Renault Mégane Club

Mégane I Technisch 1996-2002 => [Mégane I] Motorisch => Topic gestart door: Marius. op 25 april 2009, 11:21:58

Titel: Turbo
Bericht door: Marius. op 25 april 2009, 11:21:58
Mensen,

In de (misschien nabije) toekomst wil ik een Turbo gaan installeren.
Maar ik weet van horen en zeggen dat een Turbo je motor kan "slopen"
Nou heeft de mijne al 170k gelopen, is het dan nog "verstandig" een Turbo te willen?

Mvg
Marius
Titel: Re: Turbo
Bericht door: laguna 2003 op 25 april 2009, 11:56:26
ik weet er niet zo veel van af maar tegen mij is altijd gezegt dat je niet moet opvoeren boven de ton
Titel: Re: Turbo
Bericht door: M@ttie op 25 april 2009, 12:17:56
Een turbo kan zeker je motor slopen maar dat ligt natuurlijk aan een heleboel factoren, zo zal er een heel hoop aangepast moeten worden, bijvoorbeeld een breedband lambdasonde je motormangement zal aangepast of compleet vervangen moeten worden (in het topic projecten, kan je bij dirk kuipers wel zien wat daar allemaal in gaat zitten) , dit is maar een kleine opsomming van wat je zal moeten doen.
Ik denk dat als je het goed wil doen dat je wel zo'n kleine 4500/5500 euro kwijt bent!!!
Titel: Re: Turbo
Bericht door: Dirk Kuipers op 25 april 2009, 15:35:46
Als je het goed wilt doen, dan ben je nog meer kwijt..
Er zijn eigenlijk geen "standaard" pakketjes op de markt voor de megane, waardoor je veel zelf moet maken (laten maken). Daar gaat veel geld in zitten.
Maargoed, je vraagt hier niet naar de kosten.. Ik kon mij altijd blauw ergeren aan mensen die met opsommingen kwamen wat het ging kosten als ik met een dergelijke vraag kwam.. Tenslotte kun je niet bij iemand in de beurs kijken, en kan het zo zijn dat diegene het er voorover heeft.

Om terug te komen op je vraag.. 170.000 is best wel veel.
Je moet er rekening mee houden dat bijvoorbeeld je lagers ook al wel wat versleten zullen zijn.
Maar een turbo is wel heel algemeen.
Wat wil je bereiken? Wil je veel druk gaan rijden, dan zul je toch heel je blok moeten aanpassen.. Dan maakt het aantal kilometers ook niet meer uit. Ga je dat niet doen, dan zou ik in iedergeval wat lagers gaan vervangen als ik jou was.

Oftewel. Vertel eerst eens wat je precies voor ogen hebt, pas daarna kun je denk ik nuttige reacties verwachten.
Je zou ook eens kunnen beginnen met dit topic:
http://www.meganeclub.nl/index.php?option=com_wrapper&Itemid=62

Succes!
Titel: Re: Turbo
Bericht door: Marius. op 26 april 2009, 01:29:50
Bedankt voor de reacties!^^

Ja wat ik in gedachten had is een kant en klare turbo set van ELIA, deze is gemaakt voor de 2.0 16V namelijk.
Ben er niet rare dingen mee van plan, wil gewoon graag als ik de looks ga doen ook meer vermogen erin verwerken^^

Zal dat topic eens bekijken, iig bedankt voor alle reacties:)
Titel: Re: Turbo
Bericht door: Dirk Kuipers op 26 april 2009, 09:20:59
Ah zo. Ja, dat kan inderdaad. Vind het wel heel veel geld voor zo'n set hoor. Kostte iets van 6 a 7 duizend euro toch?
Ik zou als ik jou was eerst wel even goed checken wat ze precies met de computer doen. Chippen? Of zit er een hele nieuwe computer bij de set? Zo ja, wat voor computer?
Als je veel bar gaat rijden zul je bijvoorbeeld ook moeten denken aan andere zuigers, drijfstangen, etc..
Naja, veel leesplezier, ik ben benieuwd. :)
Titel: Re: Turbo
Bericht door: Marius. op 26 april 2009, 17:28:45
Hey Dirk,

Mag ik vragen hoeveel vermogen je uit je Supercharger hebt weten te halen.
En waar je zoiets besteld hebt, want ik twijfel eigenlijk wel tussen Supercharger en Turbo, en als ik het zo lees word Turbo toch wel duur grapje:P

mvg
Titel: Re: Turbo
Bericht door: Laurens Klein op 26 april 2009, 21:23:09
supercharger wordt ook een duur geintje hoor.

