Hallo allemaal.
Ik heb een vraag en misschien weten jullie daar de antwoord op.\
Ik heb een megane coupe 1.6 8V uit 1998
Als ik op in de hogere snelheden dus boven 100 km kom dan heeft de auto moeite om naar 120 te trekken.
maar na 120 km wordt het nog moeizamer.
en eigenlijk houdt het bij 140 zo een beetje op.
als ik weer terug val naar 50 en weer optrek is er tot 100 a 110 niks aan de hand.
de motor draait stationair goed en tot 100 km trekt hij vlot op dus voor mijn gevoel niet echt een probleem.
verder keert de auto ook in goede staat geen rare dingen.
echter is het zo dat als ik dus boven de 100 km zit en ik trap het pedaal helemaal in dat de toerenteller ook niet meer toeren maakt wel hoor ik dat de motor wel een beetje meer geluid maakt.
Ik kan in alle versnellingen makkelijk tot 5 duizend toeren trekken behalve de 5de dan.
In de 4de kan ik dus ook heel vlot van 80 naar 120.
Ik heb kleppen laten instellen. katalysator zou na gekeken moeten zijn althans de monteur zei hij kon niks zien.
ik heb ook de slangetje van map sensor vervangen want daar zat een scheur in maar geen verbetering.
Ik hoop dat iemand me misschien meer kan vertellen.
ik heb gehoord dat een LMM wel eens de probleem kan zijn. maar ik vroeg me af of dit wel op deze type auto zit.
Want toen ik de dealer vroeg wat zo iets kost voor mijn auto zei hij dat hij in de systeem niet kon vinden of er een op zat.
lmm zit er niet op.
Ik vind het wel een vreemd probleem maar je zou dan haast zeggen dat het aan de bak ligt als het alleen in de 5 gebeurd.Dat de overbrenging van de 5 niet goed is tja.
ja maar het was niet zo het is de laatste half jaar steeds erger geworden.
en ik heb deze auto al 3 jaar dus ik kan me niet voorstellen dat de bak niet goed is anders zou ik iets merken.
zou het iets met de koppeling kunnen zijn?
maatje van me had ook dat hij op hogere toerentallen last had van een slippende koppeling waarbij de motor wel toeren maakte maar de wagen kwam amper vooruit.
maar goed,... just guessing!
misschien een gek idee, laat een ander persoon in je auto rijden en hem aandachtig op de koppeling laten letten.
vaak als je zelf rijd heb je niet in de gaten dat je koppeling slecht wordt ,terwijl een ander dit meteen voelt.
klint namelijk verdacht veel op een slippende koppeling>
klopt heb ik dus ook gedaan maar dat is hem niet.
1 in geen enkel andere versnelling slipt hij
2 na de auto in handrem zetten en in de eerste gas geven trekt hij de auto door de handrem.
3 rijden in de stad ongeveer 30 KM en in de 5de zetten en gas geven hij pakt langzaam op slipt dus niet.
4 Hij trekt makkelijk in de 4de tot 120 zonder problemen.
zo kan ik er meer noemen waar uit ik kan opmaken dat hij niet slipt heb ook in andere auto's gehad een slippende koppeling en nooit zo.
maar kom maar op met de ideeen misschien staat wel de goede tussen.
Ik krijg toch het idee van een katalysator die bezig is met verstopt te raken, en aangezien de 5e versnelling meer een over-drive is en bijna geen trekkracht leverd zal die dus inzakken!! Dat is mijn idee...
wat bedoel je met een overdrive wil je dat wat duidelijker vertellen want dan kan ik toch achteraan gaan.
wil dat het zijn wil ik de kat een keer los maken en rijden.
Maar mijn vraag is de kat zit echt onder de blok en het pijp loot tot aan de blok is dat niet erg als ik het open maak en een stuk ga rijden. want ik moet op snel weg om te kijken of dat het is.
want alle uitlaat gassen komen dan in de motor ruimte?
en maakt het dan niet ontzettend veel geluid?
alvast bedankt.
een overdrive is een versnelling waarbij de overbrengingsverhouding ervoor zorgt dat de auto minder toeren gaat draaien om brandstof te besparen. Je topsnelheid is in deze versnelling lager en hierdoor kun je weten of je een overdrive hebt.
maar zit dan in een megane coupe 1.6 een overdrive of beter gezegd is de 5de versnelling een overdrive bij deze auto??
Een overdrive is een versnelling (indien aanwezig: de hoogste) van een auto of motorfiets, die gebruikt wordt om - eens op snelheid gekomen:
het motortoerental te verlagen (grotere levensduur van de motor)
het geluidsniveau te verminderen
brandstof te besparen.
De overdrive heeft als nadeel dat het wielkoppel sterk vermindert waardoor trekkracht verloren gaat. Geeft soms een lagere topsnelheid dan één versnelling lager.
Eigenlijk is de overdrive de enige echte "versnelling" in een versnellingsbak. Alle andere overbrengverhoudingen zorgen ervoor dat de uitgaande as van de versnellingsbak langzamer draait dan de ingaande as. In feite zijn het dus vertragingen. Uitzondering hierop is de hoogste "normale" versnelling, dit is de "prise-direct", wat zoveel zegt als een één op één verbinding.
En ja het zal een enorm kabaal geven zonder uitlaat rijden, en dan niet te spreken over de tempratuur van de uitlaat gassen...ik denk dat de koelslangen en dergelijke het niet lekker hebben als de katalysator gedemonteerd wordt...want bij jou auto zit die meteen aan het uitlaat spruitstuk vast!!
daarom dus ik dacht misschien iets van een pijp aan vast maken maar dat gaat moeilijk worden.
en om nou een nieuwe te kopen zonder te weten of het daaraan licht is ook weer zonde.
trouwens dat van overdrive is dat bij megane dan aan de hand dus de 5de versnelling is een overdrive?
of is dit bij ieder auto zo?
dit betekent dat je dan een lager top zou krijgen dan een 4de versnelling?
of raak ik nou helemaal in de war?
hahahh
Op de megane is zeker een over-drive.
De overdrive heeft als nadeel dat het wielkoppel sterk vermindert waardoor trekkracht verloren gaat. Geeft soms een lagere topsnelheid dan één versnelling lager.
Een pijp erop bevestigen gaat lastig worden, je moet dan ook een flens aan die pijp gaan maken op m aan je spruitstuk te maken.
Okay dus als ik het goed begrijp heeft deze megane een overdrive als 5de versnelling.
en dus dat is dan de de reden dat het niet echt zo vlot door trekt als 4de versnelling.
maar nu een vraag als het zo is betekent het dat ik dan in mijn 4de een hogere top snelheid moet hebben dan in 5de maar als ik in de 4de zit haal ik 120 KM bij 4000 toeren wat inhoudt dat ik dan een max van 160 heb bij 5500 toeren ongeveer en dus niet verder kan gaan want dan schekelt denk ik de begrenzing zich in.
Maar de top snelheid van deze megane is toch zo een 180 KM althans ik haalde vroeger makkelijk met de 5de versnelling 170 Km sneller ben ik nooit gegaan.
wat is jou mening tot het controleren van de kat? hoe kan ik dat dan doen?
gewoon een nieuwe onder? ik heb gekeken op internet een kat kan ik voor 140 euro krijgen met montage ben ik dan zo een 200 euro kwijt.
Jou auto leverd normaal gesproken genoeg vermogen om in de 5e versnelling toch nog te versnellen, je toeren begrenzer gaat volgens mij ergens rond de 6000 tot 6250 toeren er op...Een katalysator controleren is bijna niet te doen tenzij die echt verstopt is, tja een nieuwe kopen is dan de enige optie (of 1 van de sloop), maar of jou probleem er mee oplost weet ik natuurlijk niet zeker!! Het blijft een gok, misschien dat het verstandig is om eens naar de dealer te gaan en te vragen of ze daar even willen rijden met de auto...
ja dat is ook zo. ik had met dealer ook overgehad ze hebben niet ingereden maar ze dachten dat als het verstopt was dat ik het probleem in de 4de ook zou hebben. maar wat jij zegt kan best wel een reden zijn.
Ik denk dat ik de kat wel vervang het is toch behoorlijk oud en verroest dus het zal wel niet zo nieuw meer zijn heb het gevoel dat deze vanaf begin op heeft gezeten. en deze auto heeft nu 190 duizend.
ben bereid om de gok te wagen het kost immers 200 euro en dan heb ik een nieuwe.
als het dan zo blijft dan maar zo. ik kan me haast niks anders bedenken behalve dit. immers dit gaat geleidelijk een half jaar geleden was het probleem niet zo groot als nu toen kon ik nog makkelijk de 170 halen.
ik was laatst in duitsland en ik kwam plat gedrukt gaspedaal niet verder dan 4000 toeren en 150 KM in de 5de heb gemerkt dat hoe langer ik onderweg ben hoe meer hij zakt in zijn snelheid.
laat de uitkomst even weten. !-!
zal ik zeker doen. alleen het zal wel misschien eind van de maand worden.
ik dacht ik ga niet van de sloop doen want dan betaal ik voor zo een kat misschien zo een 70 euro kan ik beter 140 en gelijk een nieuwe dan weet je zeker dat het goed is.
maar thanks nu heb ik een idee wat het kan zijn. want ik was beetje raadeloos.
waneer moet je auto weer voor de keuring?
Ik heb de mijne toen leeg laten halen(omdat ik niet zeker wist dat dat het probleem was)
het bleek wel door de kat te komen, maar dan heb je in ieder geval even de tijd voor je een nieuwe aanschaft.
suc6 !-!
Ik heb hem 19 feb laten keuren dus ik kan nog een jaar zonder de kat door rijden.
gewoon leeg laten halen is de goedkoopste oplossing en pas vervangen als hij niet door de volgende keuring komt.
gebeurt nog wel eens dat een auto met lege kat net door de keuring komt, vraag me niet hoe .
(lijkt wel of ze alleen maar kijken bij sommige keurstations)
het kan zijn inderdaad dat je met een lege kat door de keuring komt,maar dit is alleen bij oudere auto's vaak mogenlijk omdat die normen net iets anders zijn.Soms heb je dus gewoon geluk met een lege kat maar die kans is niet echt groot
ik wou jullie een update geven ik heb een open luchtfilter gehad en deze was toch al zo een 1.5 jaar oud en 50.000 KM gebruikt. toen ik er aan de buitenkant naar keek leek hij niet echt meer 100% heb deze vervangen tegen en nieuwe en ik heb het gevoel dat hij nu een stuk sneller is.
Ik was vandaag op snelweg van A'dam naar R'dam en hij was vlot ging makkelijk van 100 tot 150 maar ja niet echt mogelijkheid door drukte om nog sneller te gaan.
Ik ga weekend naar duitsland dus de beste mogelijkheid om te testen. ik laat jullie weten wat er uit komt want misschien lag het aan een wat oudere luchtfilter. al heb ik niet het gevoel dat dit het kan zijn. Y
Ik ben naar duitsland geweest en het bleek dus wel met de luchtfilter te maken want ik kon nu makkelijk naar 180 door trekken en hij was stuk vlotter raar dat het zoveel kan schelen.
Ik heb de kat niet vervangen want denk niet dat dat het was. misschien dat ik het wel een keer binnenkort doe maar voorlopig is het voldoende zo.
Berdankt allemaal voor jullie reactie.
Is helemaal niet raar dat het zoveel scheelt. Het hele motorische tunen is niet gebaseerd op uitlaten enzovoort, maar puur en alleen om zoveel mogelijk lucht in een motor te stouwen. En het liefst zo koud mogelijk, want koude lucht bevat meer zuurstof. Meer lucht = meer benzine = meer power. Dus als je luchtfilter dicht zit kan de ECU niet meer zoveel brandstof inspuiten en dus minder vermogen