Renault Mégane Club

Mégane I Technisch 1996-2002 => [Mégane I] Motorisch => Topic gestart door: Gert op 6 december 2004, 15:19:03

Titel: Backfire op Megane Coupe met G3 hoe op te lossen of te verminderen.
Bericht door: Gert op 6 december 2004, 15:19:03
Hoi Megane rijders,

Ik heb sinds kort een Megane Coupe 1.6 op gas3.
Ik heb nu 2 maal een backfire gehad , gelukkig zonder schade.
Bij de 2 de keer is de inlaat aanvoer slang er af geschoten.

Wat kunnen we er aan doen.

Gr Gert
Titel: Backfire opheffen/verminderen hoe te handelen????
Bericht door: Gert op 6 december 2004, 15:39:16
Ik heb sinds kort een Megane coupe 1.6 op gas3.
Heb nu 2 keer een BF gehad zonder schade.

Hoe kunnen we dit verhelpen??

Gr Gert
Titel: Re: Backfire op Megane Coupe met G3 hoe op te lossen of te verminderen.
Bericht door: peterachterop op 6 december 2004, 15:39:39
Zit er een ander luchtfilter op je wagen? Dit wil nogal eens raar uitpakken bij een coupe op gas.
Titel: Re: Backfire op Megane Coupe met G3 hoe op te lossen of te verminderen.
Bericht door: Gert op 6 december 2004, 15:41:57
Geen ander filter gewoon origineel.
Titel: Re: Backfire op Megane Coupe met G3 hoe op te lossen of te verminderen.
Bericht door: Ferdi op 6 december 2004, 17:40:37
http://www.meganecoupe.nl/forum/index.php?topic=1761.msg25403#msg25403  :D
zoek even op het oude forum daar staat een hoop over backfire's bij LPG
zoals je daar kunt lezen kan dat van alles zijn... iig succes  :D
en btw helemaal niet erg maar zou je de volgende daar 1 topic over willen openen?  ;)  ;D  :D
Titel: Re: Backfire op Megane Coupe met G3 hoe op te lossen of te verminderen.
Bericht door: wess op 6 december 2004, 18:47:47
LPG en een luchtfilter gaan idd niet samen, dan knal idd je slang eraf!
Titel: Re: Backfire op Megane Coupe met G3 hoe op te lossen of te verminderen.
Bericht door: ppveenstra op 6 december 2004, 19:33:55
bobine na laten kijken, en bougies schoonmaken of vervangen  :)
Titel: Re: Backfire op Megane Coupe met G3 hoe op te lossen of te verminderen.
Bericht door: wess op 6 december 2004, 23:11:53
Citaat van: Remko de W. op  6 december 2004, 18:49:25
Citaat van: wess op  6 december 2004, 18:47:47
LPG en een luchtfilter gaan idd niet samen, dan knal idd je slang eraf!

Moet je dan zonder luchtfilter gaan rijden,
dat lijkt me ook niet de oplossing.... ;)

hahaha, nee serieus lgp en ''race filters'' (zo dan) dat gaat niet samen
ik heb zelf ook gehad namelijk.
Titel: Re: Backfire op Megane Coupe met G3 hoe op te lossen of te verminderen.
Bericht door: Tuned op 7 december 2004, 09:23:05
cda box  ::)
Titel: Re: Backfire op Megane Coupe met G3 hoe op te lossen of te verminderen.
Bericht door: Jeroen op 7 december 2004, 09:29:13
Voor de nadruk teveel op open luchtfilters gelegd word, eerst goed lezen:

Citaat van: Gert op  6 december 2004, 15:41:57
Geen ander filter gewoon origineel.
Titel: Re: Backfire op Megane Coupe met G3 hoe op te lossen of te verminderen.
Bericht door: member of De Slee op 10 december 2004, 15:53:17
Hoi,
Ik heb dit zelfde probleem af en toe ook (coupe 1.6e g3, vialle installatie), bij mij is het gekomen nadat de dealer de kleppen gesteld heeft!
Terug naar dealer geweest, kleppen opnieuw gesteld + nieuwe Bosch gas bougies, nu eind beter maar nog af een toe. Vooral als de motor warm is en ik plotseling gas geef, bij een laag motor toerental.
Weet ook niet meer wat ik er kan doen. Of boven genoemde situatie proberen te voorkomen, door sneller terug te schakelen.

