57
Bericht door: Laantje op 7 oktober 2020, 22:13:09
Als het goed is werken de plaatjes nu...  8)7

De RS met pijn in het hart weggedaan...  Maar niet omdat het geen fantastisch ding was!

(https://lh3.googleusercontent.com/pw/ACtC-3fj5ODyNwWezrFMRayAtbyTicuQ9R664_QeputOrGFaVU9OgFRtKFz6PVM4STJZtXmIsutKHRgiYJqvMKYW7aS0ZtjkNpPvHzl_CM5j7zazeUp1G1QO_vRaAeDImwjTDQv-tfqKW1PpBDmrYnFNZsY6uQ=w1250-h937-no?authuser=0)
Titel: Re: ACT reacties op de projecten topics DEEL 57
Bericht door: Ramon87 op 7 oktober 2020, 22:33:17
@ Laantje: Foto's zijn zichtbaar. Mooie Mégane  !-!. Schaalmodel hoort er natuurlijk bij   !-! (Ik heb er zelf inmiddels 7 of 8 van de eerste generatie   :D)
Ik kan de pijn heel goed voorstellen toen je de Clio weg moest doen. Schitterende uitvoering de Gordini RS.
Titel: Re: ACT reacties op de projecten topics DEEL 57
Bericht door: Roadkill (Michiel) op 1 november 2020, 16:04:22
@Mark, ik hoop dat Ulft volgend jaar doorgaat want wil je Meg echt irl zien, liefst ook met de bumper erop 👍
Titel: Re: ACT reacties op de projecten topics DEEL 57
Bericht door: Ramon87 op 1 november 2020, 19:03:02
@ Mark: Ziet er goed uit. Doet een hoop door die afdekplaat een kleurtje te geven. Werkt die anti dröhn spray zoals spuit plamuur (Spray Putty van Motip bijvoorbeeld)? Wordt het mooi dik aangebracht?
Titel: Re: ACT reacties op de projecten topics DEEL 57
Bericht door: mark op 1 november 2020, 21:52:32
bedankt  !-!

Ja die anti dreun werkt goed, kan ik er lekker dik op spuiten.  :)
Titel: Re: ACT reacties op de projecten topics DEEL 57
Bericht door: Fubar (Marcel) op 2 november 2020, 14:59:07
Mark is een echte 'bumperklever' :D _o_ !-!
Titel: Re: ACT reacties op de projecten topics DEEL 57
Bericht door: mark29 op 19 december 2020, 09:35:14
Lars, jammer dat je de megane 1 verkocht hebt, was een bijzondere auto.
5 deurs en de 147pk combinatie. Toen ik hem de eerste keer zag toen ik de vorige eigenaar moest helpen met een route service hulp was ik meteen onder de indruk, erna kopen kwam niet uit helaas.
Toch kriebelt het wel nu weer. Maar het staat nu ook weer vol in de garage, en een hoop werk aan het huis etc.
Titel: Re: ACT reacties op de projecten topics DEEL 57
Bericht door: larsdijkstra op 19 december 2020, 18:22:48
Hè Mark, ja zeker jammer maar de Laguna is een lange wens van me en nu kwam een goede voorbij. Ook omdat ik geen grote auto van de zaak meer rijd (Renault dealer) is een ruimere nog comfortabelere hoofdauto gewenst. Hij is/komt te koop bij Boertien in Hollandscheveld. Denk ca 600 tot 800 euro. Gewoon ophalen Mark. 😁
Titel: Re: ACT reacties op de projecten topics DEEL 57
Bericht door: mark29 op 19 december 2020, 19:36:37
Wie koopt mijn cabrio?
Titel: Re: ACT reacties op de projecten topics DEEL 57
Bericht door: mark29 op 19 december 2020, 19:36:56
 :D
Titel: Re: ACT reacties op de projecten topics DEEL 57
Bericht door: larsdijkstra op 19 december 2020, 20:08:06
Hahaha!
Titel: Re: ACT reacties op de projecten topics DEEL 57
Bericht door: i2paq op 19 januari 2021, 14:19:18
@ramon87, ga je met je klassieke Triumph T120 / T140 voor een Caféracer look?
Titel: Re: ACT reacties op de projecten topics DEEL 57
Bericht door: Ramon87 op 20 januari 2021, 13:42:35
@i2paq: Het zal een kruising worden tussen een café racer en een bratter. Ik wil er een normaal lage stuur op zetten voor meer rijcomfort i.p.v. clip-ons wat voor een cafe racer gebruikelijk is. En ik heb nu meer een buddyseat in mijn hoofd zitten (zoals te zien is op de schets t.o.v. een zitje met kontje.
Voor de rest is het allemaal vrij spel. De motor is al een mix and match aan onderdelen, dus voor een originele restauratie ga ik niet.
Titel: Re: ACT reacties op de projecten topics DEEL 57
Bericht door: i2paq op 21 januari 2021, 08:43:03
Klinkt gaaf, ben benieuwd naar het resultaat!

Succes!
Titel: Re: ACT reacties op de projecten topics DEEL 57
Bericht door: Roadkill (Michiel) op 29 maart 2021, 20:50:40
@ramon87, hey mede vakantieganger, je bent weer lekker bezig met de Clio. Plannen met mijn Clio zijn behoorlijk veranderd, maar dat hou ik verder nog even voor me, ik hoop wel dat ie ongeveer zo netjes word als die van jou.
Titel: Re: ACT reacties op de projecten topics DEEL 57
Bericht door: Roadkill (Michiel) op 25 augustus 2021, 17:43:10
@Ramon, ik heb wel enig idee hoe je er uit zag dat je onder de auto vandaan kwam. Hier staat mijn Clio tegenwoordig naast de Clio RS van zoonlief.
Titel: Re: ACT reacties op de projecten topics DEEL 57
Bericht door: mark29 op 26 augustus 2021, 05:34:25
Ramon, dat dwars hulpbalkje achter, ik zou daar persoonlijk geen uren op liggen schuren. Mocht je dat wel van plan zijn.
Die rotten vaak door, is een beetje pisbakkenstaal. Maar die koop je bij de renault dealer tussen de 15 en de 20 euro.

Dus advies, als je dat niet al gedaan hebt, even bestellen en vervangen. Scheelt tijd, werk, en in de toekomst hoeft dat dan ook niet meer.
Titel: Re: ACT reacties op de projecten topics DEEL 57
Bericht door: Ramon87 op 30 augustus 2021, 19:37:30
@ Roadkill: Nog veel werk aan de Clio RS of ben je ook lekker bezig met jou Clio :P.

@ Mark29: Mijn pa had er al op geattendeerd toen ik er aan begon en heb er ook al reeds 1 hier liggen  ;).
Welke er onder zat had al inderdaad de benodigde gaten  :P.

