Hierover is al meer geschreven, maar ik wou alles verzamelen in een topic. Dit is misschien handiger voor degene die er ook naar zoekt.
Berichten uit een ander topic:
Citaat van: rened op 1 augustus 2008, 19:44:09
dat van die egr-klep wil ik wel weten, vraag ik me al een tijdje af.
hoe maak je die schoon bij een megane. Staat er ergens een verhaal over op internet?
Bij volkswagens doppen ze die vaak af. Kan dat bij renault ook?
Citaat van: Rene k. op 2 augustus 2008, 01:14:43
Jazeker kan dat bij renault ook..
Ik heb het zwarte gedeelte waar de stekker op zit gedemonteerd van de klep..
Toen heb ik een stuk blik van 2 mm op maat geknipt en gaatjes in geboord waar de boutjes door komen..
Deze blindplaat heb ik tussen de klep en het zwarte gedeelte gemonteerd...
Dus de klep kan niet meer aangestuurd worden.
Citaat van: Maarten Minkjan op 2 augustus 2008, 12:50:43
Rene,
Dus als ik het goed begrijp heb jij deel 1 en 2 van de foto van elkaar af gehaald en daartussen een plaatje gemaakt?
Ik heb nu zelf de stekker losgekoppeld. Dit werkt op zich ook OK. Krijg geen storingsmelding op de boardcomputer. Maar wil ook nog een keer de egr fysiek afsluiten.
(http://img.photobucket.com/albums/v647/Moartn/Presentatie1-1.jpg)
Ik heb nu bij mijn clio uit 2004 met 1500 DCI 100 pk motor hier ook naar gekeken.
Ik ga ervan uit dat alle 1500 DCI ongeveer hetzelfde in elkaar zitten. Zoniet, dan graag de verschillen van een specialist. Dan kan daar rekening meegehouden door een ander.
Ten opzichte van de foto, is bij mij deel 1 ook zwart.
Om bij de EGR klep te kunnen komen moet het volgende gedaan worden:
- afdekplaat van de motor verwijderen
- Luchtfilter huis verwijderen. Deze zit met 2 stekkers aan de kabelboom vast en een slangetje naar inlaat traject. Stekkers kun je gewoon los halen (1 rechts van het filterhuis en 1 op de uitgang van het het filterhuis). Slangetje zit met een torx schroef op een elementje vast. Deze los draaien. Nu nog de inlaat aan de voorkant los halen (geklikt) en de uitgang van het filterhuis de slang loshalen. Die zit vast met een klemring, los te draaien met een - schroevendraaier. Denk erom dat je de kabel wel helemaal losklikt van het luchtfilterhuis.
- Nu kan het luchtfilterhuis van de 2 pootjes aan de voorkant omhoog gehaald worden. Nu zit er aan de onderkant nog een pin die er naar links uitschuift.
- Luchtfilterhuis wegleggen.
- Links zie je nu een zwarte beugel. Hier zitten 2 bouten in. Deze losdraaien zodat er ongeveer 3-5 mm speling ontstaat. Hij hoeft er dus niet af.
- Daar rechts van zit een bout waar de buis van de inlaat van EGR-klep naar inlaatspruitstuk mee vast zit. Deze losdraaien. Nu kan de buis met een beweging (wrikken) naar links worden verwijderd.
- op de EGR klep de stekker losmaken. De klep zelf zit vast met 2 moeren (10 mm) en een schroef (10 mm). Deze losdraaien.
- de EGR klep kan nu worden verwijderd. Let op: als deze erg vies is dan gaat dit moeilijk. Wrik niet te hard! Ik weet niet hoesnel hij breekt oid.
- de gedemonteerde buis en klep kunnen nu worden schoongemaakt. Dit werkt het best met remmenreiniger. Dit had ik zelf niet bij de hand, dus ben met een doek en tandenborstel aan de slag gegaan. Hier door krijg je de buis niet schoon mee. Dus ik heb hem gedeeltelijk schoongemaakt weer gemonteerd. Het vuil is roet en een teer achtige substansie. Plakt erg goed.
