beste megane vrienden
Van mijn megane ph1 uit 98 doet het dak het niet meer, afgelopen zomer is het dak voor het laatst open geweest, en nu probeer ik het gister en de moter ratelt wel maar geeft geen druk, er zit genoeg olie in het pompje.En er is niks raars gebeurt.
iemand een suggestie!!!
Alvast bedankt
het zal er niets mee temaken hebben denk ik maar je mag het dak toch niet openen onder de 5 graden
bedankt voor je reactie , maar idd dit heeft er niks mee te maken, auto staat in de garage en is dus warm genoeg.
oke !-!
mijn dak werkte ook niet meer nadat ie bij de spuiterij vandaan kwam.. er was nix meegedaan maar hij doet het niet je hoorde hem wel draaien.. nu bleek het de olie te wezen.. die stond net iets boven het min streepjes.. betekende eigelijk dat er voldoende in zat maar toch was dat het, nadat we het hadden bijgevuld was ie weer werkend..
Nee helaas is dat het ook niet, dit had ik al een keer meegemaakt en was het eerste waar ik naar gekeken heb.
Sta dus nog open voor suggesties!
Heb je je handrem er wel op staan? :x (je weet nooit)
Anders misschien je pomp kapot?
Zit er helemaal geen beweging in?
Bij een collega van me was ook de pomp kapot.
Nieuw zijn ze niet te betalen.
Is volgens mij een revisie setje voor te krijgen. ( niet zeker )
Ja, handrem staat er op, alles lijkt ook goed alleen de pomp ratelt.
Iemand enig idee hoe je aan zo'n revisieset komt en zou dat zelf te doen zijn?
Weet iemand of het systeem misschien ontlucht kan worden of iets dergelijks
ik heb wel een keer gehad dat alleen de pomp even draaide maar verder niets gebeurde.
Na enige tijd zelf te proberen zat er gewoon een kap storing in.
Maar als de pomp een raar lawaai maakt weet ik het ook niet
suc6
ha Joost
hoe heb je die kap storing opgelost? via de dealer?
hoorde van iemand dat de kap dan opnieuw ingelezen moet worden?
1e keer ben ik naar de dealer geweest en daarna 2 x zelf gedaan
gewoon langzaam zelf proberen wil evt wel een keer via mail lange uitwerking geven dit weekend ofzo
Joost,
dat zou super zijn!!
zie je mail graag tegemoet!
alvast hartstikke bedankt.
Hoe is dit afgelopen?
nou het is nog niet afgelopen, hier op het forum had ik gelezen dat er een tandwiel in de pomp defect kon zijn, dus ik naar de Renault dealer hier in de buurt en het probleem voorgelegd, hun de auto aan de pc, konden niks vinden!! na 3 uur en 150 euro verder. maar weggegaan omdat ik er geen vertrouwen in had. Naar een andere dealer toe daar zelf een revisie setje besteld kost maar 25 euro, en de hele ochtend aan het knutselen geweest, inderdaad tandwiel in de hydrolische pomp afgebroken, ik dit vervangen! laat ik nou denken dat alles weer goed werkt, maar nee hoor.
Doordat de garage het dak handmatig open en dicht gedaan heeft( ik denk zonder het kraantje op de pomp open te draaien) is het dak uit zijn"fatsoen' . dus pomp werkt weer alleen nu een ander probleem namelijk het dak weer afstellen zodat de sensoren weten waar het dak op bepaalde momenten is.Het dak gaat wel weer open maar als dan de afdekplaat naar beneden moet gaat het piepje af en doet het dak niks meer.Dan kraantje weer open handmatig 10 cm helpen kraantje dicht .
Met andere woorden bij de eerste dealer kom ik nooit meer, en ik ga deze middag maar weer eens aan het dak spenderen.
Hopen dat het lukt anders moet ik ben ik bang naar een cabrio specialist.
Alles doet het weer!!!!!!!!!!!!!!!!
dus mocht het dak van een meg cabrio ph1 niet werken en je hoort een ratelend geluid uit de pomp gewoon een revisie setje bestellen bij de dealer en voor 25 euro en een half dagje werk ben je klaar.
je haalt gewoon de pomp los, maar laat alle hydro slangen eraan houd hem op de kop zodat de olie eruit loopt schroeft 2 boutjes los haalt de 2 delen van elkaar af plaatst het nieuwe tandwiel en afdichtingsrubber erin schroeft het weer inelkaar en alles weer op zijn plek vast zetten. ontluchten hoeft niet dit doet het systeem automatisch, na 2 x open en dicht doen is alle lucht eruit en werkt je dak weer als een nieuwe.
