hoeveel bar moet er eigenlijk in een 205-40-17 band zitten :?
ik heb het eigenlijk nog nooit gecontroleerd hoeveel er nog in zit
Ik zet ze bij mij rondom op 2.3 of 2.4 bar !-!
2,2 ongeveer
sommigen doen er meer in trouwens
ok
dan zal ik ik kijke hoeveel er bij mij inzit ;)
Hangt ook wel een beetje van de velgbreedte af denk k.
Als de band hard getrokken staat is het mss beter iets meer spanning te zetten, zodat deze er in de bochten niet aftrekt.
Zo staan ze bij mij vooraan om 3.0 kg en achteraan op 2.8 kg.
Weet natuurlijk niet of het echt zoveel moet zijn, maar ze staan van in het begin dat ik de velgen kocht zo hard :?
Ik houd meestal rond de 2.8 bar aan !-!
ik gooi al 2,3 in 195/50R15, dus 205 mag best iets meer hebben (2.6 ofzo?)
Waar baseer je dat op?
Als je meer inhoud tussen je velg en band kwijt kan betekend het nog niet meteen dat de druk hoger moet zijn. De band is inderdaad breder maar ook een stuk lager. Misschien dat er iets meer of minder lucht in zit maar dit heeft niks te maken met de druk.
Wat Kenny zecht zou inderdaad een reden kunnen zijn om meer druk in de banden te brengen, alhoewel ik niet weet of dit echt de reden is want meestal hebben plattere banden ook altijd al veel stevigere "wangen".
Hoeveel meer of minder druk er wel in de banden hoort te zitten weet ik ook niet..
Ik doe voor altijd 2,5. en achter 2,4
denk dat het toch iets van eigen ervaringen is.
ik heb geen papiertje ofzo bij de velgen gekregen waar precies opstond hoeveel lucht er in moet. en in de 15" doe ik maar iets meer dan in m'n 14" stalen 'winter' wielen, daar gooi ik namelijk 2.1 in.
voor standaard banden kun je vaak die tabel even checken die bij het tankstation hangt als je daar lucht gaat pompen, maar met 205/40R17 heb je daar erg weinig aan...
ik weet niet hoelang je al met deze velgen/banden rond rijd, maar helemaal nooit je bandenspanning controleren is natuurlijk ook niet helemaal goed..
Hij heeft ze nog niet zo heel lang, ruime maand denk ik, dus dat valt wel mee. --
En van wie zou ik het dan hebben :x
Jan van Heteren zei mij ooit dat hij van een Toyo-mannetje had gehoord dat in de T1R tussen de 2.6 en 2.8 het beste werkte. Dan weten jullie dat ook maar weer...en wat je er mee doet...das dan weer aan jullie :q
Mzzl,
Peter
volgens mij zijn de meningen nog steeds nogal verdeeld
toen ik mijn 17inch onder de auto had en vroeg aan de bandenboer hoeveel bar hij erin had gedaan zij hij; 2,2 is meer dan zat!
In mijn Mazda (205/50/17) moet volgens fabrieks voorschrift ook 2,2 trouwens... ;)
Citaat van: Decepticon#1 op 2 april 2006, 00:15:51
Jan van Heteren zei mij ooit dat hij van een Toyo-mannetje had gehoord dat in de T1R tussen de 2.6 en 2.8 het beste werkte. Dan weten jullie dat ook maar weer...en wat je er mee doet...das dan weer aan jullie :q
Mzzl,
Peter
klopt volledig
2.2bar is echt te weinig, de band rolt teveel zijdelings over de velg met gevolg meer slijtage etc..
tussen 2.6-2.8 is goed, hou zelf meestal 2.8 aan (toyo proxes t1-r)
Ik had er tot nu toe meestal 2.4 inzitten. (Pirelli P-Zero Nero 205-40-17)
maar ik ga ze morgen denk ik maar wat meer lucht geven.
toyo zelf geeft aan in mijn en jan's geval, 2,7 bar omdat de band erg strak staat
maar normaal zou 2,3 goed zijn
aangezien 2.7 echt erg hard is, zet ik ze op 2.5. werkt prima voor mij !-!
eerlijk gezegt vind ik de band écht hard voelen bij 2.9 bar, rond de 2.7bar voelen ze perfect..Maargoed de druk loopt meestal rap terug naar de 2.5/2.6 bar wat ze wel langer volhouden...
laatst nog bandencontrole gehad (loopvlak) en kreeg te horen dat de banden keurig slijten..
