Ben vandaag met m'n megane cabrio 1.6 16v bj 2000 naar de garage geweest. Tijdens het rijden hoor ik rechts vooraan een licht getokkel bij oneffenheden in het wegdek. Nu heeft de wagen slechts 35000 km, dus vroeg ik me af of dit misschien iets typisch is voor deze wagens.
In de garage hebben ze alles nagekeken, zat nergens speling op, motorophanging is ok, alle vijzen voor de zekerheid onderaan eens aangespannen.....maar niks gevonden. Het bizarre is dat het lijkt te verergeren naarmate de lengte van de rit.
Ook heb ik geprobeerd door te wagen te laten bollen met de koppeling ingetrapt maar dit bleef hetzelfde. 1 maand geleden werd hij blanco gekeurd. Is dit gewoon zo en moet ik er verder niet achter zoeken? Want kennelijk is er niets mis....
misschiens zijn het de veren.
Aangezien je het hebt bij oneffenheden in het wegdek.
Is echt bizar, lijkt met warmere motor te verergeren... Nergens zit speling op. De veren kraken niet. Zou ik nu toch meer aan de bovenste motorsteun moeten denken? Gebroken lijkt hij niet. Blijf beweging hebben op de versnellingspook alhoewel onderste motorsteun vernieuwd.
Misschien kan die motorsteun ook geluid maken bij lichte wegoneffenheden? Bij echt slecht wegdek...hoor je niks :?
Heel misschien een gebroken schokbreker?
Is bij mij een keer gebeurd: Tijdens de lange periode van vorst afgelopen winter heb ik er iedere dag (rustig) in gereden, maar schijnbaar is er toen toch schade toegebracht en op een dag dat het niet meer vroor is hij bij het iets te enthousiast afrijden van een drempel vlakbij de bevestiging gebroken. Hierdoor slingerde het ding een beetje rond en dat veroorzaakte bij mij ook een tok-achtig geluid.
Bij slecht wegdek wordt de demper misschien continu op zijn plek geduwd waardoor je hem ook niet meer hoort tikken.
Voel je geen onbalans of rariteiten bij hard remmen?
Anders misschien een kip onder de motorkap :q
Nee wegligging is perfect. En dat het erger wordt naarmate de temperatuur...dat is zo bizar l-
dan zijn het waarschijnlijk de stabilisatorrubbers die geluid maken.
Die zitten in wit vet om geluid tegen te gaan...Ook als je aan e auto duwt hoor je niks :?
Heeft echt niemand een idee? Weet dat het een beetje gokken is. Maar misschien heeft iemand dat ook voor gehad dat het geluid slechter werd met de warmte van de motor. Lijkt een ophangingsgeluid, moeilijk uit te maken links of rechts. En nergens speling (35000km)
En hoorbaar bij korte oneffenheden, op slechte baan hoor je niks...
Ik zou de raad van Paul opvolgen, die zit er meestal niet ver naast ;)
Ja zit hem denk ik inderdaad in de stabilisatorstangrubbers,en invetten is niet alleen de buitenste maar ook de binneste,en dat die maar 35000km heeft gelopen zegt mij niks hoor.
Kun je zien of deze stuk zijn? En kan dit onder invloed van de motorwarmte verergeren?
nee weinig aan te zien en eigenlijk ook niet temperatuur afhankelijk.
Maar het is lastig om vanaf achter een pc te zeggen wat het geluid is,dan moet er toch echt een monteur mee gaan rijden met jou.
Dus advies even langs de garage en rij zelf mee met een monteur.
Heb dat gedaan. Mechaniekers hebben alles nagezien, meegereden, alles nog eens aangespannen,.... Totaal geen idee. Die rubbers zaten geen speling op en konden het geluid ook niet veroorzaken als hij op de brug stond. Was in Renault garage, hebben 3 mechaniekers bijgeweest.... Onbegrijpelijk. Ben er nu nog verschillende keren mee gaan rijden en de eerste twintig, dertig kilometers hoor je niks. Dan begint het op lichte oneffenheden, meer bij zijdelingse oneffenheden. Op slechte baan hoor je dan weer niks. Bizar, bizar :?
kan het niet een wiellager zijn?
