pff wat een tijdstip zeg,maar hier weer verder.
haha...
mooie tijden Matthew.. :q 8)7
Zo, dat gezeur is ook weer achter de rug, nu weer gewoon racen... !-!
http://f1.gpupdate.net/nl/nieuws/2009/04/15/hof-van-beroep-verklaart-diffusers-legaal/
Idd, anders hadden we nog meer gezeur gehad, en Alonso als kampioenschapsleider!
Ach gezeur hebben we nu ook.
Citeer"Natuurlijk zijn we teleurgesteld", zei Horner. "Dit betekent dat we nu onze eigen oplossing voor de diffusor moeten ontwikkelen, wat onvermijdelijk behoorlijk wat zal gaan kosten."
CiteerOok Theissen klaagde over het prijskaartje dat aan de uitspraak van de FIA hangt. "De beslissing betekent dat zeven teams enorm zullen moeten investeren in aanpassingen aan hun auto", zei hij.
Overigens is het niet verplicht om die diffusor te veranderen (maar als je om de prijzen wil strijden heb je weinig keuze) en als het wel illegaal werd verklaard hadden er 3 teams een groter probleem gehad omdat die dan helemaal niet konden racen (ga er vanuit dat ze niet een andere diffusor in de pitbox hebben liggen).
Nu op naar de GP van China en Bahrein om vervolgens de volgende zitting te krijgen (die gedoe rond McLaren).
Het schijnt dat Renault al zo'n ontwerp klaar had liggen, dus wie weet!
Mooizo, hebben we dat geneuzel ook weer gehad, kunnen we weer gewoon racen (en manage-en ;))
Kennelijk hadden ze bij BMW al niet zo veel vertrouwen in de zaak aangezien ze eerder al aangaven te beginnen aan een diffuser. Ook Red Bull ontwerper Adrian Newey is direct richting tekentafel gegaan ;)
Zal mij dan benieuwen hoe snel de Red Bull is met zo'n diffuser, aangezien ze de kop van het veld goed konden bij benen zonder "super"diffusor en zonder het KERS-systeem ;)
Het was vanmorgen weer een mooie kwalificatie. Met toch wel een enkele verrassing.
We zullen zien wat het morgen opleverd, de top 3 is behoorlijk wat lichter dan de rest dus ik gok weer op een top 3 finisch van de Brawns, dus Button 1 en Barrichello 2 of 3, het andere plekje word toebedeeld aan Vettel denk ik ;)
Je hebt iig weer aardig gescoord Dennis !-!(en Tim ook trouwens, jullie hebben hetzelfde team..)
Inmiddels sta je gewoon 4e algemeen op de ranglijst :)
En nu op naar 1 he!!!
Ik heb ook wel aardig gescoord tot nu toe, ben weer aardig aan het stijgen iig, ik had alleen toch voor Rosberg moeten kiezen zie ik alweer o-)
Maargoed, de race zelf kan nog een hoop veranderen natuurlijk.
Idd weer een lekkere score. tim en ik hebben niet het zelfde team, kijk maar eens naar de uitslag van de vorige race ;) Of Tim moet hier op het laatste moment nog wat aan veranderd hebben :?
Was zeker geen onaardige kwalificatie :)
Mijn team: Brawn GP met Toyota motoren en Vettel + Rosberg als coureurs :)
denk wel dat jullie dan inmiddels hetzelfde team hebben...
Ik heb BIJNA hetzelfde team ;)
Sorry Stefan maar ik kan je verklappen dat Tim en ik niet het zelfde team hebben ;)
We hadden na de vrijdag niet dezelfde score. Volgens mij zat er toen 2 verschil tussen :D
haha.. :D
Nou, ok, wel eluk dat jullie dezelfde score hebben gehaald dan tot nu toe.. Y !-!
Zo er valt water in China, kan een leuke race worden (al had het nog leuker geweest als het pas na een kwartiertje zou gaan regenen) :)
Erg leuke regenrace !-! top klasse van Vettel of eigenlijk het gehele Red-Bull team. !-!
Erg, erg jammer voor Sutil...
Wat me wel opviel was wederom de wanprestatie van het gehele Ferrari team, zo leek het wel alsof Massa zonder brandstof kwam te staan, en Raikonnen werd door diverse coureurs om zn oren gereden.
Aan het eind van de race viel er helaas wat minder spectakel te beleven, maar toch heerlijk genoten zo vroeg op de zondagochtend!
Wat me ook opviel: het puntenverschil tussen de beide BrawnGP coureurs, Button wint 2x en 1x op het podium, en Barrichello niet, en toch zo'n klein verschil...
Op naar de GP van Bahrein, welke al over 1 week is!
6 punten is na 3 (of eigenlijk 2,5) wedstrijd toch wel een redelijk gaatje?
Had m'n team aangepast maar dat is tot nu toe niet echt succesvol geweest.... :(
Dat is nou ook wat :D
Denk dat het voor jou toch nog wel mee valt Tim. Je bent wel in eens heel erg op mij ingelopen ;(
Dat kun je wel stellen idd :)
Vergeleken met de vorige races was dit toch wel saai.
Heb weinig van de race meegekregen, aangezien er 2 doorheen zaten te praten, toch mooi dat die Force India's nu een stukje beter draaien!
En eigenlijk niet verwacht dat Button toch zo een sterke, of toyota door verkeerde bandenkeuze, race zou rijden!
Heb de race helemaal niet gezien, was met een aantal van de club aan het ijskarten :)
'k heb een groot gedeelte van de race gezien, maar had gister meer de aandacht bij het Wk SuperBike in Assen...... 'k weet wel zeker dat het wk suberbike spannender was dan de F1
Heb matig gescoord (weer... ;()
had beter mijn team gewoon niet kunnen aanpassen..
Maarja, da's altijd zo he achteraf.. :q
eindelijk weer een x redelijk gescoord met F1 team !-!
kwam er voor de race achter dat ik al 2races zonder pitbabe zat wat punten heeft gescheeld en de wissel van ferrari motoren naar toyota pakte dit weekend goed uit Y
Komend weekend Spanje, de 1e dit seizoen in europa. en dat betekend dat de motorhomes ook weer uitgestald zijn. ;)
(http://images.gpupdate.net/large/124959.jpg)
idd, verschil moet er zijn.
(http://www.postimage.org/aV12jbZi.jpg) (http://www.postimage.org/)
Die van Redbull / STR zijn ook huge:
(http://www.postimage.org/aV12jtri.jpg) (http://www.postimage.org/)
er zijn nu toch ook veel besparingen in de f1? Zouden ze dit dan niet kleiner aanpakken?
Lijkt me een grote campeervakantie... Maar dat zijn me toch een gebouwen. Zijn dat niet tegenwoordig hospitality-homes?
Ferrari heeft ook een nieuwe motorhome meegenomen
(http://images.gpupdate.net/large/124982.jpg)
benieuwd of ze er sneller mee gaan op de baan :D
Ze hebben er 2, de ene is een update van de oude van vorig jaar.
Of zou dit hun grote update zijn voor dit jaar?
(http://www.postimage.org/aV13fUqJ.jpg) (http://www.postimage.org/)
wat een "huizen"... 8)7
Dat zijn toch geen motorhomes meer.. :neen:
Ach, de woonwagens van nu, zijn die van vroeger ook niet meer, alles gaat zo met z'n tijd mee...
Als je de foto´s zo bekijkt is Renault toch wel achter gebleven, als ik me niet vergis is dit nog steeds dezelfde als die gebruikt werd in het Benneton tijdperk :?
Klopt, maar dan een halve...
(http://www.postimage.org/Pq1opCY0.jpg) (http://www.postimage.org/)
Denk dat ik die van mcLaren maar mee neem op vakantie 8)7 Ze zien me al aan komen bij een camping :D Hey buurmannetje! Koffie?! :D
je hebt iig al wel eens een caravan achter je coupe gehad....
(weetjenog... :q)
Ja idd, mooi he ;)
Damn, in de laatste vrije training toch nog de 2 Ferrari's aan kop.
Eigenlijk hoop ik niet dat Ferrari nu weer erg dominant wordt, vond het wel best zo, zonder de gevestigde orde.
Je kon het wel een beetje vergelijken met AZ en Twente die 1 en 2 werden in de Eredivisie, mooi zo, dat BGP en Red Bull aan kop... Maargoed, om 14.00 begint de kwalificatie, dan zullen we weer zien wie er echt het snelst is, en of Ferrari heel graag de pole wilt hebben.
De Red Bulls lijken in de trainingen wel met volle brandstoftanks te hebben gereden, zo laag als ze staan.
Wie weet zorgt Williams wel voor een stunt, door met Nakajima op pole te gaan staan...
Veel kijkplezier straks tussen 14 en 15 u!
