Renault Mégane Club

Mégane 4 Technisch 2016-Heden => [Mégane 4] Motorisch => Topic gestart door: haelewyn op 17 februari 2020, 09:01:43

Titel: Duurzaamheid 1,2 TCE
Bericht door: haelewyn op 17 februari 2020, 09:01:43
Mijn auto en motor stammen ergens uit midden 2016 en liggen in een Megane.
Er staan nu 30.000 km op de teller en er is mee gereden vanaf juli 2017. Hij heeft eerst nogal lang in stock gestaan (een jaar ongeveer).
Al bij al een leuke auto om mee te rijden.

Maar :   Renault gaat die motor niet zomaar afgevoerd hebben.
Volgens een garagist die ik ken zou dat zijn omdat er al heel veel motoren onder garantie zijn vervangen.

Maar, zegt dezelfde man, als jouw motor geen olie verbruikt is er niets aan de hand.

Heeft iemand er al enig zicht op hoe veel kilometers een 1,2 TCE (de mijne met 132 pk) aankan zonder problemen ?
Zijn het allemaal probleemmotoren ? Slechts enkele erbij ? De meeste motoren ?

Nu die dingen al wat langer in omloop zijn is het misschien het goede moment om hier even over na te kaarten.
Titel: Re: Duurzaamheid 1,2 TCE
Bericht door: mark op 17 februari 2020, 10:13:54
Tja.... Heb al met 20.000km kettingen vervangen van deze blokjes. Bij de 1 gaat het goed en is er met 120.000km nog niks aan de hand, en de ander niet.

Ook zijn om de +/- 60.000km de inlaat kleppen aan een reinigingsbeurt toe.
Titel: Re: Duurzaamheid 1,2 TCE
Bericht door: Hans 1982 op 17 februari 2020, 11:59:21
Ik zit nu aan 65.000 km zonder problemen. Wel zijn rond de 40.000 de kleppen inderdaad gereinigd. Hij gebruikt niks geen olie dus ik vermoed dat hij nog wel een poos mee gaat. Mits je natuurlijk niet de motor mishandeld (vol gas koude motor enz). Ook stottert hij niet heel erg slechts een heel klein beetje.
Titel: Re: Duurzaamheid 1,2 TCE
Bericht door: haelewyn op 17 februari 2020, 18:28:38
Ik zie mijn verbruik wat stijgen maar het is winter natuurlijk.
En hoe langer ik met een auto rijd, hoe meer ik de neiging heb om het gas in te trappen.

Het motortoerental schommelt een klein beetje bij stilstand, neutraal toerental. Schijnt ook een symptoom te zijn voor de kleppen maar het is niet overtuigend slecht genoeg :-)

Tot nu toe geen merkbaar olieverbruik.
Een halve liter op 10.000 km misschien .. dat is zo goed als niets.
Titel: Re: Duurzaamheid 1,2 TCE
Bericht door: Jacques op 17 februari 2020, 18:48:24
Van duurzaamheid is natuurlijk weinig sprake, met zulke reparaties in het vooruitzicht. De oude meganes halen een paar ton met af en toe de distributieriem vervangen.
Titel: Re: Duurzaamheid 1,2 TCE
Bericht door: haelewyn op 17 februari 2020, 19:37:09
https://newmobility.news/2019/05/27/renault-accused-of-inherent-failure-on-1-2-tce-engine/

Interessant artikel. Het lijkt of ze wel weten waar Abraham met zijn glazen potje naartoe gaat om mosterd te halen.

Er wordt ook specifiek gesproken over de EURO5 auto's en dat die problemen hebben. De mijne is een EURO6.

Waar het verschil zit ?   Weet iemand dat ?

Aan  de andere kant beschrijven ze het probleem tot 2018 terwijl mijn auto van de tweede helft van 2016 al een Euro 6 is..

Volgens dit artikel ben ik wel uit de brand :   >>>
https://www.connexionfrance.com/French-news/Renault-cars-have-severe-defect-says-consumer-group
Titel: Re: Duurzaamheid 1,2 TCE
Bericht door: haelewyn op 19 juli 2020, 19:22:55
Hier was er ook nog nieuws over te bekijken...

https://www.lci.fr/population/renault-nissan-dacia-des-moteurs-mis-en-cause-2122235.html
Titel: Re: Duurzaamheid 1,2 TCE
Bericht door: mark29 op 20 juli 2020, 05:51:23
Voiture en moteur, heel veel meer haalde ik er niet uit. Ik kan maar een beetje frans.
Voor de belgen, wat was de strekking van het verhaal?
Titel: Re: Duurzaamheid 1,2 TCE
Bericht door: haelewyn op 20 juli 2020, 08:14:04
"""Renault-motoren zouden te veel olieverbruik hebben. Het gaat om het meest verkochte modellen van het merk... Renault weet het maar doet niets.. nochtans zijn ze al lang op de hoogte..
Renault wijt het fenomeen aan een incorrecte afstelling van de rekeneenheid voor de injectie.