Citaat van: Remko de W. op 2 april 2006, 22:59:07
We hebben er met mijn Vriend Tony op het oude forum al eens over gediscuseerd,
maar zijn er eigenlijk nooit uitgekomen... 8)7
de stelling was, dat hoe groot de band ook is de druk blijft gelijk,
er gaat alleen meer lucht in om aan die druk te komen... :)
is natuurlijk niet helemaal waar, want grotere banden grotere drukken,
band van personenwagen vergelijken met vrachtwagen... ;)
maar als de luchtinhoud gelijk blijft , moet je ook de druk gelijk houden...
je gaat van bv. 185-60-15 op 2,4bar, naar 205-40-17 op 2,4 bar...
(blijft de inhoud dan gelijk)
wat is dan het verschil aan luchtinhoud en hoeveel verschil in bar... :?
205/40/1717' geeft een straal van 43,18 cm aan de binnenkant
bij 17' heb je een straal van (43,18 + 8,2 + 8,2 =) 59,58 cm aan de buitenkant
Om de inhoud te bepalen gaan we tussen deze stralen in zitten = 51,38 cm
Op dit punt heb je een omtrek van (51,38 * pi =) 161 cm
20,5 cm breed
8,2 cm hoog (40 % van 20,5 cm)
27064 cm^3 inhoud band
27 liter195/50/1515'geeft een straal van 38,1 cm aan de binnenkant
bij 15'heb je een straal van (38,1 + 9,75 + 9,75 =) 57,6 cm
Om de inhoud te bepalen gaan we tussen deze stralen in zitten = 47,85 cm
Op dit punt heb je een omtrek van (47,85 * pi=) 150 cm
19,5 cm breed
9,75 cm hoog (50 % van 19,5)
28519 cm^3 inhoud band
28,5 literHieruit zie je dus dat het een feit is dat een 195/50/15 band meer inhoud heeft als een 205/40/17 band!!
1 bar is de atmosferische luchtdruk.. dus gewoon de druk van de buitenlucht.
Dus pomp je de 195 op met 1 bar, dan zit er 28,5 liter lucht in
pomp je de 205 op met 1 bar, dan zit er 27 liter lucht in
pomp je de 195 op met 2 bar, dan zit er 57 liter lucht in
pomp je de 205 op met 2 bar dan zit er 54 liter lucht in
(laatste voorbeeld)
pomp je de 195 op met 2,2 bar, dan zit er (2,2 * 28,5) 62,7 liter lucht in
pomp je de 205 op met 2,7 bar, dan zit er (2,7 * 27) 72,9 liter lucht in
Hoop dat het bar/hoeveelheid lucht verhaal nu een beetje duidelijk is..
Het blijft een feit dat de druk (in bar) die het beste voor jou band is, helemaal afhankelijk is van je belading, rijgedrag en je eigen band onafhankelijk hoe groot of klein de band is. Er staan echter wel adviesen voorgeschreven per band en het gewicht wat er op staat en als de "toyo man" zegt dat deze bij de t1-r op 205/40/17 - 2,7 bar is dan zal dat vast wel zo zijn, maar het kan dat een andere band weer beter presteert als deze iets zachter is. Afhankelijk van onder andere de stevigheid van de wangen, enz enz
goede uitleg Nils en idd zoals je zegt verschilt het bijna altijd per type band
van de Toyo is bekend dat ze gebruik maken van vrij zacht rubber terwijl mn vorige band Michelin gemaakt was van veel harder rubbersamenstelling
navraag bij leverancier kan nooit kwaad om zeker van te zijn ;)
toch best apart dan dat er vanuit de fabriek voor mijn Mazda 2,2 bar wordt voorgeschreven(bij normale belasting) en dat terwijl de bandenmaat (205/50/17) niet eens zo heel veel anders is (10% minder plat) als de 17inch onder de coupe's.