TIP nooit een electrisch dak handmatig bewegen zonder het kraantje op de pomp los te draaien!!!!!!!!!!!
bedankt voor de tips die ik gekregen heb, en ik hoop dat iemand ooit nog eens iets aan mijn beschrijving heeft.
groeten johan
Mijn dak wil niet meer dicht. Ik heb hem zonder problemen kunnen openen (elektrisch). Alleen toen ik het dak dicht wilde doen, ging de dekplaat wel omhoog en schoof het dak 40 cm omhoog en stopte toen. Daarna helemaal niets meer. Als ik de knop voor het dak indruk om de kap dicht te maken hoor ik alleen de waarschuwingssignalen. De pomp hoor ik niet gaan. Er zit genoeg olie in en de accupolen heb ik al tegen elkaar gehad. Waar zitten eventuele zekeringen die ik kan controleren. Het dak heb ik wel weer handmatig dicht gemaakt via de draaiknop bij de pomp in de kofferbak, maar de dekplaat wordt niet vergrendeld. Is dit alleen door de renault-garage te verhelpen of heeft iemand nog handige tips?
Groeten René
hoi rene
de dekplaat moet in het slot zitten voordat het systeem de pomp kan activeren, volgens mij moet je het kraantje op de pomp open zetten dan het dak aan de voorzijde open doen, en met zn 2en de achterste boog omhoog halen, als je dan de afdekplaat optilt zit er tegen de achterbank het slot, aan de onderkant hiervan zet een touwtje dat via het skiluik naar beneden loopt deze moet je even terug halen zodat de plaat weer in het slot kan vallen. Niet doordrukken, als je de plaat erop hebt liggen weer het knopje bij de pook gebruiken, en als het goed is trekt het slot de plaat weer naar beneden. JE eerste klacht lijkt mij dat 1 van de sleepcontactjes in het dak geen goed contact maakt, bij de dealer is wel een uitdraai te krijgen waar deze precies zitten ( erg lastig uit te leggen)
hoop dat je er wat mee kan
groeten johan
Bedankt voor de info maar had het idd al voor elkaar gekregen om de dekplaat te vergrendelen, op dezelfde manier als die je beschreven hebt. Vandaag langs de dealer gegaan om te vragen wat er loos kan zijn. Een monteur heeft even een paar dingen bekeken en uitgeprobeerd maar het niet voor elkaar gekregen. Hij moet dus toch uitgelezen worden en doorgemeten. Nu moet hij toch voor de APK aankomende week, dus kijken ze dat ook gelijk na.
Vandaag naar de dealer geweest voor de storing in mijn kap. Bij het uitlezen vonden ze geen storing. Daarna hebben ze verschillende delen losgemaakt en verbindingen doorgemeten en nu VERMOEDEN ze de hydrolische pomp. Dit vermoeden kost me nu 200 euro l-. De pomp zelf kost 2760 euro excl inbouwen. 8)7 Ik hoor de pomp ook niet ratelen zoals een paar berichten terug.
Heeft iemand nog een idee hoe ik de boel weer aan de praat krijg. Want anders helaas pindakaas doe ik het dak wel handmatig open en dicht voor dat bedrag.
Alvast bedankt.
je hoort de pomp niet ratelen maar hoor je m wel draaien....
volgens mij gaat er wel eens een tandwiel kapot dat wel te repareren is,maar het kan inderdaad zijn dat dit niet te repareren is en dan is een electrische jap heel mooi maar die pomp is echt zo f*ck*ng duur.
Vandaag even mijn pomp uit elkaar gehaald om de motor te controleren. Het tandwiel is nog heel en als ik de motor direct op de accu aansluit draait hij mooi rond. Wat valt er nog meer te controleren? Waar zitten evt. zekeringen voor de kap. Wordt nu wel heel mooi weer en wil toch kijken wat ik zelf nog voor elkaar kan krijgen. O ja zodra ik de auto op contact zet begint het alarm van de kap al te piepen. Wie heeft suggesties.
René
Mogelijk ontgrendeld de klep niet goed.. Even in je kofferbak het palletje bedienen (zie je boekje ;) )..
Zowel met vergrendelde positie als met ontgrendelde positie van de dekplaat werkt de kap niet. Relais doorgemeten en op alletwee de relais dezelfde waarden gemeten op alle pennen. (Lijkt me onwaarschijnlijk dat deze allebei kapot zijn.) Zit er in het zwarte kastje links in de kofferbak waar alle bedrading op aangesloten zit soms nog een zekering? Dan kan ik daar morgen naar kijken. Doordat de pomp niet wordt aangestuurd (er komt geen spanning op) werkt er niks meer. Op de dikkere bedrading die van de accu(?) afkomt staat wel 12 volt. Het boekje heb ik natuurlijk als eerste gelezen maar hielp me niet verder.
ha Rene,
ik vermoed dat je toch eerst naar de contacten in je kap moet kijken, als 1 van deze geen goed contact heeft gaat er meteen iets piepen als je de vergrendeling los maakt.
Je pomp krijgt dan ook geen signaal om open of dicht te gaan op de achterste boog zitten er 2 en bij het slot van de afdekplaat .
