Renault Mégane Club

Mégane 2 Technisch 2002-2009 => [Mégane 2] Tuning => Topic gestart door: paqbro op 7 februari 2008, 07:12:58

Titel: Chiptunen 2.0 turbo
Bericht door: paqbro op 7 februari 2008, 07:12:58
Heeft het zin om mijn 2.0 turbo (163 pk) te chiptunen.
Ik zie op internet bedrijven die 190 pk beloven.
Zin of onzin ?
Titel: Re: Chiptunen 2.0 turbo
Bericht door: Erix op 7 februari 2008, 09:32:43
Turbo motoren chippen heeft een stuk meer zin dan een atmosferische motor chippen. Als de turbo motor goed gechipt wordt dan wordt de turbo-druk namelijk ook verhoogd en dit is erg goed voelbaar. Die 190pk is dus goed haalbaar  !-!
Titel: Re: Chiptunen 2.0 turbo
Bericht door: Timo Zuiderduin op 7 februari 2008, 10:26:21
Ik vermoed zelfs dat die 190 een beetje aan de zuinige kant is.
als je een bedrijf kan vinden die aan "chippen op maat" doet valt er waarschijnlijk wel meer uit te halen.

maar indien je dat doet zou ik eerst het in/uitlaatsysteem aanpassen zodat er nog meer winst te behalen is.
Titel: Re: Chiptunen 2.0 turbo
Bericht door: Nick Mattheus op 7 februari 2008, 11:01:26
en zeker ook zorgen dat dit redelijk blijft, zodat het blok, enzoverder dit wel aankan... ;)

enkel weet ik niet hoeveel dit juist aankan :neen:
Titel: Re: Chiptunen 2.0 turbo
Bericht door: Timo Zuiderduin op 7 februari 2008, 11:20:36
voor het blok zal het vermoedelijk geen probleem zijn.

zorg alleen dat je de druk niet te hoog opvoert om de Turbo heel te houden.
eventueel een andere dumpvalve kan ook helpen.
Titel: Re: Chiptunen 2.0 turbo
Bericht door: paqbro op 7 februari 2008, 16:59:50
Bedankt voor de antwoorden !  !-!
Titel: Re: Chiptunen 2.0 turbo
Bericht door: Christian de Vriend op 7 februari 2008, 22:01:17
Heb je al iets gedaan aan de motor?zoals een dumpvalve ect..?
Titel: Re: Chiptunen 2.0 turbo
Bericht door: paqbro op 7 februari 2008, 22:50:43
Nee, hij is nog helemaal orgineel.
Heeft een andere dumpvalve alleen zin wanneer de turbocompressie hoger wordt ?
Titel: Re: Chiptunen 2.0 turbo
Bericht door: matthew op 7 februari 2008, 23:00:17
Chippen kan goed,190 pk is wel haalbaar.Bij een turbomotor kun je ongeveer 20%vermogenswinst tellen.

Je hoeft niet zo zeer nog iets aan te passen.

Wat je wel echt moet doen (moet sowieso al bij turbo motor)GOED warmrijden duurdt meestal 10 tot 15 minuten voor de motorolie warm is(dus niet naar de motortemperatuurmeter kijken want die beweegt al gauw),en zeker 30sec nadraaien na een rit en een minuut na een pittege rij rit!
Ook de olie eerder verversen dan de 30000km ik zou naar 15000 of 20000km gaan.(ik zelf ga het om de 15000 doen).


Titel: Re: Chiptunen 2.0 turbo
Bericht door: Nick Mattheus op 7 februari 2008, 23:06:02
dus matthew, heb jij je rs ook al laten chippen? :q
Titel: Re: Chiptunen 2.0 turbo
Bericht door: matthew op 7 februari 2008, 23:13:31
Nee dat heb ik niet ik vind hem nog steeds snel genoeg
Titel: Re: Chiptunen 2.0 turbo
Bericht door: Christian de Vriend op 7 februari 2008, 23:44:03
Citaat van: paqbro op  7 februari 2008, 22:50:43
Nee, hij is nog helemaal orgineel.
Heeft een andere dumpvalve alleen zin wanneer de turbocompressie hoger wordt ?