09 mei 2009, Circuit de Catalunya, Barcelona
Coureur Nat Nr Team Tijd/Achter
1 Jenson Button ENG 20 Brawn - Mercedes
2 Sebastian Vettel DUI 15 RedBull - Renault
3 Rubens Barrichello BRA 21 Brawn - Mercedes
4 Felipe Massa BRA 3 Ferrari
5 Mark Webber AUS 14 RedBull - Renault
6 Timo Glock DUI 10 Toyota
7 Jarno Trulli ITA 9 Toyota
8 Fernando Alonso SPA 7 Renault
9 Nico Rosberg DUI 16 Williams - Toyota
10 Robert Kubica POL 5 BMW Sauber
11 Kazuki Nakajima JAP 17 Williams - Toyota
12 Nelsinho Piquet BRA 8 Renault
13 Nick Heidfeld DUI 6 BMW Sauber
14 Lewis Hamilton ENG 1 McLaren - Mercedes
15 Sebastien Buemi ZWI 12 Toro Rosso - Ferrari
16 Kimi Räikkönen FIN 4 Ferrari
17 Sebastien Bourdais FRA 11 Toro Rosso - Ferrari
18 Heikki Kovalainen FIN 2 McLaren - Mercedes
19 Adrian Sutil DUI 18 Force India - Mercedes
20 Giancarlo Fisichella ITA 19 Force India - Mercedes
Waar haal je dat lijstje vandaan?
Startnummers Button en Barichello kloppen niet.
Geen zin om zelf te typen, dus ik copy/paste maar even:
Jenson Button heeft zijn pole-position met een behoorlijk lichte auto gehaald. Van de rijders die Q3 hadden gehaald was alleen Fernando Alonso nog lichter dan de leider in het Formule 1-kampioenschap. Felipe Massa lijkt het daarentegen erg goed te hebben gedaan. Met de zwaarste auto uit de top-acht heeft de Braziliaan zich op een prima vierde positie weten te kwalificeren.
Bij McLaren sturen ze beide rijders na de erg matig verlopen kwalificatie op verschillende strategieën weg. Lewis Hamilton is behoorlijk volgetankt en zal een lange eerste run doen. Heikki Kovalainen heeft juist een stuk minder benzine aan boord en zal met een lichte auto proberen veel tijd goed te maken in de beginfase van de race. Ferrari-rijder Kimi Raikkonen, die niet verder kwam dan Q1, zit met zijn strategie ergens tussen het McLaren-duo in.
01. Jenson Button - 646,0 kg
02. Sebastian Vettel - 651,5 kg
03. Rubens Barrichello - 649,5 kg
04. Felipe Massa - 655,0 kg
05. Mark Webber - 651,5 kg
06. Timo Glock - 646,5 kg
07. Jarno Trulli - 655,5 kg
08. Fernando Alonso - 645,0 kg
09. Nico Rosberg - 668,0 kg
10. Robert Kubica - 660,0 kg
11. Kazuki Nakajima - 676,6 kg
12. Nelson Piquet - 677,4 kg
13. Nick Heidfeld - 676,3 kg
14. Lewis Hamilton - 683,0 kg
15. Sebastien Buemi - 678,0 kg
16. Kimi Raikkonen - 673,0 kg
17. Sebastien Bourdais - 669,0 kg
18. Heikki Kovalainen - 657,0 kg
19. Adrian Sutil - 675,0 kg
20. Giancarlo Fisichella - 656,0 kg
Ik heb alleen het laatste deel van de race gezien, niet echt heel boeiend.
Score bij het spelletje viel me ook nog alles mee (maar 50 punten minder dan Dennis volgens mij).
Nu weer 2 weken wachten tot de volgende GP (Monaco)
Heb de race van begin tot eind gezien. Even een chaotische start en een mooi einde waarin Massa min of meer zn kansen vergooide door de aanwijzingen van het team om brandstof te sparen niet direct opvolgde. Voor de rest een niet zo heel spannende race. Maar het heeft wel geleid tot een goeie score waardoor ik gelukkig weer iets uitgelopen ben op Tim ;)
Het team had Massa eerder duidelijk aan moeten geven dat ie Vettel voorbij moest laten en niet pas 3 rondjes voor het eind. Ze waren niet duidelijk genoeg met aangeven. Hoe moet iemand brandstof besparen en iemand achter zich houden?? Dat gaat alleen op een baantje als Monaco ;)
Klopt maar het team gaf al wel wat eerder aan waarop Massa idd min of meer het zelfde antwoord gaf als jij, hoe moet ik dan mn plek verdedigen. Maar toen is ie nog een paar rondjes blijven stampen ter verdediging. Maar het was of de 4e plek opgeven of nog een stop maken zoals het team aangaf en dan zou ie ver terug vallen. Achter af is beiden gebeurd. Prachtig trouwens hoe alonso hem buitenom passeerde _o_
Zit net even de samenvatting te kijken, de 1e keer dat het team het probleem aangeeft bij Massa is 10 ronden voor het eind ;)
Hadden ze hem meteen moeten melden dat ie 'm voorbij moet laten en niet nog een paar rondes wachten met zeggen dat ie 'm moet laten gaan. Coureurs zelf na laten denken gaat ze bij Ferrari niet goed af (kwalificatie Kimi) ;)
Ik ga voor n gedeelte mee in jullie meningen. begin en eind waren wel spannend. tussenstuk gebeurde er weinig.
Wat me wel opviel is dat Vettel zodanig door Massa opgehouden werd, en dezelfde pitwindow had, dat Webber er met de beker vandoorging!
Over 2 weekjes Monaco, en gezien de kwalificatie vorig jaar, zouden Rosberg, Kubica en Alonso het wel eens goed kunnen doen.
Ik heb ff gewoon de hele race niet gezien vandaag... :x
Je hebt er niet heel veel aan gemist!
By-far de minst boeiende race van het seizoen, maargoed, kon ook niet veel anders...
Barrichello begint al gefrustreerd te raken dat Button wel races wint en hij niet.
http://www.formule1.nl/nieuwsbericht/10-34-8865.html (http://www.formule1.nl/nieuwsbericht/10-34-8865.html)
Volgend jaar een compleet ander startveld dan nu? Toyota en Red Bull hadden al eerder aangegeven niets te zien in het budgetplafond zoals dat er nu ligt. Vandaag heeft Ferrari ook te kennen gegeven dat ze in 2010 niet mee zullen doen als de regelementen blijven zoals ze nu (voor 2010) zijn.
Hoewel de FIA en Ferrari voorheen gemakkelijk door 1 deur konden lijkt dat de laatste tijd wat minder het geval.
Kan het me wel voorstellen dat teams het hier niet mee eens zijn. Als de FIA zn plannen er door zou drukken gaan ze dus meten met 2 maten ;) Ben wel een groot voorstander van het budgetplafond met meer technische vrijheden, maar dan wel iedereen en anders niemand. :x
Vermoedelijk gaat Renault een zelfde statement maken en zal er dus wel weer nodige water bij de wijn gedaan worden door de FIA en teams..
Er is iig weer een hoop heibel in de tent :D , hopen dat het op de baan ook zo lekker fel eraan toe blijft gaan ;)
Ik las net een heel begrijpelijk antwoord van Eddy Jordan:
Ferrari vreest dat de invoering van een budgetlimiet de kansen om weer vooraan te komen, verder doet slinken.
"Ferrari heeft een eigen circuit, eigen windtunnels en allerlei andere faciliteiten die andere teams niet hebben. Bij Ferrari zijn ze bang dat ze serieuze concurrentie gaan krijgen van de kleine teams, die al gewend zijn om met kleine budgetten te werken. Sommige van die teams zijn Ferrari al voorbij. Ferrari vreest dat zij niet meer succesvol zal zijn als de sport nog verder wordt beperkt."
Klinkt idd begrijpelijk, maar Ferrari heeft een testbaan, hypermoderne windtunnel en nog wat andere fancy speeltjes die voor het F1 team zijn ontwikkeld, dat is straks in 1 klap waardeloos, zou ik als directie ook niet op zitten te wachten.
Overigens is het niet zozeer het budgetplafond dat ze stoort, het feit dat er 2 regelementen komen dat is wat ze dwars zit (althans zo begrijp ik het).
Ben overigens benieuwd hoe ze dat budgetplafond willen gaan controleren. Gaan ze allemaal FIA-mannetjes bij de teams over de vloer laten lopen enzo? Zeker bij een grote fabrikant valt er wel wat te schuiven met bedragen volgens mij. software-ontwikkelaar kan op veel plaatsen z'n werk doen dus hoeft niet op de F1 fabriek te zitten maar ergens bij de normale auto-ontwikkeling en zo zal er nog wel wat te rommelen zijn.
Renault stopt zelf met het leveren van motoren (+versnellingsbak+kers+software+wielophanging) en laat dat ontwikkelen door Nissan die ze voor 5 (of 10) miljoen (oid) moet leveren. Laat Nissan maar dikke kosten maken voor die motor (en aanverwante artikelen) (of Toyota-Lexus, Ferrari-Fiat). Zo vallen er genoeg gaten te dichten, lijkt me sterk dat je ook de leveranciers op kan gaan leggen hoeveel ze aan ontwikkeling van F1 onderdelen mogen besteden en hoe zit het dan met hun leveranciers etc. etc. etc. ;)
Zit wat in Tim...
Maar:
- kwam er geen standaard leverancier voor KERS?
Zal dan een Renault-Nissan worden?
Software is toch al 1 bedrijf die dat doet? Of is dat ook vanaf volgend jaar?
Ferrari zal zijn faciliteiten ook nog wel gebruiken voor de ontwikkeling van zijn gewone personenwagens!
Maar behalve motor en bak, mag een F1-team toch niet ergens anders zijn spullen vandaan halen voor het chassis?
Denk niet dat de FIA erin zal trappen, als Renault/Ferrari/Toyota zo alsnog betere/duurdere onderdelen krijgt?