En anders gewoon onderdelen gaan uitwisselen en zo elke keer iets uitsluiten. Dus andere schokbrekers proberen etc.
Heb nu WD 40 gespoten op de motorsteun kant distributie, op de rechtse middelste rubber van stabilisatorstang, en boven op de rubbers van de veerschotels. Geluid lijkt weg te zijn (zal wel tijdelijk zijn denk ik). Maar nu wel nog geen zekerheid wat de boosdoener is :?
ik zou om te beginnen even in plaats van WD40 een beetje een dikker ver er tussen te smeren, WD40 is zo dun en is zo weer weg...dan kan je het even een tijdje proberen...
Ik heb dit ook al voorgehad.
Bij mij was het een soort gerammel en kwam enkel voor als ik in een lichte bocht gas gaf...
Motorsteunen gecontroleerd en niets gevonden. :?
Daarna nog eens beter gezien en bleek de steun aan de distributiezijde lek te zijn.
Deze vervangen en probleem was opgelost !-!
Ik zie wel niets aan die motorsteun....maar hij staat onder verdenking Y
Is niet zo duur dacht ik, in september moet de auto binnen voor onderhoud en denk dan die steun toch te laten vervangen. ben al heel blij dat hij nu geen lawaai meer maakt door die WD40. Kan er inderdaad ook eens dikkere smeerolie opspuiten.
Na een langere rit blijkt het geklop niet weg te zijn....Ik word er gek van... Ben met de wagen naar de Renault dealer geweest. Een mechanieker heeft meegereden en het geklop ook gehoord. Dan de wagen op de brug en werkelijk alle bouten aangetrokken, overal gekeken of er geen speling was....Tweede mechanieker erbij, ook als geinspecteerd maar niks gevonden. Je zal moeten wachten tot het erger wordt was hun raad. Op de brug of door duwen en schudden aan de wagen konden we het geluid op geen enkele manier nabootsen. Bij kloppen op het rechterwiel hoor je de remmen rammelen. Maar als ik het geluid hoor op de baan en duw de rem lichtjes in gaat het niet weg. Als je zijdelings op de rechtervoorveer klopt met je hand heb ik een lichte indruk dat je daar iets hoort.
Maar wat ik zo raar vind is dat het geklop pas begint wanneer de wagen goed warmgereden is. Moet er minstens 20 kilometers mee rijden vooral het begint. Dan voel ik het ook lichtjes in mijn stuur. Het geluid komt ergens vooraan, onderaan denk ik.Durf niet te zeggen links of rechts. Soms den ik rechts...dan weer lijkt het links. Op dwarse oneffenheden hoor je het niet maar vooral op evenwijdige putten met de wielen, zo dat hij een beetje van opzij over en weer gaat. Durf niet te zeggen links of rechts. Soms den ik rechts...dan weer lijkt het links.
Ik moet ook meegeven dat de auto nog maar 38.000km heeft en nooit een ongeval had...
Maar vooral dat je er eerst minstens 20 kilometer mee moet rijden voor het begint :? :? :?
ik krijg zelf een beetje het idee van een aandrijfas! Omdat het na een tijd rijden er pas inkomt kan het zijn omdat het vet warm wordt en dan naar buiten geslingerd wordt en dus homo-kineet misschien wat droog gaat lopen. En ook omdat je zegt dat je het binnen voelt, het is natuurlijk gissen maar ik zou anders niet weten wat het zou kunnen zijn!!
Net wat Mattie zegt begin ik ook aan een aandrijfas te denken om precies dezelfde reden,maar dan de vraag welke tja of allebei.
Eventueel de stofkappen open doen en vet bijsteken?