- het huis waar de egr klep in zit moet nu ook schoongemaakt worden. Ik heb de slang rechts van de klep ook losgehaald (slang komt van intercooler). Nu heb je drie zijden waar je erbij kan. Ik weet niet hoe schadelijk is als er delen roet en teer in de inlaat of uitlaat vallen, dus ik heb zo voorzichtig mogelijk alles eruit gehaald.
- als alles schoon is alles in omgekeerde volgorde monteren.
Zelf heb ik het niet zo gauw voor mekaar gekregen om beide delen van de EGR-klep los te maken. Het werd namelijk donker en had de auto de vandaag weer nodig. Dus als iemand tips heeft hoe hij uitelkaar moet dan graag reactie in dit topic.
Ik rij nu met de stekker van de EGR klep los, maar dit geeft een storing op het dashboard met het oranje vervuilingslampje. (lampje onder de cruisecontrol of snelheidbegrenzer lampje, terhoogte van 230km/uur (let wel op het clio dashboard. waar hij bij de megane zit weet ik niet)).
Reacties en ervaringen welkom.
BirT
De stekker loshalen is geen optie... Hij moet wel aangestuurd worden..
Je woont in Emmen zag ik.. ik in Weiteveen...
Als je wilt mag je wel eens kijken bij mij onder de kap hoe ik het gemonteerd heb..
Gr Rene
@Rene: Pm
Ik rij nog steeds met de stekker los. Anders dan een brandend lampje op het dashboard merk ik geen nadelen. De motor reageert nu wel sneller op het gaspedaal. Maar dit kan ook wel komen, omdat de EGR-klep zelf ook erg vies was.
Vraag aan monteurs: Gaat de EGR-klep wel eens kapot? Of is vervuiling alleen een probleem?
Klep gaat ook wel eens kapot.
Maar vervuiling is het meest voorkomende. Bij ons in de garage wel te verstaan.
Jeroen
Eens een update na lange tijd.
Rij nu 10000 km met de stekker los. Moet er toch eens een keer weer naar kijken. Auto rijd niet anders. Altijd bakken met vermogen. Alleen dat lampje brand nog steeds.
Wil het nog eens proberen met de klep een derde slag gedraaid, zodat hij wel beweegt, maar geen zooi kan doorgeven in het inlaattraject.
ik heb hem bij mij er ook eens uitgehaald,
aan de EGR klep viel niks te zien, klein beetje roet, maar dat was errug weinig.
Deel 1 en 2 kreeg ik echter niet los van elkaar.
Maar het inlaatspruitstuk zat wel HELEMAAAAL vol met een papperige roet,
halve cm dik ofzo.
Langs dat gaatje krijg je dat niet echt schoon, maar als je bedenkt dat dat ook
allemaal je cilinders ingaat snap ik dat je verbranding niet altijd optimaal is.
Laat staan als er een stuk losschud en in de cilinder schiet.
Jammer dat dat inlaatspruitstuk nou niet zo makkelijk vastzit...
Dit is met een klein schroevendraaiertje beetje los te breken en dan met de stofzuiger alles opzuigen.
Je hebt een boven en onder en achterin zit een gat dat meestal dicht gaat zitten.
nee bedoel niet in de egr klep, maar echt in het inlaatspruitstuk.
en steken met schroevendraaier is niet nodig, het is net of je met je vinger
in een pot jam aan het roeren bent...
Benzine reiniger in het inlaatspruitstuk spuiten met verhoogd toerental. Je motor gaat er raar van lopen en ook zeker niet met stationair toerental doen. De remreiniger laat die smurrie een beetje oplossen en wordt vervolgens verbrand. Ik denk dat het niet heel goed is voor de motor, maar dit heeft bij mij de boel redelijk schoongekregen. en dit is dus niet alleen te doen.
Ik heb laatst de egr-klep schoongemaakt, maar nu is een van de 3 boutjes gebroken. De egr zit dus nog maar met 2 bouten vast (ik heb nu de stekker er uit). Ik wil de egr-klep graag weer in werking stellen. Gaat dit goed met 2 bouten, of kan ik beter een nieuw egr-huis kopen (kost circa 75 euro) en hem weer met 3 bouten vastzetten?