Edit: budgetplafond is zonder zaken als: de motoren, marketing en salarissen van coureurs.
Force India rijdt met een complete McLaren-Mercedes achterkant (ook ophanging dacht ik) Toro Rosso = Red Bull (met wat kleine aanpassingen)
Geen idee of er een standaard leverancier voor KERS kwam, lijkt me dat de teams dan helemaal gaan flippen, eerst zelf de boel ontwikkelen om dat vervolgens na een jaar de prullenbak in te kunnen gooien (kostenbesparing?)
Verder ben ik benieuwd hoe de nieuwe teams hun auto's willen gaan bouwen, aan alleen een computertje en een garage om de auto's in elkaar te zetten heb je niet genoeg.
Een paar teams zal wel de benodigde spullen in huis hebben (pro-drive) maar hoe dat zit met die GP2 teams, die krijgen de spullen normaal ook gewoon aangeleverd en hoeven niet zelf carbon delen te maken volgens mij.
Lijkt mij overigens ook niet dat ze daar in trappen, maar hoe ga je dat controleren?
Voor zover ik het lees is het idd de dubbele regels waar de teams over stuiteren...temeer STEL dat een auto uit categorie B dan ook nog sneller is dan bv Ferrari...hoe ga je dat verklaren aan de sponsoren/directies e.d
Geld besparen is meen ik Ferrari net als andere grote teams wel voorstander van, ze merken best wel wat van de recessie (oa lastiger sponsoren te vinden en de sponsoren die ze hebben betalen minder..)
Overigens wordt vandaag als ik de geruchten mag geloven Jos Verstappen bevestigd wordt als rijder bij het Aston Martin race team om deel te nemen aan de 24u van Le Mans
Ben benieuwd ;)
Ik zeg: 2 kampioenschappen, beide met technische vrijheid (tot op zekere hoogte). 1 klasse met een budgetlimiet van 35 miljoen ofzo, en een tweede klasse voor Ferrari, Renault, etc. met een limiet van een miljoentje of 100.
Het kan toch niet zo zijn dat een toyota prius op dit moment geavanceerder is qua techniek van een F1 auto?? Als ze allerhande systemen nou eens lekker doorontwikkelen in de F1 dan hebben "wij" er over 10 jaar misschien ook nog wat aan.
Ik zou ook voorstander zijn van een brandstoflimiet. Laat maar eens kijken hoe zuinig verbrandingsmotoren nou echt kunnen worden!
Ik ben het wel eens met dat er een budgetplafond moet komen, zeker in deze tijden. Maar ik kan me heel goed voorstellen dat de fabrieksteams geen voorstander zijn van een dubbel kampioenschap. Mijn oplossing is gewoon iedereen een budgetplafond met de daarbij geldende vrijheden of niemand het plafond met de vrijheden. Mocht men wel met 2 maten willen meten, richt dan gewoon een budget F1 klasse op die ook appart hun races rijden op de zelfde circuits als het huidige kampioenschap. Is voor de toeschouwers ook gelijk een stuk aantrekkelijker, je hebt dan gelijk de dubbele hoeveel F1 aktie op de baan en je kunt meer teams toe laten.
Citaat van: Mollie op 14 mei 2009, 12:02:51
Ik zeg: 2 kampioenschappen, beide met technische vrijheid (tot op zekere hoogte). 1 klasse met een budgetlimiet van 35 miljoen ofzo, en een tweede klasse voor Ferrari, Renault, etc. met een limiet van een miljoentje of 100.
dat is er al...de GP2 bv ;)
Vind het v/d zotte dat je 2 kampioenschappen gaat houden onder 1 vlag genaamd Formule 1, dat is nl wat er nu voorgesteld is/wordt..
Voor de leek is het nu al onbegrijpelijk wie er met een dubbele diffusor rijdt en/of KERS systemen..laat staan dat er straks letterlijk 2 verschillende type auto's aan de start staan onder 1 vlag..
maargoed vrijdag komt de FIA naar Engeland met de teams te babbelen..zal wel een soort D-Day worden voor de toekomst v/d F1 Y
Het is wel duidelijk dat het de bedoeling is om de teams meer ''groen'' te laten worden met de geld uitgaven, mijn inziens zorgt dit vanzelf voor nieuwe teams die dan onder zelfde regels racen als Ferrari e.a
Mollie: de teams zullen vanaf volgend jaar wel een branstoflimiet voor zichtzelf stellen, bijtanken is immers verboden, en dan gaat het er wel meer om wie de zuinigste wagen heeft, en dus ook de lichtere.
Jos was toch gister al bevestigd als AMrijder? had het op www.rtlgrandprix.nl gelezen.
Jos is nog nergens *officieel* bevestgd en volgens racexpress.nl komt er deze week ook geen duidelijkheid.
Kortom zoals traditie bij Jos is het weer afwachten of het doorgaat of er weer iets tussenkomt ;) :D
Oh, ik wist niet dat bijtanken verboden werd? Goed idee anyway!
http://www.rtl.nl/(/sport/rtl_gp/rtlgp/)/sport/rtl_gp/components/overige/nieuws/articles/090511_jos_verstappen_naar_le_mans.xml
had vandaag bekend gemaakt moeten worden.
http://f1.gpupdate.net/nl/nieuws/2009/05/18/ecclestone-optimistisch-na-overleg-in-londen/
Zo te zien loopt het zoals we al wel verwacht hadden weer met een sisser af. Hoop alleen wel dat de technische vrijheden wel gewoon door gaan. Ben vooral benieuwd hoeveel toeren ze willen/kunnen gaan draaien. Vind 18000 voor een F1 bolide toch net ff ietsje te weinig ;)
Iemand toevallig WTCC gezien in Pau:
http://www.rtl.nl/components/sport/rtl_gp/wtcc/miMedia/2009/week20/zo_wtcc_pau_race_2.avi_plain.xml
ik had idd zo iets van WTF!
Ik zat die race gisteren live te kijken, heerlijke race :D wat een idioot die vent in die safety-car.
Overigens heeft de FIA bij het WTCC ook veel vrienden gemaakt de afgelopen week, als ik alles goed heb begrepen hebben zowel BMW als SEAT gedreigd er mee te stoppen....
Heb de race niet gezien, zo te zien heb ik iets gemist. Tjonge jonge wat ene stumpert in die safetycar :x Had wel iets gelezen over een regelementswijziging waar met name Seat niet heel erg gelukkig mee was l-
BMW (en Chevrolet) gingen er vanuit dat de SEAT's elke race met 2,5 bar turbodruk reden (oid) maar het bleek dat er nog een race afhankelijke tolerantie was (die voor deze race 0,5 bar zou zijn) BMW ging daar tegen in protest en de FIA heeft nu dus de regels aangepast. SEAT ging daarop in protest (beetje wraak nemen) omdat de auto's niet meer daan 8500 toeren mogen maken en wat bleek, bij zo ongeveer de gehele top 10 (BMW's en Chevy's en 1 seat) bleek het voor te komen dat de motor meer dan 8500 toeren maakte (bij het terugschakelen).
Dat verhaal zal ook niet afgelopen zijn. Probleem zit m in het feit dat je benzine en dieselmotoren lastig gelijk aan elkaar kan maken (zie Le Mans, daar zijn ze ook al een flinke tijd bezig om de prestaties op een gelijk niveau te krijgen).
Eindelijk toch een bevestiging !-!
http://lms.gpupdate.net/nl/nieuws/2009/05/20/verstappen-keert-terug-voor-24-uur-van-le-mans/
Zo er staat weer een raceweekend voor de deur :) Begint lekker vroeg zo op de donderdag. Red Bull gaat vanaf deze race ook met zo'm dubbele diffusor rijden, gaat voorin nog leuk worden :D
Verder is er zondagavond (om 19:00) nog de Indy500, nog mensen die van plan zijn daar een glip van mee te pakken?
Ik heb toch maar een aanpassing gedaan in mijn team (je moet wat he)
In Monaco is de kwalificatie/startvolgorde meestal al het halve werk aangezien je er moeilijk in kan halen.
Ben weer benieuwd Y
Kan komend weekend niets van al het moois zien. Moet helaas werken ;(
Bijna al de autosport die uit de USA komt, trekt me niet echt...
Aangezien de autos bij de vorige kwalificaties echt heel dicht bij elkaar zaten, is het echt n gok wie er gaat winnen/ op pole staan. Voorspellen doe ik deze race maar even niet aan:)
(http://www.postimage.org/gx148JeA.jpg) (http://www.postimage.org/)
(http://www.postimage.org/PqkVTJS.jpg) (http://www.postimage.org/image.php?v=PqkVTJS)
Deze prachtige fotos kon ik jullie natuurlijk niet onthouden!
Wat is de F1 toch een prachtige sport he :D
Zulke plaatjes zorgen er toch altijd weer voor dat ik het politieke geneuzel even vergeet ;)
(http://fritsvaneldik.nl/webpost/wp-content/uploads/2009/05/090510fvef-3468.jpg)
deze vond ik leuker :D (geen idee welk circuit dit is..foto komt van de weblog van F1 fotograaf Frits van Eldik)
Uhm, bekijk de foto even iets beter Michel ;) Ik denk namelijk dat het Monza is :q
srry...er vielen me 2 andere ''details'' op :D
Ziet er idd gezond uit Y :q
Denk dat wij toch de verkeerde GP´s bezocht hebben jongens l- ;)
tsja...
