Renault Mégane Club

Mégane I Technisch 1996-2002 => [Mégane I] Motorisch => Topic gestart door: herbie2106 op 6 juli 2008, 21:47:09

Titel: distributieriem
Bericht door: herbie2106 op 6 juli 2008, 21:47:09
Dag mensen. Mijn naam is Herman. Ben in het bezit van een megane 1.4 16v uit okt 99.

Nu ging ik vandaaag de distributieriem vervangen.Bij meerdere auto's gedaan dus dacht dat kan bij de megane ook wel.

Maar kwam op het volgende probleem:  Normaal gesproken ( denk ik) zit er op de krukaspolie een spies om de peolie op zijn plaats te houden. Deze zat er dus niet op.( kwam ik later pas achter...) na alles opnieuw gemonteerd te hebben en ging "proef" draaien dmv de nokkenas merkte ik dat ie niet meer op tijd stond.
Dus alles weer opnieuw gedaan. 1-ste cilinder op zijn hoogste punt, maar kan de nokkenasmarkering niet vinden. er staan wel 2 halve maantjes op de assen zelf maar geen markeringen achter of boven de nokkenassen. Wie o wie weet hoe ik die op tijd moet zetten?
en hoe ik de krukaspolie weer op tijd krijg want die is nu traploos instelbaar. de motor looppt wel, slaat "normaal"aan maar hoor er iets aan.
Weet dat je met het testen de kleppen kunt verbuigen, hoop niet dat dat het zou kunnen zijn.

Zelf had ik het idee dat ie niet perfect op tijd staat dit omdat de krukaspoelie traploos instelbaar is omdat ie geen spies heeft. denk nu dus dat de kleppen net maar dan ook net de zuigers raken.

Zou iemand mij hiermee kunnen helpen? want zelf kom ik er dus niet meer uit. Heb al mijn auto's die ik heb gehad altijd de distributieriem zelf vervangen en nooit geen problemen  mee gehad, dus kan wel een beetje sleutelen, maar loop nu dus vast.

alvast bedankt

groeten Herman

ps het is de bao1 1.4 16v geloof de k4j motor


oh en nog iets. volgens hyanes moets ik de spanner 7 a 8 mm voorbij het vaste punt spannen. maar nu heb ik een andere spanner van de brezan en die heeft een soort van inkeping. heb zelf het idee dat iue daar tussen moet staan of op 1 van de 2 markeringen. maar kan nergens vinden hoe oif wat
Titel: Re: distributieriem
Bericht door: Birt op 6 juli 2008, 21:50:10
Ik ben geen monteur, maar kan wel vertellen dat de krukas geblokkeerd dient te wordne voordat je de boel gaat loshalen. En bij mijn weten staan er markeringen op de riem die aangeeft hoe wat erop gelegd moet worden.
Titel: Re: distributieriem
Bericht door: herbie2106 op 6 juli 2008, 21:54:31
klopt is ook gebeurd dmv de rem intrappen en de starterkrans te blokkeren. maar er staan helemaal geen markeringen op de krukaspoelie. en ook niet op de riem. wat ik weet moet je die zelf markeren. tenminste dat doe ik alijd met een witte stift naast elkaar leggen tanden tellen en klaar is kees
Titel: Re: distributieriem
Bericht door: Birt op 6 juli 2008, 21:57:39
Als je markeringen op de oude riem hebt staan en op de poelies, dan moet het helemaal kloppen. Dit kun je dan inderdaad zo overnemen. De bdp-sensor doet dan de rest kwa timing inspuiting en vonken, en de motor zou goed moeten lopen.
Titel: Re: distributieriem
Bericht door: herbie2106 op 6 juli 2008, 22:01:01
motor loopt ook heb alleen het idee dat de kleppen iets raken. het geluid is echt anders. denk ook dat de spanner iets te strak staat nu.

