Nou, ik heb de auto nog niet eens een maand en ik heb al veel TE VEEL problemen.
Ik heb even twee vragen voor een ieder die zich aangesproken voelt.
De eerste is dat de auto vreemd gedrag vertoont wanneer ik tijdens het rijden de koppeling in trap, het toerental gaat dan schommelen!
Maar wanneer ik stilsta blijft het toerental wel gewoon constant, geen pijl op te trekken! Iemand een idee wat dit betektn :)?
De tweede is onderstaand plaatje. Het lekt daar! Ook zie ik dat het onder de auto weg komt, heeft iemand enig idee wat het is? En is dit de koppakking of niet? Misschien is het handig om te weten dat ik vanmiddag plotseling een halve liter koelvloeistof moest toevoegen omdat deze onder de minimum zat, terwijl hij gister tijdens het sleutelen nog wel halfvol zat :neen:..
(http://mcupload.kletskrakers.nl/uploads/9b1f9eaf6fe4ac70c8b6b5691ea243db.jpg) (http://mcupload.kletskrakers.nl/uploads/9b1f9eaf6fe4ac70c8b6b5691ea243db.jpg)
Iemand een idee?
alvast bedankt!
Groeten Bob
Die lekkage is je waterpomp.
Het schommelende toerental zou je stappenmotor kunnen zijn
Citaat van: Paul v Dijk op 19 maart 2008, 18:57:51
Die lekkage is je waterpomp.
Het schommelende toerental zou je stappenmotor kunnen zijn
En mijn waterpomp die drukt het koelvloeistof door de leidingen?
Ik heb zonet namelijk even geroken aan het goedje wat onder de auto ligt, en het stinkt naar koelvloeistof..
Update:
zonet met een lamp eronder gekeken, het ziet eruit als een doorzichtig groen goedje, koelvloeistof dus!!
Nu de volgende vraag, mag ik hier mee doorrijden? Zolang ik het water blijf bijvullen?
Ik zou er niet te lang mee doorrijden dadelijk lekt die harder dan dat je bij kunt vullen en rijd je met te weinig koelvloeistof rond waardoor je misschien weer een heetloper kunt krijgen.
Ik zou hem morgen nog naar de garage brengen eigenlijk.
Voor het toerental zou idd je stappenmotor kunnen zijn.
Okee, zaterdag ga ik naar de garage.
Nu de volgende vraag, omdat ik geen zin meer heb in hoge kosten wil ik het graag zelf oplossen dmv een nieuwe waterpomp of nieuwe waterpomp-pakking. Moet ik voordat ik de waterpomp ga loskoppelen van het systeem alle leidingen laten leeglopen of hoeft dit niet?
Zoja, waar kan ik dit doen (Dop onder de auto oid)? En hoe moet ik het later dan weer aanvullen, moet ik hem na het klussen gewoon weer laten vollopen?
Gr. :)
Als je je waterpomp gaat vervangen, moet je je distributieriem ook doen (###lig helaas)..
Dus dat is niet "zomaar" even een karweitje.
Citaat van: Dirk Kuipers op 20 maart 2008, 13:56:00
Als je je waterpomp gaat vervangen, moet je je distributieriem ook doen (###lig helaas)..
Dus dat is niet "zomaar" even een karweitje.
Ik weet het, ik ben eigenwijs, maar wat gebeurd er als je de distributieriem niet mee neemt in de reparatie :q?
dat ie knapt, en je hele motorblok de puin in helpt, maarja voor sommigen is dat maar een kleinigheidje.
Citaat van: xforce op 20 maart 2008, 14:50:17
dat ie knapt, en je hele motorblok de puin in helpt, maarja voor sommigen is dat maar een kleinigheidje.
En dat ding knapt direct ofzo? Zou ik iets meer uitleg mogen, ik ben namelijk een compleet ei in motorvoertuigen ;).
Btw, nog een vraag, als de pakking van de waterpomp kapot is, kan je deze dan vervangen zonder dat je de distributieriem vervangt :q?
Citeerheeft dus niets met pakking te maken.
hier zit trouwens alleen vloeibare tussen...
Vloeibare pakking???
Ik heb vorige week nog een waterpomp gekocht bij de renaultdealer, maar daar zat geen vloeibare pakking bij hoor, maar een gewone pakking.
Ik pomp jullie al bijna vol met vragen, maar ik zit erover te denken om alles met mijn vader te gaan vervangen.
Hoe moeilijk schatten jullie het vervangen van de waterpomp + distributieriem op een schaal van 1 tot 10?
En moet ik nog onderdelen kopen voor het vervangen van de distributieriem (dan heb ik dus al gedacht aan de riem zelf + de waterpomp)?
Je kunt een distributieset kopen.. Dus niet alleen de riem, maar ook de wieletjes die je dan kunt vervangen.
als je goed gereedschap hebt ben je al aardig eindje op weg ;) maar vergeet niet dat als je ergens een fout maakt je idd ernstige motorschade kan krijgen :x duz ik zou zeggen denk er goed over na Y
Ah oke. Is dat aan te raden dan?
Kan het ook slecht zijn als je nog wat vloeibare pakking erbij doet?
Okee, ik ben de draad nu volledig kwijt!
Gister zag ik dus lekkage op het blok en onder de auto. Nadat de koelvloeistof gister is bijgevuld keek ik vanmorgen bij een kuode motor naar de koelvloeistof, was helemaal perfect, het zag er niet uit alsof er iets was uitgelopen! Dus ik naar mijn werk en vanmiddag half5 kijk ik weer naar het koelvloeistof tankje, deze zit dan nog precies zo vol als 's morgens l-.. Als er lekkage was zou er toch echt wat uit zijn of niet dan :q?