Groeten,
Maarten
je kunt ook het boutje uiboren en nieuw draad tappen dat kost alleen wat moeite
Nou ik heb m vandaag losgehaald. Hij ligt nu nog los. Die egr-klep was toch wel weer aardig smerig, terwijl ik maar 2 of 3 maanden met de stekker erin heb gereden.
Wat betreft dat boutje. Daar kom je totaal niet makkelijk bij. Aangezien ik de stekker er toch af laat, en de boutjes alleen maar zorgen dat de egr-klep open of dichtgaat het mij niet zo'n groot probleem. Om het hele egr-huis eruit te halen zie ik ook niet zo zitten, aangezien ik daar geen technische hulp bij heb.
Ik heb hem nu gewoon schoongemaakt, maar wel de stekker eraf gelaten. Maar ik moest zelf erg hard drukker om de klep open te krijgen. Hij zat helemaal vast.
kun je dat ding niet gewoon verwijderen, scheelt een hoop ellende :?
Nee volgens mij kan dat ding niet weg. Als je m er namelijk uithaalt krijgt de motor volgens mij altijd 'vervuilde lucht' er bij.
Ik heb er ook als ns over na zitten denken. Bij een Laguna kun je de egr-klep een slag draaien en dan is ie ook helemaal buiten werking. Maar verwijderen kan volgens mij niet.
Verwijderen is inderdaad geen optie.
Ik heb nu na een ruim half jaar met de stekker los, de stekker er weer in gedaan, maar nu blijft het lampje nog branden. Zou hij vastzitten? Of is het lampje ook nog om andere storingen aan te geven?
Het storings lampje heeft meerdere functies....Dus ook bij een andere storing gaat deze branden.
Nachtje geparkeerd zijn deed wonderen. Lampje is weer uit, na toch een half jaar en 15000 km gebrand te hebben, omdat ik de stekker eruit had.
Ook weet ik waarom ik de stekker eruit had. Traag reageren op gasgeven. niet altijd de snelheid kunnen houden daar waar de cruise control opstaat (alhoewel dat vandaag een stuk beter ging). het enige plus punt is dat het voorgloeien een stuk korter duurd nu (en dat ligt niet aan het weer).
Al met al toch een hoop genot meer als die egr buitenspel staat.
Auto gaat deze week weg, na exact 2 jaar trouwe dienst. geen enkele storing of anderzinds gehad (afgezien van de egr klep) en dat met ruim 60000 km en flink wat gesjor aan een zware aanhanger met enige regelmaat. km stand 242500.
Hey Birt, wat komt er voor terug dan? of heb ik dat elkders op t forum gemist
Van de clio gaan we naar een scenic. Dus weer back to the roots. Gehad: 19, 1.7 75pk (1991), megane coupe 1.6e 90pk (1998), clio 1.5dci 100pk (2004) en zo dus megane scenic 1.6 110pk, uit 2002.
Hopelijk is het morgen zover, want dat geklauter achterin en de maxicosi voorin ben ik al wel zat. maxicosi past alleen achterin als de voorstoel in de voorste stand staat. We hebben een meisje van 4,5 maand.
Clio was een trouwens de enige diesel. We gaan nu weer benzine rijden. (en veel minder rijden).
Mag ik ervan uitgaan dat als je de stekker eruit trekt de EGR klep gewoon dicht blijft? Zodat deze bij openstand de motor niet meer vervuilt.
http://images.google.nl/imgres?imgurl=http://users.telenet.be/nightbreedcarclub/cartuning/pictures/EGR_cyclus.jpg&imgrefurl=http://users.telenet.be/nightbreedcarclub/cartuning/egr.htm&usg=__YrvLXUhKpfcdp_My9oY9mgl9eYI=&h=391&w=466&sz=26&hl=nl&start=2&um=1&tbnid=njngABMwyrWmvM:&tbnh=107&tbnw=128&prev=/images%3Fq%3Dwerking%2Berg%2Bklep%26hl%3Dnl%26lr%3D%26um%3D1
Heb hieronder ook iets gevonden op een site weet niet of het mag ?
http://images.google.nl/imgres?imgurl=http://www.tdisite.nl/album_mod/projecten/egr7.jpg&imgrefurl=http://www.tdisite.nl/viewtopic.php%3Ft%3D3263%26view%3Dnext%26sid%3D845be5b4e121326c384e223a311caf1c&usg=__UEhJb0rPbhpIUBKoPZe7oVkIpTQ=&h=375&w=500&sz=48&hl=nl&start=15&um=1&tbnid=khu7v-dhg0FMhM:&tbnh=98&tbnw=130&prev=/images%3Fq%3Dwerking%2Berg%2Bklep%26hl%3Dnl%26lr%3D%26um%3D1
Ja. Wat is mogen. Ding is niet voor niks ontwikkeld. Maar mijn mening is dat het een verslechtering van de motor is. Bij een nieuwe motor werkt het allemaal prima, maar als een motor ouder wordt, dan functioneerd het niet meer zoals het moet. Als je dan alles vervangt door nieuw in het inlaat traject, dan werkt het allemaal weer prima, maar ben je ook een kleine 1000 euro verder. En dat had ik er niet voor over.
Dus ik heb het hele inlaat traject zelf uit elkaar gehaald en schoongemaakt. Daarna de boel weer inelkaar gezet en de stekker los gelaten. Zo heb ik een half jaar rond gereden zonder problemen. Toen ik de stekker erweer ingedaan heb, heb ik de klep ook eerst weer schoongemaakt. Ook voordeel van schoonmaken is dat je weet in welke stand de klep staat en dus zeker weet dat hij bij monteren dicht is.
Betere oplossing is een dop of plaat in het traject tussen de klep en het inlaat spruitstuk te zetten. Dan kan de klep blijven werken en aangestuurd worden door de computer, maar heeft het geen effect meer.
Trouwens. De meeste vervuiling van het inlaat traject komt niet door de uitlaatgassen, maar in combinatie met de carter luchten die ook geloosd worden op het inlaat traject. Dit tesamen geeft een teer achtig substantie in je inlaat traject. Een van beide oplossen voorkomt dit, maar beide oplossen of uitschakelen levert een schoon blijvende motor op. En dan ook nog vooruitlopende brandstof tanken maakt dit af. Bv v-power, excellium enz.
Maar geld dit ook voor benzine motoren ? Het gaat nu steeds over diesels.
Waar zit dat ding eigenlijk bij een megane 2.0 v16 IDE
@ zoef, bij ide zit die bij het uitlaatspruitstuk ten hoogt van de smoorklephuis.
Hierzo :? (http://www.megane-france.net/xoops/modules/smartsection/item.php?itemid=18) (tekst helaas frans)
Ok bedankt mattie maar kan je deze afdoppen of de stekker eruit halen? zonder problemen met de motor te krijgen?
Niet dat m`n IDE rot loopt maar voorkomen is beter snappie.
Hij heeft 113.000 km gelopen en in het onderhouds boekje heeft de cilinderkop al een reinigingsbeurt gehad.
De auto loopt als een speer, tank V-power en heb een injector cleaner van WYNNS erin gedaan.
Zal van het weekend een foto van m`n motorblok zonder afdekklep en er nummers in zetten misschien dat iemand
dan kan zeggen wat wat is.
heb een compleet renault programma gevonden met alle tekeningen en afstellingen .
Er is verders geen boek of wat over de megane 2.0 v16 IDE te vinden.
(http://img19.imageshack.us/img19/8118/20ide.jpg)
Het klopt dat het in dit topic over diesels gaat. Dit is namelijk een topic over de 1500 dci.
Misschien handig om de informatie rondom de IDE motor in een appart topic te verzamelen? Ook zijn er in het verleden meerder topics over geweest. Ook een over het afkopplen van het egr systeem bij de IDE motor. Maar dat is al een aantal jaar geleden, dus weet niet of die nog in het forum aanwezig is.
ik had wat foto's gemaakt, en dacht is wel leuk om deze in dit topic te plaatsen.
Is wel al een wat ouder topic, maar vast interresant voor sommige mensen die t ook willen doen.
(http://www.niebekwaom.nl/gallery/albums/Upload_Album/egr1.sized.jpg)
Inlaat- en uitlaat spruitstuk met het koppelstuk en 2 plaatjes die de boel gaan afsluiten
(http://www.niebekwaom.nl/gallery/albums/Upload_Album/egr2.sized.jpg)
Hier een plaatje in het koppelstukje. Bij mij is het een plaatje van 0.3mm dik
maar het gaat er om dat het een beetje te buigen is want anders krijg je de klem er nooit meer op.
(http://www.niebekwaom.nl/gallery/albums/Upload_Album/egr3.sized.jpg)
De EGR-klep met de plek waar deze thuis hoort
(http://www.niebekwaom.nl/gallery/albums/Upload_Album/egr4.sized.jpg)
De EGR-klep wat dichter bij. Deze is redelijk schoon
(http://www.niebekwaom.nl/gallery/albums/Upload_Album/egr5.sized.jpg)
Het in- en uitlaat spruitstuk met het koppelbuisje naar de EGR klep
met de plaatjes ertussen.
Ik wil ook nog een filtertje op de carterventilatie gaan maken want die troep
wil ik ook niet terug het spruitstuk in hebben.
Zoals hier boven al gezegt zat dat ook vol met sludge
mooie foto's. Denk dat ik mijn buurman er nog wel blij mee kan maken. Hij durft het nog niet aan. En ze gaan wel volgende week met de sleurhut op pad. Ik heb hem al wel ff uitgelgd waar de stekker zit, dan kan hij die in elk geval proberen als hij problemen krijgt.
Carterontluchting heb ik op de clio niet meer aangepakt. Klein tipje. probeer wel iets te regelen dat er een opvangbakje oid op zit. Is echt smerige troep.
succes.
Heeft de nieuwe 2.0 dCi ook zo'n klep? Hoe kan ik als leek hier iets aan doen? Stekker aftrekken bij draaiende of stilstaande motor? Enne heeft iemand een fotootje waar deze zich bevindt bij deze motor? Alsook die carterontluchting, ook af te koppelen of afblijven? Bedankt alvast.
Voor zover ik weet heeft elke diesel met commonrail zo'n klep.
Waar die zit? Zoek je uit en inlaat traject op. Daar ergens zul je een verbinding zien van de uit naar de inlaat. Daar zit een cilinder tussen met een stekker. Dat is de EGR klep. (uit en inlaat zitten tegen schutbord aan de achterkant van het blok.)
Carter ontluchting is een slang van ergens hoger op het motorblok, naar de inlaat achter het luchtfilter en achter de luchtmassa meter. Verschilt een beetje per motortype waar die aansluiting zit.
Foto's kan ik je niet aan helpen, omdat ik de 1500dci niet meer heb.
En zou ik dan de fiche loskoppelen?
De 2.0 dci motor heeft voor alsnog geen last met de egr-klep, deze klep gaat bij uitzetten van het contact ook een keer of 10 draaien zodat deze gangbaar blijft....deze heeft ook geen klep die heen en weer gaat zoals de 1.5 K9K en de 1.9 F9Q, de 2.0 M9R draait..
Dat is duidelijk, beankt !-!
Waar zit de egr klep bij een 1.9dci ?
In het onderste gat van de inlaat. (zie ook foto's hierboven)
(http://s4.postimage.org/AOeSS.jpg) (http://www.postimage.org/image.php?v=aVAOeSS)
(http://s2.postimage.org/7Fp6A.jpg) (http://www.postimage.org/image.php?v=Ts7Fp6A)
Zie ook: klik (http://www.uas-bg.com/meganii/eng/3916A.pdf) en klik (https://onlineshop.ms-motor-service.com/static_content/msi_pdf/tinfo/pg_si_0085_de_web.pdf)
Hoi,
Ik heb ongeveer 1,5 a 2 jaar geleden mijn EGR-klep van mijn Megane 1,5 dci schoongemaakt. Nu heb ik sinds een tijdje een andere MEgane, namelijk een 1.9 dci met 130 pk uit 2007. Hier wil ik ook graag in elk geval de stekker van de EGR-klep demonteren. Dit is echter, volgens mij, een ander type motor en ik kan de EGR-klep niet lokaliseren. Kunnen jullie mij helpen?
Hieronder heb ik twee plaatjes van mijn motor bijgevoegd.
(http://img.photobucket.com/albums/v647/Moartn/IMAG0128.jpg)
(http://img.photobucket.com/albums/v647/Moartn/IMAG0131.jpg)
Alvast bedankt.
Groeten,
Maarten