maar vraag dit dus omdat ik niet alles volgens de "regels"heb kunnen doen omdat ik de markeringen niet aanwezig zijn en de poelievoor de distributieriem is niet vast kan zetten voordat ik dus krukaspoelie erop zet.
Titel: Re: distributieriem
Bericht door: herbie2106 op 6 juli 2008, 22:01:46
oke maar remco heb je nu en idee hoe ik dit kan oplossen??
Titel: Re: distributieriem
Bericht door: Paul op 6 juli 2008, 22:13:48
Bobine en bougie uit de 1e of 4e cilinder draaien en zuiger met een ijzerdraadje oid bovenin zetten.
Onder in het blok zit vlak bij het oliefilter een uitwendige torxbout gedraaid.
Die bout moet je eruit draaien en daar een speciaal gereedschap (Blokkeerpen) stoppen (krukas kun je dan niet meer bewegen). Kan ook met een boor 8. ;)
De doppen aan de achterkant van de nokkenassen demonteren. Nu zie je inkepingen in de nokkenassen staan.
Deze moeten perfect recht staan, en daar het je eigenlijk speciaal gereedschap voor nodig.
Als de nokkenassen niet los zijn geweest hoef je dit eigenlijk niet af te stellen.
Riem weer goed monteren en met blokkeerstift erin vastzetten. Daarna niet vergeten de stift/boor eruit te halen ;)

Nu zou hij weer op tijd moeten staan.
Titel: Re: distributieriem
Bericht door: Paul op 6 juli 2008, 22:15:06
Remko, je was me sneller af, vond het alleen zonde om mijn hele verhaal weg te gooien ;)
Titel: Re: distributieriem
Bericht door: herbie2106 op 6 juli 2008, 22:44:28
okeee thanks voor de reacties!!! ik zal het eens gaan bekijken.super dat er zo snel gereageerd wordt zeg!

Remko mail adres werkt gewon, wacht met spanningf op je mailtje ;-)
Titel: Re: distributieriem
Bericht door: herbie2106 op 6 juli 2008, 23:14:56
ja de waterpomp is vervangen. Doe ik standaard altijd. je bent er dan toch bij en bespaart je een hoop geld en moeite want die zal het geen 2 termijnen van de riem volhouden
Titel: Re: distributieriem
Bericht door: matthew op 6 juli 2008, 23:32:57
en nog aanvulling op de vraag van de spanner de pijl moet midden in het u tje staan.
Titel: Re: distributieriem
Bericht door: herbie2106 op 6 juli 2008, 23:45:59
midden in het u-tje? hmmmmm hij staat nu 7 mm voorbij de vaste pin wat volgens haynes manuel zou moeten..

beetje te strak dus.....

dank jullie voor het meedenken en de reacties! echt super! ga er mee aan de slag aen laat jullie uiteraard weten hoe het gelopen is!
]
greetz herman
Titel: Re: distributieriem
Bericht door: herbie2106 op 7 juli 2008, 19:22:41
mensen zit even met het volgende: mde "kunstof" dopjes moeten er aan de bakzijde er vanaf om de nokkenas vast en op tijd te zetten.

nu ben ik ff bezig geweest om ze er vanaf te halen maar dit ging erg moeilijk. zo moeilijk dat ze er nog op zitten.  moet dat met een beetje gepast geweld gebeuren? zo ja dan moet ik dus ook nieuwe kapjes bestellen. mocht iemand een idee of tip hebben om ze los te halen dan hoor ik dat graag.

groet herman.

ps. heb maar zón kitje besteld waar je de nokken, krukas mee vastzet en een bpd pen van renault. dacht voor die €60,- euri's
Titel: Re: distributieriem
Bericht door: matthew op 7 juli 2008, 22:46:16
is idd niet te hergebruiken en ja ieder zijn eigen manier ik sla altijd een grote schroeven draaien in het midden door de keerring heen en dan ligt ik hem eruit.

En als je de nieuwe doppen er weer inzet niet te diep doen maar ook niet te ver uit laten steken dus goed kijken hoe ze nu zitten en dan met kunstof hamer erin tikken.
Er is ook speciaalgereedschap voor maar kunstofhamer gaat ook prima.
Titel: Re: distributieriem
Bericht door: herbie2106 op 7 juli 2008, 23:02:34
hmnm okee daar was ik al bang voor.kun je deze bij bv de brezan halen?
of moet je hier echt voor naar de dealer?

wederom bedankt voor het reageren!

groeten herman
Titel: Re: distributieriem
Bericht door: Paul op 7 juli 2008, 23:04:36
Zit normaal in de distributieset. Ik weet niet of de brezan ze los verkoopt. Bij de dealer wel.
Ik heb er hier ook nog 2 liggen.
Titel: Re: distributieriem
Bericht door: herbie2106 op 7 juli 2008, 23:11:51
hmm okee. heb de onderdelen iig bij de brezan gehaald. ff kijken of zij ze hebben anders naar de dealer dan maar.

Paul had ze zo van je overgenomen waarre het niet dat ik de auto woensdag nodig heb. en dat gaat niet meer lukken als je ze moet opsturen. Maar iig bedankt voor het aanbieden.

gr herbie
Titel: Re: distributieriem
Bericht door: subzero op 16 februari 2009, 23:01:48
(even stof afblazen van dit draadje)

effe een vraagje :)

Als ik het dus goed begrijp,bij het losdraaien van de bout van de v-riem poelie kan het tandwiel op de krukas verdraaien,dus m.a.w de v-riem poeliebout houd dit tandwiel op zijn plaats door de span/klemkracht van de bout,dus kan dit tandwiel ook verdraaien als de krukas geblokkeerd is ???
Titel: Re: distributieriem
Bericht door: subzero op 17 februari 2009, 20:41:08
Aha,dus het tandwiel blijft mooi zitten.

Ik ga er binnenkort aan beginnen,de distrikit en waterpomp liggen al klaar,nu alleen nog wat beter weer.

Titel: Re: distributieriem
Bericht door: subzero op 17 februari 2009, 22:43:05
Komt voor elkaar,thanks !-!
Titel: Re: distributieriem
Bericht door: subzero op 18 februari 2009, 01:59:22
Raar dat renault niets voorzien heeft om de krukas te blokkeren bij het losdraaien van de v-riem poelie bout.

Misschien dat deze gereedschappen daar toch kunnen voor gebruikt worden,in plaats van een schroevendraaier??

Gates: GAT3398 klik (http://www.gates.com/europe/index.cfm?location_id=14691) ('view file')

ASTtools: AST4356 klik (http://www.asttools.co.uk/product_catalogue/flywheel_holding_tool/Product964.htm)
Titel: Re: distributieriem
Bericht door: subzero op 19 februari 2009, 20:41:44
Een distributieriem vervang je toch met één hand en wat vuur,toch :?  Y

http://www.youtube.com/watch?v=EmasxgJdXJ8 (http://www.youtube.com/watch?v=EmasxgJdXJ8)
Titel: Re: distributieriem
Bericht door: subzero op 20 februari 2009, 00:13:34
Citaat van: subzero op 18 februari 2009, 01:59:22
Raar dat renault niets voorzien heeft om de krukas te blokkeren bij het losdraaien van de v-riem poelie bout.

Misschien dat deze gereedschappen daar toch kunnen voor gebruikt worden,in plaats van een schroevendraaier??

Gates: GAT3398 klik (http://www.gates.com/europe/index.cfm?location_id=14691) ('view file')

ASTtools: AST4356 klik (http://www.asttools.co.uk/product_catalogue/flywheel_holding_tool/Product964.htm)

Bij de F4R motor is er wel blokkeergereedschap voorzien (Mot.582-01) terwijl deze kwa bouw toch wel op de K4J 750/714 lijkt. klik (http://www.smebo.co.uk/ims/pic.php?u=80mMlZT&i=3423)

Dus maar een grote schroevendraaier gebruiken,en hopen dat er geen tand van het vliegwiel afbreekt  l-
Titel: Re: distributieriem
Bericht door: tius op 27 februari 2009, 13:47:52
je kunt ook altijd eens het hier: "http://www.problemcar.nl" vragen, hier heb je twee gedeeltes, een voor de hobbyist en een voor de prof.

Succes,
gr,
Ben
Titel: Re: distributieriem
Bericht door: subzero op 12 maart 2009, 01:10:45
Zo,de distributieriem,waterpomp en v-riem zijn vervangen. (wat een rotklus  >:()

Voor de geïntresseerden even de onderdelen op een rij.

Distributieriem: Gates Powergrip-kit K015501XS (€ 96,30) Inhoud:1x riem 1x spanrol 1x looprol 1x bout 2x afsluitdop nokkenassen

Waterpomp: Aquaplus WP 7080 (€ 54,45) (saleri (http://www.saleri.it/index_eng.asp))

V-riem: Gates 5PK 1750 (€ 21,08)

Loctite: 518  25ml (€ 19,83) in 'injectiespuit'

Loctite: 243 5ml (€ 7,95)

KVS: € 12,99 per 5 liter
Titel: Re: distributieriem
Bericht door: matthew op 14 maart 2009, 00:25:51
en de spanner vande multi riem moet ook vervangen worden hoor ,mits deze aanwezig is natuurlijk.
Titel: Re: distributieriem
Bericht door: subzero op 14 maart 2009, 03:10:17
Bedoel je de spanner in zijn geheel of alleen het lager/looprol op de spanner?

Ik heb dezelfde als op deze foto's (http://www.forum-auto.com/pole-technique/section12/sujet192666-700.htm),de persoon in dat draadje (kazouille) heeft alleen de looprol vervangen die op de spanner zit,officieel bestaat er geen looprol voor de spanner maar wordt in zijn geheel verkocht wat het natuurlijk duur maakt om dit te vervangen,zodoende heeft die persoon het uitgezocht en alleen de looprol vervangen met de SKF VKM 36031 (http://www.forum-auto.com/pole-technique/section12/sujet192666-490.htm) rol,en er zo heel wat goedkoper vanaf komt. Y
Titel: Re: distributieriem
Bericht door: matthew op 15 maart 2009, 18:13:57
alleen looprol is eigenlijk niet voldoende omdat de spankracht van de automatische spanner in de loop der jaren ook minder wordt natuurlijk en dat is nu niet vervangen.
Titel: Re: distributieriem
Bericht door: M@ttie op 15 maart 2009, 21:01:33
Zoals matthew zegt, en bespaar alstublieft niet op deze onderdelen want ze kunnen grote motorschade veroorzaken!!!!
Titel: Re: distributieriem
Bericht door: subzero op 15 maart 2009, 21:30:08
Zal hem vervangen  !-!

"Mijn" onderdelenboer zal dit jaar toch wat verder op reis kunnen  -- ;( ;)
Titel: Re:distributieriem
Bericht door: pieter van baalen op 26 september 2010, 17:52:26
Citaat van: Paul v Dijk op  6 juli 2008, 22:13:48
Bobine en bougie uit de 1e of 4e cilinder draaien en zuiger met een ijzerdraadje oid bovenin zetten.
Onder in het blok zit vlak bij het oliefilter een uitwendige torxbout gedraaid.
Die bout moet je eruit draaien en daar een speciaal gereedschap (Blokkeerpen) stoppen (krukas kun je dan niet meer bewegen). Kan ook met een boor 8. ;)
De doppen aan de achterkant van de nokkenassen demonteren. Nu zie je inkepingen in de nokkenassen staan.
Deze moeten perfect recht staan, en daar het je eigenlijk speciaal gereedschap voor nodig.
Als de nokkenassen niet los zijn geweest hoef je dit eigenlijk niet af te stellen.
Riem weer goed monteren en met blokkeerstift erin vastzetten. Daarna niet vergeten de stift/boor eruit te halen ;)

Nu zou hij weer op tijd moeten staan.



ik weet dat dit een oude post is, maar word gek van de 1600 16v die ik hier heb staan... die pen stuikt op verschillende plekken. had hem op het goede punt en met de laatste 15 graden van de poulie bout breekt mijn boor in 2e!!!

nu staat de bovenkant en dus de riem op tijd, maar de krukas word ik ff helemaal gestoord van. ik heb de bougie van de 1e cilinder eruit en daar een staafje in om een indicatie te hebben, dan draai ik onderlangs het vliegwiel zover terug dat ik door dat gat daar de uitsparing van het BDP op het vliegwiel zie. stop dan een boor in dat gat en draai de krukas weer rechtsom. de enige plek waar deze stuikt is ver van het BDP af aan de staaf in het bougie gat te zien.... ben nu al zo een 2 dagen aan het kloten, en dit is echt niet mijn eerste riempje dat ik vervang. het gat is ook niet 8 maar 8,5 er zit draad in met de maat M10 onder de olie druk schakelaar...

iemand een tip???? of ervaring ik werk via tekeningen op auto data en partscat   
EhPortal 1.39.5 © 2025, WebDev