Of we hebben niet goed(genoeg) gekeken...??
Misschien toch op die camping moeten verblijven (de avond voor de GP) ;)
Misschien een goed idee voor een volgende keer heren ;) Dan hoeven we ´s nachts ook niet zo vroeg ons nest uit :D
De startopstelling met de bijbehorende startgewichten:
01. | Jenson | Button | 647,5 kg |
02. | Kimi | Raikkonen | 644,0 kg |
03. | Rubens | Barrichello | 648,0 kg |
04. | Sebastian | Vettel | 631,5 kg |
05. | Felipe | Massa | 643,5 kg |
06. | Nico | Rosberg | 642,0 kg |
07. | Heikki | Kovalainen | 644,0 kg |
08. | Mark | Webber | 646,5 kg |
09. | Fernando | Alonso | 654,0 kg |
10. | Kazuki | Nakajima | 668,0 kg |
11. | Sebastien | Buemi | 670,0 kg |
12. | Nelson | Piquet | 673,1 kg |
13. | Giancarlo | Fisichella | 693,0 kg |
14. | Sebastien | Bourdais | 699,5 kg |
15. | Adrian | Sutil | 670,0 kg |
16. | Lewis | Hamilton | 645,5 kg |
17. | Nick | Heidfeld | 680,0 kg |
18. | Robert | Kubica | 696,0 kg |
19. | Jarno | Trulli | 688,3 kg |
20. | Timo | Glock | 700,8 kg |
De Brawns niet eens de lichtse wagens van het stel. Lewis met een lichte auto en Timo Glock met ruim 700kg. Verschillende tactieken ben benieuwd of de race nog leuk wordt (maar verwacht een optocht).
Nou race was niet echt spectaculair, heb er eigenlijk weinig over te melden, wel blij dat de BGP's weer een 1-2 hebben gepakt, en erg jammer dat Fisco geen puntje haalde...
Voor Monegaske begrippen vond ik de race niet eens zo onaardig (bij mooi weer dan) ;)
Ik vond het niet echt een denderende race eerlijk gezegt...
Niet saai, niet leuk, niks bijzonders zegmaar :neen:
Heb er helaas weinig van gezien. Eigenlijk alleen de start en de finisch maar zo te horen is daar tussen niet spectaculair veel gebeurd ;)
Onder het genot van een biertje, heerlijk zittend in het zonnetje was het wel prima F1 kijken ;)
mn tv kan helaas niet genoeg draaien om ook buiten te kijken, toch eens wat op verzinnen :D
Zo Verstappen doet z'n naam weer eer aan ;)
Citaat van: GPUpdate.netVerstappen schrijft Aston Martin af op Monza
Jos Verstappen heeft op het circuit van Monza een zware crash gemaakt met de Aston Martin LMP1, waarmee hij dit jaar de 24 uur van Le Mans zal rijden. De Limburger was bezig aan een goede eerste testdag voor Aston Martin Racing, tot hij met ruim driehonderd kilometer per uur de bandenstapels invloog.
Verstappen hield een pijnlijke hand en een stijve nek over aan het incident, de auto kan als afgeschreven worden beschouwd. "Ik kwam aan bij de Parabolica en remde precies op hetzelfde punt als waar ik de ronde ervoor remde. Dat konden we ook op de data zien, er zat nog geen meter verschil tussen. Maar op het moment dat ik het rempedaal aanraakte, blokkeerden de achterwielen en spinde de auto. Daarna ging ik met 308 kilometer per uur de bandenstapel in en was het natuurlijk einde oefening", vertelde Verstappen tegen zijn officiële website. "Ik baal hier echt ontzettend van en vind het nog het ergste voor het team. Ik begrijp niet hoe dit heeft kunnen gebeuren want ik ging er niet eens vol voor. Het leek wel of er iets mis was, heel raar."
Tot het moment van de crash verliep de testdag bijzonder voorspoedig. "Het ging heel gemakkelijk en goed. Ik zat lekker in de auto en was de snelste op de baan. Over de Aston Martin LMP1 ben ik dan ook zeer tevreden. Ik zei nog tegen het team dat de auto heel erg vergeeflijk is. Het voelde heel erg goed aan tot het mis ging..."
"Het was niet normaal hoe hard dat ging, het deed wel even pijn. Maar dat gaat wel weer weg. Ik vind het veel erger voor het team. Hopelijk kan het team nog voor de 24 uur van Le Mans alle drie de auto's gereed krijgen", aldus Verstappen, die vorig jaar de race op Le Mans nog wist te winnen in de LMP2-klasse, met de Porsche RS Spyder van Van Merkstejin Motorsport. De 24 uur van Le Mans wordt verreden op 13 en 14 juni.
yess las het gisteravond, zoals ik het lees een technisch mankement maargoed velen zullen idd de bekende grindbakgrappen wel weer tevoorschijn toveren ;)
Ach ja, dat zijn meestal ook gelijk de mensen die geen verstand van autosport hebben en ook eens denken popiejopie mee te kunnen praten ;)
Wat ik ook wel leuk vind (maar bijna nergens wordt vermeld) is dat ook Peter Kox dit jaar weer Le Mans gaat rijden en ja wel, ook in een Aston Martin LMP1 :)
(http://www.nusport.nl/wp-content/uploads/FC_Knudde/360/knud2a.jpg)
(http://www.nusport.nl/wp-content/uploads/FC_Knudde/360/knud2c.jpg)
Kon hier toch geen grijs onderdrukken ;)
Citaat van: Tim op 26 mei 2009, 16:46:17
Wat ik ook wel leuk vind (maar bijna nergens wordt vermeld) is dat ook Peter Kox dit jaar weer Le Mans gaat rijden en ja wel, ook in een Aston Martin LMP1 :)
idd !-!
Enige jammere is dat ie niet in zelfde auto rijdt als Jos, had helemaal leuk geweest (vind ik)
Peter Kox, is dat niet die man die in 1988 ook malboro masters reed, en ook BTCC heeft gedaan?
Yup, is meer van de toerwagens (DTM / FIA GT / (A)LMS) dan van de formule bolides.
Ik heb mijn team maar weer eens aangepast...
Ik blijf het proberen hoor... :q :D
Hoop dat het nu wel eens een keer lekker uitpakt Y
Ik had m'n team vlak voor Monaco aangepast :) laat 'm nu even in deze samenstelling staan. Verwacht dat Toyota niet nogmaals zo kansloos meedoet (net als BMW)
Hier same story...was voor vorige GP te laat om toyota blok om te wisselen voor Ferrari power....en dat heeft me hoop punten gekost helaas :(
Voor volgende GP staat dit nu wel zo...
Na een hoop geouwe#### zal het zoals de meesten al wel verwacht hadden allemaal met een sisser aflopen _o_
http://f1.gpupdate.net/nl/nieuws/2009/05/28/mercedes-komt-met-oplossing-voor-budgetkwestie/
Was vorige race ook te laat voor een wissel van toyota naar ferrari en dat kostte me idd veel punten.
Heb nu;
Chassis: Brawn
Motor: Ferrari
Coureur 1; Glock (had net zo goed Trulli kunnen zijn, kon eigenlijk niet kiezen..)
Coureur 2; Vettel
Ik wilde als coureurs eigenlijk Hamilton en Vettel, maar daar had ik net ff niet genoeg geld voor... ;(
Zal je altijd zien dat toyota in Turkije weer als een speer gaat... 8)7
Maar ik heb het idee dat Ferrari zo langzamerhand weer in de goee richting aan het gaan is.. Y
Dat denk ik niet, Ferrari had het geluk dat de Toyota´s niet zo geweldig gingen in Monaco. Massa riep al dat een overwinning mogelijk was in Turkye. Maar ik denk dat het gewoon weer Brawn, Red Bull en Toyota zijn die de dienst uitmaken. ;)
Tsja, ik weet het niet.
Om te winnen moet je af en toe een gokje wagen he.
We zullen wel weer zien.
Ben de laatste race iig toch nog een plekje gestegen, ik sta al bijna op het podium :q
Jij staat trouwens nog steeds mega hoog in de algemene ranglijst Dennis.
En Tim staat volgens mijn ook al zelfs in de top 20.
Dat was me nog niet eens opgevallen, maar sta 15e algemeen :)
De RMC subleague staat 47e
nouja, 47e is ook niet verkeerd opzich...
Weet eigenlijk waar we voirg jaar stonden. Maar 47e lijkt me een mooie positie. :)
Waar we vorig jaar stonden weet ik ook niet.
Maar tot nu toe 47e van totaal 520 subleagues lijkt me niet verkeerd :neen:
Idd, we zijn lekker bezig. Heb gisteren mijn team eens even uitgebreid bekeken. Heb toch maar besloten het team niet te wijzigen. Ik heb toch het idee dat Monaco niet echt een realistisch beeld geeft van hoe de verhoudingen momenteel zijn :neen:
Goh, wat een verassing, het komt allemaal toch weer goed :q
http://f1.gpupdate.net/nl/nieuws/2009/05/29/huidige-teams-blijven-allemaal-aan-in-2010/
zo te lezen is het nog niet 100% zeker dat het goedkomt, als de FIA de eis die de teams stellen niet accepteert trekken de teams zich alsnog terug..althans zo lees ik het ;)
Maargoed er zal idd wel weer een tusseoplossing komen Y
Zoals ik in het bericht las waren beide partijen er behoorlijk positief over. En ik ga er niet van uit dat de FIA het risico wil nemen om volgend jaar met maar een stuk of 8 auto's aan de start te verschijnen. Denk ook niet dat de heer Eckelstone daar heel erg blij van word. Die daar geen zeggenschap over maar heeft wel degelijk een behoorlijke invloed over de gang van zaken ;)
Nog mensen hier die interesse hebben in originele Toyota F1 onderdelen?
http://www.tte.de/f1authenticparts.htm
http://www.tte.de/downloads/f1parts/Liste_Original_F1_Teile_FB.pdf
past dit op mn auto? :D
Moet zeggen dat de prijzen me nog ''meevallen'', 2000€ voor een complete achtervleugel klinkt relatief goedkoop :?