Ook de volgende bevindingen:
Ik rij ongeveer 13km naar mijn werk toe, de motor is na ongeveer 3/4 km warm :P..
Nu heb ik geen last van oververhitting, de motortemp blijft gewoon goed (net onder de helft van het balkje)
Vandaag is er geen koelvloeistof weggeraakt (gezien met het oog dan he, niet opgemeten oid)
Maar als mijn waterpomp nou kapot is, dan zou het blok tochniet gekoeld zijn? En als het nu in eens niet meer zoveel lekt, iemand een idee wat het dan kan zijn? Een slangetje ofzo :neen:?
Hoop dat jullie nog wat meer weten :q! Groetjes Y _o_
CiteerGister zag ik dus lekkage op het blok en onder de auto. Nadat de koelvloeistof gister is bijgevuld keek ik vanmorgen bij een kuode motor naar de koelvloeistof, was helemaal perfect, het zag er niet uit alsof er iets was uitgelopen! Dus ik naar mijn werk en vanmiddag half5 kijk ik weer naar het koelvloeistof tankje, deze zit dan nog precies zo vol als 's morgens Frusty.. Als er lekkage was zou er toch echt wat uit zijn of niet dan lekker puh?
Gaat met hele kleine hoeveelheden, ik zag ook niks aan mn wagen of het koelwater nivo totdat mn distributie riem 25.000 te vroeg brak ws door koelwater wat uit mn waterpomp kwam op de riem. brak tie op de snelweg met een gangetje van 120
Kosten 8 kleppen en een nieuwe waterpomp plus distributie setje.
Geen geintje dus, kon het gelukkig zonder bon laten maken voor 600 euri
ik zou geen risico nemen, gewoon langs de garage gaan en dan als tie lekt laten vervangen.
Water pomp hoeft niet stuk te zijn maar kan wel lekken en dan moet tie ook vervangen, moeten ze eigenlijk gelijk met de disributie riem meenemen
De riem met waterpomp is goed te doen als je beetje handig bent!
Let wel op dat je de boel goed op tijd zet en de riem op de merktekens legt.
Beetje vloeibare pakking erbij om de papieren pakking goed vast te leggen is niet erg dat doe ik ook altijd.
Maar probeer eerst wel een goede diagnose te stellen van wat er eventueel lek is.
en iid de riem kan breken door koelvloeistof dus altijd riem ook vervangen...
scheelt redelijk wat centen als jet het zlef doet maar moet wel weten wat je doet...
Dus, een kleine update van de problemen die ik heb/had ;)..
Vrijdag wezen klussen om te zien of ik wat problemen kon lokaliseren en oplossen.
Het toerental schommelde, en naar aanwijzingen en veel lezen op deze website ben ik de stappenmotor gaan schoonmaken.
Ik heb dat zwarte kapje los gehaald, en die pen erin schoongemaakt met carburateurreiniger. Nadat deze helemaal schoon was heb ik de huls (waar de pen in schuift) voor zover als mogelijk schoon gemaakt. Nadat ik het schoon had gemaakt leek het eerst te zijn opgelost, alleen vandaag had ik weer problemen met het schommelen van het toerental, Nu wil ik de hele huls er nog eens af halen om hem schoon te maken, nu de vraag of dat ook mogelijk en goed is 8)7!?
Het tweede was dat mijn blok (de waterpomp) koelvloeistof lekt, na schoonmaken en goed kijken (met een hele grote lamp) blijkt dat er een klein gaatje zit. Deze is niet heel erg groot (1mm/2mm) maar er lekt aardig wat koelvloeistof door heen. Gelukkig lekt dit niet op de distributieriem, daar heb ik ook naar gekeken! Nu alleen de vraag of ik dit kan dichten met een bepaalde componentenlijm? Weet 1 van jullie dit? Misschien handig om te weten, er is nog maar 40000km gereden met deze distributieriem, dus in principe hoeft hij nog niet vernieuwd te worden.
Om het kort samen te vatten twee vragen:
- Kan ik de huls van de stappenmotor zomaar losmaken en deze schoonspuiten/schoonmaken?
- Kan ik een gaatje in de waterpomp dichten met een componentenlijm?
Groeten en alvast bedankt :).
Beste Bob,
Je hebt dus zoals ik begrijp "pas" deze auto gekocht, waarmee je het een en ander aan problemen hebt.
Nu zul je er ongetwijfeld enorm van balen, aangezien het een flinke duit geld zal gaan kosten om het allemaal degelijk te laten repareren. Ik heb immers het idee dat je alleen maar bevestiging wilt horen dat je het inderdaad zelf kunt vervangen en dat het geen risico op zal leveren.
Ik weet niet hoe lang je nog van plan bent te gaan rijden met deze megane, maar als je nu al naar de zo goedkoop mogelijke oplossingen zit te zoeken om de motor "tijdelijk" te redden, dan geef ik de auto niet lang.
Ik ben immers van mening, dat iemand die niet weet of hij een distributieriem + waterpomp (+ koppakking) kan vervangen, dat dan ook NIET kan. Dit kan je pas als je dit een keer eerder hebt gedaan, of hebt gezien.
Dus bij deze geen antwoord dat je graag wilt horen van ons, maar een eerlijk antwoord: laat het doen door iemand die er wel verstand van heeft.
Bob,
Je zegt dat je de auto nog geen maand hebt, heb je geen garantie?
en dan is er toch nog wel zo iets als een consumentenbeschermrecht?