Touwens weet iemand de standaard waarden voor de klepspeling bij een vialle installatie uit eind 1996?

Titel: Re: Backfire op Megane Coupe met G3 hoe op te lossen of te verminderen.
Bericht door: member of De Slee op 11 december 2004, 19:23:11
De waardes voor de inlaatklepspelling voor gas zijn groter dan bij benzine! Die van mij is een tijdje afgesteld geweest met de waardes voor benzine,
toen had ik veel meer problemen met backfire!! met een iets ruimere speling loopt de motor veel beter! Dit advies is mij gegeven door een garage
die veel gas auto's in onderhoud heeft!
Titel: Re: Backfire op Megane Coupe met G3 hoe op te lossen of te verminderen.
Bericht door: member of De Slee op 15 december 2004, 17:27:06
Ik zal het zo snel mogelijk navragen. De waardes voor benzine komen uit een database op de pc, ik meende een programma van Lasaulec. Als ik het weet zet ik het op dit forum
Titel: Re: Backfire op Megane Coupe met G3 hoe op te lossen of te verminderen.
Bericht door: member of de slee op 23 december 2004, 19:02:11
De inlaat kleppen van mijn megane 1.6e staan op 20micrometer gesteld! volgens lasaulec computer programma moest dit 10 zijn(met koude moter) :D :D
Titel: Re: Backfire op Megane Coupe met G3 hoe op te lossen of te verminderen.
Bericht door: FUBAR op 28 december 2004, 11:18:53
Een BF kan ook het gevolg zijn van optrekken met een te laag toerental.
Speciale 'gas-bougies' worden niet meer gebruikt, heeft zowel de Renaultdealer alsmede een universele garagebedrijf medegedeeld. Dus gewone bougies die uiteraard wel geschikt moeten zijn voor je type motor (1.6, 2.0).
Klepspeling iedere 10.000 controleren en zo nodig stellen, zo ook olie verversen + nieuwe oliefilter.
Indien de luchtfilterslang gescheurd is en vernieuwd moet worden ( c.a. ? 50 !) is het verstandig de slang niet vast te zetten met riptires, gewoon 'er op schuiven'. Hopelijk is dit alles voldoende om een BF te voork?men.
Verdere tips of aanvullingen zijn uiteraard welkom. Ik zelf heb al met mijn 2.0 v.v. Vialle G3-installatie al ruim 95.000 km gereden. Vaste 'Gas' kosten zoals een gereviseerde cilinderkop/hardere klepdeksels/nieuwe verdamper en periodiek klepstelplaatjes/kleppendekselpakking wegen uiteindelijk niet op tegen de literprijs t.o.v. benzine, nog afgezien van de wegenbelasting!!! 8) :D
Maar wederom probeert politiek Den haag weer iets nieuws te verzinnen om de gasprijs te verhogen (nauwelijks accijnsinkomsten!) door zogenaamd de veiligheid bij benzinestations te verhogen!!! Ooit een bericht geweest van een gasexplosie bij een tankstation? :)
Titel: Re: Backfire op Megane Coupe met G3 hoe op te lossen of te verminderen.
Bericht door: Tony op 19 januari 2005, 23:07:46
Bij gebruik van LPG moet de klepspeling altijd groter zijn dan op benzine.
De kleppen worden op gas altijd heter omdat er geen koeling plaatsvindt door verdamping (gas is al verdampt) Benzine ontrekt tijdens de verdamping warmte aan de verbrandingsruimte, waardoor deze enigzins gekoeld wordt.
Dat die koeling best veel is kun je opmaken uit de verbrandingswaarde van benzine en gas. LPG heeft een lagere verbrandingswaarde - vandaar ook een hoger verbruik en lager motorvermogen.