Oja, er zitten onder Bridgestone potenza RE040,
Hoe kan er dan zo'n verschil inzitten volgens jullie experts...??? :?
ben ik wel eens benieuwd naar.... ;)
Ten eerste wil ik nog even een tip geven. De fabrieksopgave van de bandenspanning van 2,2 bar is bij KOUDE banden. Als de banden warm zijn moet hier 0,3 bar bij opgeteld worden!!
Je banden zijn naar een bepaald model ontworpen. Vaak zie je aan de binnenkant de wat diepere groeven, dit is voor afwatering, en aan de buitenkant wat meer kleinere groeven. Dit is voor meer grip in de bochten. Als je auto in rust staat of recht voorruit rolt raken deze kleinere groeven maar voor een klein deel het wegdek. Als je de auto door de bocht gooit hoe harder hoe meer. Als je band echter te zacht is zullen de wangen van de band een beetje bol staan (bij 205/40/17 moeilijk te zien omdat het kleine wangen zijn) en zal het deel wat normaal gesproken alleen in bochten het wegdek moet raken, het wegdek altijd raken, met als gevolg een hogere slijtage van de band, en een hogere rolweerstand dus meer verbruik.
Pomp je ze echter te hard op zal de band zichzelf wat ronder trekken en heb je een veel kleiner contact oppervlak met de weg. Je rolweerstand zal afnemen dus je topsnelheid zal hoger liggen en je verbruik zal afnemen, echter verlies je nu grip in de bochten omdat ze geen goed contact meer maken. Als je een band bekijkt tijdens het rijden in bochten zul je verbaasd staan hoe erg deze vervormt (wat niet erg is, maar er juist voor zorgt dat het speciale profiel voor meer grip in de bochten ook echt het wegdek raakt)
Deze vervorming is dan ook weer afhankelijk van de stevigheid van de wang.. (de wang is dus de zijkant, of de hoogte van de band) daarom verscheelt het per band (ongeacht het formaat) dus met welke druk deze optimaal presteerd.
Het blijft altijd een compromis zoeken tussen voldoende grip (zachte band) waarbij je niet te veel wil verbuiken en niet te veel last wil hebben van slijtage (harde band)
ok, bedankt voor je uitleg Nils !-!
Ik ben er echter niet van overtuigd dat de opgegeven waarde van 2,2 bar bij mijn auto alleen geld bij koude banden en dat ik er zelf nog 0,3 bar bij moet denken.
Iedere leek die in zo'n auto rijd moet toch op ieder moment na kunnen kijken hoeveel bar er in de band moet, laten we er vanuit gaan dat de meesten er GEEN verstand van hebben...
Je banden oppompen om ze daarna koud te houden is niet logisch, ik mag aannemen dat de fabriek begrijpt dat je je banden oppomp omdat je er op rijdt (en de banden dus warm worden)... :)
http://www.michelin.nl/nl/autonl/auto_cons_bib_press.jsp?lang=NL (http://www.michelin.nl/nl/autonl/auto_cons_bib_press.jsp?lang=NL)
CiteerWelke bandenspanning? Terug naar 'De adviezen van Bibendum'
De juiste bandenspanning is van belang voor veiligheid en levensduur en dient koud gecontroleerd te worden. In het geval dat deze warm gecontroleerd wordt, moet u 0,3 bar optellen bij de aanbevolen spanning.
Als michelin 't zegt ;) :)
nou ja..
het zal wel.. :q
Ik heb zelf Dunlop SP9000 215-40-17 en ik heb ook geen idee op hoeveel bar ik hem moet zetten!!!
ik heb het vandaag ff gecontroleerd ze stonden op 2.3 ik heb ze nu op 2,6 gezet
federal 205-40-17
auto van mij staat nu bij de bandenboer. Heeft me zaterdag de spanning op 2.6 achter en 2.3 voor gezet met 205/40/17
gr
Maarten
rare verhouding tussen voor en achter als je mij vraagt....