Nog even doorbijten en dit afmaken. Inmiddels aan de andere kant ook bij het krikpunt een gat gevonden en roest op de bodemplaat. Dus gaat nog wat laswerk aan zitten  :')
Titel: Re: ACT reacties op de projecten topics DEEL 57
Bericht door: mark op 12 september 2021, 22:11:52
Nou Ramon, wordt het niet tijd voor een brug?  ;)

Heb de eerste 8 jaar dat ik auto's heb ook alles op bokjes gedaan, als ik thuis aan het sleutelen was.
Maar had natuurlijk op m'n werk altijd wel bruggen beschikbaar.

Handig bedrijf he, dat antalex.  !-!
Titel: Re: ACT reacties op de projecten topics DEEL 57
Bericht door: mark29 op 13 september 2021, 05:48:26
Mark, je hebt de bak eraf liggen, wat ik niet anders gewend ben, is om een bok onder de motor te zetten. Of een motorsteun bovenop de langsbalken, maar met beneden een bok valt er altijd meer te spelen in de hoogte.
Nu zie ik dat jij daar een andere verstelbare steun voor hebt, heb je hier de officiele naam voor? Ziet er veel praktischer uit.
Daar wil ik meer over lezen en zien namelijk.

Een bok stond altijd in de weg, want met de transmissiekrik rolde hem er altijd tegen aan, zo onhandig was dat.
Titel: Re: ACT reacties op de projecten topics DEEL 57
Bericht door: Ramon87 op 13 september 2021, 09:56:43
@Mark: Sowieso liever een brug dan zo te moeten werken  :'). Garage aanbouw staat op onze wenslijst. We hadden ook de plannen om dat rond deze tijd werk van te maken (waarna ik iig een poetsbrug kwijt zou kunnen), maar de prijzen van aannemers op het moment is voor ons een reden om het voor nu nog even uit te stellen.
Maar als dit af is en de achteras vervangen is, hoeft de auto niet gauw meer zo op bokken gezet te worden.

Ik ben er blij mee dat je nog tegen dit soort bedrijven aan kunt lopen. Ik had het van jou oude Mégane al een keer voorbij zien komen en had het altijd achter in mijn hoofd zitten voor het geval dat. 220 euro met gratis verzending :P. Vrijdags besteld en de woensdag erna kwam UPS met het pakket aan (zo goed als mogelijk ingepakt).
Voor dit geld kan je zelf gewoon niet aan het stunten gaan. Nu alleen hopen dat de bouten los willen van het rem systeem :P (ik heb ze al enkele keren ingespoten met WD40)
Titel: Re: ACT reacties op de projecten topics DEEL 57
Bericht door: mark op 13 september 2021, 15:13:52
@mark29 ik heb een steun gemaakt die ik aan de brug kan hangen. Daar schuift die dikke balk door. En die spindel is officieel voor een bouwsteiger. Zal als ik klaar ben ff een foto maken van dat ding.
Titel: Re: ACT reacties op de projecten topics DEEL 57
Bericht door: mark29 op 13 september 2021, 20:53:47
Hobbybob dus. Erg handig!
Titel: Re: ACT reacties op de projecten topics DEEL 57
Bericht door: mark op 13 september 2021, 21:30:44
Hier kun je het wat beter zien.
Dit was nog in m'n vorige schuur, en had ik die steun net in elkaar gebakken.

(http://imagizer.imageshack.com/v2/1024x768q90/923/9yvAQE.jpg)

Ik doe regelmatig koppelingen en distributie riemen/kettingen, dus dan is die steun ideaal.  :grin:
Niks zo vervelend als op de grond lopen kloten met bokjes en een krik.

Voor de versnellingsbakken heb ik er een mooi klein heftafeltje bij, ik schuif de bakken ook bijna net zo makkelijk weer terug op hun plek als dat ik ze er achter weg pak. Hoef zo ook bijna niet te tillen.  !-!
Titel: Re: ACT reacties op de projecten topics DEEL 57
Bericht door: mark29 op 13 september 2021, 21:57:56
Ja heel simpel gemaakt, maar geeft veel meer bewegings ruimte.
En de brug kan op en neer waardoor je een kar voor de bak kunt gebruiken. Handig.
Titel: Re: ACT reacties op de projecten topics DEEL 57
Bericht door: mark op 14 oktober 2021, 23:31:19
Ik zie dat je knel fittingen hebt op de remleidingen Ramon.

Ik probeer ze altijd te vermijden, ik gebruik ze alleen als het echt niet anders kan.
Omdat ze eigenlijk puur op de knel kracht vast zitten.
De voorkeur gaat uit naar een tussen koppeling zoals links op de foto.  ;)
Heb je natuurlijk wel gereedschap voor nodig, om de leidingen te felsen.

(http://imageshack.com/i/pmBDGRuhj)
Titel: Re: ACT reacties op de projecten topics DEEL 57
Bericht door: Ramon87 op 16 oktober 2021, 17:09:01
Bedankt voor de tip Mark  !-!. Zelf nog helemaal niet bij stil gestaan. Dat hou ik achter in mijn hoofd. Gezien de achteras toch vervangen word eens kijken of ik de leidingen naar achteren fatsoeneer.
Titel: Re: ACT reacties op de projecten topics DEEL 57
Bericht door: Roadkill (Michiel) op 10 november 2021, 19:45:11
@Ramon, leuke hobby voor erbij, ik heb een tijdje terug een 5 maxi turbo2 gekocht, wil rustig aan nog wat andere modellen erbij. Ben nu aan het zoeken voor een Clio2 RS (Mike heeft er nu 1 in schaal 1op 1) maar die zijn bijna niet te vinden en anders tegen echt absurde prijzen.
Titel: Re: ACT reacties op de projecten topics DEEL 57
Bericht door: Ramon87 op 11 november 2021, 08:14:00
@ Michiel: Inderdaad een leuke, maar soms prijzige hobby  :q. Ik heb de laatste jaar, voor wat ik normaal doe, ook te veel schaalmodellen gekocht. Dus voorlopig even rustig aan doen  8)7.
Renault 5 Turbo 2 staat ook nog op mijn verlanglijstje en een Clio RS ook wel, maar Ottomobile is de enige die van de fase 2 172 een schaalmodel heeft gemaakt (rode). Kleine oplage zoals die dingen vaak zijn, wat de prijs zeker opdrijft. Van de 182 hebben ze een blauwe gemaakt.

Enige uitzondering die ik direct koop als ik de kans krijg is een Renault 19 16v (Blauw of wit). Ook inmiddels erg zeldzaam, waarvan de prijs ook een dingetje is.
Titel: Re: ACT reacties op de projecten topics DEEL 57
Bericht door: Roadkill (Michiel) op 12 november 2021, 18:24:50
Volgens mij kwam de 19 van de week nog voorbij op mp
Titel: Re: ACT reacties op de projecten topics DEEL 57
Bericht door: Roadkill (Michiel) op 12 november 2021, 19:31:10
@ramon,
https://link.marktplaats.nl/m1767594110?utm_source=android_social&utm_content=vip&utm_medium=android_social&utm_campaign=socialbuttons
Titel: Re: ACT reacties op de projecten topics DEEL 57
Bericht door: mark op 13 november 2021, 18:02:40
Zoiets?  :P

(http://imageshack.com/i/pn91Xox1j)
Titel: Re: ACT reacties op de projecten topics DEEL 57
Bericht door: Ramon87 op 13 november 2021, 20:08:46
Dan heb ik het inderdaad over de 19 16v 3 deurs zoals die van Lars. Niet de Charade of Cabrio. Dit omdat het de spirituele voorganger is van mijn Mégane :).

