Renault Mégane Club

Mégane 2 Technisch 2002-2009 => [Mégane 2] Motorisch => Topic gestart door: jb op 3 maart 2008, 19:40:58

Titel: Horten en stoten bij warme motor...
Bericht door: jb op 3 maart 2008, 19:40:58
Hoi, ik heb een probleempje met mijn Meg II 1.6 16V uit 2003. Als hij lekker warm gereden is en ik sta bv bij een verkeerslicht dan loopt hij af en toe stationair niet lekker. Het toerental valt een fractie van een seconde terug en pakt dan meteen weer goed op. Als ik dan wegrij dan blijft hij een beetje "bokken" zolang ik in lage toerentallen rij (bij snel opschakelen dus). Zodra hij dan weer lekker in de toeren zit is het probleem weer weg.

Hij heeft bij Renault aan de computer gehangen, maar daar is niets vreemds geregistreerd. Het gasklephuis is gereinigd en gereset. Dit heeft echer niet geholpen. Maar ik was wel 115 euries armer.

Ik hoop dat iemand deze symptomen herkent en mij verder kan helpen. Ik heb geen zin in iedere keer een rekening terwijl het euvel niet verhopen is.
Titel: Re: Horten en stoten bij warme motor...
Bericht door: jb op 3 maart 2008, 22:20:42
Nee, tis geen kapotte bobine, dat het ik ook al gehad. Dan blijft hij inhouden en het verbruik stijgt enorm. Vervelend dat er niets "echt" kapot is. Dan zou het helder zijn...

Achter 3 weken gaat er een gasinstallatie in. Ik heb begrepen dat er dan het een en ander aangepast wordt aan de motor. Wie weet is het probleem dan opgelost...
Titel: Re: Horten en stoten bij warme motor...
Bericht door: Marcelo op 4 maart 2008, 20:22:54
over het al gemeen is het lopen van de moter op gas allemaal iets gevoeliger dus wellicht word het probleem juist erger.
hoop dat je daar geen last van zult hebben !-!

Ikzelf heb ook een soortgelijk probleem,
bij mij is het echter mijn 3e cilinder die niet goed is.
Titel: Re: Horten en stoten bij warme motor...
Bericht door: jb op 20 juni 2008, 19:01:34
Nou, ik hoop dat ik er morgen achter kom. Sinds 1 maand heb ik nu LPG. Het probleem was aanvankelijk niet veel groter, maar de afgelopen week werd het ineens zo erg dat bij stationair draaien de motor soms spontaan afsloeg. Ook kreeg ik nu een melding inspuiting defect". Deze melding is verdwenen en nu brand het "service"lampje in combinatie met het lampje van het milieuvervuilings lampje.

Morgenvroeg moet ik met hem naar de dealer, dus ik hoop dat het probleem nu zo groot is dat ze het kunnen vinden en er iets aan kunnen doen. Wordt vervolgd...
Titel: Re: Horten en stoten bij warme motor...
Bericht door: A110 op 21 juni 2008, 16:07:31
Ik denk dat je gasklephuis kapot is.
Ben benieuwd wat het is.

A110
Titel: Re: Horten en stoten bij warme motor...
Bericht door: Marcelo op 22 juni 2008, 01:37:20
Bij mijn auto hebben ze de slang van het luchtfilter wel righting de moter geplaatst vanwege het afslaan en stotteren,
dit vanwege warmere lucht geloof ik.

Misschien dat dit je verder helpt en indd wat A110zegt is zoieso een goede aanrader verhelpt ook een boel !-!
Titel: Re: Horten en stoten bij warme motor...
Bericht door: jb op 23 juni 2008, 10:21:36
Citaat van: A110 op 21 juni 2008, 16:07:31
Ik denk dat je gasklephuis kapot is.
Ben benieuwd wat het is.

A110
Nou de 1e x hebben ze het gasklephuis (wat dat ook moge zijn) schoongemaakt. Dus ik denk dat ze een defect dan wel hadden geconstateerd. Tja zaterdag dus teruggeweest. En je voelt hem al aankomen... nix kunnen vinden, ondanks dat het probleem heel duidelijk voelbaar was. Nu hebben ze een computer gereset en gaat het weer een stuk beter, maar weg is het zeker niet. Ik ga vandaag dus ook bellen voor een nieuwe afspraak, want zo kan het niet verder. Al moet ik diep in de buidel tasten, maar het moet opgelost worden. De monteur vertelde dat het iets met de nokkenas te maken zou kunnen hebben. Helaas, maar dit wordt vervolgd...
Titel: Re: Horten en stoten bij warme motor...
Bericht door: A110 op 23 juni 2008, 18:08:20
Een defect kan je niet constateren met schoonmaken of het erafhalen van het gasklephuis. Het gasklephuis om smoorklephuis is gewoon een huis waar je gasklep inzit. Vroeger werd hij bediend door een gaskabel die aan het gaspedaal zat maar tegenwoordig wordt hij elektronische bediend drive by wire heet dat.
Meestal komt er een storing in het systeem en kan je het uitlezen. Maarja bij jou zit er geen storing in. Heb je dat trouwens zelf ook gezien dat er geen storing in zit of tijdelijke storing?

Ik blijf benieuwd naar het probleem,

Groet A110
Titel: Re: Horten en stoten bij warme motor...
Bericht door: jb op 24 juni 2008, 02:14:06
Ja maar het gasklephuis is (a 150,-) al eens schoon gemaakt en daarmee was het probleem niet opgelost. En na vanavond been ik weer helemaal terug bij af. Melding in display; "inspuiting controleren". l-
Titel: Re: Horten en stoten bij warme motor...
Bericht door: A110 op 24 juni 2008, 17:42:07
Ik ga toch voor een kapot gasklephuis.