Over backfire:
- Het verhaal van FUBAR is correct. Er bestaat ook nog een oplossing van een BF-klep. Deze zit voor de luchtklep, ik weet niet of die ook voor renault leverbaar is.
- De nieuwe LPG installaties die LPG direct inspuiten hebben geen last van BF meer.
- Gas geven tijdens het omschakelen moet je ook niet doen, gewoon rustig rijden totdat de motor is overgeschakeld op LPG
- Goede bougies en een schoon luchtfilter helpen ook
- Op LPG wordt het motor management gefaked, zodat deze "denkt" dat ie op benzine rijdt. Het kan gebeuren dat hier iets ontregeld is waardoor de LPG installatie niet meer afgestemd is op het motor management.
- Verder schrijft renault voor om in ieder geval - vooral - bij oudere types regelmatig olie te verversen die iets dikker is.
Kooldeeltjes van gloeiende roetdeeltjes kunnen zorgen voor voortijdige ontbranding en niet goed sluitende inlaatkleppen. Hier heb je een speciale toevoeging voor die je bij de benzine moet gooien. Tijdens dit schoonrijden moet je even niet op LPG rijden (+/- 500 km)
Titel: Re: Backfire op Megane Coupe met G3 hoe op te lossen of te verminderen.
Bericht door: Tony op 21 januari 2005, 03:22:05
Aanvulling:

Om zelf een BF-klep te maken kun je een universele afdichtklep van een trekhaak stekerdoos gebruiken.
Deze moet je dan voor de luchthoeveelheidsmeter monteren (dus tussen inlaatspruitstuk en luchthoeveelheidsmeter)
Dit schijnt heel goed te werken.
Een ander punt is de afstand tussen verdamper en inlaatspruitstuk:
deze moet niet meer zijn dan +/- 10 cm.
Als laatste: vergeet niet tijdens iedere beurt de verdamper af te tappen. Vaak wordt dit vergeten, waardoor het/de membraam/membranen niet goed werken. Dit merk je vooral tijden het optrekken, bijv. dat de motor gaat inhouden of een BF geeft.
En als laatste: de contactpunt afstand van de bougies moeten kleiner zijn dan bij de benzine uitvoering (dat is per motortype  weer verschillend)

Pffff, ik denk dat nu alles wel gezegt is over BF en het voorkmen hiervan.
Titel: Re: Backfire op Megane Coupe met G3 hoe op te lossen of te verminderen.
Bericht door: Tony op 24 januari 2005, 05:10:00
Extra aanvulling:

Nabij of op de verdamper zit een doseur-relais, die qua werking het zelfde doet als de stationair regelklep. Hierin zit een plunjer die vaak kan vastzitten vanwege bramen of vochtinwerking.
Remedie: plunjer en veer uitnemen en goed reingen en met wd40 inspuiten.
Titel: Re: Backfire op Megane Coupe met G3 hoe op te lossen of te verminderen.
Bericht door: Roeland op 14 maart 2005, 23:20:32
hallo, ik heb ook al enige BF's gehad, maar nooit met schade, tot vorige week alleszins...

filterdarm erafgevlogen (zat met klemring vast) en darm gescheurd, het filter was nog ok (origineel renault kaars filter)

ik ga me zelf zo een BF klep maken, gewoon een terugslagklep wat normaal op verwarmingsbuis zitten (heb ene gevonden opt werk van 1/2 duim, maar mag ook kleiner) deze gewoon plaatsen tss inlaatspruitstuk en luchtmeter)
de terugslagklep opent makkelijk (je kan hem zo open blazen met je mond) en laat dus maar lucht door in 1 richting.
open gaan als je geen BF hebt kan niet gebeuren omdat er een onderdruk heerst in je filterbuis omdat je inlaatspuitstuk lucht aanzuigt.
Woensdag zal ik proberen wat fototjes te maken. Het plaatsen en testen zal pas voor in het weekend zijn.

