goedenmorgen ik wil hier eens vragen mijn auto een renault megane uit 2003 rookt erg veel ik heb de ecr klep en leiding alles schoongemaakt maar nu naar 2 dagen rijden rookt die weer erg veel heeft iemand een idee wat het zou kunnen zijn trouwens het spruitstuk kon ik niet bij komen met schoon maken dus die heb ik maar zo gelaten zou de klep kapot zijn of mischien de turbo ik weet het nog steeds niet.....gr jaap
ps hoop dat ik in de goede topic ben ik ben hier net nieuw..
Welke motor heb in je wagen zitten en welke kleur rook is het precies?
sorry was het vergeten te vermelden het is megane 2003 1500 dci het is trouwens zwarte rook
gr jaap
Zijn al je gloeibougies inorde, is je luchtfilter schoon, zijn je verstuiver's inorde, zijn er storingen aanwezig?
Zwarte rook duidt op een slechte verbranding. Of er is inderdaad iets mis met de EGR klep.
Hoe rijd de auto verder, merk je er nog iets aan qua rijgedrag, inhouden vermogen tekort etc.
En het is trouwens 1500 DCi ipv tdi.
Gr. Jeroen
sorry je hebt gelijk het is een dci maar om eerlijk te zijn heb ik de gloei bougies en verstuivers nog niet na gekeken maar dat ga ik dus meteen even doen hij geeft trouwens wel storing aan van injectie defect tenminste soms hij rijd voor geen meter houd veel in en als ik gas geef is het 1 en al rook ik krijg hem morgen terug hij wordt morgen uit gelezen hopende daar wat meer informatie uit te kunnen halen maar jeroen ik hou je zeker op de hoogte ik ben in ieder geval al een stuk verder ga het morgen eens even na kijken gr.jaap
Dan kun je hem beter laten uitlezen bij de dealer,en daar verder laten uitzoeken ik denk niet dat je zelf daar uit gaat komen.
Voor de verstuivers kunnen ze bij de dealer zo een test doen,maar als de inlaat nog goed dichtgekoeky zit zou dat ook eigenlijk schoonmoeten en vermoedelijk een nieuwe egr en als je pech hebt is er nog 1 of meerder verstuivers stuk en of je brandstofpomp,en de turbo zelf is ook nog steeds een optie.
Mijn advies bel de dealer of je langs kunt komen want zo is niet te rijden en als ze niet genoeg tijd hebben daar laten staan en vervangend vervoer nemen zodat ze er rustig naar kunnen kijken om je problemen te kunnen lokaliseren/gaan repareren.
hij staat nu bij de renault garage dus maar even af wachten ik ben beniewd ik hou jullie op de hoogte in ieder geval bedankt voor je reactie matthew..gr jaap
nou ik heb de auto terug maar ze kunnen geen storing vinden vreemd ze moeten dat toch zo kunnen zien of kunnen ze het van de verstuivers of egr pomp defect niet achter halen met uit lezen het is voor mij echt een vraagteken ik ga eerst de inlaat maar eens goed schoon maken is moeilijk bij te komen maar ja moet maar...gr jaap
dan hebben ze hem ook allee uitgelezen dus maar er moet iets in hebben gestaan als jij een foutmelding hebt gehad.
Dus er is ook geen verstuivertest gedaan?
nee matthew hellemaal geen berichten en ja er zijn twee verstuivers kapot maar ja daar kan die toch niet zo van roken neem ik aan gr jaap
Als ze niks hebben kunnen vinden hoe weet je dan dat er 2 verstuivers kapot zijn?
Van 2 kapotte verstuivers kan hij inderdaad gaan roken. De dealer had een verstuiver-retour test moeten uitvoeren. En als jij een melding hebt gehad in je display van inspuiting kapot dan moeten er storingen aanwezig zijn in het geheugen. Vreemd allemaal.
Het inlaatspuitstuk schoonmaken is onbegonnen werk en zou ik niet aan beginnen. Eerst het probleem oplossen.
Er zijn diverse middeltje's in de handel om de motor en spruitstukken te reinigen, zie links hieronder.