Dat kan je zeker even proberen, dat kost je hooguit 20 euro ofzo voor 2 klemmen en een beetje vet!!
Je kan ook eens beginnen met ze eerst los te maken en te kijken, misschien zie je het probleem dan al!!
ik hoor ook getok bij mijn linker voorwiel,
ik heb 2e hands velgen gekocht met 2 goeie banden andere 2 moesten vervangen worden hun zijden dat je een getok geluid kon krijgen, maar ik moest me auto apk keuren en toen kreeg ik te horen dat ik ook mijn motorsteunen links en rechts voor moet vervangen.
het getok is echt een ### geluid
vooral als je af gaat remmen.
als je het vooral hoort bij het remmen, is de kans groot dat je schijven krom zijn. Of dat de auto niet goed uitgelijnd is.
Nee remmen of optrekken, of afdraaien...blijft allemaal gelijk. Enkel in lichte wegoneffenheden zoals een naad die evenwijdig met de auto loopt, als ik daarin rijd hoor je het geklop...enne als 't ie goed warm is he
met remmen hoor ik het nog veel beter dat geluid,
maar met rijden blijft het ook gewoon.
weet ook niet precies wat het is, heb er nt een andere uitlaat onder zetten met echt super kabaal.
dus mot ff wachten dat ik weer geld heb
Inderdaad een uitlaat is beter om te hebben dan 2 goeie motorsteunen waar je motor aan hangt als die los op het subframe valt is niet zo erg :?
Maar daar zal het geluid van jou wel bij vandaan komen,en diegene die zei dat het geluid kan maken met de nieuwe wielen dan zijn je banden gecupt (dit is niet erg alleen irritant)
Citaat van: matthew op 19 april 2009, 12:32:38
Inderdaad een uitlaat is beter om te hebben dan 2 goeie motorsteunen waar je motor aan hangt als die los op het subframe valt is niet zo erg :?
Hahahahahaha, het is maar net waar je de prioriteiten legt he.... l- 8)7
Eindelijk....Gisteren weer bij de dealer geweest, testgereden, geschud en geduwd aan de wagen. Uiteindelijk de stabilisator volledig gedemonteerd en bij het achteruit de brug afrijden hoorde ik het zeer duidelijk... Allé, 3 mechaniekers errond en ik steeds achteruit-voorruit. Bleek het geklop voelbaar aan de beide asjes die uit het stuurhuis komen!
Mechanieker heeft 1 kant hoesje eraf gedaan en zwart vet opgestreken, losgemaakt van de stuurstang (chappe zeggen wij hier, hoop dat het correct is) en goed over en 't weer bewogen met het asje. Volgens hem stond de chappe niet erg vast maar vermits hij deze met perslucht losmaakte heeft hij geen zekerheid. Bon, het geluid is weg nu. Nu weten we juist niet of het de stuurstang (chappe) was die losstond, of het asje van het stuurhuis vast zat en of het stuurhuis naar de kl**** aan het gaan is. Prijs hiervoor zou ong 700 Euro + veel werk zijn. Dus hoop ik eigenlijk op de stuurstang... Wat me wel opviel is dat de stuurstang links reeds een nieuwe was....en dat op 37.000 km????? En 100% zeker niet van een ongeluk maar gewone (ik noem dat abnormale) sleet.
En nu ga ik eindelijk genieten met het dak open in plaats van steeds gefrustreerd te zitten luisteren...plezier was er voor mij af op die manier.
Ik zou eerst gewoon door rijden nu,kan zijn dat er wat weinig vettig heid in heeft gezeten al die jaren of uitgedroog en daardoor geluid.
Dat die stuurstang is vervangen kan liggen aan een speling van de binneste kogels.
En die 38000km maakt niks uit hij is al wel 8 jaar oud sluit toch.