een dumpvalve heeft altijd zin,het zorgt ervoor dat de opgebouwde druk tussen de turbo en de motor weg gevoerd wordt als je het gas los laat,hierdoor blijft de turbo draaien,als je het gas weer intrapt,pakt de turbo beter op,en heb je je volledige druk sneller tot je beschikking

kortom,standaard druk/turbo ja of nee,het maakt niet uit,een dumpvalve heeft altijd nut :)

en dan heb je zelfs 2 versies,de meeste gebruikte is het gene wat je vaak hoort,het beruchte afblaas geluid
de ander is een closed-loop valve,die gooit de druk weer voor de turbo,zodat de turbo nog langer op toeren blijft,dit is dus meer prestatie gericht.
Titel: Re: Chiptunen 2.0 turbo
Bericht door: Nick op 8 februari 2008, 14:42:55
Citaat van: matthew op  7 februari 2008, 23:00:17
Chippen kan goed,190 pk is wel haalbaar.Bij een turbomotor kun je ongeveer 20%vermogenswinst tellen.

Je hoeft niet zo zeer nog iets aan te passen.

Wat je wel echt moet doen (moet sowieso al bij turbo motor)GOED warmrijden duurdt meestal 10 tot 15 minuten voor de motorolie warm is(dus niet naar de motortemperatuurmeter kijken want die beweegt al gauw),en zeker 30sec nadraaien na een rit en een minuut na een pittege rij rit!
Ook de olie eerder verversen dan de 30000km ik zou naar 15000 of 20000km gaan.(ik zelf ga het om de 15000 doen).


Je hoeft hem niet elke keer na te draaien. De turbo van de RS spoelt automatisch na als je de motor uitzet. Je kan dit ook horen als je de motor uitzet. Daarom is een turbotimer bijvoorbeeld ook onnodig voor een RS.
Weet niet hoe dit bij een normale 2.0T is
Titel: Re: Chiptunen 2.0 turbo
Bericht door: matthew op 9 februari 2008, 18:19:28
Een turbo draaid na als je hem met hoge toerentallen hebt gereden en uit zet maar dat is dus niet goed,er is geen oliedruk meer en loopt die dus droog en dat houd die niet lang vol.Nadraaien dus!
Een turbo timeris dusook nog steeds handig want dan houd die oliedruk en dat heeft de turbo nodig olie om de boel te smeren.

Wat je misschien eventueel hoort als je je auto uitzet is de koelven van de airco dit is vaak bij climatronic als die op automatisch staat.
Titel: Re: Chiptunen 2.0 turbo
Bericht door: Christian de Vriend op 9 februari 2008, 21:05:21
Als je een GT turbo neemt (dus kogel gelagert) dan heb je van het warm en na draaien minder last.

voorbeeld

je hebt een t25 turbo (oliefilm smering)
en je hebt de gt25 (olie en kogellagers)

zoals je al kan verwachten,zijn de gt turbo's aanzienlijk duurder,andere voordeel is,is dat je heel vroeg al je max druk
tot je beschikking hebt.

Ik heb get een keer meegemaakt op een dynomeeting met een 5,die had een gt25 turbo,en die had al bij 2500 zn max turbodruk,terwijl bij een standaard turbo van een 5 die net op toeren begint te komen.

let wel,een vroegere spoeling heeft ook te maken welke turbo je neemt,hoe het spruitstuk is...dus ook beetje afhankelijk van meerdere factoren.
Titel: Re: Chiptunen 2.0 turbo
Bericht door: paqbro op 9 februari 2008, 22:15:20
Iemand met een getunede megane turbo die ervaring heeft met een opgeblazen turbo ?
Titel: Re: Chiptunen 2.0 turbo
Bericht door: willie op 27 maart 2008, 20:40:42
Nog niet
Titel: Re: Chiptunen 2.0 turbo
Bericht door: Christian de Vriend op 27 maart 2008, 21:55:28
houwe zo :)
EhPortal 1.39.5 © 2025, WebDev