A110
Titel: Re: Horten en stoten bij warme motor...
Bericht door: Jeroen op 24 juni 2008, 18:36:18
Laat ze bij de katalysators maar eens goed kijken of alle stekkertjes goed zitten.
Titel: Re: Horten en stoten bij warme motor...
Bericht door: jb op 25 juni 2008, 01:40:29
Pff ik heb op diverse forums gekeken en ontdekt, dat er veel problemen zijn bij het oplossen van dit soort storingen bij de Meggie 2. Op een duits forum las ik dat diverse sensoren tegelijk vervangen waren en dat het probleem daardoor verdwenen was. Maar welke de boosdoener was kon men uiteindelijk niet zeggen. Klinkt niet bepaald hoopgevend.

Ik hou jullie p de hoogte. Zal nog 3 weken duren voordat hij terug naar de garage moet/mag.
Titel: Re: Horten en stoten bij warme motor...
Bericht door: A110 op 26 juni 2008, 18:56:40
Laten ze jou met dit probleem zolang wachten?

Je krijgt de melding inspuiting controleren dan is er een storing aanwezig en is het wat makkelijker om te zoeken.

Als mensen zulke storingen hebben mogen ze de auto gewoon laten staan dan doen we het tussendoor. Je laat toch iemand niet zo verder rijden is niet echt verkeersveilig ook.

A110
Titel: Re: Horten en stoten bij warme motor...
Bericht door: Niels van Dijk op 26 juni 2008, 19:07:39
Ik ga ook voor een kapotte gasklephuis  :q
Titel: Re: Horten en stoten bij warme motor...
Bericht door: jb op 18 juli 2008, 02:40:15
Zo, het probleem van het horten en stoten is opgelost. De 3 inferieure bobines die nog niet vervangen waren zijn allen in 1x vervangen en daarmee lijkt het probleem opgelost.

Verder sloeg de laatste paar dagen de motor spontaan af bij koude motor en dus hebben ze ook nog meteen de uit-in opn el vliegwiel vervangen, wat dat ook is.

Zo nu hoop ik eindelijk weer van mijn meggi te kunnen genieten en anders krijg ik d'r iets van. Ikheb nog nooit zoveel met en auto in de garage gestaan als met de megane. Ja toch wel, vroeger met mijn Renault 5. Zal wel toeval zijn... 8)7
Titel: Re: Horten en stoten bij warme motor...
Bericht door: A110 op 19 juli 2008, 20:46:38
Gelukkig is het opgelost.

A110
Titel: Re: Horten en stoten bij warme motor...
Bericht door: jb op 20 juli 2008, 23:09:56
Ja gelukkig, ik vind het een geweldige auto om kilometers mee te vreten en ik ben echt weer helemaal happy. De eerste dagen had ik nog wat schrik als hij warm was en ik bij een verkeerslicht stond, maar ik heb er nu alle vertrouwen in dat 't helemaal opgelost is. Ik heb trouwens de afgelopen maand een beslissing genomen: Ik heb mijn 5 jarige Megane laten ombouwen naar LPG. Om die investering lucratief te maken, moet ik nu zo lang mogelijk door met mijn Meggie. En daar ben ik niet vies van. Nogmaals hij rijdt heerlijk en het design... daar kan geen enkele andere kleine middenklasser momenteel aan tippen, ondanks dat hij alweer ruim 5 jaar meegaat. O ja, afgelopen maandagheb k ook nog xenon geinstalleerd. Wat een wereld van verschil met die kaarsjes die halogeen heten.
Titel: Re:Horten en stoten bij warme motor...
Bericht door: simmetje op 7 september 2010, 15:25:33
Citaat van: jb op 18 juli 2008, 02:40:15
Verder sloeg de laatste paar dagen de motor spontaan af bij koude motor en dus hebben ze ook nog meteen de uit-in opn el vliegwiel  vervangen, wat dat ook is.

Dit hebben wij ook, wat is dat voor vliegwiel of heb je daar wat type fouten gemaakt?  "uit-in opn el vliegwiel"
Titel: Re:Horten en stoten bij warme motor...
Bericht door: A110 op 7 september 2010, 19:27:20
Dat is een sensor die de stand van de motor kan doorgeven aan de rekencomputer.

Zo'n sensor kan opname element vliegwiel genoemd worden maar wordt ook wel een B.D.P.-sensor (bovenste dode punt) genoemd.

Deze sensor zet magnetisme om in een elektrisch signaal. Als er teveel vuil op de kop van de sensor zit kan het signaal vervormd worden en kan je problemen krijgen zoals, onregelmatig draaien of afslaan van de motor.
Titel: Re:Horten en stoten bij warme motor...
Bericht door: simmetje op 7 september 2010, 19:32:11
Citaat van: A110 op  7 september 2010, 19:27:20
Deze sensor zet magnetisme om in een elektrisch signaal. Als er teveel vuil op de kop van de sensor zit kan het signaal vervormd worden en kan je problemen krijgen zoals, onregelmatig draaien of afslaan van de motor.

Bedankt voor de info, is zo'n sensor door een beetje techneut zelf te reinigen? Kan je er een beetje bij of moet er dan flink gesleuteld worden?
Maar ik neem aan dat de motor dan altijd onregelmatig moet lopen, ook als hij warm is?
Die van ons loopt alleen de eerste 2 minuten slecht stationair en onregelmatig, daarna gewoon als een zonnetje.....

Rob.
Titel: Re:Horten en stoten bij warme motor...
Bericht door: matthew op 7 september 2010, 22:38:16
Dan zul jij eerst moeten beginnen met je gasklephuis te reinigen.
EhPortal 1.39.5 © 2025, WebDev