Groeten Roeland
Titel: Re: Backfire op Megane Coupe met G3 hoe op te lossen of te verminderen.
Bericht door: ppveenstra op 15 maart 2005, 09:26:56
ben erg benieuwd, moet zeggen dat ik er al ruim een jaar geen last meer van heb  :)
Titel: Re: Backfire op Megane Coupe met G3 hoe op te lossen of te verminderen.
Bericht door: Tuned op 15 maart 2005, 11:27:28
ik reed vrijdag avond op dat heuveltje naar de rai (parkeerplaats) en hoorde een knal vanonder de motor kap direct erna rook ik iets van een brand lucht en dacht; ojee luchfilter maar na een inspectie onder de kap kon ik eigenlijk niets vinden, zou mijn filter geklapt zijn of de slang er af dan zou ik dat met het rijden op de snel weg toch moeten horen en minder vermogen hebbe??

zou ook heel goed een auto of 2 voor me geweest kunnen zijn maar vertrouwde het even nie
Titel: Re: Backfire op Megane Coupe met G3 hoe op te lossen of te verminderen.
Bericht door: Roeland op 15 maart 2005, 16:43:11
ik voel het meestal toch ook hoor  ;D
Titel: Re: Backfire op Megane Coupe met G3 hoe op te lossen of te verminderen.
Bericht door: Tony op 16 maart 2005, 02:55:50
Lees de FAQ is zou ik zeggen..
Je kunt trouwens een prima anti-backfireklep maken van een universele stekerklep voor een aanhangwagen.
Als je een lpg ridder bent, dan is een openluchtfilter vaak een uitkomst, klinkt nog lekker sportief ook!
Titel: Re: Backfire op Megane Coupe met G3 hoe op te lossen of te verminderen.
Bericht door: member of De Slee op 16 maart 2005, 10:09:53
 :o
Naast mn verdamper hangt een losse 'klep' het lijkt er op dat dit de actuator is? Dus dit ding doet niets meer. Kan dat want de auto loopt vrij goed op gas! af en toe BF maar voor de rest geen problemen!!

Titel: Re: Backfire op Megane Coupe met G3 hoe op te lossen of te verminderen.
Bericht door: Tony op 16 maart 2005, 13:04:43
Met een defecte actuator loopt de motor niet of slecht op gas.
Je kunt hem een keer schoonmaken en eens kijken of ie niet versleten is (Dat zie je wel aan de plunjer en het huis (uitgelubberd en soms ingevreten).

Ik ga vandaag nog een kiekje maken van zo'n opengewerkte actuator (dwarsdoorsnede)
Titel: Re: Backfire op Megane Coupe met G3 hoe op te lossen of te verminderen.
Bericht door: Mike R. op 2 augustus 2009, 19:28:09
Gebruik dit topic maar even, nieuw topic is ook nutteloos.  ;)
Vorige week een knappe backfire gehad, bijna nooit eerder, recent nog wel eentje en nu meteen een goede, hele luchtslang gescheurd. Flinke klap, direct de kracht eruit, gelukkig een straat voor thuiskomst, dus heb hem met enige moeite wel de straat ingekregen om te parkeren. Slang even met tape afgedicht en inmiddels is ie ook alweer vervangen, ruime 6 tientjes en daarnaast nog montage, is overigens ook zelf nog wel te doen. Hebben dit keer de slang niet volledig afgedicht met klemmen om bij een eventuele volgende backfire een goede kans op losschieten te krijgen i.p.v. scheuren.  ;) Hij voelde overduidelijk minder stevig dan de nieuwe, klemmen waren ook knap verrot, die had dus al een hele beste tijd gehad.  ;)

(http://img406.imageshack.us/img406/4129/backfire1.jpg)

(http://img219.imageshack.us/img219/1466/backfire3.jpg)
EhPortal 1.39.5 © 2025, WebDev