Hallo allemaal,
Mijn auto is nu 5 jaar oud en ik heb te horen gekregen dat het verstandig is om mijn distributie riem te laten vervangen (€ 750 bij de dealer >:( ).
Maar ik kan me wel voorstellen dat als de riem enz meer dan 100.000km achter de rug heeft dit idd verstandig is. Maar aangezien de auto net 47.000km heeft gelopen heb ik zelf zoiets van dat het nog wel ff kan wachten......
Iemand die hier wat meer over kan zeggen?
Gr
Nope. Vervangen! Riem is niet alleen aan bewegende slijtage onderhevig, maar ook door de tands des tijds.
En als je de dealer niet vertrouwd met zijn goede gereedschap en goedopgeleide monteurs, die idd ietsje meer kosten, dan ga je toch naar een universle garage......
Kan wel verstandig zijn om eens bij meerdere dealers een prijs op te vragen.
Bedankt voor de snelle reactie!!
Niet dat ik de dealer niet vertrouw hoor, ik word er altijd goed geholpen. Het is alleen weer zo'n hoog bedrag >:(
Maar goed ik zal ook wel eens bij andere bedrijven een prijs opvragen.
Gr
vervangen! Y
Staat niet voor niks voorgeschreven 120000km OF 5 jaar
vervangen! zonder twijfel!
alleen ff andere garage raadplegen! 750 euro 8)7 is een belachelijk bedrag alleen voor de distr.riem
(heb je het wel goed verstaan?)
--
dat bedrag zal wel zijn inclusief waterpomp, spanrollen. multiriem, etc???
Anders is het wel een beetje teveel ja (ook voor de dealer)
als het alleen voor de distr.riem zou zijn?!
16v is wat meer werk maar 750 euri 8)7 8)7 8)7
2 a 3 uur werk en de riem is een paar tientjes....
maar goed het kan
--
ik heb voor mijn 2.0 16v de prijs vorig jaar opgevraagt, en zou bij de dealert €550 euro kwijt zijn. Uiteindelijk toch zelf maar gedaan.. Y
Het is even slikken als je het niet zelf kunt, maar als ie breekt, sla je jezelf voor je kop Y
samen met een maat van me die monteur is ja remko
(en ja ook een keer bij een 16v klepper)
vandaar dat ik me het niet kan voorstellen dat ze daar zon bedrag voor durven te vragen :neen: 8)7 :x
ja ok remko, maar ik ging uit van alleen puur de distr.riem omdat big pimpin dat volgens mij aangeeft
(is een beetje onduidelijk) !-!
dan kom je op andere bedragen uit, ik ga uit van een distr. set van een paar tientjes en 2 a 3 uurtjes werk...
er zijn zat garages die maar 50e per uur vragen (80 euro vind ik wel erg veel per uur)
reken maar uit: hooguit 3 uurtjes = 150 euro, distr set= 130 euro = bij elkaar 280 komt nog 19% btw over dan wordt het ong. 336 euro incl.
met waterpomp e.d wordt het een ander verhaal ja maar dan nog , ik zeg niet dat het niet kan he begrijp me goed _o_ snap ook wel hoe ze aan het bedrag komen maar het kan ergens anders zeker goedkoper....
200 of 300 euro verschil vind ik een hoop geld :D !-!
big pimpin wel vervangen die riem! en ook de waterpomp! net zo belangrijk
er van uitgaande dat je een 16v klepper heb is de schade niet te overzien als het stuk loopt!
--
Waarom moet je met het vervangen van je distrubutieriem ook gelijk de waterpomp vervangen? Dit is mij niet helemaal duidelijk 8)7
omdat ten eerste als je je riem vervangt zit je ook gelijk bij je waterpomp en kun je die net zo goed gelijk vervangen! ( scheelt een hoop euro als dat je dit apart zou laten doen)
ten tweede is deze ook aan slijtage onderhevig en als ie kapot gaat kan het ook goed mis gaan !
(kokende motor,kop krom,kleppen stuk enz ... kortom ;( )
!-!
Ook heel belangrijk, de spanrollen vervangen, dealers willen dat nogal eens niet doen, dus er op staan dat deze vervangen worden. Ik heb al eens een gebroken distributieriem gehad omdat de dealer de spanrollen niet vervangen had bij de vorige eigenaar. Ik doe het altijd zelf want dan weet ik zeker dat alles vervangen wordt.