Ik denk dat je daar toch eens de bekleding weg moet halen en goed moet kijken, bij mij had de "vakkundige "dealer daar ook iets scheef getrokken!
Hij begint al met piepen zonder dat ik de vergrendeling losmaak. Dus als ik de auto alleen nog maar op contact zet.
stopt het piepen zodra je gaat rijden of blijft het door gaan?
Vandaag weer even mijn kap nagelopen. Nu ben ik tot de ontdekking gekomen dat de switch die in de achterboog zit helemaal niet vastzat op het punt waar die op vast hoort te zitten. Deze weer vastgezet en nu draait de motor van het slot weer, en bouwt de pomp weer druk op. Dit hadden ze met die drie uur zoeken bij de dealer toch ook moeten zien?????????
Nu weer kijken wat er nog meer loos kan zijn. De kap en de afdekplaat werken nog niet maar in ieder geval lijkt mij dat het hydraulische systeem in orde is. Dit in tegenstelling wat de dealer beweerde.
Als ik de auto gestart heb houd het piepen op.
Ja die gaat inderdaad wel vaker los, ik doe als zo'n megane cabrio voor onderhoud komt er standaard een ty-wrap omheen...
Is wel het kraantje op de pomp zo gedraaid dat die druk op kan bouwen, dus dat die uit handbediende modus is gehaald...
haha Ja daar heb ik wel aan gedacht. Je hoort de motor van het slot nu draaien alleen de dekplaat komt niet omhoog. (in het geval dat het dak omlaag is, met slot vergrendeld en slot ontgrendeld) En als het dak dicht is, en je zet hem aan de voorkant omhoog dan hoor je het gepiep wat hij hoort te doen maar als je dan op de openknop bij de pook drukt piept er weer een alarmsein dat er iets niet in orde is. Nu hoor je ook geen motor draaien.
Het komt wel eens voor dat het touwtje waar je aan moet trekken om de afdekplaat met de hand te ontgrendelen niet in de juiste stand terug gaat, hij moet in een uitsparing komen!! Je kan als je afdekplaat met de hand open doet even de zwarte stoofen bekleding weghalen en kijken of het goed in elkaar zit!!!
Ook hier had ik al naar gekeken en idd stond dit niet goed. Hierna heb ik dit veranderd zodat hij bij het handmatig vergrendelen weer in de uitsparing viel.
Kan het zijn dat ze bij het uitlezen geen storing zagen omdat er geen druk op het systeem kwam. Het was zelfs zo dat ze nl helemaal geen enkele storingsmelding kregen. (beetje vreemd)
Kan het zijn dat ze nu er wel weer druk wordt opgebouwd, ze wel een storing uit kunnen lezen of is dit weer geld weggooien.
Het leuke is dat je om een ECU van het cabrio dak uit te lezen een speciaal kabeltje zelf moet maken en deze moet je dan achter in de auto bij de computer pluggen en dan kan je m pas uitlezen...
Vaak gaat dit verkeerd en wordt er dus eigenlijk niet eens uitgelezen!!!
Dus ik vraag me af of ze m dan hebben uitgelezen...
Je kan hem uit laten lezen en dan even vragen of ze de staten en parameters uit willen printen, als je die dan hier post kunnen we kijken of daar wat mee kunnen en of we zo kunnen oplossen voor je...
Precies dit idee had ik ook. Dit keer wil ik zien hoe ze hem uitlezen. Want in het werkplaatshandboek staat dat er geen storing valt uit te lezen als ze hem gewoon direct aan de clip leggen. Dit moet gebeuren met de "zwevende diagnoseaansluiting". Zal me niks verbazen als dit niet is gebeurt.
Bedankt voor het meedenken iig.
Update! Vandaag nog een keer de contacten nagelopen. Maar nadat ik het vorige losse contact gemaakt had en alle contacten ingespoten had was ik vergeten om nog een keer de accupolen los te halen om de ecu te resetten. Nadat de polen los geweest zijn en ik de kap een keer ingeklapt en uitgevouwen had, kwam er leven in de kap. De eerste keer bleef de dekplaat hangen onderin. Daarna de kap helemaal geopend en de dekplaat dicht en vergrendeld. En ja hoor in 2 pogingen ging het dak open en de dekplaat werd vergrendeld. Alles werkt weer electrisch. Terwijl de dealer toch echt vertelde dat ik een nieuwe pomp moest hebben. Zal alleen nog onderdelen hier halen, maar voor de rest vertrouw ik ze een stuk minder nu. Ook al omdat ze verschillende dingen waren "vergeten" terug te plaatsen na het doormeten, zoals de gordelgeleiders op de achterbank.
Iedereen bedankt voor het meedenken en de gegeven adviezen.
Welgemeend proficiat, de volhouder wint !-!
Nou hopen dat het morgen lekker weer wordt kan je er nog ff van genieten... !-!
Sjapoo!!!
Zeer goed.. Enne, lekker weer..??! Ik rij afgelopen 2 weken bijna elke dag open (vanaf 's ochtendvroeg dus al eh).. ;)
Zodra het 15 graden of hoger is en het regent niet gaat bij mij het dak ook open haha
Koop een windrek.. Hij kan dan zelfs open als het vriest.. De norm voor mij is; felle zon, geen luchtvochtigheid, open!!
Vandaag nog even geinformeerd bij de dealer hoe ze de storing in mijn kap hebben uitgelezen. Ik moest 200 euro betalen voor het uitlezen en doormeten van verschillende punten aan de kap. Hieruit bleek dat ze de diagnosestekker aan de ecu onder de motorkap hadden aangesloten, met als gevolg dat er geen storing uitkwam. Ik heb toen even uitgelegd dat je volgens hun eigen servicebrieven op die manier al een paar jaar geen storing in de kap kunt uitlezen. Dit had moeten gebeuren volgens de zwevende aansluiting. De medewerker stond er van te kijken en wist zich even geen raad. Hierna heb ik de kosten voor het uitlezen teruggevraagd en.............teruggekregen. Er werd met de monteurs contact opgenomen dat ze beter op moeten letten in het vervolg , wat de procedures zijn mbt kapstoringen. Zo zie je maar dat zo een werkplaats cd zich al na 1 storing heeft terugbetaald haha.
Nou kijk eens aan, dan is het helemaal goed gekomen...
Jij je geld terug en de dealer een korte cursus... :D
ik heb ook een probleem met mijn open dakje :P
ik ziet dat er zelfs geen aansluiting is maar ik kan de bedraging ook niet vinden.! weet iemand waar ik die dan kan vinden..?
Bedoel je een open dak van een coupe of een cabriodak?
een open dak van mijn coupe electerische open dak is et
Als het goed is heb je een mailtje ontvangen met een pdf waar alles in staat over je dakje en de aansluitingen. Laat even weten of je hem ontvangen hebt en er iets aan had.
eej erg bedankt voor je e-mail volgens mij ontbreekt er een motortje.;)
is er soms een site waar je zoiets kan bestellen of kan zoeken
Je zou onderdelenlijn.nl kunnen proberen. Of zelf een paar autosloperijen bellen. Verder staan er op marktplaats diverse coupes die in onderdelen worden verkocht. Daar staat vast wel iets tussen.
Hoi, Mijn dak werkt ook niet meer, ik hoor de motor wel <GEHEEL> vrij draaien voor een seconde of 20, waarna de bekende 'fout'-piepjes komen, om vervolgens weer te stoppen.
Wat moet ik doen????
dit zelfde probleem als automart heb ik ook
geen idee wat het is maarjah
ik heb het ook 2 keer gehad , omdat er een storing in kwam 1 keer omdat ik de auto uit zette tijdens het dicht doen. en 1 keer omdat ik de windscherm er in wilde doen maar niet snel genoeg was.
alle 2 storingen heb ik zelf op kunnen lossen doorhet dak terug te brengen in de positie waarin hij ook op stroing viel, en vanauit daaruit p[roberen weer electrische verder te gaan .
de eerste keer durde het ongeveer 2 uur
en de laatse keer was het een hele avond.
suc6
hopelijk kunnen jullie hier wat mee anders weet ik niet wat er stuk of de storing is bij jullie
mvg joost
Lastig, want ik weet niet waar ik moet starten :?
Het is net, of er geen enkele aandrijving is van wat voor een onderdeel dan ook.
Zodra je de knop indrukt, hoor je alleen het vrijdraaiende geluid van de motor die de kap moet bedienen.
Wie weet raad???
Ik heb gezien, dat het olie-level al gauw anderhalve centimeter onder het - min - streepje staat. Ik wil 'm graag bijvullen...
Wie weet welke soort olie erin moet??
Remolie?
verkrijgbaar bij de dealer
77 11 172 160
ik hoop voor je dat dit het probleem oplost
want ik heb hetzelfde precies maar met vullen van olie heeft bij mij niks veranderd
Als je niet naar de dealer wilt gaan zou ik een specialist zoeken die zich hiermee bezig houdt. Google maar eens op cabrio specialist, misschien dat er iemand in de buurt zit die hier eens naar kan/wil kijken.
kGeef 't op; olie bijgevuld, idd nix veranderd, zelfde ellende... >:(
Morgen weer opnieuw proberen, anders een specialist zoeken... !-!
Tnx!!
heb eventueel een nummer voor je
0317619461
Tnx, gebeld en helder uitgelegd. !-!
Nu een dag prikken voor de reparatie (= betaalbaar) en de ellende achter ons laten ;)
nog steeds niks gemaakt
Ik weet het niet, het enige wat we kunnen doen is rustig afwachten :)
dat is zeker waar haha
Hoi luitjes,
Mijn cabriokap gaat open, maar afdekklep niet, dus mijn dak gaat open, eerste stap en dan gaat 2e stap niet, dus afdekklep gaat niet open. hij begint te piepen en dan houd het op!
Wie kan me helpen, please..
bedoeljemet afdekklep waar het dak in moet verdwijnen?
ja op het moment dat mijn afdekklep open moet gaan waar mijn cabriodak in verdwijnt begint hij te piepen en gaat hij niet meer verder?
toevallig aan het kabeltje gezeten in de schiluik?
zodat je hem handmatig kan openen?
mijn dak werkt weer, blijkt dat het palletje van mijn afdekklep slot niet goed op zijn plek viel, ff goed gezet en probleem verholpen.
Ook maar meteen schakelaars van achterraampjes uit elkaar gehaald en schoongemaakt en werkt weer perfect.
problemen opgelost. !-!
iedereen bedankt voor zijn input. En joost, ik denk ook dat het is gebeurd doordat iemand aan het kabeltje in de skiluik heeft gezeten.
Thnx.
heb het zelf ook wel eens een paar keer gehad, dta die net verkeerd stond l-
nog een paar maandjes en we kunnen weer genieten van de cabrio !-!
Citaat van: Joost-cabrio op 7 december 2009, 20:23:25
toevallig aan het kabeltje gezeten in de schiluik?
zodat je hem handmatig kan openen?
Hoe kan ik mijn elektrische kap op handmatig zetten? Zit er ergens een kabeltje?
Citaat van: ezaat op 9 januari 2012, 14:46:13
Hoe kan ik mijn elektrische kap op handmatig zetten? Zit er ergens een kabeltje?
In de kofferbak zit de pomp voor het dak. Hierop zit een kraantje die je open draait. Dan zou je de kap handmatig kunnen bedienen
Weet je of dat het 'kraantje' is dat op deze foto staat? (een beetje onder het midden vd foto) En naar welke kant moet er dan gedraaid worden? (ik ben een beetje huiverig iets verkeerd te doen).
(http://www.imagedump.nl/img607/1802/2209012012094.th.jpg) (http://www.imagedump.nl/img607/1802/2209012012094.jpg)
Hallo mensen,
Ik ben nieuw hier op het forum.
Ik ben Bobby en kom uit Spijkenisse en heb die cabrio voor me vriendin gekocht.
Ik heb dat ding leuk kunnen kopen met wel een beetje werk eraan, maar het is wel overzichtelijk.
Ik heb sinds een paar dagen een Megane Cabrio uit 1999 Ph1.
Maar de electrische kap werkt niet.
Als ik hem ontgrendel, en dan het knopje indrukt dan zie je wel even de dashbord verlichting dimmen maar voorderest zie je niets en hoor je niets gebeuren.
Nou heb ik gelezen dat er links achterin de kofferbak een hydromotor moet zitten, maar ik heb bij mij de bekleding weggehaald en daar zit helemaal niets . Dat plateau zit er wel waar ik op foto's een hydromotor heb gezien, maar bij mij zit daar niets en ook geen sporen dat er iets heeft gezeten.
Weten jullie of je ook volledig electrische versies hiervan heb, of is het altijd met een hydromotor?
Ik ben voor derest nog niet aan het meten gegaan, want wilde eerst even dit weten..
Groeten Bobby
Welkom Bobby.
Stel je anders even voor oin het wie is wie topic.
Maar ik denk dat jij geen elektrische kap hebt.
Probeer hem maar eens handmatig.
Je ontgrendeld de bak achterin waar je hem inlegt.
Anders had je echt wel een motertje achterin liggen. ;) ;)
Citaat van: edje op 6 mei 2012, 17:29:34
Welkom Bobby.
Stel je anders even voor oin het wie is wie topic.
Maar ik denk dat jij geen elektrische kap hebt.
Probeer hem maar eens handmatig.
Je ontgrendeld de bak achterin waar je hem inlegt.
Anders had je echt wel een motertje achterin liggen. ;) ;)
Ja dat zal ik even doen :)
Zijn die cabrio's ook geleverd met een handmatige kap dan?
Ja ik heb hem al open gehad handmatig en dat gaat goed.
Maar zou dat knopje bij je versnellingspook er dan alleen voor zijn om de afdekplaat te ontgrendelen en dat je derest dan handmatig moet doen?
Ja, ze zijn zeker weten handmatig geleverd.
Maar dat zou inderdaad kunnen dat daar dat knopje voor is :D :D
Hahaha meen je dat nou? Dan zoek ik me het apelazerus voor niks.
Dan heb ik nog steeds het probleem dat die afdekplaat momenteel ook niet reageert op het knopje, dus ik moet dat zowieso nakijken.
Maar dat kan nooit een heel groot probleem zijn denk ik. Dat is toch een schakelaartje die even moet ontgrendelen om de afdekplaat te openen?
Is het niet zo dat als jij op het knopje drukt dat hij uit het slot springt?
Want hij gaat niet omhoog staan als je die knop indrukt?
Nou ik denk dat hij dat normaal gesproken wel zou moeten doen, maar dat doet hij nu niet.
Dus ik denk dat hij dan inderdaad alleen de klep even uit het slot zou moeten laten komen.
Maar er zit wel een electrisch motortje naast het slot, dus die zal wel geen spanning krijgen of die is kapot.
Bobby, het is zo dat het contact aan moet zijn, versnelling in vrij en handrem vast. Als je dak dicht is moet je eerst de voorkant ontgrendelen, dan kan je op dat knopje drukken en moet de afdekplaat open gaan.
Ja dat zag ik aan de binnenkant van de zonneklep ook staan.
En ook met draaiende motor en in z'n vrij op de handrem doet hij het niet.
Je ziet dat wel als ik het knopje in druk, even de verlichting iets indimmen, maar er gebeurd niets met het slot van de afdekplaat.
Heeft iemand toevallig ook nog een electrisch schema van die kap?
Goeiemorgen ik zal me er ook ff mee bemoeien :q
Het knopje bij de pook is inderdaad de vergrendeling van de afdekplaat al moet ik zeggen dat mijne alleen van zn slotje springt en ik em met de hand moet openen
Citaat van: Bobby op 6 mei 2012, 18:57:52
Ja dat zag ik aan de binnenkant van de zonneklep ook staan.
En ook met draaiende motor en in z'n vrij op de handrem doet hij het niet.
Je ziet dat wel als ik het knopje in druk, even de verlichting iets indimmen, maar er gebeurd niets met het slot van de afdekplaat.
Heeft iemand toevallig ook nog een electrisch schema van die kap?
Het kan gebeuren, als je hem niet goed dichtgooit dan het knopje niet goed werkt.
Even via het noodluikje openen en stevig dichtgooien.
Elektrisch schema kan ik je helaas niet mee helpen.
Bobby. Zoals ik het lees heb je dus inderdaad een handmatige kap. Ik dacht eerst ook het zelfde probleem als jou te hebben :D.
Een hadmatige kap werkt als volgt. Auto op contact, in z'n vrij, en op de handrem. Ontgrendel vervolgens je kap met de vergrendeling bij je speiegel en druk de kap omhoog tot ie niet meer verder gaat. Stap vervolgens uit en trek de achterkant van je kap omhoog tot ie niet meer verder gaat. Voor je gevoel schiet ie dan in een slot, hij blijft dan ook zo staan als je'm los laat. Met het in het slot schieten ontgrendeld bij mij in ieder geval ook gelijk de afdekklep (met de 2 bobbels). Leg het achterste deel van je kap vervolgens weer plat en vouw vervolgens de rest van je dak er in. Je kunt nu de klep sluiten.
Bij die laatste stap is misschien jouw laatste probleem ontstaan. Ook dit heb ik al een keer gehad. De klep zit dan net niet goed in de vergrendeling waardoor het slotje waarin hij valt niet reageerd op de bediening bij je pook. In mijn geval was het dan toch even een geval van met je vingers proberen bij het slotje te komen en proberen het slotje met je vingers uit de vergrendeling te priegelen. Dikke kans dat zodra je de klep weer open hebt en weer goed dicht gedaan hebt dat alles weer normaal werkt.
Hallo,
Sinds vorige week werkt mijn cabriokap niet meer.
Ben tot de conclusie gekomen dat het probleem in de schakelaar zit van de klep.
Ook heb ik hier op dit forum gelezen dat deze in de juiste stand moet staan en heb verschillende standen gehad.
Als ik de klephandmatig naar boven trek dan werkt de kap perfect totdat hij weer moet sluiten...dan gaat het mis.
Heeft iemand hier een oplossing voor??
Alvast hartelijk dank.
Schakelaar even doormeten en zo nodig schoonmaken? Volgens mij zijn die schakelaars redelijk eenvoudig uit elkaar te halen :)
Hallo,
mijn kap doet het voor de moment ook niet. het begon in de week met een kap die een iets anders geluidje maakte dan anders bij het open doen. toen ik hem terug dicht wou doen ging hij half open en toen leek het alsof hij druk verloor. hij kon nog wel gewoon naar beneden en de klep ging gewoon dicht en in het slot. nu ik het opnieuw probeerde iets later en de klep ging uit het slot en je hoort dat de pomp min of meer probeert maar dat is het ook er is geen beweging in. ik heb juist gelezen dat het de olie kan zijn maar waar zie je dat juist ? ik ben geen echte specialist als het op motorische delen van de auto aankomt. of weet iemand wat het anders zou kunnen zijn? het is dus niet dat hij opeens niet meer werkte het ging meer geleidelijk alsof hij druk verloor.
groetjes
Manne, en vrouwen.
klinkt als een bekende klacht, nl. compressor bouwt niet genoeg druk op.
Dan ontgrendelt de kap niet goed etc... geen schaeklaar probleem oid meestal.
in de FAQ heb ik een instructie gezet hoe het schoepenrad in de hydraulische pomp te vervangen.
http://www.meganeclub.nl/fora/index.php?topic=15824.msg292143#msg292143
voor een paar tientjes ben je klaar !-!
Succes!!
hulp nodig, PM me gerust.
Hallo,
Ben nieuw op dit forum. Ik ben Bart en heb een paar maanden geleden een 1.6 Cabrio uit 2001 gekocht voor mijn zoon Mark. Na het vervangen van de radiator, de remschijven en de nokkenas sensor werkt de auto eindelijk zoals het hoort. Uitgezonderd de kap. Deze is electrisch en heeft de afgelopen 4 maanden perfect gewerkt. Nu zijn we terug gekomen van vakantie en na 2 weken stilstand werkt de kap niet meer. Wat opvaly is dat de eerste stap van openen (omhoog komen van de achterzijde) welw erkt maar dat het deksel waar de kap in moet niet opent. De dealer zegt dat hij de unit kan uitlezen. Daarom moet eerst de unit (die onder de hydro-pomp in de kofferbak zit) worden vervangen (1350 euro ex btw ex inbouw), Daarbij zegt hij dat er nog geen garantie is dat de kap dan weer werkt, alleen dat hij hem dan kan uitlezen.... Gezien de opmerkingen die ik hier op dit forum lees krijg ik het idee dat het mischien wel eens wat simpeler zou kunnen zijn. Heb wat gelezen over de ontgrendelknop (touwtje) in het skiluik die mischien niet goed op z'n plaats zit. Kan iemand dat mischien verduidelijken? Ik vraag me af waar ik nu precies naar moet kijken (pomp draait in eerste instantie, olie lijkt me voldoende (tussen de twee strepen). Wie kan raad geven???? Andere vraag: hoe erg is het als de electrische pak gewoon handmatig geopend en gesloten gaat worden (kan je hier schade door krijgen?). Gezien de prijzen voor de onderdelen die ik hier lees is het voor ons niet te doen om duizenden euro's uit te geven om de kap weer electrisch werkend te krijgen. Alvast bedankt voor reacties.
Hoi Bart, kijk eens bij wat Kees aangeeft of stuur hem anders een pm zoals hij schrijft. Misschien kan hij je helpen.
Even dit topic uit het stof trekken.
Ik heb sinds gisteren een megane 1 ph1 cabrio. Vandaag het bekende startonderbreker probleem opgelost, alleen het electrische dak werkt niet/nauwelijks.
Wat doet hij wel: Het pompje gaat even lopen, drukt de achterplaat 10cm omhoog waarna het pompje gaat zoemen ipv pompen.
voor de rest krijg ik vaker piepjes ivm het niet halen van contacten, hetgeen logisch is met wat ik hiervoor beschreven heb.
Moet ik toch denken aan een revisiesetje, ondanks hij de plaat 10cm open drukt? het olieniveau staat op minimum.
denk niet dat het schoepenrad het probleem is. Als deze nl stuk is kan de pomp geen druk opbouwen en kan deze dus de achterplaat ook niet 10 cm omhoog duwen.
Misschien klemt de kap ergens of reageert een sensor niet.
Waarschijnlijk is de kap lange tijd niet open geweest.
Kan je trouwens de achterklep wel weer gewoon sluiten? Zo ja, dan zou ik het probleem eerst ergens anders zoeken dan in de pomp.
De klep gaat gewoon open en dicht, echter 10cm. Voor de rest gebeurt er niks.
Suggesties om te zoeken, hoe kan ik controleren of de kap nergens klemt? Is er een manier om hem handmatig te bedienen?
hoe de kap op zichzelf werkt weet ik niet. Maar als je er zelf mee gaat wrikken en trekken, draai dan wel het kraantje van de pomp even open.
Is het olienivo trouwens nog goed?
de auto staat een beetje achterover op de oprit. Simpel gezegd, aan de voorzijde van het vaatje staat hij onder "min", aan de achterzijde boven "min". komt dat heel precies qua minimaal niveau?
De kap heeft inderdaad lang niet gewerkt, ik heb de auto gekocht nadat hij reeds een jaar stil stond.
olieniveau moet voldoende zijn. Komt niet zo heel precies met die min-max streepjes.
Misschien kan iemand de achterklep/kap proberen een beetje aan te duwen, terwijl een ander de kap bedient. Misschien wek je hem dan wel uit zijn winterslaap.
Is een bekend probleem met cabrio's. Daken die lange tijd niet open zijn geweest (of dicht, zoals op plaatsen waar het nooit regent) willen nog wel eens weigeren.
Dus als ik het zo lees, kan een elektrische kap ook handmatig open en dicht gedaan worden wanneer deze niet werkt zodat de kap toch gebruikt kan blijven worden?
Hallo, ik heb me net aangemeld hier (zal me nog voorstellen in het wie is wie topic).
Heb sinds september 2013 een Megane cabrio bouwjaar 1999, met automatisch dak.
Onlangs vond ik een olievlek op de garagevloer; blijkt dat er een lekkage in de cabriokaphydrauliek is.
Dealer meldde dat een nieuwe pomp 1200-1300 euro kost. Maar het is niet de pomp want rond deze is nergens olie te bekennen.
Vanochtend met auto erheen geweest; ze hebben de boel gecheckt en het blijkt dat de cilinders en leidingen van het dak vervangen zouden moeten worden.
Gaat volgens schatting 1600 euro (of iets minder of meer) kosten. Gaat hem dus ook niet worden.
Nou las ik hier dat het dak ook eenvoudig op handbediening omgezet kan worden, maar ik ben me er niet zeker van of ik het goed begrepen heb.
Even samenvatten:
kraantje op de pomp openzetten zodat er geen druk opgebouwd kan worden, dak ontgrendelen en voorkant omhoogduwen tot de "piep", achterkant omhoogduwen tot het als het ware inklikt, dan met het touwtje in het skiluik de afdekklep ontgrendelen, de klep met de hand omhoogtillen, dak omlaagvouwen, klep met de hand sluiten en goed in de vergrendeling drukken.
Correct?
Of ontgrendeling ik de afdekklep electrisch met de knop onderin de middenconsole?
Of ontgrendelt de klep doordat de achterkant van het dak daar een signaal voor geeft door sensoren?
En het vergrendelen van de klep: kan dat ook via de knop op de middenconsole?
Indien er voor het ont-/vergrendelen van de afdekklep hydraulisch druk nodig is als ik dat met de knop op de middenconsole doe, moet ik dus altijd het reservoir blijven bijvullen. Als het volledig handmatig kan, dan hoef ik niet meer om te kijken naar het oliereservoir en ook geen zak kattebakkorrels in de garage te hebben...
bij handbediening van een electrische kap, ontgrendel je de klep via een kabeltje in de kofferbak. voordat je het dak gaat bewegen, moet je wel de aandrijving van de pomp uitschakelen door een of ander piefje rond te draaien.
zie ook deze instructiefilm van Renault UK:
http://www.youtube.com/watch?v=tLvfhuOXh_I
(@6:00)
:)
Al een oplossing gevonden?
Citaat van: M@ttie op 16 april 2009, 22:31:41
Ja die gaat wel vaker los, ik doe als zo'n megane cabrio voor onderhoud komt er standaard een ty-wrap omheen...
Is wel het kraantje op de pomp zo gedraaid dat die druk op kan bouwen, dus dat die uit handbediende modus is gehaald...
Hallo,
Mag ik vragen waar deze switch zit? En waar de tywrap omheen moet?
Misschien is dat de oplossing voor mijn storing....
Gr. Jer
Help!!!
Gisteren bij thuiskomst wou het dak niet helemaal dichtgaan.
Natuurlijk ik helemaal in paniek. Gebeld met Renault dealer, die wist ook niet wat te doen.
Toen maar rustig aan naar mn broer gereden en samen hebben we het dak dicht gekregen..
Toen samen op internet gezocht en via deze site gevonden hoe we het dak dicht hadden kunnen doen.
Uit het instructieboekje werden we niets wijzer.
Nu heb ik dus het dak weer dicht, maar als ik hem weer openen wil, gaat de afdekplaat niet open.
Achterraam komt wel omhoog..
Nu vonden we in het opbergbak van het dak een kapot tieripje...dus denken we aan de microschakelaar...maar waar zit die en hoe herken ik die?
Is er iemand die dicht in de buurt van blijham woont en mij kan helpen??
Please please..
Citaat van: kuivenhoven100 op 13 april 2009, 19:21:41
ha Rene,
ik vermoed dat je toch eerst naar de contacten in je kap moet kijken, als 1 van deze geen goed contact heeft gaat er meteen iets piepen als je de vergrendeling los maakt.
Je pomp krijgt dan ook geen signaal om open of dicht te gaan op de achterste boog zitten er 2 en bij het slot van de afdekplaat .
Ik denk dat je daar toch eens de bekleding weg moet halen en goed moet kijken, bij mij had de "vakkundige "dealer daar ook iets scheef getrokken!
Even dit oude draadje oppeppen. Prima info, maar ik kan die twee contacten in de kap niet vinden. Waar zitten die? En nog een vraag: als ik de microswitch van het slot van de afdekplaat indruk, gebeurt er niets (n.b. mijn contact staat aan!). Is dat normaal?