Beste mensen,
Ik ben bezig met de verkoop van mijn oude auto. Hieronder had ik een ontzettende mooie set 18" OZ Superleggera met perfecte banden. Nu is echter de maat van die velgen: 4x114.3. Nu lees ik hier her en der dat voor de Megane ph2 (2004) een velgenmaat 4x100 heerst? Is er een mogelijkheid dat mn oude velgen toch onder een nieuwe auto te passen zijn? Ik vind het namelijk een doodzonde om die velgen te verkopen. De bandenmaat zou wel passen, die is nml 225x40 R18. Iemand advies? (adapterringen etc.)
Groet en alvast fijn uiteinde!
Je zegt het zelf al adapters.
http://www.wheelspacers.nl/
Let wel op dat je ET waarde hiermee veranderd, dus kijk even welke ET waarde je velgen hebben.
Okay! dat is mooi... Mn huidige ET is 35 geloof ik... Zou dat passen? :?
http://www.meganeclub.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=94&Itemid=47
Yups !-! die had ik inderdaad ook gevonden inmiddels. Het is me alleen nog niet geheel duidelijk hoe het zit met de veiligheid/stabiliteit van de wielen? Er gaat een adapter over de bouten van de Megane die het mogelijk maakt om de velgen te monteren daarop? Kon trouwens niet vinden hoeveel die adapters kosten, van 4x100 naar 4x114.3?
Anders even een belletje of een mailtje doen naar dat bedrijf met jou specifice wens dan kunnen ze aan de hand daarvan jou een prijs geven.
Sure did! ;)... Ik heb even een mailtje gestuurd, en die gasten zijn verdomd snel met terug mailen! Topservice! Kreeg dit terug;
CiteerDit is zeker mogelijk alleen wordt de et-waarde minimaal ET23 .DE spacers zijn namelijk minimaal 20 mm breed.
Ik kan een exacte prijs geven als je precies weet hoeveel je naar buiten kan maar houd rekening met een prijs van circa 350-400 euro.
Ik had namelijk de volgende gegevens opgestuurd;
CiteerMaten:
OZ Superleggera: 4x114.3, 18 Inch, ET: 35
Renault Megane: 4x100, naafdiameter 60,1 ET: 43
Hyundai Coupe: 4x114.3, naafdiameter 67,1 ET: 46
Heeft iemand hier dan een idee of dit gaat passen? En misschien nog wel zo belangrijk, is het wel aan te raden zo'n dergelijke constructie? Gaat dit niet ten kosten van je stabiliteit/rijgedrag en/of stevigheid van je velgen?
Anybody?
Okay top !-! Dit heeft dus verder geen nadelige invloed op rijgedrag / stabiliteit en natuurlijk veiligheid? Nu ben ik niet zo ontzettend renault technisch, maar ik kan wel aardig rekenen:
Orginele ET (OZ Superleggera) = 35
Adapters er tussen (min. 22mm) = 22
Aldus 35 + 22 = 57 mm, terwijl de orginele ET van Renault 43 is. Dit is dus een verschil van (57-44) 13 mm die de velg dan verder naar binnen komt te liggen?
Aan de andere kant is de originele velg van een Megane 6j (correct me if I'm wrong)? Mn Superleggera zijn 7J, dus 25,4 mm breder.
Welnu, komt mijn velg dus; 13 mm verder naar binnen als normaal, en (25,4mm-13mm) 12,4 mm verder naar buiten..
Tot zover mijn rekensom, vraag A: klopt dit, vraag B. kan dit dus? :D
Klopt niet, als het wiel verder naar buiten komt, wordt de ET lager
OZ et35
Adapter et22
35-22=ET13, das best ver naar buiten
Okay :q het was ook maar een grove gok eigenlijk. Maargoed een ET van 13 is inderdaad niet zo veel. Is dit wel mogelijk? In mn post hierboven staan alle gegevens die ik heb...
ANYBODY PLEASE?
Maar het gaat toch om een meg2??
:D Klopt ja! Haha, gaat inderdaad om een Megane 2..
Goed, allereerst iedereen de beste wensen!!!
Verder, kan iemand me nog vertellen of het mogelijk is?
originele et is 49 en niet 43
Oh... Ik dacht dat ik dat ergens las... Maar, heeft iemand nog een idee of het gaat passen te ja of te neen?