(een auto lijd meer als die stil staat dan als die regel matig rijdt. Jij rijdt er dagelijks mee en wat km ters en dat is die niet gewent dus ik verwacht eigenlijk dat je nog het een en ander gaat krijgen dat anderen allang hebben gehad)
Het geklop blijft toch duren... Leek even beter maar...
Nog eens alles op een rijtje: stuurstang (chappe) links is vervangen ongeveer 10.000 km terug wegens lawaai (door vorige eigenaar).
Als ik een tijdje met de auto rij hoor ik nu rechts een geklop, geratel in lichte putjes en bij trage snelheid. Voel het precies in het stuur ook. Nu hebben ze er in de garage al 2 keer naar gekeken en niks gevonden. Ze hebben de volledige stabilisator er van onder gehaald om dit uit te sluiten. Toen bleek bij het afrijden van de brug, zonder stabilisatorstang, dat je het geluid goed hoorde. Als je de uitgaande assen van het stuurhuis vastneemt voel je duidelijk dat het daar ergens zit. De mechanieker heeft dan de stuurstang rechts eens losgemaakt goed rondgedraaid en terug geplaatst. Hij zei dat de chappe wel niet erg vast stond, dat die normaal wel moeilijker eruit gaan. Wat denken jullie, beginnen met de rechtse stuurstang (chappe) te vervangen of hebben jullie een ander idee? En zou dit veel kosten en moet de auto uitgelijnd worden achteraf?
Zo'n 'chappe' kost bij de onderdelenman ongeveer 20 euro,dus dat valt wel mee. ;)
(http://www.postimage.org/aV3YQOA.jpg) (http://www.postimage.org/image.php?v=aV3YQOA)
Het lijkt als of er op je stuurhuis zelf speling zit!!! Bij sommige kan je dat weg stellen door de tandheugel een grotere spanning te geven,,.....
Hebben we al gedaan, zonder resultaat... Is mijn redenering juist dat: men verving reeds stuurchappe links wegens lawaai, de rechterkant nu aan de beurt kan zijn...?
Heb ook ondervonden dat, als ik mijn wielen naar uiterst links draai en dan met mijn stuur links rechts schud met motor af, dan hoor ik niks. Doe ik hetzelfde met de wielen naar rechts gedraaid hoor ik een geklop, getok rechts...
Is het niet wat snel om speling te hebben op het stuurhuis zelf? Ik hoop echt op de rechter chappe en denk eraan deze volgende week te laten vervangen. Of zou dit weggegooid geld zijn?
Vernieuwingen zijn nooit weggegooid geld. Het is alleen zo dat wanneer het achteraf niet nodig was dat het zonde was. Had een betere bestemming gehad dan waarschijnlijk.
Jep vervangen of alles rond de binneste stuurkogels goed in het roos vet zetten.
Wat bedoel je met de binnenste stuurkogels? Zijn dat deze waarover een stofkapje met zwart vet zit tegen het stuurhuis?
jep en dus wat er op het tekeningetje hierboven staat afgebeeld
Vandaag nog eens naar de garage geweest.... Nergens is er speling te vinden. Mechanieker zei dat iets vervangen weggesmeten geld zou zijn omdat hij echt geen idee heeft van wat er stuk is. En het lastige is dat je werkelijk 50 a 60 km moet rijden vooraleer het begint. Zet je de wagen een half uurtje op kant, is het gedaan. Om zot van te worden. Moet eigenlijk achter iets zoeken dat temperatuurafhankelijk is of iets met vet dat droog gaat lopen...Is zo'n geluid alsof er ergens een rubber zou ontbreken.
dat kan bij je homokineten zijn maar bij je binneste stuurkogels(moet je je stuurhuishoes even losmaken die zit met een t rap vast dus hoes kan heel blijven),zit op het kogelpunt ook vet en hier zou je zo nieuw vet aan kunnen smeren,en de ashoes kun je ook even loshalen en kijken of er voldoende vet in zet en desnoods wat ashoes vet bij doen.
Hebben ze al gedaan echter zonder resultaat...