Renault-motoren die tussen 2012 en 2016 in Spanje zijn geproduceerd, verbruiken te veel olie. Een fenomeen dat storingen zou veroorzaken die zelfs tot een plotselinge breuk kunnen leiden, al na 60.000 km. In Frankrijk worden bijna 400.000 voertuigen getroffen. Na kennis te hebben genomen van een interne nota van de fabrikant aan zijn netwerk, vraagt het Consumenprogramma 'que choisir' om deze afwijking te herstellen."""




Ik vraag me af vanaf welke week er dan goede motoren zijn geproduceerd in 2016... Hoe zie je van welke week mijn motor is ?
En of er van die dingen echt veel stuk gaan, bijgevolg of het beter is om op tijd verlies te nemen en een nieuwe auto te kopen indien de mijne geimpacteerd is.
Op iets meer dan 30.000 km heb ik op 10.000 km maar een halve liter olieverbruik. De olie ruikt wel altijd wat naar benzine. De garage zegt me : geen olieverbruik = een goede auto en geen probleem (voor dit model).
Titel: Re: Duurzaamheid 1,2 TCE
Bericht door: mark op 20 juli 2020, 11:25:47
Heb vorige week een scenic 3 met de 1.2 tce in de werkplaats gehad. Er moest voor de 3e x een nieuwe ketting op. Met nog geen 70.000km op de klok.  :shocked:

Denk dat je al lang blij mag zijn als het bij een beetje olieverbruik blijft.
Titel: Re: Duurzaamheid 1,2 TCE
Bericht door: haelewyn op 20 juli 2020, 14:16:16
Een halve liter per 10.000 km is zo goed als niets of gelijk aan niets zeker ? Daar maak ik me geen zorgen in.

Eerder wat er kan gebeuren na 60 of 100.000 km.

Oorzaak van de problemen op de Scenic ? Enig idee ?   De ketting zelf of de spanners ? Of iets extern / anders / niet te bepalen ?

Volgens een Australische website australiancar.review werden de motoren gemaakt voor juli 2015 getroffen door het olieverlies.
http://australiancar.reviews/reviews.php#!content=recalls&make=Renault&model=Captur&gen=1159&pno=0
Titel: Re: Duurzaamheid 1,2 TCE
Bericht door: mark op 20 juli 2020, 17:09:36
Aan de ketting geleiders was niks te zien. De spanner is in dit geval denk ik de oorzaak. Want deze was nog niet maximaal uitgesteld, en uiteraard de ketting ook wat uitgerekt. En de vorige x (door collega's van een andere vestiging) is bij het vervangen de uitlaat nokkenas plunje flink beschadigd, maar wel gewoon terug geplaatst natuurlijk.  8)7 zoiets helpt natuurlijk ook niet mee. Dit x alles vervangen zelfs de nokkenas tandwielen. Hopen dat het nu beter gaat haha. Blij dat ik gewoon een riem op m'n tce180 heb. 8)
Titel: Re: Duurzaamheid 1,2 TCE
Bericht door: mark29 op 20 juli 2020, 17:16:05
Ik heb ook veel klachten gezien met olieverbruik.
Daar was een herprogrammeer oplossing voor. Door een software fout zopen ze olie.

En halve liter op 10k is erg netjes.
Die gevallen waren wel heftiger.
De kettingen en spanners zijn echt waardeloos, haribo kwaliteit.
Titel: Re: Duurzaamheid 1,2 TCE
Bericht door: mark29 op 20 juli 2020, 17:17:34
Mark wil je nog een cotech stick hebben? :D Ik gebruik hem toch niet meer, weet niet hoe lang het duurt voor ze mijn bevoegdheden plat leggen omdat ik weg ben bij renault.
Titel: Re: Duurzaamheid 1,2 TCE
Bericht door: mark op 20 juli 2020, 18:34:26
Is meestal max een maand, en dan werkt de stick ook niet meer.  :D
Maar heb op het werk 3 stickjes tot m'n beschikking. Dus stickjes zat haha
Titel: Re: Duurzaamheid 1,2 TCE
Bericht door: haelewyn op 21 juli 2020, 10:41:46
Ik hoop met de auto 100 of 150.000 km zonder kosten te kunnen rijden..
Voorlopig waag ik het er op.
Titel: Re: Duurzaamheid 1,2 TCE
Bericht door: larsdijkstra op 21 juli 2020, 13:55:58
Citaat van: haelewyn op 21 juli 2020, 10:41:46
Ik hoop met de auto 100 of 150.000 km zonder kosten te kunnen rijden..
Voorlopig waag ik het er op.