@Mark: Is dat die van Lars?
Titel: Re: ACT reacties op de projecten topics DEEL 57
Bericht door: larsdijkstra op 13 november 2021, 22:32:25
Dat is idd die van mij  :D 8). Keerringen vervangen en dan ook maar veel meer... :)
Titel: Re: ACT reacties op de projecten topics DEEL 57
Bericht door: Roadkill (Michiel) op 14 november 2021, 07:44:48
@Ramon, ik zou dan juist weer voor de chamade gaan, dat was de laatste auto die mijn pa kocht dat was geen 16v jammer genoeg. En ik heb wel wat met sedan"s
Titel: Re: ACT reacties op de projecten topics DEEL 57
Bericht door: Ramon87 op 14 november 2021, 11:12:06
@Lars: Groot onderhoud  !-!. Als je dan toch alles los hebt. Keerring van mijn Mégane lekt ook. Indien de distributie aan de beurt is gaan we het ook allemaal meepakken.

@ Michiel: Dat maakt zo'n schaalmodel ook leuk. Iedereen heeft z'n redenen waarom ze een bepaald model willen.
Titel: Re: ACT reacties op de projecten topics DEEL 57
Bericht door: mark op 30 december 2021, 23:22:33
Leuk die miniatuur brug Ramon !-! :D

Heb ik in het groot haha, de schuur wordt wel een beetje vol zo met alle projecten.  :D

(http://imagizer.imageshack.com/v2/1024x768q90/923/EOC0r4.jpg)

De onderste is een 4cv decapotable (cabrio), zijn er maar 9518 origineel van uit de fabriek komen rollen.
Is al sinds die in 1970 naar nederland is gekomen iemand mee bezig geweest om te restaureren.
Ik hoop dat ik deze voor volgende zomer klaar heb.  :)
Titel: Re: ACT reacties op de projecten topics DEEL 57
Bericht door: Ramon87 op 3 januari 2022, 14:49:44
Van een 1 op 1 schaal brug kan ik alleen nog maar dromen  :').
Maar dromen moet je houden  :D, Megane heb ik immers al  :q.

Leuk project Mark  !-!.
Titel: Re: ACT reacties op de projecten topics DEEL 57
Bericht door: mark op 4 januari 2022, 10:07:45
Dankje !-!
Titel: Re: ACT reacties op de projecten topics DEEL 57
Bericht door: Fubar (Marcel) op 4 januari 2022, 10:24:44
Chasing Classic Cars _o_ Y
Titel: Re: ACT reacties op de projecten topics DEEL 57
Bericht door: Ramon87 op 8 januari 2022, 19:59:16
Yorick, gefeliciteerd met de kleine meid  !-!
Met een kleine, leiden de hobbies er wel een beetje onder. Ben ik het afgelopen jaar ook achter gekomen  :D.

Ik snap wel dat je de Megane dan verkoopt. Met zo'n Laguna zit je wel goed volgens mij.
Wie weet komt er nog een keer iets op je pad.
Titel: Re: ACT reacties op de projecten topics DEEL 57
Bericht door: mark29 op 9 januari 2022, 15:06:17
Gefeliciteerd!
Mooie laguna ook, mijn zusje heeft een zelfde uitvoering en kleuren gehad, van 2011. Erg fijne autos.
Tja de hobby heeft er wel wat onder te leiden, de komst van kinderen, vooral tijd gebrek.
Maar aan de andere kant is het ook wel goed om even wat tijd voor je zelf te hebben, even een paar uurtjes klussen in de garage voor je zelf etc.
Handig is gewoon een grote praktische auto te hebben voor de kinderwagen, eetstoel, luiertas, speelgoed etc etc, er moet zoveel mee.
Maar een auto ernaast is altijd leuk en handig, tijdens de geboorte van ons zoontje stonden hier 5 autos, dat was te gek onhandig en waar parkeren etc, nu hebben we er 3. Een hobby moet kunnen.
Moet natuurlijk wel betaalbaar zijn, aanschaf van luiers gaat voor een auto natuurlijk.
Titel: Re: ACT reacties op de projecten topics DEEL 57
Bericht door: Fubar (Marcel) op 21 januari 2022, 16:05:33
@Yorick, mocht je buurman nog vragen hebben of naar iets op zoek voor z'n F4R.....bijv. aandrijfassen e.d.  :grin: Y ;)
Titel: Re: ACT reacties op de projecten topics DEEL 57
Bericht door: mark op 21 januari 2022, 19:21:13
@ramon gister nog een mooi kunstwerk gemaakt, op de 19 van lars.
Blijf het bijzonder vinden dat die auto zoveel kan tegenwerken.  :D

Maar ik ben natuurlijk een stuk eigenwijzer als die auto, die laat ik natuurlijk niet zomaar van mij winnen.

(http://imageshack.com/i/po1Ww6doj)

(http://imageshack.com/i/pmUa6YzTj)

Denk je ff 2 nieuwe remklauwen te monteren, krijg je de wartels van de remleidingen ook niet fatsoenlijk los. Heb gelukkig alles bij de hand in de schuur haha.

Titel: Re: ACT reacties op de projecten topics DEEL 57
Bericht door: mark29 op 22 januari 2022, 10:07:37
Bak ellende, zoiets maak je ook altijd alleen op zaterdagmiddag mee, als je denkt snel iets te doen.
Ik heb ook een fels setje liggen, kan ooit handig zijn, een nieuwe leiding op maat laten maken kost gelukkig ook maar gemiddeld een 15 euro, maarja, kost wel een hoop tijd vaak als het een lange leiding is.
Titel: Re: ACT reacties op de projecten topics DEEL 57
Bericht door: larsdijkstra op 23 januari 2022, 10:56:32
De laatste loodjes wegen het zwaarst Mark    :q. Het is een waar kunstwerk geworden haha  _o_ we zijn er bijna
Titel: Re: ACT reacties op de projecten topics DEEL 57
Bericht door: Ramon87 op 24 januari 2022, 08:45:25
@Mark: That reminds me. Als ik de achteras wil vervangen moet alles wel los  8)7.
Even wat WD40 en kruipolie halen en wekelijks even alle punten inspuiten van de Remdrukverdeler tot en met de remklauwen (vooral die schalen hoop ik dat ze makkelijk los komen).

Titel: Re: ACT reacties op de projecten topics DEEL 57
Bericht door: mark op 6 mei 2022, 19:00:31
Lekker bezig Ramon.  !-!