8J ET 35 velgen met 25 mm spoorverbreders:
(http://www.oehaha.nl/upzooi/977.jpg)
;)
Wow.. ziet er wel vet uit, maaruhmz... standaard veren/schokdempers?! Bij mij is alles standaard... Wel ben ik aan het kijken naar een verlaging setje...
Met een schroefset, ik denk een 5 cm omlaag.
Hier zonder de spoorverbreders maar plat op de grond:
(http://www.oehaha.nl/upzooi/03.jpg)
En hier met 18", ET 37 7,5J en de 25 mm spoorverbreders
(http://fotograaf.oehaha.nl/albums/userpics/10001/Megane05.jpg)
:q
pfoe.. dus met standaard veren en schokdempers gaat het gewoon niet passen? En als ik alleen de veren zou veranderen?
Waar heb je dat gelezen?
:P Het was wat laat gister... Maargoed,
Citaat van: Jeroen op 1 januari 2009, 23:10:27
Met een schroefset, ik denk een 5 cm omlaag.
Hier zonder de spoorverbreders maar plat op de grond:
(http://www.oehaha.nl/upzooi/03.jpg)
En hier met 18", ET 37 7,5J en de 25 mm spoorverbreders
(http://fotograaf.oehaha.nl/albums/userpics/10001/Megane05.jpg)
:q
Ik las net pas dat het bij de eerste foto om een velg van 8J ging... Ikzelf heb 7 J, dus dat scheelt weer 1,7 cm. Wat raad je aan? Geeft het problemen als ik die velgen met adapters er met de standaard veren/schokbrekers onder hang?
Ik ga morgen trouwens even kijken naar een setje veren. De wagen is zoals gezegd momenteel standaard.. Nu heb ik bij promaxx (waar ook de adapters voor de velgen gehaald zullen worden) een set gezien 4,5 cm verlaging voor 150 euro. Kan dit, zonder de standaard schokbrekers te vervangen? Oh en, iemand al uitsluitsel over bovenstaande kwestie? :P
Uit de FAQ:
Citeer
Alle versies (behalve de RS 225PK):
ET49
De steek is 4 x 100
De naafdiameter is Ø 60,1
RS 225 PK:
ET65
De steek is 5 x 108
De naafdiameter is Ø 60,1
Dus dan is je ET alleen maar groter geworden en je velg dus meer naar binnen? Dat maakt niet zoveel uit toch? Ik zit juist in over het feit of de velgen niet zover naar buiten komen dat ik bij een hobbel of uiterste stuurstand de randen van mn wielkasten raak?
HELP :p
OK, 3,5 cm --> 35 mm...
49 (Orginele ET) - 35 = 14... ET van 14 zou dus zonder problemen gaan. Wat is trouwens de breedte van de orginele velg? 6j? Ik kon het niet uit de FAQ halen namelijk... Ik heb momenteel even niet zomaar de mogelijkheid om te meten, de adapters moeten namelijk besteld worden en das prijzig.. Wanneer ik dus enigzins zekerheid heb dat het past, dan gaan ze de bestelling in natuurlijk!
zet het wiel dan gewoon even voor de carrosserie met 2cm afstand, kan je iig een inschatting maken !-!
Haha, zie post 1... De auto staat momenteel nog bij een dealer in het zuiden van't land... Vandaar dat ik even Renault rijdend Nederland aan de tand voel over deze kwestie :P
Ik denk niet dat het een probleem gaat geven. Misschien alleen als je gaat verlagen.
Als ik Jeroens verhaal zo lees heeft hij een ET van 15mm. Je komt zelf op ET 14. 1 mm verschil zal niet het ergste zijn.
Ik dacht dat de orginele J-waarde 6,5 is.
Okay, sjah ik hoop het maar dan... Mijn reken kunsten schoten te kort. Overigens, naafdiameter Hyundai = 67,1 (daar komen ze onder vandaan) en naafdiameter Renault= 60,1...
Ik had promaxx nog gemailt over de velgen en de verlaging, ik kreeg het volgende terug
Citeer
Je gaat minimaal 20 mm naar buiten.Als je di eruimte hebt kan het allemaal veilig gemonteerd worden.
De 45 mm set veren kan je nog nieuwe schokbrekers monteren.
Haha, is het nou mogelijk om die 45 mm te verlagen met alleen veren? (dus zonder je schokbrekers te vervangen)... Er is de keuze tussen 40mm en 45 mm verlaging veren...
zou ik niet doen, verder dan 30mm 35mm zakken is niet fijn voor je standaard schokbrekers
Die wielen moeten met de adapers aan de achterzijde zowiezo passen.. Kijk maar naar de velgen van Jeroen met zijn 25mm adapters ertussen die komt steeds uit op een ET10 of ET12 en dat is idd. met een8J velg en jij hebt een 7J velg dus jouw wiel komt minder ver naar buiten..
Aan de voorzijde past het ook echter bestaat er bij het inveren een kans dat de band de wielkast raakt als je auto verlaagd is maar je onderstel niet stug genoeg is..
Ik zou de auto zeker verlagen en als ze een mooie set Koni schokdempers erbij kunnen leveren die monteren (liefst hardheid verstelbaar).. Je kan de auto ook gewoon verlagen met de veren op je originele schokdempers.. blabla veel verhaal dat je schokdempers snel stuk gaan. Al gaan ze na 100.000km er zo op te rijden stuk, dan kan je dan alsnog andere schokdempers aanschaffen.. De originele dempers zijn van afdoende kwaliteit om een verlaging aan te kunnen..
Je naafgat verschil is op te lossen door van de nieuwe wielen te controleren of er momenteel ringen inzitten.. Zoja, deze eruit halen en dan het naafgat opmeten en aansluitend naafringen kopen bij een bandenboer die vanaf het gemetene in je wiel naar 60.1 gaan.. En zo kun je ze netjes zoals het hoort (straks op je adapters) monteren. Je kan het ook zonder andere naafgatringen doen maar de kans op trillen is dan zeer zeker aanwezig en niet gewenst.!
P.S.
Kleine aavulling, ze kunnen wel roepen dat je auto 45mm zakt met alleen die verlagingsveren maar in werkelijkheid is het meestal toch echt minder.. ;)
_o_ ok dan... Maar wanneer ik er andere veren onderhang, word hij dan ook stugger, of moet je er dan ook perse andere schokdempers monteren?
Het plan, kort door de bocht was dus;
Auto ophalen, adapters en veren halen, veren monteren, velgen monteren...
Ohjah, en dan nog de stootstrippen netjes zwart spuiten net als de bumper ( :P ik vind die grijze strippen op een mooi zwarte wagen maar niets)
Goed, iemand opmerkingen, waarschuwingen, aanvullingen en / of suggesties op het plan? :D
Ik denk dat het een goed plan is.. En met veren word de auto ook stugger idd.. :)
!-! Stug genoeg, zodat de banden voor niet de wielkasten raken bij hobbel(tje)s?
Anybody?
Ik denk dat het moet passen.. Plaatsen is weten.. Wij kunnen enkel gokken.. Gewoon proberen, meer kan je niet doen..
Ik heb eigenlijk alleen aan de achterkant gedacht.
Dat past maar voor weet ik niet, eerst even passen en dan de adapters bestellen. ;)
Hmz.. shit.. Noujah ik ga morgen bij mn aanstaande auto kijken. Dan die week erop (als alles meezit) de adapters bestellen.. Hoe zit het bij Jeroen dan? Ik had namelijk bij mijn oude auto het probleem dat als ik bijvoorbeeld schuin een hobbel opstuurde (scheve stuurstand) dat de banden tegen mijn wielkasten aankwamen... Ik ben echt heel benieuwd of dit gaat passen... Wil het niet zomaar aanschaffen namelijk als het achteraf NIET werkt... --
8)7
Ikzelf heb met een Megane CC gereden (zelfde voorkant als jouw auto) en daar had ik 19Inch 8J ET22 met 215/35X19 en 9cm verlaagd geen problemen.. Daar wel te verstaan dat ik een schroefset had in de stugste stand en met bump-stops tussen de schotels..
Dus als ik jouw setup hier tegen afzet denk ik wel dat het moet lukken.. En bij insturen zal hij zeker niet raken.. Eerder bij gewoon een hobbel te hard nemen dat hij mogelijk kan raken doordat hij niet genoeg de klap opvangt (te slappe vering).. Maar ik schat in dat dit niet aan de hand zal zijn en dat hij moet passen..