Bedankt voor de tip, was nog op zoek naar een paar dikke wielen 8)7
Maar het valt mij inderdaad ook reuze mee wat het kosten moet Y
http://www.autosport.com/news/report.php/id/75796 (http://www.autosport.com/news/report.php/id/75796)
dit wordt nog ''rellen'' ;) ....
Je zou toch bijna gaan denken dat Mosley wraak probeerd te nemen op het gedoe rondom zjin eigen persoon vorig jaar toen hij betrapt werd met een aantal prostituees en een groot deel van de teams maar wat graag van hem af wouden :? Als hij zo door blijft gaan zou ik het een strakke zet vinden als de FOTA besluit een eigen klasse op te richten wat zeker net zo intressant is als de F1 ;)
En als ze dan om het weekend gaan race hebben we elke zondag iets om naar te kijken (als er geen andere leuke dingen te doen zijn) ;)
Ik hink een beetje op 2 gedachten, aan de ene kant heeft het wel wat als er allemaal (relatief) kleine teams rijden maar het is wel zonde als teams als Ferrari, Toyota, McLaren etc. uit de F1 zouden stappen.
Namen als Brabham weer terug zou wel leuk zijn al is dat ver voor mijn tijd het klinkt allemaal wel bekend :)
Tja, leuk zo'n naam terug in de F1, maar het is alleen maar een naam die eigenlijk niets te maken heeft met het oude Brabham maar puur gebruikt word door een zakenman die de rechten op de naam heeft :x
Het liefst zie ik de F1 blijven zoals ie nu is met een paar nieuwe teams er bij. Als de grote namen zoals Ferrari en Mclaren bijvoorbeeld uit de F1 stappen zal het denk ik toch een boel trouwe volgers verliezen en ik denk niet dat ze daarop zitten te wachten l-
Hmm zou Ferrari het lek boven hebben? of speelt de rest verstoppertje?
Toyota zit er toch wat beter bij dan vorige race met in de VT3 plek 2 en 3.
Kubica met zijn dubbele diffuser op de 5e plek.
De BGP's lijken met plaatsen 6 en 7 nog een beetje achter te lopen, ik hoop dat schijn bedriegt, maar Button heeft verklaard geen goede set-up te kunnen vinden voorlopig.
Over ongeveer 2 uur zit ik weer voor de buis, hopend op een spannende kwalificatie!
Dan was je wel te laat want de kwalificatie begon om 13:00 ;)
Vettel weer op pole gevolgd door de Brawns. Het zit allemaal toch wel dicht op elkaar (zeker in Q2) op naar de race van morgen :)
Was helaas ook te laat voor de kwalifikatie l- Heb iig wel weer goed gescoord tot nu toe ;) Morgen weer lekker relaxt de GP kijken !-!
Moet zeggen dat we tot nu toe behoorlijk dicht bij elkaar zitten wb behaalde punten.
Ben benieuwd wat morgen brengt !-!
Aangezien ik absoluut geen fan ben van Schumacher vond ik dit filmpje wel even leuk om te zien :D
http://www.youtube.com/watch?v=VTyoJD4wn4s
Je zou bijna denken dat het een mens is..... Y ;)
:D
Citaat van: Tim op 6 juni 2009, 14:10:39
Dan was je wel te laat want de kwalificatie begon om 13:00 ;)
Vettel weer op pole gevolgd door de Brawns. Het zit allemaal toch wel dicht op elkaar (zeker in Q2) op naar de race van morgen :)
Ik was inderdaad bijna te laat, heb net anderhalve minuut gemist van Q3!
Vettel wel het lichtste van het stel, het zal mij benieuwen, wellicht Barrichello die voor n overwinning gaat?
Als er een hoop kijkers zouden verdwijnen worden de toegangskaarten misschien wat betaalbaarder, € 150 voor een kaartje is toch een flinke klap met geld ;)
Wel als je daarnaast ook nog eens Toyota rijd :q
:D :D
Da's flauw Dennis... :q
Ook voor mensen die geen Toyota kunnen rijden is € 150 veel geld ;)
t begint een beetje eentonig te worden zo langzamerhand.. 8)7
07 jun 2009, Istanbul Otodrom, Istanbul
afstand: 309.396 km (58 ronden van 5.338 km)
Coureur Nat Nr Team Tijd/Achter
1 Jenson Button ENG 20 Brawn - Mercedes 1.26.24,848
2 Mark Webber AUS 14 RedBull - Renault + 6,714
3 Sebastian Vettel DUI 15 RedBull - Renault + 7,461
4 Jarno Trulli ITA 9 Toyota + 27,843
5 Nico Rosberg DUI 16 Williams - Toyota + 31,539
6 Felipe Massa BRA 3 Ferrari + 39,996
7 Robert Kubica POL 5 BMW Sauber + 46,246
8 Timo Glock DUI 10 Toyota + 46,959
9 Kimi Räikkönen FIN 4 Ferrari + 50,246
10 Fernando Alonso SPA 7 Renault + 1.02,420
11 Nick Heidfeld DUI 6 BMW Sauber + 1.04,327
12 Kazuki Nakajima JAP 17 Williams - Toyota + 1.06,376
13 Lewis Hamilton ENG 1 McLaren - Mercedes + 1.20,454
14 Heikki Kovalainen FIN 2 McLaren - Mercedes + 1 ronde
15 Sebastien Buemi ZWI 12 Toro Rosso - Ferrari + 1 ronde
16 Nelsinho Piquet BRA 8 Renault + 1 ronde
17 Adrian Sutil DUI 18 Force India - Mercedes + 1 ronde
18 Sebastien Bourdais FRA 11 Toro Rosso - Ferrari + 1 ronde
r Rubens Barrichello BRA 21 Brawn - Mercedes + 11 ronden
r Giancarlo Fisichella ITA 19 Force India - Mercedes + 54 ronden
Citaat van: Dennis Postma op 7 juni 2009, 11:38:33
Wel als je daarnaast ook nog eens Toyota rijd :q
Sorry Tim, kon het even niet laten. Maar je hebt gelijk. Tegenwoordig heb je voor 150 eurie een sta plaats. Nog niet zo heel lang geleden betaalde je daar ruim 50 euro minder voor :x
Wat de race betreft. Ik vond het niet zo'n hele spannende race. Ik had iets meer tegenstand van Vettel verwacht, die is er heel even geweest maar na de 2e stops was dat ook over. Wel heb ik weer redelijk goed gescoord met het managerspel, het uitvallen van Rubens heeft me een paar puntjes gekost. Sta nog steeds landelijk en algemeen 2e met 4 punten achterstand op de nummer 1 ;)
Met mijn maandagochtend toyotatje heb je bijna gelijk hoor ;)
De race was niet echt spannend, 2 opvallende dingen, ook Brawns kunnen stuk \o/ en ook Piquet kan mensen inhalen (vond die actie van Nelson op Lewis wel aardig) voor de rest slaapverwekkend ;)
Citaat van: Dennis Postma op 7 juni 2009, 19:42:54
Citaat van: Dennis Postma op 7 juni 2009, 11:38:33
Wel als je daarnaast ook nog eens Toyota rijd :q
Sorry Tim, kon het even niet laten. Maar je hebt gelijk. Tegenwoordig heb je voor 150 eurie een sta plaats. Nog niet zo heel lang geleden betaalde je daar ruim 50 euro minder voor :x
Wat de race betreft. Ik vond het niet zo'n hele spannende race. Ik had iets meer tegenstand van Vettel verwacht, die is er heel even geweest maar na de 2e stops was dat ook over. Wel heb ik weer redelijk goed gescoord met het managerspel, het uitvallen van Rubens heeft me een paar puntjes gekost. Sta nog steeds landelijk en algemeen 2e met 4 punten achterstand op de nummer 1 ;)
Op naar de 1e plek Dennis, komop !!!!! :) :) !-!
Ik doe mn best, maar heb het natuurlijk niet zelf in de hand. Maar het scheelt maar 4 punten, hopelijk brengt silverstone dat kleine beetje extra geluk. Kan me niet voor stellen dat Brawn daar niet voor een 1 2tje gaat. Het is ten slotte hun thuisrace. Maar voor RedBull ook dus misschien blijft het toch nog spannend ;)
Chassis: Brawn
Motor: Red bull
Tot zover niet zo ingewikkeld.
