Renault Mégane Club

Mégane I Technisch 1996-2002 => [Mégane I] Motorisch => Topic gestart door: nafeenstra op 30 oktober 2007, 18:02:37

Titel: brandstofverbruik in de winter
Bericht door: nafeenstra op 30 oktober 2007, 18:02:37
Is het waar dat bij koudere temperaturen een megane coupe dti meer diesel verbruikt dan bij warmere temperaturen, ik heb namelijk nu 500 km gereden en mijn tank is voor de helft leeg. Normaal kan ik ongeveer 550-600 km op een halve tank rijden.

MVG

Nico
Titel: Re: brandstofverbruik in de winter
Bericht door: Jan van Heteren op 30 oktober 2007, 18:34:15
Klopt mijne gaat met kouder weer ook meer verbruiken
Maar dat is een feit dat de auto's met kouder weer minder zuinig gaan rijden
Titel: Re: brandstofverbruik in de winter
Bericht door: nafeenstra op 30 oktober 2007, 19:02:22
Ik vind het wel vreemd want als het koud is, is de lucht ook koeler en kan er meer lucht in de zuiger, je zou dus zeggen dat de motor juist efficienter moet gaan lopen.
Titel: Re: brandstofverbruik in de winter
Bericht door: nafeenstra op 30 oktober 2007, 19:52:18
ja dat zou kunnen
Titel: Re: brandstofverbruik in de winter
Bericht door: Rmc_Jelluh op 30 oktober 2007, 20:34:27
en als het koud is gebruik jij je kachel meer..

en in de zomer heb je dan weer je airco ma niet iedereen gerbuikt de airco ma de kachel altijd...
Titel: Re: brandstofverbruik in de winter
Bericht door: (koltieboy) Dennis Kolthof op 30 oktober 2007, 20:44:45
Maar is het ook niet zo dat als het kouder is je meer brandstof kwijt kan in je tank dan s'winters!
Bij topgear deden ze een test toen om te zien hoever ze konden rijden met een auto en toen ging hij sávonds tanken omdat het dan kouder is en omdat benzine dan iets krimpt past er meer in! Aangezien je bij warm weer benzine iets uitzet gaat er minder in de tank!
Dus theoretie's moet je net zoveel kunne rijden als normaal, gezien ut feit dat er meer in de tank zit :P
Titel: Re: brandstofverbruik in de winter
Bericht door: rs50jochem op 30 oktober 2007, 21:56:37
Laten we daar maar niet over beginnen.. Ik heb die discussie al op een ander fora gezien.. Als je de krimwaarde's van de tank erbij pakt blijkt dat het in sommige gevallen zelfs nog nadeliger uitpakt omdat die nog meer kan krimpen dan de brandstof zelf.. Waardoor je dus uiteindelijk nog minder volume in de tank kwijt kan..   8)7

Het zal goed kunnen dat je verbruik meer is dan in de zomer.. Ik denk dat dit hoofdzakelijk gewoon komt omdat de auto langer een verhoogd toerental draaid met mogelijk een vorm van een choke (meer brandstof)..
Titel: Re: brandstofverbruik in de winter
Bericht door: TrickeY op 30 oktober 2007, 22:00:19
haha niet te ver in detail treden inderdaad, wat dacht je van kunstof en stalen tank :P:P
Titel: Re: brandstofverbruik in de winter
Bericht door: Marcelo op 30 oktober 2007, 23:30:35
ik denk indd dat dit door de kachel komt en eventuele shoke en misschien omdat het eerder donker is dat je je lichten enz meer gebruikt?

misschien ook wel vanwege de accu :P klinkt raar maar een accu trekt onder koude omstandigheden sneller leeg misschien moet de moter/Dynamo meer moeite doen om hem bij te laden??

achteruitverwarming??

ik weet trouwens wel een trucje van pompbediendes ;)
die gebruiken ze alleen in de winter, er zit bij het tank gedeelte een zwart knopje aan de binnenkant daarmee kun je de tank ontluchen en kan er nog een paar liter meer bij.
dit doen ze alleen bij koudere tempraturen wand anders kan er door de warmte teveel druk ontstaan in de tank ;)

zou misschien met het krimpverhaal te maken hebben?

maarja gebruik je stoelverwarming???

al die dingen verbruiken meer energie en brandstof dan je zult denken.

Maargoed ik laat het hierbij :P
Gr, Marcel
Titel: Re: brandstofverbruik in de winter
Bericht door: Marcelo op 30 oktober 2007, 23:45:56
ik weet het niet :D

wel dacht ik dat de dynamo sneller laad bij een hoger toerental
en heb dan het idee dat als hij meer moeite moet doen de dynamo automatisch doorgeeft dat de moter meer moet presteren.

kan het fout hebben hoor leek mij wel logisch  8)7
Titel: Re: brandstofverbruik in de winter
Bericht door: ForzaMollie op 1 november 2007, 12:08:55
Op het moment dat een dynamo meer moet laden moet hij harder werken! Lang verhaal om uit te leggen, maar 't is wel zo ;)

Ik merk trouwens geen verschil in verbruik met mijn dti-tje. Maar op het moment dat de winterbanden erop gaan wordt hij zuiniger :D
Titel: Re: brandstofverbruik in de winter
Bericht door: Stefan op 1 november 2007, 18:39:03
Bij  ij stijgt het verbruik de laatste tijd aanzienlijk.... ;(
Korte ritjes naar mijn werk, motor minder snel warm, Climate control aan, achteruitverwarming en de hele santemekraam.

resulteert in: Zomer: 8,8L/100km Winter 9,6L/100km

Titel: Re: brandstofverbruik in de winter
Bericht door: TrickeY op 1 november 2007, 19:29:50
korte ritjes is finest natuurlijk ;)
Titel: Re: brandstofverbruik in de winter
Bericht door: Stefan op 1 november 2007, 19:42:35
Ja, die zijn funest voor het verbruik ja.
maar de CC blaast er 's ochtends ook flink op los hoor... Y
Titel: Re: brandstofverbruik in de winter
Bericht door: TrickeY op 1 november 2007, 20:15:04
dat zal ook best wel ja :)
ook funest voor uitlaat btw ;)
Titel: Re: brandstofverbruik in de winter
Bericht door: Erix op 2 november 2007, 09:08:24
Een van de grootste oorzaken dat onze autos in de winter meer gaan verbruiken is de buitentemperatuur. Het motormanagement is namelijk zo geprogrammeerd dat er in de uitlaatgassen geen zuurstof deeltjes en ook geen brandstofresten mogen zitten. De samenstelling van de uitlaatgassen wordt gemeten door de lambda sensor en op deze meetwaarden reageert dan de ECU met het inspuit en ontstekingsgedrag. Door de lage buitenluchttemperatuur is het aantal deeltjes zuurstof per cm² een heel stuk meer dan in de zomer. Om elk van deze deeltjes te kunnen verbranden is er dus meer brandstof nodig.

Als je een wide-band lambda sensor hebt met een meter erop kun je dit namelijk erg mooi zien :)
EhPortal 1.39.5 © 2025, WebDev