En als je het serieus wilt doen moet je alles aanpassen. En vergeet dan ook niet de remmen etc. Want je eigen veiligheid is het belangrijkst.
Titel: Re: Turbo
Bericht door: Marius. op 26 april 2009, 22:58:40
Ik weet, toch bedankt voord e tip,
maar had er al over gelezen dat als je meer vermogen gaat toepassen, betere remmen een MUST is.
En daar ben ik ook echt wel voorstander van hoor:P veiligheid boven alles!^^
Dure geintjes maak ik me niet zo druk om, waar een wil is is een weg, kwil gewoon eerst alle opties bekijken

gr
Titel: Re: Turbo
Bericht door: subzero op 26 april 2009, 23:33:02
Elektrische turbo op inlaat,motortje daarvan wat tunen,draadweerstand op gaspedaal zodat de toeren van de turbo gelijk gaat met de brandstoftoevoer,en klaar. 8) klik (http://www.pricecheck.co.za/products/883471/**Super+Spiral+Turbo+Ventilator**/) LOL
Titel: Re: Turbo
Bericht door: Marius. op 26 april 2009, 23:48:14
uhm beetj vaag dingetje moek zeggen?:P
volgens mij zit je te dollen:p

trouwens Dirk, mocht je dit nog volgen, die link werkt niet, kom gewoon bij main page van het forum
Titel: Re: Turbo
Bericht door: Jeroen op 26 april 2009, 23:54:03
Dan klik je even op de url in zijn signature  ;)
Titel: Re: Turbo
Bericht door: Marius. op 27 april 2009, 00:12:14
Hehe,
Heb zijn project al bijna helemaal bekeken!
Echt mooi geworden, alleen die voorbumper vind ik persoonlijk afschuwelijk :q
maar dat ben ik :q

Gr
Titel: Re: Turbo
Bericht door: subzero op 27 april 2009, 00:26:31
Citaat van: MJTheOne op 26 april 2009, 23:48:14
uhm beetj vaag dingetje moek zeggen?:P
volgens mij zit je te dollen:p

trouwens Dirk, mocht je dit nog volgen, die link werkt niet, kom gewoon bij main page van het forum

Grapje ;)

Maar een elektrische turbo zal er in de toekomst toch wel komen denk ik?

http://www.autoblog.nl/archive/2008/04/01/elektrische-supercharger-rijp-voor-massaproductie (http://www.autoblog.nl/archive/2008/04/01/elektrische-supercharger-rijp-voor-massaproductie)

http://www.youtube.com/watch?v=PU18zf9pdIo&NR=1
Titel: Re: Turbo
Bericht door: Dirk Kuipers op 27 april 2009, 09:34:50
Als je bij de zoekfunctie op "meer vermogen" zoekt, kom je in een topic terecht van 12 pagina's waar het gaat over. jaja. Meer vermogen! ;)
Daarvan was die link.

Ik denk dat een turbo goedkoper is dan een supercharger.

De grootste verschillen zijn:
turbo: uitlaatspruitstuk moet je aanpassen en vermogen pas na zoveel toeren (turbogat).
Supercharger: steun maken voor de supercharger (waarschijnlijk alles omgooien) vermogen meteen vanaf 0 toeren (let ook op dat dit erg moeilijk is af te stellen!) en supercharger kost je al vermogen om hem rond te draaien (turbo niet, dat gaat via uitlaatgassen).

Mijn plan is om er nog een turbo bij op te bouwen. Het blok helemaal aan te passen (gesmeden zuigers, drijfstangen, etc) en dan het inlaattracject alsvolgt maken:
Luchtfilter gaat naar compressor, compressor gaat naar turbo, turbo gaat naar motor.
De compressor blaast de turbo op gang, zodra de turbo op gan is wil ik via een klep de compressor buitenspel zetten en de turbo zijn werk laten doen. Bedoeling is om er dan dus een grote dikke turbo op te zetten (zonder erg last te hebben van een turbogat, aangezien de compressor hem aanblaast).

Maargoed, 't moet eerst allemaal maar. ;)

Om terug te komen op de kosten.
Ik kon niemand vinden die de huidige computer kon chippen. Dus heb ik het meteen goed gedaan door een zelf programmeerbare computer te nemen. Daar gaat wel erg veel geld in zitten. Heb je een honda, dan koop je voor 200 euro een chip, en dan ben je klaar.. Bij een megane mag je daar gerust een 0 achter zetten plus de rest... En dat is dan alleen de computer (eventuele bekabeling) en afstellen.. Dan de rest nog. ;)

Een turbo of compressor kun je goedkoop kopen op ebay. En dan moet je zelf gewoon een steun of uitlaatspruitstuk maken.