Alleen 2 coureurs valt (bij mij iig) tot op heden nog niet mee om op het juiste moment de goede te kiezen.... 8)7
En dan de pitspoes nog op 1 van die 2 onderdelen zetten (dat is wel de gok en scheelt wel aardig in de punten)
Dat met die coureurs heb ik ook, Rosberg is OK en nu ging ie in de race ook prima, maar dat was volgens mij ook voor het eerst :)
--toevoeging--
Citaat van: GP Update.netCoureurs willen lagere toegangsprijzen
08 juni 2009
Red Bull-rijder Mark Webber is niet blij met het feit dat het Turkse raceweekend voor grotendeels lege tribunes is verreden. De Australiër had dan nog liever gezien dat de organisatie de Turkse racefans gratis naar binnen had gelaten.
"Er was bijna niemand", zei Webber na afloop van de race tegen persbureau Reuters. "Er waren volgens mij genoeg mensen die de race hadden willen bezoeken, maar een kaartje is natuurlijk niet goedkoop. Uiteindelijk hadden we ze misschien gratis naar binnen moeten laten, want een race voor lege tribunes is ook niets."
Webber krijgt bijval van Ferrari-coureur Felipe Massa, die een zesde plaats pakte in Turkije. "We moeten het goedkoper maken", zei hij. "We racen namelijk liever op een circuit dat iets lagere toegangsprijzen hanteert, maar meer toeschouwers langs de baan heeft. Als ze de prijzen van de kaarten iets hadden verlaagd, hadden we misschien wel een vol huis gehad."
Het circuit Istanbul Park heeft een capaciteit van 130.000 toeschouwers. Er werden slechts 36.000 kaarten voor het hele raceweekend verkocht. Tijdens de trainingen werden sommige tribunes bedekt, zodat deze minder op zouden vallen
We gaan Massa en Webber mailen om te vragen of ze onze toegangskaarten wil betalen ;)
Ik had deze keer weer mijn geld op Glock gezet.
Is het ineens weer Trulli die van de 2 toyota coureurs duidelijk de beste is.... 8)7
Ook had ik Massa, was opzich wel aardig, maar niet denderend natuurlijk.
Uiteindelijk had ik dan weer Rosberg moeten nemen, maarja, die is zo wisselvallig.
Ideale opstelling afgelopen race was volgens mij..???;
Chassis: Ferrari
Motor: Toyota
Coureur 1: Button
Coureur 2: vettel
Poes: Brawn
Volgens mij was
Button + Trulli in Red Bull met Williams-Toyota motor (Red Bull pitspoes) beter, die gaven 576 punten (maar ook ik zal er wel naast zitten ;)
owkee, kan ook..
Ik had ze in ieder geval allebei niet.... :neen: ;(
Citaat van: FIA
Press Release
2010 FIA Formula One World Championship Entry List 12/06/2009
Following the completion of the applications process for teams to compete in the 2010 FIA Formula One World Championship, the following teams have been confirmed.
TEAM CONSTRUCTOR
SCUDERIA FERRARI MARLBORO
SCUDERIA TORO ROSSO
RED BULL RACING
AT&T WILLIAMS
FORCE INDIA F1 TEAM
CAMPOS GRAND PRIX
MANOR GRAND PRIX
TEAM US F1
VODAFONE McLAREN MERCEDES*
BMW SAUBER F1 TEAM*
RENAULT F1 TEAM*
PANASONIC TOYOTA RACING*
BRAWN GP FORMULA ONE TEAM*
*These five teams have submitted conditional entries.The FIA has invited them to lift those conditions following further discussions to be concluded not later than close of business on Friday 19 June.
The maximum number of cars permitted to enter the 2010 Championship has been increased to 26, two being entered by each competitor. Pending completion of the discussions referred to above, further due diligence is currently taking place on other potential entries.
Campos, Manor en USF1 gaan met Cosworth motoren rijden. Maar zoals te zien is, er zijn nog steeds wat voorbehouden aanwezig, al valt op dat Ferrari en de Red Bull teams geen * hebben en dus blijkbaar geen voorwaarden hebben gesteld??
In aanhaking op bovenstaande over Ferrari
CiteerFerrari niet akkoord met bevestiging FIA
12 juni 2009
Ferrari heeft laten weten volgend jaar niet mee te doen aan de Formule 1, mist er aan de voorwaarden die zij bij haar inschrijving stelde, wordt voldaan. Zo heeft de Italiaanse renstal in een verklaring laten weten. De internationale autosportbond FIA bevestigde Ferrari eerder vandaag als deelnemer aan het seizoen 2010.
"Ferrari neemt niet deel aan het seizoen 2010, tot er aan de voorwaarden die we aan onze inschrijvingen hebben gesteld, is voldaan", liet het team weten. "Ferrari heeft zich op 29 mei onder bepaalde voorwaarden ingeschreven voor het seizoen 2010 en tot op heden is er nog niet aan die voorwaarden voldaan. Ondanks dat we de FIA hebben laten weten dat ze ons niet op de lijst moeten zetten als er niet aan de voorwaarden is voldaan, heeft de FIA toch besloten ons als onvoorwaardelijke deelnemer op de lijst te zetten. Om elke twijfel nog maar eens weg te nemen: Ferrari doet niet mee aan het seizoen 2010 onder de regels die de FIA tegen onze afspraken in, heeft ingevoerd."
ik ga naar de nurnbergring 12 juli.. en inderdaad toegangsprijsjes zijn niet goedkoop.. we gaan met z'n vieren.. dat is dan 169E x 4 = en overnachtingen enzo...reken dus maar 250E per persoon..
Ach het word mijn eerste keer... en eens moet je er geweest zijn denk ik.. zeker nu die grote teams nog rijden.. maar vind echt wel duur (denk dat dus ook bij 1x blijft ;))
goedkoop is het zeker niet maar trust me...de 1e x heb je geheid kippenvel Y
(heb ik elke x als ze voor eerst langskomen...en heb toch al aardig stapeltje races mee mogen maken ;))
tip v/d week -> oordopjes... (wel nodig in algemeen)
Ja, de 1e keer maakt het het meeste indruk.
Maar ook iedere keer daarna blijft het steeds weer opnieuw een ervaring.
Oordopjes is idd een aanrader.
In het begin is het wel lekker om te blijven luisteren zonder oordopjes, maar op den duur wordt je er toch wel een beetje geschift van.. Y :)
Citaat van: Klaas op 12 juni 2009, 16:03:40
ik ga naar de nurnbergring 12 juli.. en inderdaad toegangsprijsjes zijn niet goedkoop.. we gaan met z'n vieren.. dat is dan 169E x 4 = en overnachtingen enzo...reken dus maar 250E per persoon..
Ach het word mijn eerste keer... en eens moet je er geweest zijn denk ik.. zeker nu die grote teams nog rijden.. maar vind echt wel duur (denk dat dus ook bij 1x blijft ;))
Ik sluit mij helemaal aan bij de reactie hier voor. Die 1e keer weet je niet wat je hoort, zoals als Michel ook beschijft, de 1e keer heb je gewoon kippenvel op je armen. Ben zelf diverse malen met Michel en Tim naar de F1 geweest en elke keer is weer een bijzonder moment als de bolides voor de 1e maal voorbij komen.
Verder weet ik niet welke plaatsen je hebt? Maar wij waren bij de 2007 editie van de GP op de Nurburgring en toen was het behoorlijk vochtig ;) Dus houd even de voorspellingen een beetje in de peiling maar het is zo wie zo niet verkeerd om een paraplu mee te nemen. Zelfs bij zonnig weer kan dat prettig zijn zodat je'm gebruikt als parasol. Heb zelf die fout ook een keer gemaakt door m niet mee te nemen en had bij de GP op Hockenheim 2005 bijna een zonnesteek te pakken 8)7
Om even te laten zien hoe het kan zijn bij de Nurburgring heb ik hier een filmpje voor je die ik des tijds zelf gemaakt heb:
http://www.youtube.com/watch?v=CtUjdijjx5c
Heb vroeger wel eens op zandvoort gestaan bij de demo's van Ferrari en Williams, en volgens mij ook nog wat andere wagens ( waaronder een Espace F1 en Transit F1 :P) maar als ze daar met 250 op het rechte stuk voorbij komen, zit je er nog een stuk dichter bij, slecht voor je oren, dat wel, maar het gevoel in je maag, echt bizar!
@ Dennis: heb je dat met statief gefilmd?
Sommige momenten wel en sommige niet. Helaas is de kwaliteit van dat filmpje er niet hele erg op voor uit gegaan door het op youtube te zetten l-
Ik sluit me geheel bij Michel, Stefan en Dennis aan:)
Niet helemaal F1 maar wel motorsport, mensen vandaag toevallig de MotoGP race gezien? Die laatste ronde was wel vet (is ook de enige ronde die ik heb gezien, op youtube.
youtube (http://www.youtube.com/watch?v=7FlU2THz1fQ))
Bedankt voor de tips.. mijn broertje en pa waren er in 2007 ook bij (redelijk nat toen ja 8)7 ), ik zit in de scherpe haarspeldbocht.. (ik dacht bocht 7)
Ik ben benieuwd wat ik er van vind! denk wel heel erg vet.. ik laat het jullie weten !-!
Oh dan heb je een mooi plekje. Die hairpin zaten wij dus ook in 2007 wat wel te zien is op het filmpje. Have fun !-!
Citaat van: Tim op 14 juni 2009, 21:40:21
Ik sluit me geheel bij Michel, Stefan en Dennis aan:)
Niet helemaal F1 maar wel motorsport, mensen vandaag toevallig de MotoGP race gezien? Die laatste ronde was wel vet (is ook de enige ronde die ik heb gezien, op youtube.
youtube (http://www.youtube.com/watch?v=7FlU2THz1fQ))
Ik kan de video niet bekijken trouwens.
