Op de autosnelweg ging plots het luchtverontreinigingslampje branden. De motor leek een beetje te gaan trillen en op de BC zag ik dat het benzineverbruik drastisch steeg.
Bij de Renaultdealer bleek dus dat een bobine defact was. Kosten 83,-. Dit schijnt nogal een zwak punt van de eerste serie Megane II te zijn. Dus als jullie dit overkomt, dan weet je wat er waarschijnlijk aan de hand is....
Lang en breed bekend probleem bij de 1.6e en en de 1.6 16v motoren idd.
Is dit ook nog steeds een probleem bij de Megane II, dus die vanaf 2003?
Dat is dus de megane II phase 1. Ja daar ook mee bij mijn weten. Renaultspecialisten moeten mij maar corrigeren.
Vanaf megane II phase 2 hebben ze hier iets gewijzigd.
Bij megane II fase 1 ook inderdaad zijn allemaal dezelfde motoren met dezelfde bobine's de 1.4 16v en de 1.6 16v.(sagem)
De 1.8 16v en de 2.0 16v hadden andere bobiné's.(denso en later beru)
Maar sinds een maand of 3 hebben al die motoren alleen nog maar valeo penbobine's 1.4 16v 1.6 16v en de 1.8 16v en de 2.0 16v.
De 1.8 en de 2.0 16v hadde trouwens bijna tot geen problemen met de penbobine's.
De 1.6 8v heeft maar 2 bobine's en mag dus eigenlijk niet verward worden met de nieuwere motoren,dat geld ook voor de 2.0 8v en de oude 2.0 16v motoren(in de megane1 fase1)
Ik ben nu van baan veranderd en ga zo'n 40000 km/jaar rijden. Ik vraag mij nu af of ik deze storing nog 3x voor mijn kiezen krijg? De eerste x was namelijk meteen op mijn 4e werkdag. Heb er zelf niet zo'n lekker gevoel bij... O ja, ik heb een 1.6 16V. Moet ik de rest nu preventief laten vervangen?
Je kan ook 1 op voorraad nemen en in de auto leggen. Kun je hem vervangen wanneer er een stuk gaat.
En preventief vervangen kan ook, maar zou ik persoonlijk niet doen.
Dank je voor de tip, ga ik misschien dan ook doen.