Ik zit inmiddels ook onder de brandwondjes van het lassen.  :D
Heb een steun gelast om m'n motorblokje aan de distributie zijnde aan mijn motorbokje te hangen.
Titel: Re: ACT reacties op de projecten topics DEEL 57
Bericht door: mark29 op 7 mei 2022, 18:18:37
Ik heb pas een dorpel en een bodem moeten lassen, thuis liggend op de grond.
Helaas geen brug thuis.
Dus meteen voor thuis ook wat kledij aangeschaft voor het lassen wel zo fijn.
Bij hbm verkopen voor heel weinig geld, en diverse andere winkels ook. Ik had links en rechts bij verschillende winkels wat gekocht.
Lange las handschoenen is echt een must have, handig met lassen.
Gelaatsmasker die over je hele gezicht gaat, met wat zijkanten erbij, kost een 10tje, maar zo fijn tijdens het slijpen.
En zo n monnikskap is erg fijn, die is een muts, die tevens je schouders beslaat.
En een automatisch lasmasker kan je natuurlijk niet zonder.

Groot schort is ook handig met lassen, maar liggend onder de auto, blijft dat wel onhandig.
Titel: Re: ACT reacties op de projecten topics DEEL 57
Bericht door: mark29 op 7 mei 2022, 18:23:02
Die monnikskap had ik besteld bij weldingsupplies zie ik nu.
Titel: Re: ACT reacties op de projecten topics DEEL 57
Bericht door: larsdijkstra op 8 mei 2022, 19:48:30
Goed gewerkt Ramon! Leuk om het zo zelf te doen
Titel: Re: ACT reacties op de projecten topics DEEL 57
Bericht door: Ramon87 op 9 mei 2022, 10:57:10
Bedankt voor de reacties  !-! . Het geeft nu wel een voldaan gevoel dat het me allemaal gelukt is. Inmiddels ook al een laag Hammerite erover en de holle ruimtes ingespoten met ML.
Carrosoriekit en undercoating ook klaar liggen om het snel te vervolgen.

@ Mark29: Ik heb inderdaad het meeste al. Lange las handschoenen, maar die komen niet voorbij mijn ellebogen (waar ik nu ook wat fijne brandwondjes heb :P. Gaat alweer de goede kant op.
Aan de hand van jou post weer even wezen googlen en lasjassen is blijkbaar ook een dingetje. 1 mooie op mijn wenslijstje gezet voor de volgende gelegenheid.

Titel: Re: ACT reacties op de projecten topics DEEL 57
Bericht door: Jacques op 9 mei 2022, 20:23:39
een lasschort en lasmouwen hoeven niet zo duur te zijn. Bijvoorbeeld bij Toolstation https://www.toolstation.nl/leren-lasmouwen/p71137
Titel: Re: ACT reacties op de projecten topics DEEL 57
Bericht door: Jacques op 30 mei 2022, 15:50:16
@Ramon: Montage stabilisatorstang. Lees dit even https://team1916vforum.nl/viewtopic.php?t=200
Titel: Re: ACT reacties op de projecten topics DEEL 57
Bericht door: Ramon87 op 30 mei 2022, 19:40:35
@Jacques Bedankt  :q . Precies de oplossing waarmee ik het me makkelijk kan maken. Ik heb nog wel wat stukken metaal liggen waarmee ik dit kan fabriceren.
Titel: Re: ACT reacties op de projecten topics DEEL 57
Bericht door: mark29 op 31 mei 2022, 17:43:37
Ja of lange bout met moer. Daarmee aandrukken. Klem erop. Die lange bout eruit, en origineel er dan in.
Titel: Re: ACT reacties op de projecten topics DEEL 57
Bericht door: Ramon87 op 1 juni 2022, 10:12:30
Langere bout kom ik niet mee weg  :neen: (was mijn eerste gedachte), omdat ik de bout dan door de hoek nog steeds niet door de beugeltje kan krijgen. En ruimte is echt een kriem. Ik kan er geen tang of klem op zetten (ik heb geen gereedschap wat ik daarbij kan gebruiken).

Ik heb inmiddels ook de bussen besteld met een binnendiameter van 25mm. Dus ik probeer het me zo makkelijk mogelijk te houden nu. Wordt vervolgd.

Aankomende weekenden ga ik de airco van de DCI fixen en hopelijk ook die van de RS (1 leiding was kapot en hier nu ook een vervangende voor op de kop getikt). Daarna weer met de Mégane verder  Y.
Titel: Re: ACT reacties op de projecten topics DEEL 57
Bericht door: mark29 op 12 juni 2022, 18:16:34
Hoe meer er los moet, hoe leuker het klusje, condensor vervangen vond ik altijd leuk om te doen.
Dat voorste subframe, dat die rot is, is een kwaal bij dit type clio, komt veel voor, beste is gewoon een vervangende eronder zetten.

Dat tooltje handig gemaakt, en goed bewaren komt vast ooit weer van pas.
Titel: Re: ACT reacties op de projecten topics DEEL 57
Bericht door: Ramon87 op 12 juni 2022, 21:49:57
Was inderdaad een leuke klus. Mijn vrouw merkte ook op dat ik me goed vermaakte met de werkzaamheden  :9~.
Ik had me er verder niet in verdiept en zie nu dat het een los deel is voor de ophanging. Dat maakt vervanging inderdaad goed te doen. Eens zien of ik dit ga opvolgen.

Gezien de PU bussen niet onderhoudsvrij zijn verwacht ik de tool zeker vaker te gebruiken. Gaat helemaal goed komen !-!
Volgende week zien dat ik de stabilisator stang voorzie van de correcte rubbers en hopen dat ik dat dan afgerond krijg.
Titel: Re: ACT reacties op de projecten topics DEEL 57
Bericht door: mark op 18 juli 2022, 20:41:06
lekker bezig geweest Ramon !-!
Titel: Re: ACT reacties op de projecten topics DEEL 57
Bericht door: Ramon87 op 20 juli 2022, 09:53:01
Bedankt Mark  !-! , jij bent ook lekker bezig geweest  :D

Hoe ging het verfstrippen van de 4CV, jou af? Ik vond het met het spul wat ik gebruikte nogal tegen vallen. Ik ben benieuwd naar jou ervaringen.
Titel: Re: ACT reacties op de projecten topics DEEL 57
Bericht door: mark op 20 juli 2022, 12:55:28
Thanks :)

Ik heb de profi stripper gebruikt samen met de verdikker die daarbij hoort, ook van nonpaints. Met 2x opstrijken en met de hogedrukreiniger afspuiten had ik het grootste gedeelte er wel af gekregen, maar nog lang niet alles.

Nu dus druk met de slijptol met staalborstel bezig, wanneer ik er aan toe kom.
Titel: Re: ACT reacties op de projecten topics DEEL 57
Bericht door: mark29 op 26 augustus 2022, 05:50:51
Ramon, als een auto op contact heeft gestaan, met de wielen in de lucht en dan draaien de wielen een keer.
Dan blijft er bij de eerste rit vaak het abs lampje even branden, die gaat normaal altijd wel binnen een paar honderd meter weer uit.