Megaantje
ja idd want bij mij is de distibutie riem vervangen geweest en nog geen 5000km later was de waterpomp lek l-
toch zei de dealer tege mij dat hij deze altijd meevervangt maar heeft dat bij mij niet gedaan omdat mijn cabrio weinig kilometers had :?
dit maakt toch niet uit :x
grtz
Daarom wordt ik zo moe van die dealers (heb er zelf bij 1 gewerkt overigens) maar ik hoor dit soort dingen veels te vaak. Als je als leek (even vanuit gaande) bij de garage komt mag je uitgaan van een goed advies, dus daarom baal ik hier altijd zo van. Net als bij mijn auto, deze was gekocht bij een dealer door de vorige eigenaar en daar was de dis. riem vervangen bij 78000 km, bij 119000 knapte ie. Spanrollen dus niet vervangen bleek achteraf want dat kon dan nog wel (gebeurt zo vaak bij de eerste vervanging van de riem dat ze deze dan niet vervangen).....niet dus, verkeerde zuinigheid. Er zat nog garantie op en men wilde de helft vergoeden.....laat maar want dan was het nog een belachelijk hoog bedrag, dus zelf maar aan de gang gegaan.
Anyway, ik hoor dit veels te vaak dit soort dingen. Onlangs bij een Ford van een vriendin van me (legio rekeningen erbij van de dealer), auto stotterde, ik viste de bougies eruit, helemaal verrot. Volgens de rekeningen moesten ze toch al een paar keer vervangen zijn, nou ik geloof er niets van. Wil niet zeggen dat elke dealer zo is natuurlijk maar ik heb zelf ook wel h.e.e.a. meegemaakt. Daarom doe ik het meeste gewoon zelf, weet ik zeker dat het erop komt, maar ja dat moet je wel zelf kunnen natuurlijk, maar oefening baart kunst.
En je wilt idd geen gedoe met een waterpomp, zijn de kosten ook niet meer om die ff mee te vervangen, ik doe het altijd wel als toch alles los ligt....
Citaat van: Remko de W. op 17 juni 2007, 12:00:20
Citaat van: Big Pimpin op 16 juni 2007, 10:25:11
( 750 bij de dealer >:( ).
Hallo Fluissie,
volgens mij staat er in de openingstopic toch duidelijk 750 bij de dealer... --
dus goedkoper kan het altijd, maar dan krijg je zo'n opschepverhaal waar niemand op zit te wachten
ja hallo wijsneus er staat toch niet bij of het alleen de distr.riem of alles compleet is... --
maar het was een advies... iedereen moet voor zich weten hoe die zijn geld uitgeeft Y
wat een grimmige ondertoon :neen:
Remko,
Daar mag je niet vanuit gaan hoor :neen:, ik zou het altijd specifiek nog benoemen als ik jou was.
idd remko !-! was zeker niet ###lig bedoeld _o_ (vandaar de smiley)
Citaat van: weegee op 17 juni 2007, 19:41:16
wat een grimmige ondertoon :neen:
weegee lees t topic en de smileys goed of ga ergens anders stoken in een goed huwelijk Y
ikke? o-)
misschien was mijn reactie idd overbodig Y
zal voortaan de smileys beter bestuderen en :x
grts
Oke, hoe zit het nu:
Móet het per definitie bij 120.000km of kan het ook na 5jr. van montage
De een zegt dit, een ander weer dat.
a) distri-riem stamt uit 09-2004.
b) huidige km.stand is 120.500 (give or take)
Voor de leeftijd hoeft het niet maar hij heeft wel de kilometers gelopen.
Collega van me heeft vorige week de riem gebroken gehad, zat er 5 jaar en 2 maanden op, 2600 euries schade dus....................
Nah, zit er nu zo'n 40.000km op (vervangen rond de 80k)
Maar eens rondbellen wat het e.e.a. gaat kosten - de planning is om tijdens m'n vakantie de Nordschleife te doen en dan wil 'k dat ie zowieso in orde is *vermits het niet teveel geld gaat kosten :)*
Hij zit er nu dus vanaf 09-2004 op en heeft 40.000km gelopen :?
Waarom zou je hem dan vervangen?
Nog 1 keer dan:
Is de db-riem 5 jaar oud OF heeft ie er 120.000km opzitten VERVANGEN Y