Ik heb een raar verschijnsel (megane coupe 1.6)
als ik rem dan gaat mijn lampje in het dashboard branden van de mistlamp maar de lamp zelf niet.
maar tegelijkertijd doet mijn 3de remlicht het niet maar de normale remlichten wel.
vervolgens doet mijn nummerplaat verlichting het niet maar deze brand wel als ik rem
wat kan het zijn ?
en hoe kan ik het oplossen ?
er zit duidelijk ergens een kortsluiting. (draden die elkaar raken, hoogstwaarschijnlijk door lichte breukjes in een kabelboom die naar je dash loopt).
is deze makkelijk te vinden ?
heeft er iemand een electrisch schema ?
geen idee of dit makkelijk te doen is.
p.s. dat van die kabelboom bij het dashboard is een wilde gok aangezien daar alle door jou genoemde electronische delen langs/samenkomen! aangezien je aan zowel de voor als de achterzijde rare verschijnselen krijgt.
het zou bijv. ook bij je zekeringkast kunnen zitten.
Misschien dat Remko hier wel ervaring mee heeft !?
okee het gekke is dat mijn 3de remlicht het dus helmaal niet doet.
en dat alle raare verschijnselen beginnen als ik mijn rempedaal in druk
enig idee ?
Oke ik zal vanavond eens alles door meten
Ik had nog gelezen dat als het lampje van de digitale klok kapot was kon je gemakkelijk het bovenste deel van het dashboard er afhalen.
dat klopt toch ?
ik ga deze dan ook maar eens vervangen die is al heel lang dood hahaha bij de garage zeiden ze dat het mega veel werk was en dat het veel te duur was om het te laten repareren
alvast bedankt jongens!
ja, dashboardbovenkant zit vast met 2 torxschroefjes die achter de speakerkapjes zitten, dan met ietwat kracht trek je zo de bovenkant van het dashboard los.
rest wijst zich vanzelf!
Het zou idd eerder massa probleem bij achterlichten zijn.
Kun je of de massa in het stekker strakker zetten of als dat niet helpt het massa punt goed blank maken en weer vastzetten.
(en het 3e remlicht kan natuurlijk ook gewoon stuk zijn)
Succes ermee
klinkt idd als een massa probleem
ik heb namelijk ook zoiets gehad als dit.
Men heeft toen de achterlichtennagekeken en de contacten allemaal schoongemaakt.
toen was het weer over Y
zo het lampje van de klok doet het weer ! dat was een fluitje van een cent
maar ik heb nu alle connectors losgehad en weer vast gemaakt. en het probleem is er nog steeds
iemand nog ideeen ?
wat kan ik er aan doen ?
waar moet ik dan presis meten ? moet ik meten of de plus geen verbinding maakt met de - ?
of wat is dan de bedoeling ik sleutel nooit aan auto's
Greetz Robin
Ik weet dat het een oud topic is, maar sinds vandaag gaat er bij remmen ook mijn mistlamp-lampje in het dashboard aan, en als ik tijdens het remmen mijn knipperlicht aan heb gaat het mistlap-lampje op het ritme van mijn knipperlicht knipperen.
Ik heb nog niet gecontroleerd of mijn kentekenplaatverlichting het doet en/of mijn derde remlicht, de normale remlichten doen het in ieder geval wel.
Tevens waar ik nog meer achterkwam is dat wanneer ik mijn verlichting aan heb gehad en deze uitdoe met contact nog aan en ik dan vervolgens mijn rem intrap dat mijn dashbord verlichting 1 sec. aan gaat en dan vervolgens weer uit, met contact uit en dan mijn rem intrappen heb ik nog niet geprobeerd.
Is dit probleem en het probleem van de topic-starter bekend en weet er iemand hier de oplossing voor?
Ik moet zeggen dat ik van het één in het ander loop met de Megane het één is nog niet opgelost en het volgende komt al tevoorschijn, mijn trouwe Twingootje heeft buiten normaal onderhoud en vervangen van slijtageonderdelen nog nooit iets vreemds vertoont of rare storingen gehad, maar goed ik ben dus nu op zoek naar een oplossing van het bovenstaande.
Citaat van: Scrammy op 10 januari 2011, 18:31:11
Ik weet dat het een oud topic is, maar sinds vandaag gaat er bij remmen ook mijn mistlamp-lampje in het dashboard aan, en als ik tijdens het remmen mijn knipperlicht aan heb gaat het mistlap-lampje op het ritme van mijn knipperlicht knipperen.
Ik heb nog niet gecontroleerd of mijn kentekenplaatverlichting het doet en/of mijn derde remlicht, de normale remlichten doen het in ieder geval wel.
Tevens waar ik nog meer achterkwam is dat wanneer ik mijn verlichting aan heb gehad en deze uitdoe met contact nog aan en ik dan vervolgens mijn rem intrap dat mijn dashbord verlichting 1 sec. aan gaat en dan vervolgens weer uit, met contact uit en dan mijn rem intrappen heb ik nog niet geprobeerd.
Is dit probleem en het probleem van de topic-starter bekend en weet er iemand hier de oplossing voor?
Ik moet zeggen dat ik van het één in het ander loop met de Megane het één is nog niet opgelost en het volgende komt al tevoorschijn, mijn trouwe Twingootje heeft buiten normaal onderhoud en vervangen van slijtageonderdelen nog nooit iets vreemds vertoont of rare storingen gehad, maar goed ik ben dus nu op zoek naar een oplossing van het bovenstaande.
Ik heb het probleem al opgelost :) :) :)
Voor degenen die hier ook mee te maken krijgen:
-achterlichtunits losmaken
-stekkers losmaken
-contacten van de stekker schoonmaken (ivm corrosie)
-contacten van de stekker krapper buigen
-contacten inspuiten met contactspray (evt met kopervet insmeren)
-contacten lamphouder schoonmaken
-vervolgens alles weer aansluiten en monteren
Hopelijk heeft iemand hier nog wat aan, bij mij was dit iig de oorzaak.
Nou, da's rap gebeurt iig.. !-! ;)
Citaat van: Scrammy op 10 januari 2011, 21:46:39
Ik heb het probleem al opgelost :) :) :)
Voor degenen die hier ook mee te maken krijgen:
-achterlichtunits losmaken
-stekkers losmaken
-contacten van de stekker schoonmaken (ivm corrosie)
-contacten van de stekker krapper buigen
-contacten inspuiten met contactspray (evt met kopervet insmeren)
-contacten lamphouder schoonmaken
-vervolgens alles weer aansluiten en monteren
Hopelijk heeft iemand hier nog wat aan, bij mij was dit iig de oorzaak.
Dit is idd de goede oplossing ervoor.
Echter geen koperspray erop spuiten.
Citaat van: matthew op 10 januari 2011, 23:00:11
Dit is idd de goede oplossing ervoor.
Echter geen koperspray erop spuiten.
Dan zal ik morgen als ik in de gelegenheid ben wel de kopervet eraf halen, er zit overigens niet veel op, maar ik denk dat ik wel begrijp waarom je dit advies geeft.
Het zal denk ik met de warmte te maken hebben die de lampen veroorzaken waardoor de kopervet kan kan uitvloeien en hierdoor misschien andere storingen ontstaan.