Het ziet er echt heel netjes uit allemaal, ik snap wel dat je daarvan kan genieten van de opbouw.
Toch puntje van ja, kritiek wil ik het niet noemen, maar ik zie dat je kopervet gebruikt voor de remmen.
Ik wist vanuit vroeger ook niet beter, we deden dat allemaal gebruiken in de garage voor vanalles en vooral de dragende delen van de remmen.
Maar de laatste jaren gestopt met kopervet voor de remmen en over gegaan naar keramisch vet.
Keramisch vet is een beetje de vervanger ervan, het kan hogere temperaturen aan, stel dat jij het circuit op gaat, zou ik het toch eens overwegen.
Al geloof ik niet zo snel dat die kopervet zo in de fik gaat. Maar goed, het was het advies wat alle garages op een gegeven moment kregen.
Titel: Re: ACT reacties op de projecten topics DEEL 57
Bericht door: larsdijkstra op 26 augustus 2022, 10:12:11
Mooi werk Ramon! Mooi moment ook om hem op z'n pootjes te zetten.
Hij staat nog wel vrij hoog, klopt dat?
Titel: Re: ACT reacties op de projecten topics DEEL 57
Bericht door: Ramon87 op 26 augustus 2022, 16:43:50
Geweldig moment, na zo'n lange tijd.

Mijn pa zei dat de dempers zich nog een beetje moeten zetten, maar veel zal het niet worden (even naar wat oude foto's gekeken).
Maar de hoogte gaat aan gewerkt worden  8) . Dat gaat de volgende stap worden.
Maar ik ga er wel eerst wat kilometers op zetten  :q.
Titel: Re: ACT reacties op de projecten topics DEEL 57
Bericht door: Felix op 5 september 2022, 12:11:20
@Ramon87, mooi resultaat van het harde werk!
Wat betreft de stabiliteit, ik heb bij mijn vorige Megane II een stabilisatorstang van een Grand Scenic gemonteerd (die is een stuk dikker, zelfs dikker dan die van de RS). Dat verschil was flink te merken in de bochten. Misschien dat er voor de Megane I ook zoiets te verzinnen is?

@mark leuk om te weten dat hij ook als trouwauto ingezet kan worden  ;) Mooi werk weer!
Titel: Re: ACT reacties op de projecten topics DEEL 57
Bericht door: mark op 5 september 2022, 12:48:07
@felix dat was eenmalig  ;) een 4cv is geen auto waar je als leek zijnde zo ff mee weg rijdt. Wil ik ook sowieso geen vreemde mensen in hebben rijden. Daar is het plaatwerk voor deze auto's veel te zeldzaam voor.
Titel: Re: ACT reacties op de projecten topics DEEL 57
Bericht door: Ramon87 op 7 september 2022, 20:19:21
@Felix: Wat ik tot nu toe gevonden heb is de Stabilisatorstang van de Mégane al een erg dikke. 25 mm, zonder de poedercoating. Ik kwam vaak van andere auto's wat tegen dat varieert van 19 tot 21mm. Ook binnen de vriendengroep met allemaal sport auto's, heeft niemand zo'n dikke stang.

Inmiddels al wat kilometers op gezet en het is een genot om weer mee te rijden 8). Alleen wel warm zonder Airco en leren bekleding :D .
Titel: Re: ACT reacties op de projecten topics DEEL 57
Bericht door: mark29 op 22 september 2022, 11:45:35
Die clio rs, erg gaaf ding, en ze worden meer waard. Dus gewoon houden en niet gaan stunten met prijzen verlagen, is mijn idee dan.
De auto markt is drama al langere tijd. Alleen jong gebruikt loopt nog door, de saaie van a naar b auto`s.

Kopervet/keramisch vet, volgens mij had ik het eerder eens benoemd. Kopervet was voorheen heel normaal te gebruiken voor remmen, of boutjes die zouden vast rotten etc.
Ik heb het jaaaren gebruikt, en elke andere oudere automonteur zou ook niet anders weten.
Maar de laatste jaren zijn ze tot andere inzichten gekomen, en is de keramisch vet gekomen, als alternatief voor de remmen.
Deze kan inderdaad hogere temperaturen hebben, zo ver ik weet was dit het enige oogpunt waarom we ineens moesten switchen hiernaar toe. Milieu overwegingen heb ik geen idee van.

Nog een ding, je hebt die mooie kunstof deksels op je velgen zitten, stel je gaat een keer het circuit op, of ander extreem gebruik. Haal die dag dan die deksels eraf, en rijd even zonder.
Alles word dan zo warm, dat die deksels kunnen vervormen, eraf vallen, er na niet meer passen etc, dat zou zonde zijn.
Titel: Re: ACT reacties op de projecten topics DEEL 57
Bericht door: Ramon87 op 22 september 2022, 16:38:18
@Mark29 Bedankt voor de reactie. Betreft de Clio klopt. Ik laat hem even staan. Vandaag de oprit voorzien van enkele balken waar je met de banden tegenaan rijd. Balken zo geplaatst dat er "net" 3 auto's kunnen staan. Ik heb veel te weinig ruimte bij huis  :D (luxe probleem)  :q .

Milieu aspect weet ik ook niet omtrent het kopervet. Ik weet wel dat er veel warmte los kwam bij het remmen. Als ik de kans krijg een keer alles schoonmaken en voorzien van keramisch vet en dan nog eens de remmen opstoken om te zien hoe het vet zich houd.

De deksels gaan er op het circuit zowiezo af (moet er niet aan denken dat ik ze daar kwijt raak)  :q . Ze zijn van aluminium (ik weet dat er later ook plastic varianten waren).  !-!
Titel: Re: ACT reacties op de projecten topics DEEL 57
Bericht door: mark29 op 22 september 2022, 19:03:27
Ooooh ik dacht dat je de plastic variant had.
Titel: Re: ACT reacties op de projecten topics DEEL 57
Bericht door: mark op 30 oktober 2022, 23:59:37
@ramon de ebc yellow stuff remblokken doen het ook goed voor dagelijks gebruik  !-! Heb ze op m'n megane 1 gehad, en nu ook weer rondom op mijn tce180 werkpaard. Werkt perfect. Moet ik natuurlijk wel zeggen dat ik op de openbare weg het gaspedaal ook wel weet te vinden.  :D heerlijk buitenaf door de bossen scheuren hier.

Had eerst een setje standaard brembo remblokken, maar na 30k km begon de remvoering los te laten. Banden gaan trouwens 20k mee bij mij, heb ik ze rondom op 2 mm zitten.  :D
Titel: Re: ACT reacties op de projecten topics DEEL 57
Bericht door: Ramon87 op 31 oktober 2022, 11:13:04
Mark klopt. Op de openbare weg deden ze het ook erg goed, maar gezien ik nog 2 setjes heb liggen rij ik die in ieder geval eerst op. De Yellowstuf hou ik nog mooi even apart voor speciale gelegenheden  o-) .

In de afgelopen weken ook last gehad van een zwaar rechter voetje. Wat wil je anders als je auto 2 jaar op bokken heeft gestaan  :q . 1x goed geflitst om geconfronteerd te worden met de prijs van te hard rijden. Dus wil mijn rijstyle weer even beetje indammen  :q  hahaha.

