Renault Mégane Club

Mégane I Technisch 1996-2002 => [Mégane I] Motorisch => Topic gestart door: basman op 26 april 2006, 21:26:16

Titel: versnellingsbak demonteren
Bericht door: basman op 26 april 2006, 21:26:16
Hallo,

Iemand hier al eens een bak eruit gehaald?
Die van ons is kapot en er moet een nieuwe in. Maar hoe haal je hem het snelst eruit? Rechts komt hij tegen het subframe aan, moet dit eraf of moet de hele motor eruit om hem los te krijgen?
Weet iemand eventueel waar ik een werkplaatshandboek kan downloaden?

Alvast bedankt!!!
Titel: Re: versnellingsbak demonteren
Bericht door: Patrick op 27 april 2006, 19:42:12
Bij een 1.6e moet volgens mij de hele motor eruit,
bij de andere moet je het subframe verwijderen.
Titel: Re: versnellingsbak demonteren
Bericht door: Paul op 27 april 2006, 20:03:59
Maar is wel makkelijk
Titel: Re: versnellingsbak demonteren
Bericht door: Meganez op 28 april 2006, 11:50:41
Heb zelf een 2.0 liter 8v.. is het daar ook zo makkelijk? Begreep dat het blok er niet uit moest, alleen wel ff omhoog gekrikt moest worden. Zit te twijfelen of ik binnenkort zelf een nieuwe bak en koppeling er onder wil leggen, of het door een een of andere beun te laten doen..

Heb je veel speciaal gereedschap hierbij nodig, of gaat het wel lukken met het standaard gereedschap.
Titel: Re: versnellingsbak demonteren
Bericht door: michell red polo op 28 april 2006, 21:40:25
het gaat lukken met gewoon gereedschap als je een beetje sleutelen kunt hep het zelf al eens gedaan
Titel: Re: versnellingsbak demonteren
Bericht door: Tijn op 14 juni 2006, 08:49:24
om dit topic maar even een soort archief te maken ga ik mijn bevindingen van gisteren hier maar eens bij zetten:

Ik heb gisteren geprobeerd de versnellingsbak onderlangs te verwijderen, eerst alles losgehaald wat dat tegen zou houden:
- koppelling
- stuurhuis
- diverse kabelsteunen aan de bak, sb-leiding en dergelijke
- aandrijfassen
- fusee linksvoor
- schokbreker lings weg, rechts los van fusee

en nog hier en daar een kleinigheidje

Toen het probleem: nadat ik de motor in de takel had gehangen en het subframe probeerde los te maken, gingen de voorste twee subframebouten prima los, maar de achterste links (de derde die ik probeerde, draaide al snel door. Er zit daar een soort plaatje om een moer op zijn plek te houden op een manier dat je er , met de motor er in, geen sleutel tussen krijgt als blijkt dat dat plaatje het geweld van je luchtsleutel niet vol houdt.

Ik heb toen dus maar de hele motor verwijderd om de bak te wissellen, dan kan ik ook het subframe tenminste weer goed vast zetten. Ik vind het geen ramp, nu kan ik gelijk even het subframe van wat roestplekjes ontdoen en opnieuw spuiten, maar ik had wel gehoopt sneller klaar te zijn.
EhPortal 1.39.5 © 2025, WebDev