Scheen dat in 125cc ook nog een kleine blunder was begaan door de leidende coureur!
Zie onderstaand filmpje:
<object width="425" height="344"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/wSA4sK32d70&hl=nl&fs=1&"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/wSA4sK32d70&hl=nl&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>
Oef, dat is heel zuur :x
Dat gebeurde Bjorn Wirdheim ook een aantal jaartjes geleden tijdens de F3000 race in manaco. De race werd toen uiteindelijk gewonnen door Nicolas Kiesa :D
http://www.youtube.com/watch?v=6R43mBWirio
Alleen Wirdheim deed het in de laatste ronde, die gozer in de 125cc stopte een hele ronde te vroeg :)
Krijgen we volgend jaar dan misschien toch 2 klasses? :?
http://f1.gpupdate.net/nl/nieuws/2009/06/16/onderhandelingen-tussen-fia-en-fota-mislukt/
Citaat van: Dennis Postma op 15 juni 2009, 13:51:28
Oef, dat is heel zuur :x
Dat gebeurde Bjorn Wirdheim ook een aantal jaartjes geleden tijdens de F3000 race in manaco. De race werd toen uiteindelijk gewonnen door Nicolas Kiesa :D
http://www.youtube.com/watch?v=6R43mBWirio
Van Wirdheim hebben we weinig meer gehoord, Kiesa heeft toch nog bij Minardi gereden?
Klopt, in 2003 als teammaat van Verstappen nadat Justin Wilson van Minardi over gestapt was naar Jaguar in 2003 ;)
Hij weet alles hoor, die Dennis... :q
Dennis Ecclestone of Bernie Postma is eigenlijk zijn officieele naam..... o-)
Vrijdag weten we meer (of nog steeds niet, want heb het idee dat die deadline elke keer wordt opgeschoven) over hoe het F1 veld er volgend jaar uit zal gaan zien.
Wel apart dat ze in de F1 moeilijk doen over budget limieten terwijl Real Madrid € 94 miljoen uitgeeft voor de ene voetballer, € 65 miljoen voor een ander en mogelijk nog € 40 miljoen bij voor een derde speler. Totaal bijna € 200 miljoen, daar kun je ook 4 jaar lang een F1 team (met budgetlimiet) van runnen, volgens mij liggen de verhoudingen een beetje scheef.....
Het is idd volkomen belachelijk, zeker als je weet dat Real al een schuld heeft van 500miljoen Euro o.i.d.
Een "normaal" bedrijf zou allang 3x failliet verklaard zijn.
Hoe kan je in godsnaam 200 miljoen euro besteden, als je al 500 miljoen in het rood staat.....??? 8)7
Blijkbaar hebben ze een aardig businessplan ingeleverd bij de bank(en) ;) en die wilden nog wel een lening van € 150 miljoen verstrekken.
Zou toch leuk zijn als de Fifa/Uefa ineens met een regelkomt dat de waarde van de spelers op het veld maximaal € 100 miljoen (per team) mag zijn en dat de teams die dat redden een extra mannetje (of 2) op mogen stellen (dat is dus wat de FIA doet)
ja, dat zou in de voetbalwereld wel een leuke regel worden... :q
Citaat van: Stefan op 16 juni 2009, 20:43:15
Hij weet alles hoor, die Dennis... :q
Dennis Ecclestone of Bernie Postma is eigenlijk zijn officieele naam..... o-)
Er moet toch iemand zijn die 'm opvolgt he :q
De 8 Fota teams gaan een eigen kampioenschap organiseren!!
http://www.autosport.com/news/report.php/id/76292 (http://www.autosport.com/news/report.php/id/76292)
Ben benieuwd wat daar uit gaat komen (en of dat uberhaupt door gaat)
Wie gaat volgend jaar wat kijken?
Hoe lang zal deze scheiding stand houden?
Komt het toch nog goed?
Als ze het plan daadwerkelijk doorzetten mogen ze wel met een bijzonder intressant kampioenschap komen. Dus ik ben eigenlijk heel erg benieuwd hoe het er voornamelijk technisch uit gaat zien. Ik hoop dat het niet een kampioenschap wordt waar men met allemaal dezelfde auto´s rijd, daar zijn er al genoeg van :x En als ze een beetje F1 liefhebber willen lokken doen ze er misschien ook wel goed aan om de V10 of misschien zelfs wel de V12 terug te brengen ;). Die laatste heb ik helaas nooit in het echt mogen horen maar de V10 stond al garant voor een lekker gevoel in de maagstreek :9~
Maar goed dat is alleen maar wat ik hoop.
We zullen zien wat er uit komt ALS het er door komt ;)
had eigenlijk nooit serieus een alternatief wk verwacht, had eerder verwacht na hoop publiek bekvechten dat er wel weer een compromis gevonden zou worden...tot op heden dus niet ;)
Nouja afwachten maar weer en zien of ik straks 2 autoklassen ga kijken of 1 afvalt..of wellicht straks niets meer Y
Als alles doorgaat hebben we straks elke zondag een race te kijken Michel ;) Maar we zullen het zien, laat ze eerst maar met concrete plannen komen. De F1 gaat iig wel door, het veld word groot genoeg aangezien er zat nieuwe aanmeldingen zijn voor nieuwe teams, vraag me alleen af of de fabrikanten nog wel aanblijven als motorleverancier ;) En ik ben ook erg benieuwd wat de rijders doen :?
Van die nieuwe teams hebben er 2 (van de reservelijst) zich al teruggetrokken omdat ze de gang van zaken te vaag vinden. Ook is de FIA naar de rechter gestapt omdat ze het niet eens zijn (wat raar) geen idee wanneer die zaak voorkomt maar mij lijkt het zo dat als je de spelregels van het spel veranderd de teams de keuze hebben om wel of niet door te gaan (zelfde als met de algemene voorwaarden wijzigen, dan moet je ook in de gelegenheid worden gesteld om het contract te ontbinden) Als daar in de contracten tussen de teams en de FIA niets over staat hebben ze bij de FIA een punt (en zijn de teams niet handig geweest)
Die Dennis...
Staat na de vrijdagtrainingen gewoon bovenaan in het algemeen klassement.. :q !-! Y
1 1 Dennis P 3810 553 540 552 503 552 522 494 94 0
2 -1 Chilis 3791 555 557 516 588 453 557 494 71 0
3 0 Quibus 3774 595 517 560 515 532 504 455 96 0
4 1 Ayrie 3768 580 503 525 508 549 530 473 100 0
5 -1 Inkoopverzamel.... 3764 526 515 496 583 521 556 480 87 0
6 1 Ah het is altie... 3738 595 517 555 515 477 504 487 88 0
7 -1 Li0nGP 3737 531 516 516 595 501 504 498 76 0
8 0 Trulli 3735 581 483 503 500 563 509 506 90 0
9 0 RogerdB 3727 520 540 549 489 504 498 544 83 0
10 0 Driftkikker 3727 520 540 549 489 504 498 544 83 0
Netjes hoor Dennis!! !-!
Ik ben net thuis dus zie het nu pas. Ik sta nu wel 19 punten voor ;) Eens zien of dat meer wordt o-)
Ook na de kwalificatie nog steeds bovenaan Dennis
Met 40 punten voorsprong!!!
Al valt me mijn positie ook alles mee, 15e overall is ook niet verkeerd :)
Die Vettel gaat echt als de brandweer, van de top10 heeft ie de zwaarste auto en dan gewoon op pole staan.
Gelukkig hebben we geen medaillesysteem dit jaar anders had Button al bijna kampioen geweest, Nu maakt Vettel ook nog steeds kans (30 punten achterstand, en 6 tegen 1 in overwinningen)
Yep, mijn voorsprong is bijna verdubbeld na gisteren. !-! Ik sta er behoorlijk van te kijken eigenlijk, heb na de 1e 3 races zo goed als helemaal niets veranderd. Ik denk dus dat ik het ook maar even zo houd ;) Kom op Tim, ik verwacht jou ook nog in de top 10 ;)
Wat is de Red bull trouwens veranderd zeg met die nieuwe neus, kan niet echt zeggen dat ik m er heel veel mooier op vind worden zo. Maar goed als het werkt vind ik het prima !-!
(http://images.gpupdate.net/large/130009.jpg)
Na dit weekend gooi ik massa uit m'n team, enige logische vervanger is Rosberg :)
Geen slechte keuze Tim ;)
Ik heb Massa tot nu toe ook nog in mijn team gehouden, maar die moet idd maar eens vervangen worden.
Ik had ook al 2x Trulli moeten hebben ipv Glock trouwens.... l-
Misschien dat ik het eens over een compleet andere boeg ga gooien.....
Ik heb Glock er ook al een poosje inzitten, heb al een paar keer getwijfeld of ik m inruil voor Trulli. Misschien is dat niet zo´n heel slecht idee om mn 1e positie wat te versteviggen. ;)
Dan hebben we straks dus allemaal hetzelfde team?
Brawn GP - Red Bull - Trulli - Rosberg??
Eindelijk weer een andere winnaar. Super sterke race van Vettel !-! Voor de rest ook geen saaie race :neen: !-!
Helaas sta ik nu weer 2e met 15 punten achterstand op de nr 1. Maar voor de volgende race wil ik toch een kleine weiziging door voeren ;)
Mijn team lijkt al aardig op wat Tim beschrijft.
Nu is het nog: Brawn, Red Bull, Rosberg en Glock. Waarschijnlijk gaat glock toch vervangen worden door Trulli ;)
Ja,leuk voor Vettel, zo word het weer een beetje spannend Y
Ik moet toch ook ergens een aanpassing doen in mijn team, eens ff goed over nadenken.
Ik had het over inruilen van Massa, maar die heeft het deze race toch juist weer erg goed gedaan uiteindelijk.. Y
Leuk dat Vettel heeft gewonnen, gelukkig hadden we een wakkere regiseur die de gevechten om p12 liet zien, maar echt heel bijzonder was de race niet (overigens heb ik tussen WTCC zitten kijken, daar viel genoeg te beleven :) )
Er komt in 2010 geen apart kampioenschap van de FOTA-teams. Volgens Max Mosley zijn de FIA en FOTA tot een overeenkomst gekomen. De FIA-president stelt zich naar eigen zeggen niet herverkiesbaar omdat er nu 'vrede is'.
Conflict
De FIA en FOTA zijn maandenlang in conflict geweest over een budgetplafond en technische reglementen voor 2010. Vorige week liep dat zo hoog op dat de acht teams van de Formula One Team's Association (FOTA) lieten weten een eigen kampioenschap te starten als de FIA geen consessies zou doen. Het lijkt er nu op alsof er tussen beide partijen na een vergadering van de World Motor Sport Council (WMSC) een overeenkomst is gekomen en alle teams in 2010 meedoen aan het FIA wereldkampioenschap Formule 1.
Budgetplafond
Na afloop van de vergadering liet FIA-president Max Mosley weten dat beide partijen een oplossing hebben gevonden. "Er komt geen split," liet hij weten aan de verslaggevers in Parijs, "we hebben overeenkomst bereikt over het reduceren van de kosten. Er komt één Formule 1-kampioenschap, maar het doel is om binnen twee jaar terug te gaan naar het uitgavenpatroon van begin jaren negentig."
Herverkiezing
Als onderdeel van de oplossing tussen beide partijen is afgesproken dat Mosley zich in oktober niet herverkiesbaar stelt als FIA-president. De Brit had de afgelopen dagen juist laten weten dat hij niet kon opstappen zolang er een conflict was met de teams. "Ik stel me niet herverkiesbaar nu er vrede is."
Ecclestone
In een eerste reactie heeft Formule 1-baas Bernie Ecclestone laten weten dat hij blij is dat het 'gezonde verstand heeft overwonnen'.
Deelnamelijst
De FIA zal naar verwachting later op de middag de officiéle deelnamelijst voor het wereldkampioenschap Formule 1 in 2010 bekend maken.
Kijk, dat is goed nieuws. En ik denk ook maar goed voor de Formule 1 want wat is de F1 nou zonder Ferrari, McLaren en Renault o.a. Maar het beste nieuwd vind ik eigenlijk dat Mosley zich niet herverkiesbaar steld. Zoals die man de afgelopen jaren en vooral de afgelopen maanden bezig is heeft de sport niet veel goeds gedaan :x
benieuwd wie hem gaat opvolgen...komt me zo geen naam te binnen eigenlijk :?
wel mooi dat de F1 blijft bestaan met de huidige teams...wat ik begrijp van 1e geriuchten is dat de budgetcap exit is en daar tegenover hele rits aan maatregelen door de FOTA is geaccepteerd én de huidige topteams de nieuwe teams gaan ondersteunen.
benieuwd of we dan ook testrijders bij de nieuwe teams worden gezet dan...
Hey Michel, al eens van de naam Dennis Postma gehoord? 8)7
Het limiet van 45miljoen voor volgend jaar is weg, teams moeten over 2 jaar aan het budget zitten van begin jaren 90 (zal niet ver daar vandaan zitten vermoed ik).
Wel lekker dat er gewoon 1 kampioenschap blijft :)
Zaten ze toen niet op rond de 90 miljoen? Staat mij vaag iets van bij :?
zou zoiets kunnen zijn ja, want momenteel hebben de grote teams (Ferrari, McLaren, Toyota) een budget van zo rond de 300 miljoen euri volgens mij...
Ach waar doen ze moeilijk over, die paar rotcenten 8)7
Als de races maar interessant zijn om te kijken rest maakt me niet zo veel uit ;) (alhoewel een beetje spanning in het kampioenschap ook geen kwaad kan, zoals vorig jaar, nu is het wat minder spannend)
nouja, de strijd is nog niet helemaal gestreden :neen:
Vettel en Red Bull zijn de laatste races sterk bezig.
Heb trouwens mijn team (meer weer eens) aangepast.. Y ;)
Heb ook maar even 2 subtiele aanpassingen gedaan. Heb Glock toch maar eens ingeruild voor Trulli. ;)
ja joh... :q -- o-)
Citaat van: Michel Veltman op 24 juni 2009, 17:06:23
benieuwd wie hem gaat opvolgen...komt me zo geen naam te binnen eigenlijk :?
Jean Todt?
Citaat van: Stefan op 25 juni 2009, 20:03:35
ja joh... :q -- o-)
Ja ik kreeg nog een tip van een niet nader te noemen persoon ;)
Max heeft nu toch weer gedreigd om zich verkiesbaar te stellen omdat Luca di Montezemelo zich wat kritisch had uitgelaten over Max, geen vervanger nodig dus ;)
Dan zal hij toch eerst opnieuw verkozen moeten worden ;) Maar wat doen de FOTA teams als Mosley zich niet aan de afspraken houd? ;)
Mocht er nog iemand van plan zijn om volgende week naar de F1 in Duitsland te gaan....
http://f1.gpupdate.net/nl/nieuws/2009/07/03/tweede-kaart-nurburgring-gratis-bij-gpupdate-net/
Pos. Rijder Team Banden Tijd Ronden
1 M. Webber Red Bull 1:33.082 19
2 J. Button Brawn GP 1:33.463 18
3 F. Massa Ferrari 1:33.745 21
4 J. Trulli Toyota 1:33.795 23
5 G. Fisichella Force India F1 1:33.839 26
6 K. Räikkönen Ferrari 1:33.840 23
7 N. Rosberg Williams 1:33.902 26
8 S. Vettel Red Bull 1:33.909 13
9 K. Nakajima Williams 1:33.952 25
10 F. Alonso Renault 1:34.148 16
11 N. Heidfeld BMW 1:34.221 25
12 R. Barrichello Brawn GP 1:34.227 17
13 L. Hamilton McLaren 1:34.483 14
14 R. Kubica BMW 1:34.694 23
15 N. Piquet jr. Renault 1:34.738 24
16 S. Bourdais Scuderia Toro Rosso 1:34.827 27
17 S. Buemi Scuderia Toro Rosso 1:34.878 28
18 H. Kovalainen McLaren 1:34.893 26
19 T. Glock Toyota 1:34.911 23
20 A. Sutil Force India F1 1:35.092 6
Tot nu toe hebben mijn wijzigingen redelijk gunstig uitgepakt ;)
Deze training telt alleen niet mee, die van vanmiddag wel (en het zou wel eens een natte training kunnen worden)
Ik had m'n team willen wijzigen, maar was te laat :)
Yep, hopelijk zijn de verhoudingen vanmiddag ongeveer gelijk. ;)
1e pole voor Webber. Leuke kwalificatie om te zien met wisselende weersomstandigheden. Ik ben wel blij dat ik Glock ingeruild had voor Trulli aangezien Glock niet eens door Q1 kwam ;) Als ik nu bij resultaten kijk staan er weer 3 1tjes ;)
Ik heb het helaas ff niet zo goed gedaan (tot nu toe)... ;(
Misschien dat de race nog verandering brengt, maar ik vrees het ergste..
Ik was te laat om glock er uit te schoppen voor Trulli, had ook de de pitbabe nog willen aanpassen, maarjah dat wordt na het weekend :)
Nou, uiteindelijk maar goed voor je dat je Glock er niet uit kon gooien.. ;)
Trulli bakte er helemaal niks van deze race.
De toyota's waren zowiezo niet zo denderend.
Uiteindelijk heb ik nog wel een aardige score gehaald, de schade valt me nog mee na de kwalificatie.
Dat viel me idd alles mee :) sta nu zelfs in de top 10 in het algemeen klassement.
Ondanks dat het niet is gaan regenen was de race niet eens zo heel saai om te kijken :)
Nee, het was best een mooie race ja.
Je hebt idd goede zaken gedaan deze race, lekker he als je een keer "vergeet" te wisselen.. --
Zou dat dan de truuc zijn..???
Ik heb nog steeds niet de ideale opstelling kunnen vinden hoor, tis iedere keer weer net even anders.. :x
Dennis heeft een plekkie verloren, maar staat nog wel 2e algemeen.. !-!
Yep, de keuze om Glock in te ruilen voor Trulli was vandaag helaas weer minder gunstig. Maar we duimen voor de volgende race !-!
Het word al een poosje verwacht en het lijkt dan toch te gaan gebeuren, nu nog wachten op ene officiele bevestiging.
http://f1.gpupdate.net/nl/nieuws/2009/07/13/alguersuari-vervangt-bourdais-bij-toro-rosso/