Met de huidige berichten over de dieselprijs zit ik al grappen te maken dat het weer goedkoper is om met de Mégane of Clio RS te rijden  :D .
Wel even uitgerekend dat het tot een dieselprijs van 2,5 euro t.o.v. 2 euro voor e10 voor ons nog te doen is om met de DCI te rijden. Al ga ik wel met mijn garage praten om te zien hoe we het aankomende onderhoud gaan aanvliegen (onderhoud, Olieën enz, 2 banden, distributie met toebehoren en dan hoop ik dat de auto volgend jaar nog door de APK komt met de roetfilter).
Andere kilometer vreter zoeken heb ik eigenlijk ook nog geen zin in.
Titel: Re: ACT reacties op de projecten topics DEEL 57
Bericht door: mark op 6 november 2022, 17:00:44
@kevin thewackyracers

Ik weet niet of een schroefset is toegestaan in de race serie, maar met mijn oude megane hatchback kon ik met m'n kneiterstugge v-maxx schroefset zo het circuit op. Dat was echt een kart voor op de weg haha. Heel wat dure "sportauto's" mee te kijken gezet, met het bochtenwerk van die auto. helemaal geen bodyroll met dat ding. En anders dikke olie in de schokdempers doen.  ;)

De achteras moet je eerst ff 2 weken in de kruipolie zetten, vervolgens met een persje spanning op de staven zetten (naar buiten trekken) en dan een paar x goed beuken met een moker.

Zo was m'n vorige megane.  Y
(http://imageshack.com/i/po0q9Ci3j)
Titel: Re: ACT reacties op de projecten topics DEEL 57
Bericht door: mark op 3 maart 2023, 19:08:51
Zozo Ramon, jij hebt ook niet stil gezeten de laatste tijd.  !-!  Goed bezig!
Titel: Re: ACT reacties op de projecten topics DEEL 57
Bericht door: larsdijkstra op 3 maart 2023, 19:24:22
Heb weer even bijgelezen Ramon, veel mooie dingen gedaan!
Titel: Re: ACT reacties op de projecten topics DEEL 57
Bericht door: Ramon87 op 9 maart 2023, 09:44:49
Dank je dank je _o_

Voor mijn gevoel een hoop "kleine" dingen afvinken, maar wel stuk voor stuk beste ondernemingen  :D .
Als de ventilatie erin zit moet ik alleen nog een servomotor voor de passagiersdeur vervangen. Dan heb ik mijn Megane lijstje afgewerkt voor nu  8)7

Dan gaan we er ook weer even wat kilometers op zetten.
Titel: Re: ACT reacties op de projecten topics DEEL 57
Bericht door: mark29 op 9 maart 2023, 19:21:16
Bij bougies laten mensen altijd fotos zien van de kop van de bougie, de electrode.
Maar ik vermoed dat veel mensen onderschatten hoe belangrijk het porselein is.
Als daar ook maar iets een barst inzit, kan de auto gaan hikken en stotteren.
Titel: Re: ACT reacties op de projecten topics DEEL 57
Bericht door: Ramon87 op 14 maart 2023, 20:07:20
@ mark29: Speciaal voor jou  :q   _o_

Ik heb uiteraard het porselein ook bekeken. Even gegoogled op kapotte bougies en er komen wat zaken voorbij. Echter kan ik met mijn ongetrainde ogen, niet echt wat opmerken aan de bougies. Toevallig dat ik enkele weken terug ook bij mijn brommer een kapotte bougie had en dit zagen we alleen aan het feit dat deze niet goed vonkte en de nieuwe bougie vonkte wel heel mooi. Deze bougie had verder ook geen duidelijke tekenen.

Misschien dat jij mij nu nog eens wat kan bijbrengen (ik heb als amateur, serieus, bougies alleen nog maar preventief vervangen en tot nu nog nooit de effecten ervaren van slechte of kapotte bougies  :P ).

Hier wat meer detail foto's  ;) (geen duidelijke barsten te zien en de horizontale strepen op het porselein is vervuiling) Als er wat opvalt hoor ik dit graag:

3 bougies blijft raar voor mijn gevoel  :D
(https://i.imgur.com/4v0uI7m.jpg)

(https://i.imgur.com/Dxpi3qK.jpg)

(https://i.imgur.com/buSPyTz.jpg)

(https://i.imgur.com/YScX6qB.jpg)

Sidenote dat mijn vrouw het hikken bij het optrekken voor haar gevoel nog een keer ervaren heeft. Dus ik kijk het nog even aan en bij twijfel vervang ik de penbobines ook (anders gaan deze retour naar autodoc).

Titel: Re: ACT reacties op de projecten topics DEEL 57
Bericht door: mark29 op 15 maart 2023, 06:06:07
Leuk dat je eraan denkt, ja serieus, vaak werd er naar vanalles gezocht, maar waren simpel de bougies de boosdoener.
De espace met de f4r turbo kwamen vaak met hikken, interval zei elke 60k bougies doen, je zag er niks aan, vervangen, het hikken was over. Advies was gewoon elke 30k.
Maar ook vaak na vervangen van diverse dingen, voornamelijk bij leerling monteurs, ineens slecht lopen.
Dan was het vaak dat een bougie werd vernieuwd, maar met montage is laten vallen of laten stoten. Porselein kan niks hebben, een haar scheurtje en hij loopt waardeloos, of tegenaan tikken en dan de electrode niet meer goed afgesteld zijn.

De fotos die je laat zien, mooie kleur, koffie met melk was de gouden regel al in brommer tijd he.
Je ziet de electrode verkleuren en afvlakken hieraan zie je dat ie aan vervanging toe is.
Die bruine kraag op het porselein komt van de bobine af, dit zie je altijd, ik vermoed warmte en vettigheid samen wat dit veroorzaakt.

Als het onderhoud op orde is, en hij blijft niet top lopen, is deze direct ingespoten? Dat heb ik zo niet meer in mijn hoofd zitten, als dat zo is, dan heb je hoge druk injectoren in de kop zitten, en niet de normale in de inlaatspruitstuk, wat resulteert vaak in vervuilde inlaatkleppen. Dit kan ook problemen geven met niet mooi lopen.
En natuurlijk opgerekte kettingen geven gedoe.

Met alle respect, clio 1 was goed, clio 2 was beter. Clio 3 werd stukken minder kwalitatief, en erna werd het nog minder. Het materiaal, windsuizen, bij de 3 veerpootlagers, upc problemen, plastic wat krast etc.
Ik ben er niet kapot van. Bij de clio 4 thermostaathuizen, versnellingsbakken, kettingen, etc.
En de megane 1 phase 1 en 2 waren goede autos, megane 2 niet, megane 3 minder emotie waar een top auto met de 1.5 dci.

