Renault Mégane Club

Mégane I Technisch 1996-2002 => [Mégane I] Motorisch => Topic gestart door: DannyF op 10 december 2007, 16:08:09

Titel: Tik in motorblok Megane Coupe 1.6E
Bericht door: DannyF op 10 december 2007, 16:08:09
Sinds (08-12-2007) heb ik een tik in mijn blok.
Ik ben hiervoor naar de garage gegaan, zij hebben mij verteld dat het
waarschijnlijk om de cilinderlagergs gaat.. heel ### dus allemaal!
De auto is dus nu onbruikbaar en om het dan maar niet over de verkoopwaarde te hebben  :neen:
Het gaat hier om een (Renault/Megane Coupe/1.6E/1997.)

Aangezien dit nog een duur proces kan worden, ben ik opzoek naar mogelijke opties.

Wat zijn eventueel de opties hiervoor?
een nieuw blok wordt ook al snel een prijzig verhaal.
Zijn er nog andere typen motorblokken die ik erin kan zetten?
Is er iemand die nog een leuk blok in de aanbieding heeft, of zin in een leuk project? :)

HELP! _o_

Titel: Re: Tik in motorblok Megane Coupe 1.6E
Bericht door: Dennis20 op 10 december 2007, 17:51:41
1.6 tikken ook vaak omdat de kleppen dan gesteld moeten worden,
ik weet niet hoe regelmatig die tik is, maar als het snel achter elkaar aan gaat dan is dit ook een mogelijkheid..  succes met zoeken
Titel: Re: Tik in motorblok Megane Coupe 1.6E
Bericht door: DannyF op 10 december 2007, 17:57:27
ja het is vaak en snel achter elkaar  :neen:
Titel: Re: Tik in motorblok Megane Coupe 1.6E
Bericht door: Birt op 10 december 2007, 19:02:59
De kleppen hebben bij mijn 1.6e altijd lawaai gemaakt. het is even weg als je ze stelt of er nieuwe olie in doet. Maar hij tikt nog altijd verder bij de volgende eigenaar. en dat al zo'n 75d km. Is het echt een hele harde tik, dan kan het stellen wel eens helpen.

Als de auto op gas loopt, dan moet het stellen regelmatig gebeuren. En het kan dan ook zijn dat het stellen aan het eind is. Maar ik denk zo dat de garage dat ook wel weet. Dus misschien is het wel wat erger dan alleen kleppen.
Titel: Re: Tik in motorblok Megane Coupe 1.6E
Bericht door: Paul op 10 december 2007, 19:09:51
Als de garage zegt dat het de krukas/drijfstang-lagers zijn, dan zullen de kleppen het probleem niet zijn denk ik.
Ik zou kiezen vor een sloopmotor, 1,6jes liggen er genoeg.
Titel: Re: Tik in motorblok Megane Coupe 1.6E
Bericht door: matthew op 10 december 2007, 22:47:53
Gewoon nieuwe lagers zetten
Titel: Re: Tik in motorblok Megane Coupe 1.6E
Bericht door: Paul op 10 december 2007, 22:50:49
Meestal is dan de krukas beschadigd en kan bij het oud ijzer.
Als je de carterpan eronderuit haalt, kun je het zien.
Titel: Re: Tik in motorblok Megane Coupe 1.6E
Bericht door: nova_niek op 30 maart 2008, 22:15:14
Als het inderdaad de krukaslagers zijn, dan is olie aftappen een goed controlemiddel. Simpelweg de olie controleren op koperkleurige snippertjes (resten van lagerschalen). Olie schoon? Dan zit het probleem (gelukkig) niet in de krukaslagers. En nee, als de lagers naar de haaien zijn dan red je het niet met simpelweg lagers vervangen omdat de loopvlakken op de bigends/hoofdlagers dan ook ingelopen zijn. Problemen op micorscopisch niveau!

Verdere controlemiddelen: oliedruk meten en compressie meten. Onlangs een K7M gerepareerd (koppakking lek tussen cilinder 3 en 4) en die begon ook flink te tikken tegen het moment dat de koppakking kapot ging.

Luid tikken kan ook wijzen op een lekke uitlaatpakking of gescheurd uitlaatspruitstuk. Kortom, genoeg oorzaken voor een irritant probleem.

Succes,
Niek
EhPortal 1.39.5 © 2025, WebDev