Reiniging aanzuiggedeelte: http://www.wynns.nl/index.php/nl/x/30?cId=3&bId=233 (http://www.wynns.nl/index.php/nl/x/30?cId=3&bId=233)
Branstofreiniging: http://www.wynns.nl/index.php/nl/x/30?cId=3&bId=121 (http://www.wynns.nl/index.php/nl/x/30?cId=3&bId=121)
Ik heb de eerste nog nooit geprobeerd. Maar de brandstofreiniging heb ik wel eens geprobeerd en moet zeggen dat mijn auto minder rookte en wat zuiniger is gaan lopen.
Succes verder en laat het ons weten.
Gr. Jeroen
bij de garage hebben ze niets gevonden volgens hun ik had inderdaad een storing van inspuiting defect maar dat hebben ze mij ook niet kunnen zeggen ik heb hem toen naar een neef van mij gebracht en die heeft een uitlees aparaat zelf gebouwd en die gaf dus wel de storing aan en hij zei dus ook dat er twee verstuivers kapot waren die heb ik nu trouwens vervangen maar hellaas hij rookt nog steeds ik ben nu bezig om de egr klep er af te halen en dan maar eens kijken of de turbo pomp niet vervuilt is daar heb ik zo" voorgevoel van of defect want ik hoor hem ook niet.jeroen ik hou je uiteraart op de hoogte in ieder geval nogmaals bedankt voor de reactie...gr jaap
Misschien eens wat 'motorstarter' rond de lucht/turbobuizen, spruitstuk vernevelen zodat je weet of hij geen 'valse' lucht ergens zuigt.
(http://i232.photobucket.com/albums/ee100/56237/PCA20MotorStarter.jpg)
Bron foto (http://www.crcind.com/csp/web/ProdDisp.csp?lng=1&country=CH&product=MOTOR%20STARTER&brand=CRC%20RED)
dat had ik ook al gedaan maar zonder effect het is volgens mij wel iets met lucht maar ja eerst de boel maar eens schoon maken dan ga ik de luchtslangen eens na kijken maar dit is weer iets wat ik zo en zo meeneem iedere reactie is er 1 ik wil je dan ook bedanken voor je reactie en subzero ik hou je zeker op de hoogte...gr jaap
nou de hele zooi schoon gemaakt maar rookt nog steeds niet te geloven turbopomp zag er goed uit zat ook niet vast wel weer een beetje rootaanslag in egr klep niet veel maar ja toch ik denk dat er verstuivers kapot zijn de auto trekt niet en rookt alleen maar nu is mijn vraag of die daarvan zo erg kan roken want het is echt veel rook zit totaal geen vermogen in ik wacht graag weer op een paar reacties ....gr jaap
Laat gewoon een goede diagnose stellen, verstuivers kosten 250 euro per stuk, het lijkt mij zonde om maar wat te gokken voor die prijzen...
Als je niet naar de dealer wil kan je altijd overwegen om naar een diesel specialist te gaan!! l-
ja oke dat zijn nog eens prijzen had ik niet verwacht maar ik zal hem inderdaad even naar een dieselspecialist brengen zo schiet het ook niet op bedankt voor de reactie...gr jaap
nou daar was ik dan maar weer eens ik heb de turbo nagekeken en de egr klep nogmaals schoongemaakt maar rookt nog steeds tenminste als ik de stekker van de egr klep eraf laat dan rookt die bijna niet trouwens wel nagekeken door een dieselmonteur maar ja weer zonder resultaat maar ja zo rookt die wel minder alleen bij veel gas geven rookt die wat meer maar zie het in ieder geval niet meer in mijn binnen spiegel voorheen wel en dan als die veel rookte hielt die in ...gr jaap
Het kan ook zijn dat je uitlaat nog vol met troep hangt. Die dempers kunnen heel veeel verzameln. Vooral die grote achteraan. Daarvoor moet je wel een flink stuk rijden met veel vermogen om dat eruit te krijgen.
bv duitse autobaan heb ik een keer een uurlang 180 gereden. na ongeveer een half uu rbgon hij pas minder te walmen. Na 3 kwartier was er niks meer te zien. Daarna heb ik vaker in duitsland gereden en hield hij hier sneller mee op.