Ik zou nog graag eens een clio 2 rs willen hebben, vaak aan gewerkt, dat rijd geweldig.
En megane 1 met de f7r motor, zoals jij die hebt dat vind ik ook leuk, ohja een renault 5 turbo wil ik ook ooit nog eens bezitten voor de lol, ook leuke rijbeleving.
Titel: Re: ACT reacties op de projecten topics DEEL 57
Bericht door: Ramon87 op 15 maart 2023, 09:22:57
Leuke en wat leerzame info.

Zo door de jaren doe je ervaring op. Zal zeker bij auto's een onderschat onderdeeltje zijn.

Onderhoud van de CLio TCE ga ik mee aan de slag. Ook ketting laat ik vervangen, om voor mijzelf een mooie 0 meting te starten. Kwalitatief sluit ik me bij jou aan. Als ik zie hoe de Clio erbij staat naar 9 jaar en zaken die vanaf dag 1 al een dingetje zijn (windruis / lak kwaliteit). Dingen als kwaliteit rubber en plastic is volgens mij ook niet meer wat het ooit was. Stabilisatorstang rubbers / uitlaatrubbers / thermostaathuis (is ook al 2 jaar terug vervangen bij de Clio TCE). Infotainment systemen, lol.

Als ik deze nu vergelijk met onze vorige Clio of zelfs een Clio 2 van mijn pa of de Clio 2 RS, dan zie je zeker een verschil in kwaliteit. Ik ben benieuwd hoe de Clio 4 er bij staan als ze de 20 jaar aantikken. Ik ga mijn best doen  :D.

 






Titel: Re: ACT reacties op de projecten topics DEEL 57
Bericht door: mark29 op 16 maart 2023, 09:52:57
Och die stabilisator stang rubber was ik vergeten, ja die hebben we onwijs veel vervangen, losse rubbers, maar ook complete stangen, uit/in subframe.
Klacht klant kraken bij drempels, in de winter wanneer het goed koud is, wijk met drempels door rijden is net of heel de ophanging er vanaf valt dan. Zo hard geluid.
En dat windsuizen op de snelweg vond ik vreselijk storend.
Ik reed normaal met een bmw, die is na een ongeluk met mijn vrouw op de snelweg helaas total loss, nu een honda crv gekocht, een fijne auto, maar ook meer wind geluid, dat is best storend als je een stille auto gewend bent.
Titel: Re: ACT reacties op de projecten topics DEEL 57
Bericht door: mark29 op 11 april 2023, 05:52:41
Ramon gefeliciteerd! Word dit de eerste of de 2e kleine?
Hier 2 kleine kinderen, vrije tijd word wel spaarzaam.
Titel: Re: ACT reacties op de projecten topics DEEL 57
Bericht door: Ramon87 op 11 april 2023, 09:44:00
Dank je Mark. Het word onze tweede. Clio RS is er destijds bij gekomen omdat we voor de eerste "tijdelijk" een extra auto nodig hadden  :D.
Vrije tijd moet ik tegenwoordig plannen  :D
Titel: Re: ACT reacties op de projecten topics DEEL 57
Bericht door: Roadkill (Michiel) op 15 april 2023, 19:11:13
Hey Ramon, heb ik het toch goed gezien in Kampen, ik was met mijn zoon en schoondochter mee. We stonden een paar auto's bij je vandaan, zwarte Clio2RS met Twingo2RS wielen, en Een verlaagde Clio3.
Je Megane ziet er uit als nieuw!


Gefeliciteerd trouwens met de gezinsuitbreiding, wij mogen eind oktober begin november ons eerste kleinkind verwelkomen!
Titel: Re: ACT reacties op de projecten topics DEEL 57
Bericht door: Ramon87 op 19 april 2023, 21:27:53
Dank je Michiel! Jij ook gefeliciteerd met de familie uitbreiding.
Jammer dat we elkaar gemist hebben in Kampen.
Titel: Re: ACT reacties op de projecten topics DEEL 57
Bericht door: mark29 op 13 mei 2023, 21:37:44
Ramon ik las je topic, wat betreft de clio rs.
Ik heb daar bij mijn vorige baan met regelmaat aan gewerkt.

De distributieriem is echt krap, mijn collegas wilden die nooit doen, omdat het zo krap is. Juist daarom vond ik het leuk, dat houd nog wat uitdaging.
Als je de motor erin houd, wat ik wel steeds deed voor de riem, demonteer de voorbumper, de koplamp, de gril, dat ijzeren deel zeg maar boven de radiator, onderste pendelsteun weg halen, dan heb je redelijk wat ruimte en vrij spel om de riem te doen.

Dat overschakelen, klopt dat die bakken wel een problemen gaven, maar vaak doet nieuwe bakolie en toevoeging wonderen, als de koppeling oud is, zet er een nieuwe in.
De jb en jc bakken doen gauw hakerig schakelen met oudere koppeling. Als het mijn auto zou zijn, zou ik eerst de koppeling vervangen, met druklager, nieuwe bak olie erin, met een bak olie toevoeging. Dan minimaal een 3 a 5000 kilometer rijden, dan nog eens denken of een andere bak, of bak revisie nodig is. Ik vermoed van niet.
Stel je laat de motor zitten, bij dit type moet voor de versnellingsbak wel eigenlijk, volgens werkplaatshandboek, de subframe eronder uit. Ik heb eens een koppeling gedaan van dit type toen ik op een andere vestiging moest invallen, hun hadden er geen zin in  :D
Toen met de officiele methode gedaan, dus subframe eronder uit. Had er toen toch een dag de tijd ervoor.

Zou ik in mijn eigen tijd een koppeling van een clio doen, dan zou ik de brievenbus methode doen.
Koppelstang van stuurhuis loshalen, bouten subframe lossen zodat er speling op komt. Voorkant subframe zo ver mogelijk zakken, verbindingstangetjes, die ter hoogte van de remmen zitten demonteren, vooraan stukje hout tussen subframe en carrosserie doen.
Dan versnellingsbak losschroeven, op zij schuiven, en schuin leggen, dan heb je aan de onderkant genoeg ruimte, zeg een 10 cm, vandaar brievenbus methode, om de koppeling te verwisselen, terwijl de motor er nog in zit, de versnellingsbak aan de kant geschoven etc. Maar bespaard je een aantal uur werk, heb dit vaker zo gedaan.
Klinkt moeilijk, als je het gezien hebt, dan lach je erom hoeveel tijd het scheelt.
Titel: Re: ACT reacties op de projecten topics DEEL 57
Bericht door: mark op 14 mei 2023, 15:42:03
De 3 cilinders beginnen langzamerhand ook allemaal kilometers te maken. Eerst kwam het eigenlijk niet voor bij een 3 cilinder, dat de ketting aan vervanging toe was. Maar zie het nu op werk ook langzaam aan vaker voorbij komen. vorige week nog 1 gedaan op het werk.

Vind ik geen straf om te doen, lekker veel ruimte vergeleken bij de 4 cilinders.
En ook bij de 4 cilinders laat ik de motor er nog gewoon in zitten.

Wat koppelingen betreft: gaat bij mij bijna altijd het subframe er onderweg.
Stelt eigenlijk niet veel voor.

