Goede avond,
Voordat ik mijn vraag stel zal ik me eerst ff voorstellen.
Mijn naam is Pedro en ik heb sinds een week een Megane Coupe 1.6 16v bj 2002 in Dynamique uitvoering.
De auto heeft een Vialle LPI installatie. Km stand is nu 50600 km.
Auto bevalt me goed. Echter sinds een paar dagen 1 probleem(pje).
Zowel op gas als benzine: Auto start goed. (toerental net boven de 1000).
Als de motor warm wordt tijdens het rijden zakt het stationairtoerental... Te ver.. (soms niet).
Het zakt dan vaak terug naar rond de 500. (vorige week zelfs al 1 keer afgeslagen op het moment dat ik de koppeling intrap richting een rood stoplicht). ;(
Nu heb ik hier op het forum uitgebreid rondgezocht. Er wordt regelmatig vermeld dat dergelijke klachten iets temaken kunnen hebben met de stappenmotor. Maar de reiniging ervan wordt alleen beschreven voor een 1.6e motor.
Ik heb net ff bij mezelf onder 'the hood' gekeken, maar ik kom er zo niet uit.
Zien die stappenmotors er hetzelfde uit voor de 1.6e en 1.6 16v?
Of moet ik het toch ergens anders in zoeken?
ALvast heel erg bedankt.
ik las net vanavond op een ander forum dat de stappenmotors op elke injectie-Renault hetzelfde zijn, dus het lijkt mij een grote kans dat het bij jou er net zo uitziet als op het fotootje in de FAQ.
dat ging dan wel over een al wat oudere Renault, een 19 om precies te zijn, daar zou een stappenmotor van een 1.6e zo op over gezet kunnen worden. of dat met de Megane 2 bijv. nu ook nog zo is durf ik niet te zeggen.
R u shure?
Kon vanavond niks vinden wat op het plaatje in de F.A.Q leek.
Hmmpff.. morgen nog maar eens goed zoeken dan...
p.s Bedankt voor de snelle reactie !-!
8)7 nog effe nagezocht, dat ging over de MAP sensor, sorry :0 ik haal die 2 altijd door elkaar (door de ietwat op elkaar gelijkende namen denk ik)
toch lijkt het mij niet meer dan logisch dat er bij een 1.6 16v ook gewoon ergens een stappenmotor gemonteerd zit, zoals dat bij de 1.6e het geval is.
Heb je een gaskabel, of een electronische gasklep?
Domme vraag van mijn kant: 8)7
Hoe zie ik het verschil..
Er loopt nu een kabel naar een zwart kastje gemonteerd op een beugel rechts naast het motorblok. Ik ga er vanuit dat deze kabel verbonden is met het gaspendaal.
De gaskabel(als je die hebt) loopt over het blok heen en komt in het midden uit bijna aan de achterkant van het blok.op een soort hendeltje.
Anders zit daar een stekker met een gele clip eraan als je een electr gasklep hebt
De gaskabel verdwijnt in een zwarte bak. Is niet zichtbaar aangesloten op een soort van hendeltje..
Op deze zwarte bak zit tevens een meerpolige (platte) stekker... K weet ff zo niet of ie geel was.. :)
Die kabel zit normaal vol in het zicht
ja pcies... die zie je duidelijk lopen.. maar is dus niet zichtbaar aangesloten op een soort van hendel...
uiteinde van deze kabel verdwijnt in een zwart bakje waar ook een dikke platte stekker op aangesloten zit..
zal dan dsu een electronische gasklep zijn?? :?
achter je blok zit ie! bijna onder je parafaanplaat!
stekkertje eruit, 2 schroefjes losdraaien en hij is eruit.
@ Timo; Is dat een beetje te doen? of zit ie op een onmogelijk plek..
Zal morgen meteen ff checken
@ Remko; Op LPG heeft ie er ook last van.. dus toch geen stappenmotor probleem dan?
is makkelijk te doen, pak een korte schroevendraaier en het is geen probleem.
Ik zal er vanavond eens ff onderkruipen, eerst ff een busje carburatorreiniger halen.
Kijk dan gelijk of ik wat fotootjes kan maken voor hier op het forum..
kan ik de stappenmotor ook met wat abders reinigen? bv wasbenzine...
of is het beter om carburatorreiniger te halen?
Ik zoek me rot, maar nergens een stappenmotor te vinden hoor. N
Mijn blok ziet er ook echt anders uit dan beschreven in de FAQ (maar dat wist ik al)... dus dat maakt het zoeken nog moeilijker.
Het betreft hier trouwens wel een electronische gasklep, zoals eerder gevraagd werd.
Ik zal een paar foto's maken zodat jullie kunnen zien wat ik bedoel. (mits ik de foto's hier gepost krijg).
Of kan iemand mij zo vertellen waar dat ding dan zit...
Citaat van: Remko de W. op 3 mei 2006, 23:01:04
Smoorklephuis reinigen,
of heb je daar op lpg geen last van... :?
Paul?
Idd Remko Y de smoorklep schoonmaken. dan moet ie weer goed zijn !-!
Citaat van: Paul v Dijk op 5 mei 2006, 18:59:44
Citaat van: Remko de W. op 3 mei 2006, 23:01:04
Smoorklephuis reinigen,
of heb je daar op lpg geen last van... :?
Paul?
Idd Remko Y de smoorklep schoonmaken. dan moet ie weer goed zijn !-!
Dus geen stappenmotor reinigen ?
Ik ben er vandaag mee weggeweest.. tot 2 keer toe afgeslagen. Echt irritant.. N
Nu is dus de volgende vraag; Hoe reinig ik dan de smoorklep?
Hier staan foto's van mijn rmc (tenminste van onder 'the hood' dan).
http://pedro.mijnalbums.nl/ (http://pedro.mijnalbums.nl/)
Wellicht dat iemand me kan vertellen waar ik wat schoon moet maken..
Ben echt geen leek op het gebied van auto's maar wil wel graag het juiste uitvoeren. 8)
hmmm,.. jouw 1.6 16v blok is heel anders dan mijn 1.6 16v blokkie. :?
@ Remko; Ik heb wel torx liggen, maar of het inwendige is weet ik zo niet..
Wat zou het schoonmaken van zoiets kosten bij de dealer?
@Timo; mijn coupe is van 2002. Zou er dan echt per bouwjaar motorisch verschil in zitten?
p.s Aan het beschadigde isolatiemateriaal te zien, is er al eens eerder wat schoongemaakt... :?
Dat zou kunnen, die afdekkap past bij mij niet meer ivm de lpi installatie..
Het reinigen van het de smoorklep maar uitbesteden dus?
Of is dat goed zelf te doen..??
p.s Nu weet ik nog steeds niet of er een stappenmotor op zit, en waar ie dan zit.. hahaha
Ach, als ie maar snel weer lekker rijd...
Citaat van: Remko de W. op 5 mei 2006, 22:17:45
die van Timo ziet er net zo uit hoor... :)
dit is mijn blok!!
(http://i18.photobucket.com/albums/b109/Meg-Cabrio/engine.jpg)
ziet er toch wel anders uit dan deze, of zie ik dat verkeerd :?
(http://www.mijnalbum.nl/Foto=3UJFTUSX)
Citaat van: Timo Z.(Meg-Cabrio) op 5 mei 2006, 23:41:42
Citaat van: Remko de W. op 5 mei 2006, 22:17:45
die van Timo ziet er net zo uit hoor... :)
dit is mijn blok!!
(http://i18.photobucket.com/albums/b109/Meg-Cabrio/engine.jpg)
ziet er toch wel anders uit dan deze, of zie ik dat verkeerd :?
(http://www.mijnalbum.nl/Foto=3UJFTUSX)
- Is in principe hetzelfde blok, alleen die van jou is netjes gereinigd.... en een mooi open luchtfilter trouwens!
Dat schoonmaken moest ik misschien ook maar eens doen straks... Open luchtfilter begin ik (nog) niet aan... Eerst andere velgen
Maar voor nu; eerst het stationar-probleem maar eens oplossen.
p.s En dan gelijk ook maar wat nieuw isolatiemateriaal tegen het schudbord monteren, ziet e rnet ff wat beter uit.
die lange kabel die je ziet lopen, die is van de cruise control.dat zwarte kaste waar hij naartoe loopt, dat is je electronische gaspedaal.
En als hij een keer op 3 cilinders begint te lopen, dan is de bobine van de 2e cilinder stuk Y
Dus, wat zeggen jullie?
Wel of niet zelf reinigen? Vraag is ook of dit het probleem oplost.
Ik bemerkte vandaag dat bij lastwisselingen van de motor (gas geven/ gas loslaten) de motor flink hikt.. (merkbaar in de trillingen in de versnellingspook)
Wellicht kan iemand me wat verder helpen door aan te geven hoe ik e.e.a het beste uit elkaar haal cq reinig. :?
Ik ben intussen al opzoek geweest naar een vraagbaak voor deze auto: niet te vinden... N
Ik zal morgen de dealer even bellen voor een prijsopgave.
Er is niks zo erg als een (net gekochte) auto die niet lekker loopt. N
Waar heb je 'm eigenlijk gekocht, als je de auto nog maar net een week hebt dan is het toch meer het probleem van de garage of dealer dat ie niet goed loopt...
(als je 'm particulier hebt gekocht, tja dan zit er weinig anders op dan zelf het probleem op te lossen)
Citaat van: Edward (ForeverYoung) op 7 mei 2006, 13:24:00
Waar heb je 'm eigenlijk gekocht, als je de auto nog maar net een week hebt dan is het toch meer het probleem van de garage of dealer dat ie niet goed loopt...
(als je 'm particulier hebt gekocht, tja dan zit er weinig anders op dan zelf het probleem op te lossen)
Ik heb de auto in het noorden vh land gekocht. er zit gewoon garantie enz. op, maar daarvoor mag ik dus naar het noorden afreizen. Vandaar; Mocht het eenvoudig zelf te verhelpen zijn, dan wil ik me de rit naar het noorden besparen.