Hoi,
Als ik afrem dan schiet mijn toerental terug naar de 500 en gaat dan een tijdje staan schommelen
tussen de 500 en de 750... Je hoort dan aan de motor dat hij bijna af wil slaan...
Ik dacht zelf dat het de stappenmotor was... maar deze is zaterdag gereinigd incl. het huis waar hij in
zit... De stappenmotor zou een moeten kunnen bewegen... maar dat gaat heel stroef... Ik heb hier
dan ook vet en kruipolie tussen gedaan... maar het werd er niet losser van...
Wat kan het nog meer zijn dan alleen de stappenmotor???
Mapsensor?
Die zorgt toch alleen voor inhouden tijdens gas geven...
En daar heb ik geen problemen mee...
het is alleen af en toe als ik mijn koppeling intrap en stil ga staan...
Heeft niemand anders een idee ???
bobine?
Hoe kan ik dat checken???
Ik ben niet heel erg technisch maar toch....
En volgens mij kan het ook nog de bougies zijn... toch???
of je bougie kabels kunnen het ook nog zijn dat die misschien porreus zijn
De bobines zijn toch de kabels die naar de bougies lopen...???
Dus als je het over de bougie kabels hebt dan heb je het toch over de bobines???
Dan maar weer een ritje naar mijn vader :D
kijk ook even goed of je witte rook uit de uitlaat hebt ik heb dit pas gehad en bleek later een koppaking te wezen, hier kwam ik zelf echter pas achter toen die er helemaal uit lag
Hoi eventueel kan je ook even je kleppen laten afstellen wellicht dat daar je probleem in zit!
;)
succes, en ps je bent niet de enigste met die probleem......... :-\
hoi,
Zelfde probleem monumenteel ook bij mij aanwezig. Zodra de auto een tijdje gereden heeft gaat het meestal wel weer. Hard de koppeling intrappen geeft vooral problemen. De stationairklep was niet meer in orde waarschijnlijk. Schijnt bij de 2.0's een notoir probleem te zijn volgens de dealer.
Greetz,
Peter
Het heeft zich nu alweer een tijdje niet voor gedaan....
Ach het is altijd wat met die auto's
misschien dat de schoonmaak poging toch geholpen heeft...
voorheen deed hij het altijd...
Hoi,
Ik heb zelf een megane 1.6 uit 1996 en heb een vergelijkbaar of misschien wel hetzelfde probleem.. Als ik de motor wil starten dan komt het soms voor dat de auto niet blijft lopen..geef in gas bij dan blijft deze wel lopen. Iemand een idee wat het kan zijn? Als de motor blijft lopen dan maakt deze niet meer dan 750 toeren..
Ik hoop dat iemand goede tips heeft over wat dit kan zijn..
Thnx Sander
Citaat van: Sander84 op 22 november 2004, 18:47:47
Hoi,
Ik heb zelf een megane 1.6 uit 1996 en heb een vergelijkbaar of misschien wel hetzelfde probleem.. Als ik de motor wil starten dan komt het soms voor dat de auto niet blijft lopen..geef in gas bij dan blijft deze wel lopen. Iemand een idee wat het kan zijn? Als de motor blijft lopen dan maakt deze niet meer dan 750 toeren..
Ik hoop dat iemand goede tips heeft over wat dit kan zijn..
Thnx Sander
Ik heb exact het zelfde probleem, mijn megane 2.0L heeft alleen wel een G3 systeem. Omdat de kleppen hier veel eerder gesteld dienen te worden als bij een benzine uitvoering, en ik de auto pas sinds 2 dagen heb (en ik veronderstel dat dit een tijd niet gebeurd is door de vorige eigenaar), denk ik dat het probleem bij mij idd aan de kleppen licht.
Citaat van: Sander84 op 22 november 2004, 18:47:47
Hoi,
Ik heb zelf een megane 1.6 uit 1996 en heb een vergelijkbaar of misschien wel hetzelfde probleem.. Als ik de motor wil starten dan komt het soms voor dat de auto niet blijft lopen..geef in gas bij dan blijft deze wel lopen. Iemand een idee wat het kan zijn? Als de motor blijft lopen dan maakt deze niet meer dan 750 toeren..
Ik hoop dat iemand goede tips heeft over wat dit kan zijn..
Thnx Sander
Dit is niet het zelfde probleem... Hij start bij mij altijd keurig... Alhoewel ik wel denk dat ik binnenkort een nieuwe startmotor nodig heb... Maar dat is wat anders ;D Maar bij mij doet hij het nu heel soms maar... ik denk dat het toch de stappenmotor was...
Alleen als ik heel lang file moet rijden en het heel hard regent dan stottert hij heel soms nog... maar niet stortend en zeker
niet tot afslaan toe...
Me Verry Happy :D
Volgens de TN van Renault komt dit vaker voor (F3R motor).
Er wordt hier een hele lijst opgenoemd, maar ik zal me maar bij de hoofdpunten houden.
Het probleem wordt veroorzaakt door de stationaire toerental regelaar (klep).
Deze blijft hangen (soms doet ie het even goed dan weer niet, of deze reageert helemaal niet meer)
Je kunt hier niets aan veranderen of repareren.
Vervangen van deze klep is dan ook de enige optie.
De regelaar zit tussen de kop( ter hoogte van het kleppendeksel) en het schutbord aan de luchtinlaat. (rond, met 2-polige steker)
Je moet bij het vervangen als volgt te werk gaan:
1- regelaar vervangen (geen specaal gereedschap nodig)
2- Computersteker losnemen en +- 30 seconden wachten alvorens weer aan te sluiten (ivm resetten van injectie adapters).
3- Motor starten en als het goed is is het probleem opgelost.
Als ik het wel heb valt dit onder de garantie.
Fabrieksgarantie.
Renault heeft hierover en brief gestuurd aan alle dealers:
TECHNICAL NOTE YELLOW
JANUARY 2001
4062A Service 0429
LIST OF VEHICLES CONCERNED
VEHICLE TYPE From To
MEGANE
SCENIC
LAGUNA
ESPACE
TRAFIC
TYPE:
BA0 F
BA0 G
BA0 7
DA0 G
EA0 G
LA0 G
LA0 7
JA0 G
JA0 4
B56 C
B56 H
B56 L
B56 N
B56 U
K56 C
K56 H
K56 L
K56 N
JE0 A
JE0 AL5
JE0 A02
JE2 A
TA1N
T31N
Subject:
ENGINE IDLE UNSTABLE (TOO HIGH OR TOO LOW)
CUSTOMER COMPLAINTS
? Unstable idle speed.
? Idling too high or too low.
The cost of this repair is subject to a Renault contribution.
etc.
Aangezien het hier om phase1 vanaf 1997 gaat, en het een constatering na de garantieperiode betreft,
gaat het om een fabrieksfout. Als je naar de dealer gaat voor het normale onderhoud (volgens boekje) dan wort deze reparatie grtis uitgevoerd. Indien je het probleem later krijgt dan kan dit onderdeel alsnog vervangen worden. Heb je geen klachten, dan wordt er niets vervangen. Bespaart enault een hoop geld (Aftersales Strategy).
Onderwerpen als dit kun je ook vinden in de dialogys.
Deze zogenaamde servicemededelingen zijn maar een bepaalde tijd beschikbaar.
Ik dacht dat deze al een jaar of 2 a 3 niet meer van toepassing is.
Deze mededeling blijft van kracht totdat er een mededeling komt die deze vervangt.
Ik heb nog er nog geen gezien.
Nou, ik ken een paar merken....;-)
Stel je voor dat je een auto koopt, ondertussen ontdekt de fabriek dat dat ding ondeugdelijke motorsteunen heeft en daardoor zijn motor verliest na 4 jaar, dus buiten de officiele garantie,
Dan moet je zelf een nieuwe motor betalen?
Dat dacht ik niet!
(Dat probleem deed zich regelmatig voor met de Chrysler Cherokee (eerste serie))
???
Lang genoeg bij de importeur gewerkt (Renault en Peugeot) om te weten dat een garage/dealer gewoon kan claimen.
Het ligt aan de dealer zelf of dat hij dat goed doet of dat hij dat wil.
Een claim is nu eenmaal net dekkend en contant betalen levert meer op.
Als jouw dealer zo'n zeikerd is -en dat begrijp ik uit je verhaal -, dan gewoon naar een ander gaan.
Ik heb hier goede ervaringen (Valks).
Overigens claim of pretendeer ik helemaal niets. Ik verbaas me er wel telkens weer over dat mensen die geen verstand van techniek hebben zelf aan hun auto gaan zitten prutsen of anderen voorlichten.
Ik geloof dat ik in 35 jaar meer andermans "werk" heb zitten bewonderen en repareren dan echte technische problemen door gewoon gebruik heb moeten oplossen.
Laat ik het zo zeggen:
Er zijn veel hobbyisten die door hun werk mij een goeie boterham bezorgen.
Maa ja? dat zijn mijn ervaringen.
Het zij je vergeven...
Overigens: je quote spreekt mij ook aan, zo ben ik ook een beetje.
Werk je zelf bij een dealer of ook voor jezelf?
bij mij was het de brandstofpomp,en die kost 225euro excl. mont. :o
mogelijke oorzaken zijn o.a. ook klepafstelling,stappenmotor,bobine,versleten bougies,
te vaak je tank leeg gereden waardoor er vuil in de motor kan komen,een flesje fuelsystemcleaner doet wonderen(wel in combinatie met een volle tank natuurlijk).Je zou ook nog naar de motorsteunen kunnen kijken of deze niet versleten zijn!!!!!!!!!!!!
Citaat van: Tony op 18 januari 2005, 16:35:39
Volgens de TN van Renault komt dit vaker voor (F3R motor).
Er wordt hier een hele lijst opgenoemd, maar ik zal me maar bij de hoofdpunten houden.
Het probleem wordt veroorzaakt door de stationaire toerental regelaar (klep).
Deze blijft hangen (soms doet ie het even goed dan weer niet, of deze reageert helemaal niet meer)
Je kunt hier niets aan veranderen of repareren.
Vervangen van deze klep is dan ook de enige optie.
De regelaar zit tussen de kop( ter hoogte van het kleppendeksel) en het schutbord aan de luchtinlaat. (rond, met 2-polige steker)
Je moet bij het vervangen als volgt te werk gaan:
1- regelaar vervangen (geen specaal gereedschap nodig)
2- Computersteker losnemen en +- 30 seconden wachten alvorens weer aan te sluiten (ivm resetten van injectie adapters).
3- Motor starten en als het goed is is het probleem opgelost.
Als ik het wel heb valt dit onder de garantie.
Zit deze ook op een 1.6e motor???
Zoja waar dan want ik kan hem niet vinden!!
bvb Thx
Nope, F3R is een 2.0 8V.
K7M is een 1.6
Oke
Bij ons(1.6e) is het dus de stappenmotor ??? die het stationair toerental regeld??
Citaat van: Sander84 op 22 november 2004, 18:47:47
Hoi,
Ik heb zelf een megane 1.6 uit 1996 en heb een vergelijkbaar of misschien wel hetzelfde probleem.. Als ik de motor wil starten dan komt het soms voor dat de auto niet blijft lopen..geef in gas bij dan blijft deze wel lopen. Iemand een idee wat het kan zijn? Als de motor blijft lopen dan maakt deze niet meer dan 750 toeren..
Ik hoop dat iemand goede tips heeft over wat dit kan zijn..
Thnx Sander
heb dit ook al meegemaakt.
bij mij zat er een klein gaatje in een luchtbuisje.
kweet wel niet meer welk het juist was maar dit zat aan der rechterbovenzijde ten opzichte van de motor.
motorisch ben ik genen krak
ik heb hetzelfde gehad met mijn oude auto (R19) en daar was het kabeltje los van de tempratuurssensor in het motorblok.
hij hielt ook vaak in als ik de gas in trapte dus kreeg hij te veel benzine toegevoerd (omdat de temp niet klopte)
dus sensor defect of als je mzzl heb kabeltje los ;D
gr thijs