En bij mij in de schuur heb ik het mijzelf natuurlijk makkelijk gemaakt, heb een steun die ik aan mijn schaarbrugje kan hangen. Gaat mooi mee op en neer, geen gekloot met bokjes. Dit werk doe ik dan ook wel vaker :D Subframe laat ik op een tafel zakken, en rij ik dan zo onder de auto weg. Niks geen getil meer.  !-!


(Dit is trouwens de laguna van yorick, die was vorige week aan de beurt)
(http://imageshack.com/i/pmTljBjTj)
Titel: Re: ACT reacties op de projecten topics DEEL 57
Bericht door: Ramon87 op 14 mei 2023, 20:32:18
Heren, bedankt voor jullie input betreft de Clio RS. Ik had zelf ook enkele youtube filmpjes bekeken waar ze de versnellingsbak er ondereen haalden, door het subframe deels te laten zakken. Hier wel kennis gemaakt met de kooimoeren van het subframe welke op leeftijd nog wel begeven. En daarna kom je er ook heel moeilijk bij.
Mijn pa heeft in het verre verleden ook aan deze auto's gewerkt en gezien het gebrek aan een brug leek hem het makkelijkste om de motor met versnellingsbak eruit te takelen.
En als alles er toch uit alles eromheen meepakken zoals keerringen, koppeling en de distributieriem is dan een koud kunstje. En dit doe ik dan ook alleen maar uit gemakzucht en voor het verkoop later, gezien die er nog geen 3 jaar op zit.

Het is nieuw voor mij, maar samen met mijn pa gaat het zeker lukken. We zullen zien. Kan maar zo allemaal omgegooid worden  8)7 .
Titel: Re: ACT reacties op de projecten topics DEEL 57
Bericht door: mark op 14 mei 2023, 20:57:10
als je toch alles in 1x gaat aanpakken, dan kun je idd net zo goed het hele pretpakket er uit pakken.  !-!
Titel: Re: ACT reacties op de projecten topics DEEL 57
Bericht door: mark29 op 15 mei 2023, 08:33:12
Mark jouw respons was die op een clio 2 rs? Want ik denk dat je het nieuwere model bedoelt ivm de kettingen.
Ik had het over de rs met de distributieriem namelijk.
Titel: Re: ACT reacties op de projecten topics DEEL 57
Bericht door: mark29 op 15 mei 2023, 08:34:44
Ja alles eruit pakken in 1 keer, is wel het makkelijkste werken.
Koppeling van een clio 2 vervangen is niet gek veel werk met de brievenbus methode, ik heb ook geen brug thuis, gewoon op bokjes.
Titel: Re: ACT reacties op de projecten topics DEEL 57
Bericht door: mark op 15 mei 2023, 12:49:44
Clio 2 heb ik er ook zat van gedaan hoor. Subframe zelf is er zo onderweg.  !-!
Titel: Re: ACT reacties op de projecten topics DEEL 57
Bericht door: mark29 op 15 juni 2023, 22:58:29
Leuk klusje Ramon, deze mis ik wel om te doen, het gevloek in de krappe ruimte aan de distributie zijde.

Die riem, doe het, vervang het. Renault zegt om de 5 jaar, maar vele springen al eerder, heb al vele gezien waarvan de kop eraf moest, omdat de riem bij 3 a 4 jaar al brak.
Een setje kost je misschien 100 euro, en een sterk verkoop punt met verkopen, iedereen weet dat het drama is bij dit type.

Olielekkage komt ook vaak uit de boutjes van de kleppendeksel, 1 voor 1 eruit halen, beetje vloeibare pakking onder het kopje smeren met een schroevendraaier en dan boutje er weer in kan wonderen doen.
Titel: Re: ACT reacties op de projecten topics DEEL 57
Bericht door: Ramon87 op 19 juni 2023, 09:06:35
 @ Mark29 :D Ik snap nu wel waarom monteurs niet staan te popelen om deze klusjes.
Het is voor mij wel weer een leerzaam proces. Allemaal nieuw voor mij. Al met al, ondanks de vele uren, kijk ik er nog van op dat het allemaal redelijk soepel ging.
Distributieriem heb ik inmiddels op de onderdelen lijst gezet.
Betreft de olielekkage is een goeie. Mijn pa zei ook al zoiets. Dus denk dat we dat ook doen.
 
Titel: Re: ACT reacties op de projecten topics DEEL 57
Bericht door: mark29 op 20 juni 2023, 17:22:56
Die olie komt zo langs het schroefdraad mee omhoog eruit.
We deden dit altijd zo bij de k4j, k4m, f4r motoren. Boel goed schoonmaken, remmenreiniger en blaaspistool erbij. Boutje beetje omhoog draaien, beetje vloeibare pakking onder het kopje, en dan boutje terug draaien.
Boutje voor boutje doen is risicoloos, doe je alle tegelijk dan komen de nokkenassen los te liggen, wat het klusje wat lastiger maakt.
Als je de riem doet, voorkeur echt voor origineel renault distributie beugel gebruiken voor het blokkeren van de nokkenassen.
De imitatie, gaat wel, maar word kritischer als je ook de nokkenaspoelies los hebt gehad bij bijvoorbeeld een koprevisie.
Waarom, materiaal van die imitatie setjes is net wat dunner, waardoor er net iets meer speling is op de nokkenassen. Wat met timen en riem spannen niet goed is, waardoor de riem vaak net een kwart a halve tand verkeerd kan staan.
Gevolg is vaak, vaak zagen we dat als die bij een universele garage was geweest, rommelig stationair lopen, op toeren was wel altijd goed.
Ga je uitlezen, zie je de paramaters van de mapsensor dat deze fluctureerden, of te hoog waren. Puur door de timing niet perfect was. Veel mensen onderschatten dit.

Laat je de poelies vast zitten, loopt die nu perfect, dan kan je het riskeren. Door te blokkeren met de imitatie blokkeersetjes.
Titel: Re: ACT reacties op de projecten topics DEEL 57
Bericht door: mark29 op 2 september 2023, 18:57:53
Ramon gefeliciteerd man!
Leuke naam, wel meteen een reminder aan dat nummer, who the f*ck is ellis!

Nou vrije tijd kan je op je buik schrijven komende jaar, hier slapen ze nooit tegelijker tijd overdag, dus alleen even rust later op de avond. Beetje hobbyen zal erbij inschieten, tenzij je vrouw veel thuis is.
Titel: Re: ACT reacties op de projecten topics DEEL 57
Bericht door: larsdijkstra op 2 september 2023, 20:22:06
Van harte Ramon! Leuke naam ook. Met de auto's bezig blijven zal een leuke afleiding zijn af en toe  !-!
Titel: Re: ACT reacties op de projecten topics DEEL 57
Bericht door: i2paq op 4 september 2023, 09:11:03
Van harte gefeliciteerd en heel veel geluk!
Titel: Re: ACT reacties op de projecten topics DEEL 57
Bericht door: Ramon87 op 7 september 2023, 16:23:43
Bedankt  :) .
De afleiding was zeker even fijn  :D
EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev