Hallo,
Ik ben net nieuw hier op dit forum.
Ik rij nu net een half jaar een Megane Coupé 2.0 16v uit 1996 met 160 dkm.
super tevreden over de auto, rijd lekker, enz....
sinds een aantal weken kraakt de versnellingsbak met het overschakelen en/of terug schakelen naar de derde versnelling.
ik heb iemand van een garage er in laten rijden en zegt dat de synchromesring versleten is.
en dat het verstandig was gelijk alle ringen te vervangen + een aantal lagers.
kosten tussen de €500,- en €750,- euro.
de vraag is nu eigenlijk als het karwijtje te doen is zonder de motor er helemaal uit te halen.
om het zelf te gaan doen... Me vader is al 50 jaar motormonteur dus die weet het 1 en ander wel vanaf. (technisch gebied van motoren)
dus als iemand mij wat informatie wil geven/vertellen of adviezen of wat je ook maar kwijt wilt.
heel erg graag.!!!
vriendelijke groet. Rémon van der Sluis
De bak is eruit te halen zonder de motor eruit te halen.
De motor + bak heb je er echter zo uit liggen.
er is dus wel genoeg ruimte om de versnellingsbak zo van de motor af te halen? zonder de motor te demonteren?
Ik zei niet genoeg ruimte, maar er is ruimte. ;)
genoeg is dat het wel wil.. meer dan genoeg, dan wordt het makkelijker :)
ok, maar het is duidelijk denk ik..
het kan dus..
maar is het makkelijker om het hele blok inc. bak er eerst onder vandaan te halen en dan de bak van de motor af.
of is het dan net zo makkelijk om gelijk de bak er ondervandaan te trekken?
ik weet genoeg, thanks...
ik denk dat ik wat vaker hier blijf hangen:D:D:D
owkey we zijn begonnen haha, mooi op tijd he :D
zie hier fotos
http://www.xs4all.nl/~remonvds/Megan%e9Coup%e92.016v/Synchromes/Synchromesring/
handig zo`n pa :) fotos zien er wel geinig uit,
nu wel verholpen of?
hoelang ben je bezig geweest met 2 man om dat blok eruit te halen? Ik heb er 5 uur over gedaan in me eentje en heb het blok laten zitten en enkel de bak eruit gehaald.
nou, bij deze auto is mij verteld dat het makkelijker is dat je deze motor er helemaal uit haalt, via de onderkant.
ik heb iemand die bij mij in het dorp woont gevonden die dit in de garage waar hij werkt gewoon mag doen in zijn vrije tijd. ik betaal hem 10 euro in het uur( weinig )
hij doet het dus ook alleen, ik hou me handjes schoon :), hij is er totaal 3 en half uur me bezig geweest ( alleen dus ) om de hele motor eruit te halen op de plaatjes tezien is de motor er tog bovenuit gegaan, hij had het ff bekeken, en leek dit hem verstandiger. Hij heeft daarna ook gelijk de bak eraf gehaald en de koppeling + drukgroep + Drukgroeplager gelijk te vervangen.
dus aardig snel vind ik zelf..
nu blijft de auto daar eerst staan.
de versnellingsbak ligt bij ons thuis, inclusief een handleidingsboekje meegekregen van die garage. waar me vader zich aan gaat wagen. er van uit gaand dat de bak eind deze week klaar is , gaat die jongen voor mij verlagingsveren eronder zetten, en de auto aan de achterzijde ook een paar cm laten zakken. ook monteert hij gelijk ff voor mij de 2 x 20 mm spoorverbreders.
verlagingsveren : met dank aan RS50Jochem
spoorverbreders : met dank aan Marco K
goed bezig zeg ik
versnellingsbak zit inmiddels weer helemaal in mekaar!!!!!! ging gesmeerd zei me pa, alleen moest af en toen flink nadenken!
de synchromesringen zijn allemaal vervangen, verder niets.
renault adviseerde mij om alles te vervangen, ( kost 300euri complete revisiese ) lagers dus ook
maar die waren nog als nieuw!!!
straks de bak weer ff weg brengen kan die der weer aan!! en in :)
ehh ik betaal maar liefst 922 voor complete revisie door een bedrijf :(. Maar ja dan ziet je bak er ook mooi zilver weer uit :)
boeiend dat ie blinkt ;) het gaat om de binnekant tog ;)
een revisieset voor mijn bak kost 300 euro inclusief btw.
zal ook ongeveer voor jou de kosten zijn.
dus je betaalt 600 euro aan uren.
P.S. die van mij hebben we ook ff schoongemaakt, maar zo smerig was die niet.
me hele blok zag er trouwens TOPPIE uit, geen druppie olie, geen zweterij!
ja genaaid worden hoort bij het leven helaas. Gelukkig zweet bij mij het blok ook niet
Citaat van: Mark 2.0 8v op 9 november 2006, 11:02:54
Gelukkig zweet bij mij het blok ook niet
renault he ;) :)
p.s. me autootje is zaterdag klaar als alles goed verloopt.
dan nog ff nieuwe velgen zoeken!
past 17 inch, 7,5 J et 35. ook op mijn auto, als hij vooraan 4cm verlaagd is, en achteraan 2cm + 20mm spoorverbreders?
heb me auto nu eindelijk terug na een dikke week!
dus de koppeling + drukgroep en drukgroeplager vervangen 150 euri
alle synchrosmesringen vervangen. geen kosten.
De monteur heeft de bak eraf gehaalt, de koppeling en alles vervangen, de bak er weer op gezet ( bak hebben we zelf gemaakt).
hij heeft de verlagingsveren gemonteerd en de spoorverbreders achter gemonteeerd. en is uitgelijnd wat absoluut wel bijgesteld moest worden na het verlagen.
+ bakolie + koelwater + wat olie voor stuurbekrachtiging ofzow + nog wat ringetjes en rubbertjes.
kosten : 250 euri
totale kosten 150 + 250 voor alles /\
Helemaal goed, fijn dat alles gelukt is.
Aangezien dit een technisch topic is welke opgelost is ga ik hem voorzien van een slotje.