hallo,
graag zou ik wat van jullie meningen/advies willen horen.
ik ben aan het kijken om een Megane Coupe te kopen
wat raden jullie aan? een 1.6 of 2.0 motor? (voor, nadelen) het verbruik buiten beschouwing gelaten.
Ik heb de F.A.Q. doorgelezen en als ik dit zo zie heb je meer kans op problemen met een 1.6 als met een 2.0?
hieronder heb ik een aantal links staan van megane's die me wat lijken. als je zin en tijd hebt om je mening te geven, graag :)
2.0
http://www.autoweek.nl/occasiondata.php?oid=5287075&sprid=115419210&cache=no
http://www.autoweek.nl/occasiondata.php?oid=5257027&sprid=115422529&cache=no
http://www.autoweek.nl/occasiondata.php?oid=5122563&sprid=115423079&cache=no
1.6
http://www.autoweek.nl/occasiondata.php?oid=5200335&sprid=115423079&cache=no
http://www.autoweek.nl/occasiondata.php?oid=5122563&sprid=115423079&cache=no
dit is een 1.6
ik zou voor de
http://www.autoweek.nl/occasiondata.php?oid=5257027&sprid=115422529&cache=no
gaan
Ik zou voor geen van de 4 gaan...
Ik had een 2.0 16v uitgekozen als ik jou was.
2.0 klinkt leuk, maar de 2.0 8v is niet een motor waar ik nu heel erg !-! over zou praten. Ik vind hem maar traag en lui voor zijn inhoud.
eerst bedankt voor de snelle reacties!
ik zie het cabriolet... foutje 8)7
remko: de auto is ook wel uit 99 dus zou wel kunnen denk ik, als hij nau uit bijvoorbeeld 96 kwam zou ik ook eerder gaan twijfelen.
of lijkt je de prijs/km verhouding soms te laag?
Dirk: de 2.0 16v's zijn zeker ook weer een stuk prijziger?
het is mijn eerste auto, dus het zou wel leuk zijn als er een vlotte motor in ligt, maar het is geen verreiste dat er gelijk het beste van het beste in zit. snappie ;)
btw: de 2.0 Monte carlo vond ik ook wel het aantrekkelijkst.
edit: dacht nu ook aan het gewicht, bij de 2.0 16v zit ik weer 1 klasse hoger voor de wegenbelasting, en dat heb ik er niet voor over, aangezien ik nog gewoon naar school ga en geen vaste baan heb.
Als je de wegenbelasting categorie hoger al een probleem vind, dan zou ik een 1.6 nemen. Is niet echt veel trager, maar wel aardig wat zuiniger.
Zeker als je nog naar school gaat en geen vaste baan hebt, zou ik zeker maar erg realistisch nadenken over welk type je koopt als ik eerlijk ben.
Autorijden is tegenwoordig heel duur en een snel model went uiteindelijk toch ook weer..
Ja, dan zou ik heel die 2.0 uit mijn hoofd zetten als ik jou was... ;)
Mijn "vroegere" 2.0 8v reed 1 op 9. Volgens mij rijd een 1.6 wel zuiniger.
Wegenbelasting kost mij niet zoveel. Het is eerder de verzekering... Helemaal als dit je eerste auto is en je geen schadevrije jaren hebt.
Een 1.6 16v is zeker leuk om mee te beginnen hoor!
Ik heb zelf ook in die situatie gezeten, ga ook nog gewoon naar school enzo. Ik heb en 2.0 8v gekocht op gas, is in verhouding met wegenbelasting en alles meegeteld toch goedkoper als een benzinemotor en snel zat, op benzine met dit verbruik, ongeveer 1 op 10, had ik het niet gedaan. Een 1.6 is ook zeker niet verkeerd natuurlijk, je moet gewoon goed kijken naar wat je misschien nog aan onderhoud kwijt bent, hoeveel je rijdt, hoeveel je als budget hebt en of je echt het beste van het beste wilt inderdaad.
Verbruik gemiddelde 1.6 was bij mij 1:14. Varieerde van 1:11 tot 1:16.
ik zit in de zelfde situatie als jou (tot september nog) en ik kan je vertellen dat een 1.6 voor een eerste auto goed genoeg is.
De auto kopen is idd het probleem niet maar het onderhoude kost ook gewoon geld!
je moet er van uit gaan dat als je alles (benziene,onderhoud,verzekering,wegenbelasting) bij elkaar optelt een auto toch gemiddeld €100 in de week kost.
Ik heb drie maanden geleden mijn eerste auto gekocht. Ik ga ook 4 dagen per week naar school, 1 dag werken. Ik verdien op die ene dag 100 euro en die ben ik ook kwijt aan mijn auto. Andere uitgaven doe ik van de studiefinanciering.
Ik heb een megane coupe 2.0 8v uit 1998 met een Vialle gas systeem. Als ik mijn best doe op zuining rijden rij ik op LPG 1:12,5 !! Dat is nog eens wat anders dan 1:9 op benzine !-! Druk het gaspedaal niet te hard in, dat is ook gunstiger voor de slijtage aan de motor, welke op LPG toch al meer is.
Als je een 2.0 8v koopt dan moet je rekening houden met dat je waarschijnlijk niet zelf je kleppen kan stellen. Dit moet met een soort stelplaatjes die je moet vervangen. Kosten laten stellen is +/- 70 euro, om de 15.000 als je op gas rijdt.
Let er dan ook op hoe ver je de kleppen nog kan stellen. Op gegeven moment zijn de kleppen uitgesteld en moeten er nieuwe klepzetels in. Dat kost ongeveer 1300 euro. Ik heb een auto gekocht waar de klepzetels al vervangen waren. Helaas hebben ze dit niet goed gedaan, zachte kleppen ipv harde terwijl ik op gas rij. Dus ik mag het nog een keer laten doen ... ;( Met de 1.6 heb je dit probleem volgens mij niet. De 2.0 16v heeft zelfstellende kleppen.
Toen ik vorig jaar mijn rijbewijs haalde, heb ik een 2.0 8 klepper gekocht. Daar heb ik achteraf wel een beetje spijt van. Ik ben namelijk ook student en de kosten waren een beetje te hoog. Ik rijd 35000-40000 per jaar. En dus waren de brandstofkosten erg hoog. Heb nu een 1.9 dti en dat bevalt me zeer goed. De aanschaf was 3 x zoveel als me eerste megane en de mrb is ook hoger. Maar brandstofkosten zijn veel lager. Ook had me andere megane meer onderhoud nodig doordat het een oudere auto was(eerst 1996, nu 2001) en slechter behandelt.
Wat je natuurlijk ook kunt doen is de kosten per km berekenen per auto. Weet je hoeveel je meer kwijt bent per auto. En daar zit ook onderhoud, mrb, benzine bij.
Waarschijnlijk komt er dan ook uit dat de 1.6 een verstandigere keus is.
ik heb zelf ook een megane coupe 2.0 8v uit 1996, en ik heb er geen moment spijt van gehad. ben begonnen in een clio uit 1992.
ik kan je wel aanraden om voor je eerste auto een zo licht mogelijke auto en zuinige auto te nemen, dat scheelt namelijk heel erg in de portomonee, en als je een lichte auto neemt is de verhouding van gewicht (dus mrb) tot het vermogen rendabeler, cker als je studeerd (ik ook trouwens). dus dan heb je toch een auto met weinig maandlasten en toch een redelijke vermogen. dus ik zou voor de 1.6 gaan als ik jou was. ik weet niet hoeveel de 1.6 ongeveer rijdt maar ik rijd 1 op 10 en dat is 160 tot 180 euro in de maand aan benzine (als je 1 keer in de 2 weken tankt) daar komt nog mrb en verzekering bij, en evt. onderhoud.
Absoluut voor een 2.0 16v gaan. Heb zelf 2 maand een 1.6e gehad, helaas ongeluk gehad ermee (niet mijn fout) dus moest op zoek naar een andere megane coupe. In eerste instantie wilde ik weer een 1.6, maar deze gedachte verandere al gauw naar een 2.0. Op gegeven moment dacht ik, ja als ik het nu goed wil doen, dan ook direct maar een 2.0 16v!
En echt, spijt zul je absoluut niet krijgen!!! Wat een verschil met een 1.6!! Vele betere wegligging, rijdt dus veel mooier, en de snelheid.. ideaal! In het begin denk je dat je op gaat stijgen haha:D
Ohja, en wat bezineverbruik betreft: Ik dacht dat na aanschaf van de 16v van: Nu gaat het komen!... Vaak tanken! Nou, ik vind het toch reuze meevallen!! Had verwacht dat ie nog meer zoop!! Vergeleken met de 1.6 vind ik het nog reuze meevallen.. mijn mening dan.
hoop dat je er wat mee kunt, en veel succes met zoeken!
Rik
nogmaals bedankt voor alle reacties!
uiteindelijk heb ik toch de 2.0 8v Monte Carlo gekocht. http://www.autoweek.nl/occasiondata.php?oid=5257027&sprid=115422529&cache=no
waarschijnlijk donderdag ophalen Y
was nog ff aan het googlen en kwam toen dit tegen:
http://www.meganeclub.nl/clubauto/rijimpmc.htm
als ik dit zo lees heb ik zeker geen spijt van deze auto
Veel plezier ermee! ;)
PS: ik wist niet dat er ook 2.0 8v coupés waren met witte tellerplaten...
de monte carlo's hebben dat idd
een zeer luxe uitvoering van de 8v, goede keuze Y
een aantal dingen die ik zowiezo wil veranderen binnenkort en in de toekomst zijn:
Audio: radio, versterker, speakers, sub.
de achterlichten: ik denk lexus look.
andere velgen: deze zien er namelijk niet meer zo mooi uit.
demper/uitlaat
Voor dat dit allemaal gebeurt is ben ik wel een paar weekjes verder omdat ik nu even het geld niet heb :P meer of veel meer verander ik denk ik niet.
angeleyes en xenon erop maken is netjes
maar verder nette auto man(Y)
kan iemand me vertellen wat de rijhoogte van de Monte Carlo is?
meen ergens gelezen te hebben dat deze standaard iets lager is als de overige coupe uitvoeringen...
ik kan het namelijk nergens vinden, vandaar dat ik het hier maar even vraag.
Is gewoon hetzelfde als de rest
Citaat van: Lau op 27 juni 2008, 13:02:22
een aantal dingen die ik zowiezo wil veranderen binnenkort en in de toekomst zijn:
Audio: radio, versterker, speakers, sub.
de achterlichten: ik denk lexus look.
andere velgen: deze zien er namelijk niet meer zo mooi uit.
demper/uitlaat
Voor dat dit allemaal gebeurt is ben ik wel een paar weekjes verder omdat ik nu even het geld niet heb :P meer of veel meer verander ik denk ik niet.
dan maak er rustig maar een paar maandjes van. Je zult nog wel behoorlijk schrikken van de kosten die de eerste auto met je mee brengt.
Citaat van: Dirk Kuipers op 23 juni 2008, 19:04:02
Ik zou voor geen van de 4 gaan...
Ik had een 2.0 16v uitgekozen als ik jou was.
2.0 klinkt leuk, maar de 2.0 8v is niet een motor waar ik nu heel erg !-! over zou praten. Ik vind hem maar traag en lui voor zijn inhoud.
Ergens schrijf je dat jou benzineverbruik met de 2.0 8v 1 op 9 was. Dat laat al zien dat er iets niet klopte aan dat ding. Misschien weinig compressie of iets soortgelijks. Denk dat de coupe die jij toen had ook niet veel van zijn oorspronkelijke vermogen meer had. Mijn eigen 2,0 8v met gemiddeld op 14, is zeker niet lui te noemen. Er zijn veel auto's met een 2.0 16V (hyundai coupe b.v.) die het niet redden tegen mijn megane.
Ne begrijp ik wel dat de 2.0 16v nog sneller is dan de 8v. Maar lui is hij zeker niet!
CiteerMaar lui is hij zeker niet!
Dat is dan een meningsverschil. ;)
Want voor een 2 liter motor schiet hij niet op. Na de 4000 toeren kakt heel de motor in.
Mijn 2.0 16v is zuiniger dan mijn oude 2.0 8v.. Die verhalen heb ik ook al eens van andere mensen gehoord trouwens...
1 op 14 is knap zeg.
Ik moet wel zeggen dat ik niet bepaald zuinig rij, dus daar kan ook al wat verschil in zitten.
Heb hem gister opgehaald :)
Ik vind hem niet echt lui.
maar hiervoor was ik dan ook gewend om in een 1.2 twingo te rijden :x
dus dan ben je mischien al wat sneller tevreden...
ook heb ik nog niet boven de 120-125 gezeten, en als ik het goed begrijp vind jij hem hierna lui worden?
Ik vind hem lui voor zijn motorinhoud. Ik zeg niet dat hij niet snel is ten opzichte van een gemiddelde auto.. Maar voor een 2.0 motor vind ik dat wel.
Ik denk ook dat glaerox er vaker word uitgereden door een snellere 1.6 dan dat hij er een 2.0 uit zal rijden...
Ik wil de auto verder niet afkraken.. Ik heb er bv nooit problemen mee gehad. maar voor zijn inhoud, vind ik hem gewoon niet snel genoeg..
Ik zou gaan voor de oudewetse 2.0 8 klepper; Die is ook door Volvo veel gebruikt en tot nu toe de meest betrouwbare Renault motor ook onder gasboeren. Sommige vinden hem te traag, maar die moeten leren schakelen, de 2.0 8 klepper heeft namelijk zijn max koppel rond de 6000 tp/m. Flink intrappen dus. Het nadeel van de 2.0 is dat de kop /kleppen niet goed bestand zijn voor lpg, vaak ingeslagen of koppakking eruit tussen de 150.000 en 200.000 km. Als je er een hebt op gas, dan moet je op de volgende dingen letten: klepzittingen moeten gesinterd zijn (Merk Klein) en de beste, van importeur uit zit er dan een standaard Euro-gas instalatie in. Die is zeer goed alleen kan de computer kan soms rare neigingen krijgen, omdat het eerste relais inbrand na +/- 150.00 km, maar dat kan je malkkelijk repareren voor een bedrag van rond de 3 euro, en 1 uur in en uitbouwen van de gascomputer.
Verder is het een zeer betrouwbare motor. Zeker electrisch gezien, heb je weinig gedoe met de ontsteking/bobines, dat is met de 16 klepper wel anders. Ik zou echt geen andere willen.
CiteerSommige vinden hem te traag, maar die moeten leren schakelen
Uuh uuh! leren schakelen.... Sja, of jij moet gewoon eens een echte snelle motor rijdenv (en nee, ik zeg niet dat dat de 2.0 16v is)..
Toen ik vroeger in de deawoo van mn vader reed dacht ik ook dat hij snel was, maarja, ik wist ook niet beter....
Een 2.0 8v heeft zijn max koppel bij 4250tpm. Doortrekken verder dan 4500-5000tpm heeft bij een 8v geen zin.
Als je snel wil zijn met een 8v dan moet je tussen de 4500-500tpm schakelen. Een 2.016v wordt dan pas echt wakker en die heeft zijn max koppel ook bij 4500tpm.
De 2.08v is gewoon een goede motor, een stuk beter dan de 1,6e. Alleen vind ik de 2.08v niet bepaald zuinig, een 1,6e is dat wel.
Ach, als je snelheid wilt dan doet het brandstofverbruik er ook niet echt toe wel?
Idd ik zat met toerental er iets naast, de 8v moet je gewoon op z'n staart trappen, dan wil ie echt wel.
Ik weet niet hoeveel ie gelopen heeft, maar het enige minpunt vindt ik de gevoeligheid van de kop (Kleppen)
Als die teveel ingeslagen zijn dan komt ie ook niet echt vooruit.
Maar snel optrekken zonder dat je er iets voor moet doen of voor laten...
ik zou zeggen ga dan eens een automaat proberen !-!