Renault Mégane Club

Mégane I Technisch 1996-2002 => [Mégane I] Motorisch => Topic gestart door: mc goedhart op 6 september 2006, 22:41:21

Titel: motor te warm
Bericht door: mc goedhart op 6 september 2006, 22:41:21
hallo allemaal,

heb de hele avond op het forum rond gekeken naar enige problemen met het koelsysteem, ik heb een renault megane 1,6e uit 96.
4 weken geleden auto naar de garage geweest voor distributie en waterpomp vervangen, na de reparatie heeft de auto het dus even goed gedaan tot ik 2 weken geleden(vrijdag avond 9 uur) stil kwam te staan op de rijksweg met een kokende motor, anwb geweest, waterpomp defect, auto naar de dealer en smaandags gebeld wat de conclusie van de anwb was. de conclusie van de garage was dat de thermostaat kapot was, deze was in februari vervangen  dus leek mij stug. sinds de thermostaat vervangen is nu enkelt opvolgende problemen, temperatuur meter schommelt als een gek, tussen 0 en 4e streepje, terug naar de dealer, contactpunten van de 2 temperatuur sensoren ingespoten met contactspray en koelsysteem ontlucht overnieuw. geen resultaat, nu vanavond na het invoegen in gearceerde gedeelte, daarna zakt de motor terug boven bedrijfs temperatuur.

wat zou dit kunnen wezen? auto gaat zoiezo terug naar de dealer voor garantie.

groeten
Maarten
Titel: Re: motor te warm
Bericht door: Birt op 7 september 2006, 09:00:44
Ik kan je niet precies vertellen wat dat is, maar heb wel ongeveer hetzelfde gehad.
In eerste instantie is toen ook de temperatuur sensor vervangen.
En toen dat dus niet hielp de thermostaat.
Hierna is hij diverse malen ontlucht. Zowel warm als koud. (weet niet of dat verschil maakt maargoed)

Beschrijving van mijn klacht was dus (januari/februari): Auto rij je normaal mee zo'n km of 20-25. Dan is de motor dus goed warm. Vervolgens was er het scenario dat ik of een rotonde opreed, of een scherpe draai op snelheid maakte (bochtige weggetjes, of invoeg strook op) dat de temperatuur naar beneden ging. shoke ging aan, en witte/grijze rook uit de uitlaat. Dit bleek onverbrande benzine met water (wat normaal in je uitlaat ligt als je kleine stukjes rijd in de winter) te zijn. Kreeg een foutmelding in de computer dat de lamda kapot was. Maar dat bleek niet zo te zijn.

Na ongeveer 4x terug geweest te zijn voor ontluchting was het probleem weg.

succes en ik neem aan dat je meld wat het bij jou geweest was?
Titel: Re: motor te warm
Bericht door: mc goedhart op 7 september 2006, 11:47:39
bedankt voor je reactie de auto gaat vanavond terug naar renault van wijngaarden en wordt morgen geheel gecontroleerd, deze afspraak stond al ivm met grote beurt en apk, als ik wat weet komt het hier te staan!
Titel: Re: motor te warm
Bericht door: mc goedhart op 8 september 2006, 11:04:50
kop pakking ligt eruit op volgens de dealer deze reparatie is al  in oktober vervangen, renault nederland ingeschakeld, die zijn er mee bezig. even afwachten maar weer.
Titel: Re: motor te warm
Bericht door: mc goedhart op 17 september 2006, 19:15:29
hallo allemaal,

afgelopen woensdag de auto opgehaald, he gelukkig hij rijd weer denk ik, van het weekend eigenlijk voor het eerst weer gebruikt eventjes heen en weer rijden naar de boot, onderweg heen geen gekke dingen, onderweg terug begint de temperatuur meter weer te schommelen, ik denk van wat is dit nou, wat lucht in het systeem ofzo. Maar NEE kom thuis, kijk eventjes onder de kap, ligt er WATER onder de waterpomp. Morgen ga ik gelijk de dealer bellen, en misschien ook wel zo wijs om na de 5e keer nu renault nederland er ook maar achteraan te zetten. ik ben dus niet van plan om de rekening die er nu ligt van een defecte koppakking te gaan betalen zolang dit gebrek blijft want dus duidelijk dat de anwb er niet naast heeft gezeten met het defect aan de pomp!

wat zouden jullie nu doen?

groetjes
Maarten
Titel: Re: motor te warm
Bericht door: xforce op 18 september 2006, 08:05:15
Ik heb hetzelfde meegemaakt met een 2e hands megane, bij een brakke auto dealer gekocht.

Bleek in eerste instantie waterpomp te zijn.
Laten repareren, 200 euro armer.
En het probleem was er nog.

Bleek koppakking lek te zijn.
Laten repareren 1200 euro armer (inclusief distr. riem en nog wat dingen.)

Alles proberen te verhalen op de dealer, maar geen reactie van het bedrijf.
Rechter in geschakeld, en vooralsnog geen resultaat, behalve een minder volle bankrekening.
Titel: Re: motor te warm
Bericht door: rob1984 op 20 oktober 2006, 14:20:41
dit heb ik ooit gehad met een peugeot 106 rallye
had toen een lekke koppakking, dure geintje dat kan ik je wel vertellen
dat is iig duurder dan een pompje, thermostaatje vervangen
Titel: Re: motor te warm
Bericht door: robbertmegane op 21 oktober 2006, 16:15:14
heb laats gelijk probleem gehad, was in mijn geval de koppaking. 

succes ermee
Titel: Re: motor te warm
Bericht door: Ferdi op 27 oktober 2006, 18:43:08
heb het ook gehad, thermostaat bleef "hangen"... thermostaat ertussenuit gehaald en rijden maar! toen na een week maar ff een nieuwe thermostaat tussen gelegd..... ivm levertijd  ;)
EhPortal 1.39.5 © 2025, WebDev