Mijn Megane CC met de bovengenoemde setup (er paste geen wijsvinger tussen de band en wielkast en raakte dus niet in de wielkast bij inveren :) )
(http://img528.imageshack.us/img528/9243/dscn2431lx7.jpg)
(http://img444.imageshack.us/img444/3782/grotefotompdy3bhgkm7.jpg)
Zo dan! Dat ziet er wel gaaf uit zeg! Overigens, lekkere tijd voor een reply! Haha! Maar bedankt, jouw setup was dus in iedergeval 5,7 mm verder naar buiten als de mijne... In verhouding tot de standaard setup ligt mijn band 40,35 mm naar buiten, en de jouwe 46,05 mm... Nu was het plan, zoals al gezegd dat ik de wagen 40 mm ging verlagen met alleen veren, dus ik weet niet of ik dan nog met het probleem zit? Eventueel ook bumpstops plaatsen?
Helaaaaas, ik zou vandaag de auto gaan bezichtigen, maar die #*@&#~@# van een autodealer belde toen ik onderweg was. "Er is vanmorgen iemand geweest, en die wil hem bijna zeker kopen, die heeft voorrang, die woont in de buurt >:( >:( >:(...
Ik heb een maand geleden met die kerel al contact gehad, en zou vandaag 140km komen rijden naar dat hok van hem om zn auto te bezichtigen. Niet alleen heb ik nu geen Megane, maar ben dus ook mn huidige auto niet kwijt l-...
Overnieuw beginnen maar, en in iedergeval die kerel mijden, daar kun je geen zaken mee doen!!!! >:(
Een maand doen over 1 auto kopen is ook wel lang als je het mij vraagt.. Bij mij duurt het meestal 2 dagen vanaf moment de auto zien en ermee wegrijden.. ;)
Maar ###lig.. Gewoon ff verder kijken.. Er zijn 'r genoeg..!
De vertraging kwam van "de andere kant", plus het feit dat de beste heer in Noord Brabant gesettled is, en ik zelf bij Amsterdam woon....
Vaag joh..!
Najah, even een andere zoeken.. ;)
:D Sjah, "even" inderdaad.. Ik heb een mooie rode Hyundai Coupe 2.0i FX in de aanbieding uit '97. En ik wil een Renault Megane 1.9 DCI (niet teveel km, iig minder dan 130.000), liefst zwart... DynLux is leuk, maar Prilux/dyncom is ook goed...
Even kijken..
Expression:
http://www.autodealers.nl/index.aspx?aid=613464&herkomst=gpl
Privilege Luxe:
http://www.autotrack.nl/owa_dima/owa/att_occlist.details?p_spr_id=146760374&o_id=5707299&p_type_lijst=RL
Gewoon een opzetje van waggies..
Citaat van: Jeroen op 30 december 2008, 12:24:47
Je zegt het zelf al adapters.
http://www.wheelspacers.nl/
Let wel op dat je ET waarde hiermee veranderd, dus kijk even welke ET waarde je velgen hebben.
Jeroen heb jij ervaring met dit bedrijf?
Ik heb namelijk 2 setjes nodig wil ik zo laag blijven rijden.
Yep, bij hun spacers besteld, snel geleverd.
Ze hebben een paypall ding maar als je dat gebruikt krijg je gewoon een factuur die per bank moet overmaken.
Prima.
de Etwaarde van de megane is dus ET49
maar wil nu velgen kopen of ruilen met een Etwaarde van 35
met adapters komen die dus op Etwaarde 15
passen deze dus op de megane grandtour als deze verlaagd is?
of komen die te ver buiten de kasten?
liggen banden op van 225
de steek van de velg is 5*112, zijn nieuwe RS4 velgen
vroeg 350 euro ervoor en moeten twee nieuwe banden op
zouden jullie het doen, deze ruilen met 17inch velgen(die van mij) met nog goede banden op
2 velgen zijn wel beschadigd
grtz
Ik zou het niet doen..
Door de steek 5x112 zit je met errug klote adapters omdat de 4x100 bouten overlappen..
ET15 met 225 en in de toekomst een verlaging zouden zeer zeker aanlopen geven als resultaat..
Oja, 350 met 2 beschadigde velgen en 2 nieuwe banden.. Ga dan een nieuwe set halen, kom je op hetzelfde uit als dat je deze set netjes maakt..
de twee beschadigde velgen zijn die van mij
hij heeft een kleine beschadeging bij zijn velgen
dacht ook al met et15 dat ik dan te ver zou komen
spijtig want zijn mooie velgen
bedankt jochem
iemand mss ideeen voor mooie klassevolle velgen?
de velgen die jochem onder zijn CC had of heeft, vind ik ook heel mooi
grtz