als ik hem in zijn 1e versnelling schakel gaat dat zeer moeizaam.
ik moet echt door duwen om hem in zijn 1 te krijgen.zowel als ik stil sta en als ik terug schakel
heeft iemand hier ervaring mee en waat wat het is
Bij terugschakelen is dit in ieder geval wel normaal!
Je kan hem pas fatsoenlijk in 1 zetten als de auto genoeg afgeremd is.
als je hem voor die tijd in 1 wil zetten moet je inderdaad flink doorduwen. dit is niet echt goed voor je blokkie!
gaat hij ook moeilijk in 1 als je de auto net start?
Meerdere mogelijkheden van goedkoop naar duur:
1. Je mat ligt onder het koppelingspedaal, waardoor deze niet ver genoeg ingetrapt kan worden. De oplossing kun je zelf bedenken.
2. Koppelingsplaten versleten, waardoor niet helemaal ontkoppeld wordt. Kun je merken aan het aangrijpingspunt van de koppeling. Auto op de handrem, in zijn 1 (als dat lukt :D), en de koppeling op laten komen. Zit het moment dat de koppeling aangrijpt erg hoog in het pedaal, kon het wel eens zijn dat je platen versleten zijn. Even naar de dealer nieuwe platen halen of laten afstellen.
3. Synchromesh van de eerste versnelling is versleten. Dit betekent over het algemeen een nieuwe wisselbak.
Ik hoop voor jou het eerste, maar waarschijnlijk is het 2 of 3.
Bekend megane kwaaltje. Als je een andere auto gewend bent zijn de eerste en tweede versnellingen erg stroef. Vooral de 1 en zeker als het koud is.
Citaat van: Marc H. op 4 september 2006, 09:25:09
2. Koppelingsplaten versleten, waardoor niet helemaal ontkoppeld wordt. Kun je merken aan het aangrijpingspunt van de koppeling. Auto op de handrem, in zijn 1 (als dat lukt :D), en de koppeling op laten komen. Zit het moment dat de koppeling aangrijpt erg hoog in het pedaal, kon het wel eens zijn dat je platen versleten zijn.
is hij niet bijna versleten als hij hem juist heel snel aangrijpt?
dat heb ik in ieder geval meerdere mensen horen zeggen, maar ik weet het nie :D
Nee, hoe hoger in het pedaal het aangrijpingspunt, hoe meer versleten je platen zijn. Als je maar lang genoeg wacht, gaan de platen vanzelf slippen bij beetje pittig optrekken (meer toeren, maar geen snelheid maken).
hmmm, heb ik dus voor niets koppelingsplaten gekocht hahaha
die van mij pakt hem echt heeeeeeeeel snel.
het werdt mij dus anders verteld 8)7 N . ik vond al dat hij het lang volhield totdat hij gaat slippen, nu nog steeds geen last.
maar mijn synchromesring van de derde is versleten, over 2 weken wordt de bak er af gehaald en gereviseerd.
koppeling zou dan dus ook gelijk vervangen worden
Voor de kwaal van het niet terug krijgen in zijn 1 of 2 helpt dubbelclutchen zonder tussengas ook.
@TrickeY
Mag ik vragen wat je kwijt bent voor de versnellingsbakrevisie inclusief het vervangen van je koppeling?
600 euro maximaal
waarvan 150 euri koppelingsplaten. die ik dus ga proberen te cancelen :D
als je de versnellingsbak er toch uit heb,
zou ik de koppeling ook meteen vervangen.
dat is ook een optie, ik kan natuurlijk altijd even afwachten totdat de bak eraf is, en ff kieken hoe die plaat er aan toe is :)
Gooi er voor de gein eens nieuwe bakolie in...scheelt heel veel tijdens het schakelen; verse sapjes of afgewerkte dikke troep.
dat kun je idd proberen, miskien wil die dan wat soepeler in de eerste
bij mij is dat ook gedaan, nieuwe olie. + een goetje die het reinigt. das inmiddels 3 a 4 weken geleden, en het werkt nog niet.
dus vrijwel zeker dat het de synchromes is (in mijn geval)
en weet dan ook iemand wat het kan zijn als ik de kopeling snel laat opkomen tot dat die hem direct pakt hoor ik elke x een bonk doet die niet altijd
en soms ook met overschakelen
sorry dat ik dit even in dit topic zet
Ik zou eerst de versnellingsbak spoelen met motor flush van forte en dan aftappen als je dat gedaan hebt en dan nieuwe bakolie erin.(misschien met en klein beetje max 0,5l automaat olie toevoegen is dunnen schakeld ook weer makkelijker.)
Voor het spoelen moet er eerst een beetje bakolie uit en dan het reininegingsmiddel erin en dan schakelen zonder te koppelen.(de voorwielen moeten wel los van de grond zijn dus stilstaant doen.)
Dit doe je 15 min en dan tap je hem weer af en vul je hem weer.
Versnellingsbak kan er eventueel altijd nog af als er ie toch nog slecht mocht zijn.
het automatische stelmechanisme tandwiel kan ook nog naar de klote zijn, dan schakelt ie over het algemeen verrot geloof ik (was toen ik dat met de vorige auto eens had, vooral de 2 en 3, en ik dacht de 1 en achteruit ook)
het aangrijpingspunt verandert dan ook (wordt meestal eerder) en kan soms zelfs variabel worden geloof ik...
wat je kunt proberen naast dubbelclutchen, is eerst in een andere versnelling zetten en dan weer proberen, of even de koppeling laten opkomen, pedaal weer indrukken en dan proberen te schakelen.
een slippende koppeling merk je toch echt wel, en ik heb het idee dat te snel het probleem in de koppeling wordt gezocht, als het ook een simpeler (lees: goedkopere) oorzaak zou kunnen hebben.
waar vul ik eigelijk de olie van de versnelingsbak bij
en welke olie moet er in
als ik er boven in kijk zat er een dop maar die is nu weg
is een vrij klein gaatje toch
oke zal straks is kijken
en hoe weet ik hoeveel er in moet
en wat voorn olia moet er in
ja als ik die er nu uit draai loopt er al heel hard wat uit 8)7
en die stop wat er boven opzit waar is die van dan :?
nee iets schuin naar voren om dat ie alleen voor verlaagd is
oke bedankt !-!
zet ik hem wel iets op een drempel :D
Im heb ook veel gezeur gehad met schakelen kreeg hem in geen versnelling totdat de bak was gestopt met draaien en dan met een hoop geratel ging ie weer in de versnelling.
Heb de bakolie bijgevuld en een tubetje FIN-GEAR eriun gedaan is op een teflon basis. Verkrijgbaar bij de betere auto onderdelen handelaar. Kostte me 28 euro maar schakelt nu weer perfect. Dit is echt een aanrader ook als je bak geluid maakt tijdens het rijden hij wordt er gewoon stiller van. Vraag me niet hoe het kan, maar profiteer ervan !!!
Ik heb een megane coupe uit '99. 1.6i
ik kan net vinden waar ik fin gear bij de olie van de vesnellingsbak erbij kan gooien. kan toevallig niemand een foto maken of nog een duidelijk uitleggen waar dat kan.