Zonder kosten zal niet geen, autorijden kost geld  ;)
Titel: Re: Duurzaamheid 1,2 TCE
Bericht door: haelewyn op 21 juli 2020, 15:28:48
-
Titel: Re: Duurzaamheid 1,2 TCE
Bericht door: haelewyn op 14 juni 2021, 10:52:43
Ondertussen zijn er meer cijfers bekend en een Renault technicus vertelde me, buiten de garage, dat er (ook) een ontwerpfout zit in de injectie van de 1,2 Tce. Olieverschraling door injectie aan de zijkant (??). Bij de 1,3 anders aangepakt door injectie van bovenaf  (?)
Dezelfde man beweert dat bij een grote dealer in een Vlaamse stad 1 tot 3 motoren per week van de 1,2 Tce worden vervangen.

Mijn auto doet nu meer kleine ritjes en dan stinkt de olie wel erg naar benzine. Dat maakt me uiteraard ongerust.

Als ik alles optel kom ik tot de conclusie dat er veel van die 1,2 Tce kapot gaan maar niet allemaal.

Regelmatig olie verversen en langere afstanden rijden ipv korte ritjes gekoppeld aan geen olieverbruik redden je misschien van de ondergang.

http://www.fiches-auto.fr/articles-auto/chiffres-fiabilite-essence/s-2260-fiabilite-des-12-tce.php

Titel: Re: Duurzaamheid 1,2 TCE
Bericht door: mark op 15 juni 2021, 12:53:19
Ga toevallig aankomend weekend weer een 1.2 blokje vervangen.
Leuk klusje hoor.  !-! Het blokje heeft 2 ton gedraaid, en is nu kapot gelopen door te lang met een rammelende ketting door te rijden. Er zijn een paar klepjes krom.
Titel: Re: Duurzaamheid 1,2 TCE
Bericht door: haelewyn op 15 juni 2021, 13:09:37
200.000 ? Flink toch... Als iemand op tijd wat had gedaan was de auto nog tiptop  :)
Titel: Re: Duurzaamheid 1,2 TCE
Bericht door: mark op 20 juni 2021, 17:43:34
Zal er volgende week is met een camera in kijken.
Ik verwacht eigenlijk wel een paar krassen te gaan zien in de cilinder.

Eerst de megane weer aan het lopen krijgen.
Titel: Re: Duurzaamheid 1,2 TCE
Bericht door: B44 op 25 november 2021, 20:29:32
Ik zit nu probleemloos op 106.000 km, olieverbruik ongeveer een liter op 10.000 km. Vind het een fijne auto met top stereo (Megane 1.2 130pk van 2016, Bose uitvoering).
Sta een beetje in twijfel, doorrijden of wegdoen?
Zal dit jaar dan wel een nieuwe aandrijfriem op moeten geloof ik… wie weet wat dat ongeveer kost?
Titel: Re: Duurzaamheid 1,2 TCE
Bericht door: mark op 25 november 2021, 21:39:20
Een liter op 10k is netjes voor een 1.2.
Klinkt als dat het torretje nog goed is.  !-!
Titel: Re: Duurzaamheid 1,2 TCE
Bericht door: mark29 op 26 november 2021, 05:32:20
Als eens het inspuitsysteem laten herprogrammeren?
Voor het olieverbruik was toen een mededeling namelijk wat aanzienlijk zou schelen.
Al is jouw verbruik erg netjes.
Titel: Re: Duurzaamheid 1,2 TCE
Bericht door: B44 op 26 november 2021, 21:20:50
Citaat van: mark29 op 26 november 2021, 05:32:20
Als eens het inspuitsysteem laten herprogrammeren?
Voor het olieverbruik was toen een mededeling namelijk wat aanzienlijk zou schelen.
Al is jouw verbruik erg netjes.

Ja, heeft de garage wel gedaan. Ze zeiden erbij dat het voornamelijk voor automaten zou helpen en de mijne is een handbak. Ik weet niet goed of het geholpen heeft, ik vul tegenwoordig af en toe een litertje olie bij. Is best mee te leven.

Weet er niemand wat het vervangen van de aandrijfriem bij de dealer zo ongeveer gaat kosten?
Titel: Re: Duurzaamheid 1,2 TCE
Bericht door: nielslu op 10 november 2022, 19:34:57
Even dit topic wat omhoog halen... Ik ben aan het rondkijken naar een Renault Megane estate, waarbij mijn oog is gevallen op een exemplaar van 2018 met een 1.2 TCE130 motor.

Al zoekend naar ervaringen over deze motor kwam ik veel ellende tegen mbt oprekkende distributiekettingen. Nu begreep ik van een Renault dealer dat er rond 2018 een modificatie geweest zou zijn voor de 1.2 TCE en dat het probleem daarmee opgelost zou zijn.

Is er iemand die kan bevestigen dat de problemen met deze motoren zijn opgelost, danwel voor de latere bouwjaren niet meer voorkomt? Of moet je (ook voor de latere bouwjaren) met een grote boog om deze auto's heen lopen?
Titel: Re: Duurzaamheid 1,2 TCE
Bericht door: mark op 11 november 2022, 23:03:42
Bij deze bevestig ik nogmaals dat het nogsteeds gewoon rommel is.

Rond de 130k km gaan ze olie verbruiken, en is het motortje afgeschreven.
EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev