Hallo beste mensen,
Ik vroeg me af of er mensen zijn die een subwoover in de koffebak hebben geinstalleerd. Er zullen ongetwijfeld meer zijn. Ik ben namelijk ook van plan om zoiets te doen. Om een stroomkabel vanuit de accu door te trekken, lijkt mij een lastig klus vooral vanuit de motorcompartiment naar de cabine. Nou ben ik in de documentatie gedoken en zag in de zekeringenkast een aantal stroomverbruikers staat dat niet gebruikt wordt (in mij situatie dan), namelijk:
- E (20 A) Elektrisch opendak
- T (20 A) Stoelverwarming.
Nog belangrijk te melden is dat mij Subwoofer een Pioneer TS-WX20LPA is met ingebouwd versterker max 200W.
Zo mijn idee is de stroomkabel op de zekeringenkast pin E of T aan te sluiten. Ik zou graag willen weten of iemand van jullie zoiets gedaan heeft en of het verstandig is om het op deze manier te doen.
Dank alvast --...
zou ik zelf niet aan beginnen.
het is verre weg het makkelijkst en naar mijn mening het beste om een goed voeding te leggen rechtstreeks van de accu naar de koffer bak.
bij een meg I weet ik het zo maar bij een II zal er ook een doorgang zijn van motorruimte naar binnen.
gelijk een dikke kabel leggen zodat voeding goed is.
daar is gelijk ook het probleem je weet niet hoe dik de kabel is die aan de achterkant van je zekerrings kast zit.
succes ermee :)
bij de meg II moet je even het wiel RV er af halen en de wielkuip verwijderen, want daar zitten een paar doorvoer rubbers :q
en zeker ook een goede zekering ertussen leggen ;)
op ongeveer max 30cm van de batterij ;)
idd heel belangrijk !-!
www.12vhifi.nl (http://www.12vhifi.nl)
Lees je eerst even in het onderwerp en trek dan zelf je conclusies. Over wat jij nodig hebt.
Goede voeding, goede massa, alles afgezekerd en de draden in de juiste dikte.
Succes ermee. !-!
maar maak je borst maar nat als je 50mm2 door het schutbord moet hebben (lees=> veel gefoetter en getier, plus de bijbehorende stukken vel van de handen omdat je dan nergens, maar dan ook echt nergens fatsoonlijk bij kunt :q) )maar het is mij uiteindelijk ook gelukt !-!
Bedankt allemaal voor de goede tips.
Harm, kun je iets meer uit de doeken doen over hoe je het voor elkaar gekregen hebt? Gerard Paas vertelde dat je ergens rechts voor een paar doorvoer rubbers hebt. Is het ook hetgene dat jij gebruikt hebt?
In mijn geval gaat het slechts om 200 W max en heb een standard kabel met 5 mm2 dikte met een zekering ook nog :). Deze is goed voor max 250W. Ik zit dus aan de veilige kant...
heb vanavond ff een tik over m'n vingers gehad van harm, doorvoer rubbers zitten links in de wielkuip :q
ik zou persoonlijk voor een 10mm2 kabel gaan, ik ga zelf al met 6mm2 kabel van de versterker naar de sub's
Citaat van: zombie007 op 3 juni 2008, 22:11:29
Bedankt allemaal voor de goede tips.
Harm, kun je iets meer uit de doeken doen over hoe je het voor elkaar gekregen hebt? Gerard Paas vertelde dat je ergens rechts voor een paar doorvoer rubbers hebt. Is het ook hetgene dat jij gebruikt hebt?
In mijn geval gaat het slechts om 200 W max en heb een standard kabel met 5 mm2 dikte met een zekering ook nog :). Deze is goed voor max 250W. Ik zit dus aan de veilige kant...
Ik vind 5mm2 wel een beetje dun.
Maar goed, de ene versterker is de andere niet. Maar Caliber kende vroeger van tabellen waarin je afhankelijk van de lengte van de kabel en het RMS vermogen kon kijken hoe dik de kabel minstens moet zijn. Dunner en je kabel kan rustig wegsmelten.
Je vermeld niet het RMS vermogen, als dit +/- 100w tot 150w en de kabellengte 4 meter is zou ik toch minimaal 8 of 10mm2 gebruiken.
en de kwaliteit van de kabel...
hij moet ook een goede mantel hebben natuurlijk...
ik zou gewoon zeker een 20mm² gebruiken.... Y
stel je voor, je hebt alles geïnstalleerd... maar je mist nog wat, bv een versterkertje voor de speakers ofzo...
dan hoef je deze gewoon aan te sluiten, en niet alles terug open te zwieren om nog een kabel bij te trekken ;)
of als je de sub en versterker toch wilt veranderen naar een iets zwaarder model...
je weet maar nooit he ;) en zoveel kost een iets dikkere kabel ook weer niet he ;)
heb je ook weer een punt..... :q :D !-!
even dan ook een vraagje wat is de maat die je daar kan doorvoeren 20,35,50,70 mm2 8).
daar ben ik er benieuwd naar.
je kan alles naar achter trekken zolang je een goede boormachine of dremel ter beschikking hebt hoor Y :D
bij mij, wel een megane 1, heb ik een boormachine moeten gebruiken voor een 50mm²...
bij de megane 2 lukt een 50mm² precies net, aan de reactie van harm te zien ;) !-!
Ik had in me meg 1 ph 1 ook 50mm² zitten zonder boormachine..
wel wat glijmiddel in de zin van teflon spray.. vervliegt weer snel
ik heb dus een extra gat bij gemaakt... gat geboort, terug wat lak aangedaan voor de roest, een rubber erin voor het schuren van de kabel...
voila :q
kheb wel nog andere kabels liggen ook, daarmee ;)
Daar was ik weer.
Het is inmiddels gelukt. Het viel niet mee want je moet wel het ene en andere verwijderen om wat ruimte te maken. Het gaat tenslotte om een 2 liter motor.
Onder het stuur is er een rubber waar een kabelboom doorheen gaat. Net boven die kabelboom is er een vrij gat dat ik heb kunnen gebruiken. Ik heb eerst een stevig koperen elektriciteitskabel gebruikt om van de kabine naar de het motor-compartiment te komen. Voordat je zover bent, moet je eerst het luchtfilter verwijderen. Het is mij niet gelukt om het hele huisje te verwijderen, maar toch met een beetje geweld en wroeten is het ons gelukt (wel met zijn tween) om de elektriciteitsdraad te kunnen grijpen en doortrekken. Nou de rest moet dan wel duidelijk zijn. Het resultaat is een geweldig geluid. :)
weet iemand of dat rubber er ook is bij de megane cc ph2 ?