Let ook op, dat je bijvoorbeeld ook je uitlaat moet aanpassen (grotere diameter), etc etc ec.
Het is niet een eenvoudige klus als je het goed wilt doen. Als je dat allemaal niet zo nauw neemt, denk ik niet dat je er lang plezier van zult hebben.
Titel: Re: Turbo
Bericht door: rs50jochem op 27 april 2009, 09:57:22
Jemig!!! Je gaat er nog een turbo bij opknallen.. :) :) :)

Het klinkt niet simpel met die klep enzo.. Maar het creeren van koppen met de compressor en daarna de pks met de turbo.. ZIEK!!  !-!
Titel: Re: Turbo
Bericht door: Marius. op 27 april 2009, 12:04:55
Hey Dirk,

Wat een plannen onnie :q
kerel zal me een vermogen hebben naderhand :q

Maar iig bedankt voor de tips enzo, ik ben van plan, als het allemaal door gaat uiteraard, waarschijnlijk de Turbo erin te laten bouwen door een professioneel tuning bedrijf, weet ik zeker dat het goed gaat namelijk :q
Tis allemaal veel geld, ik weet het, maar hey, je moet er wat voor over hebben als je aan zoiets begint ;)

Gr
Titel: Re: Turbo
Bericht door: glaerox op 27 april 2009, 15:37:41
Voor het geld wat je investeert kun je net zo goed gelijk een impreza halen, dan heb je meteen een auto gebouwd op dit vermogen.

tuurlijk is een coupe met turbo mooi, maar in mijn ogen niet de moeite waard.

Titel: Re: Turbo
Bericht door: Dirk Kuipers op 27 april 2009, 16:04:07
Jep, klopt als een bus..
Maar wat is er nou leuker dan een impreza eruit skeuren met een megane coupe? :)
Maargoed, lukt op dit moment nog niet hoor. ;)
Titel: Re: Turbo
Bericht door: Marius. op 27 april 2009, 16:51:11
@glaerox
Sorry, maar vind dat altijd zulke stomme reacties, als je niks zinnigers te melden hebt op een "Tuning!" forum reageer dan niet?
Waarom zou ik het geld in een nieuwe auto steken als ik vragen stel over tuning?
Sorry echt kan me daar zo aan ergeren :S
Titel: Re: Turbo
Bericht door: glaerox op 27 april 2009, 17:12:10
Beste Marius,

Ik zie het gewoon zo: Je komt met de vraag wat het ongeveer gaat kosten en of het haalbaar is op een motor met 170K op t tellertje. Wanneer je zelf een beetje kan inschatten en gevoel voor techniek hebt, moet je dat rekensommetje zelf kunnen maken. Pas wanneer jij van te voren zelf kan calculeren wat het gaat kosten moet je aan een project als dit beginnen.

Wil je gewoon meteen snel gaan en geen onverachte problemen tegenkomen, dan is een impreza toch een ideale oplossing?

En met een megane een impreza zoek rijden kan iedereen op het moment alleen nog van dromen. Tuurlijk is het mogelijk om hem op het rechte stuk er uit te trekken (moet je wel hopen dat daar niet het een en ander aan de motor is gedaan). Ook zou een traditionele lijn motor niet snel de koppel van een boxer kunnen halen(van uit gaan dat het beiden 2.0 is). maar zodra je een bochtje om moet gaat de impreza opeens wel een stuk sneller door zijn betere wegligging en 4wd.

En ik schrijf dit niet om een megane af te kraken, ik heb er zelf ook altijd met heel veel plezier een gehad!

Btw, 170K moet goed te doen zijn, wanneer deze altijd goed warm is gereden moet je de hoonsporen nog op de wand kunnen zien(en goede olie natuurlijk). Gewoon het blok van onder naar boven opbouwen en de slijtage onderdelen vervangen. Dit geeft zowiezo wat verloren vermogen terug.

Als je het aandruft, je megane een tijd kan missen, het geld hebt en de handigheid, zeker doen!

(edit: ik lees nu pas dat je het wil laten doen, dat scheelt al veel, maar kost natuurlijk nog meer!)
Titel: Re: Turbo
Bericht door: Marius. op 27 april 2009, 18:19:12
Heya

Das al een stuk duidelijker ja^^
Ja sorry maar ik word doodgegooid met die vraag (omgeving,vrienden, andere fora) dus ja het haalde even me boilpoint.
Met dit soort dingen, aangezien ik zelf niet alles weet van de motor, laat ik het liever doen, weet je iig zeker dat het goed gaat! En de Turbo die ik in gedachten heb zit alles bij ook Computer e.d., hoeft "alleen" gemonteerd te worden, en wss dan wel wat onderdelen vervangen.
Mjah zoals ik al eerder zei :q als je hieraan wil beginnen, moet je ook die diepe beurs ervoor over hebben, anders kan je er net zo goed op geen enkele wijze, nooit aan beginnen.

Mvg
Marius
Titel: Re: Turbo
Bericht door: glaerox op 28 april 2009, 09:08:59
Ik wens je er in iig veel suc6 mee en wou je er alleen op attenderen dat je als je wil gaan voor wat meer betrouwbaarheid moet gaan voor een auto met voorafgeinstalleerde turbo.

Een megane met turbo lijkt me trouwens wel erg gaaf! dus als het financieel mogelijk is, zeker doen!
EhPortal 1.39.5 © 2025, WebDev