(voor ligt ook je blok bv...achter ligt vrij weinig, dus waarom achter 0,3 hoger dan voor..)
nou ja misschien was het wel andersom ;), ik was niet helemaal wakker toen ik daar verscheen
geen station wagen. ,maar een coupe, staat er nu om uit te lijnen. de spoorzstang?? zat vast, dus kregen hem met veel moeite uitgelijnd
gr
Maarten
Even een oud topic omhoog halen.
Iemand enig idee hoeveel bar er in 195/50/16 winterband moet? Op de standaard 16v velg. Is dat net zoveel als in de zomerband? Ze zijn namelijk wel veel soepeler die winterbanden en het lijkt soms bijna alsof ze lek zijn als je geparkeerd staat...
Ik heb van mijn garage vernomen dat een winterband iets harder moet worden gepompt dan een zomerband. Dus iets van 2.4 zou ruim voldoende moeten zijn lijkt me!
Winterbanden mogen idd net iets harder dan normaal opgepomp worden volgens mij..
Citaat van: Michel Veltman op 26 juni 2006, 20:00:07
rare verhouding tussen voor en achter als je mij vraagt....
(voor ligt ook je blok bv...achter ligt vrij weinig, dus waarom achter 0,3 hoger dan voor..)
dit heeft mede te maken met je grip en met je laadvermogen , met je voorbanden stuur je dus moet je meer grip hebben ,en er vanuitgaande van een normale personen auto ,mag je meer laden dan je motorblok weegt dus moet je je achterbanden weer wat harder houden . mij is destijds aangeraden op een slip cursen om 0,1 of 0,2 bar minder in de banden te doen heb je meer grip en in het verbruik slijtage schild het niks.
ik weet het niet :S vlogens mij moet je achter meer grip hebben dit is tenslotte het punt waar hij het makkelijkste uitbreekt
ook met nieuwe banden monteren de beste banden achter. althans dat hebben ze mij geleert :P
Groetjes !-!
ja indd blijft een moeilijk geval :P
oke bij deze een compensatie :P
alle 4 de banden moeten nieuw zijn hehe:D
maar kwa druk denk ik dat het weinig verschil maakt
je bent 9 van de 10 keer anders beladen de 1e keer zwaarder en de andere keer lichter ik heb gewoon alle 4 de banden op 2.5 en bevalt goed :D
ohja en ook dat heeft met tempratuur te maken. scheeld enorm of je banden koud zijn of warm ;)
ikzelf heb op een auto banden gehad met stikstof erin dat is ook goed :D
http://www.bourgonjen.com/index.php?pagina=stikstof
bij de link meer info
Gr
dat heb ik nog nooit gehoord?? :?
met stikstof?? l-
is dat zoveel beter als gewoon de standaart lucht? :q
Ja haha :D
Alleen heeft stikstof een vlamdovend effect;)
Maar of lachgas dat heeft 8)7 zou een mooie klapband worden denk ik >:D o-)
Citaat van: Marcelo op 30 oktober 2007, 23:37:59
ja indd blijft een moeilijk geval :P
oke bij deze een compensatie :P
alle 4 de banden moeten nieuw zijn hehe:D
maar kwa druk denk ik dat het weinig verschil maakt
je bent 9 van de 10 keer anders beladen de 1e keer zwaarder en de andere keer lichter ik heb gewoon alle 4 de banden op 2.5 en bevalt goed :D
dat is ook een goeie oplossing , maar wat ik zei dan ga ik uit van de fabrieksinstellingen en die gaan altijd uit van extreme situaties.
Citaat van: Remko de W. op 30 oktober 2007, 23:34:58
ook daar is al veel over gesproken, want mij is geleerd,
dat de beste banden altijd voor moeten, want dat zijn je sturende wielen,
en ons geval ook de aangedreven wielen...
en uitbreken kan ie zowel voor als achter natuurlijk...
dat is mij ook verteld, en nam ik ook aan, klinkt heel erg logisch toch.
totdat een man die slipcursus geeft aan mijn zwager vertelde de achterbanden belangrijker zijn, ongeacht dat je voorwielaandrijving hebt. Het is me toen wel uitgelegd waarom dat zo zou zijn. en daar zat wel wat in. Ik weet alleen niet meer wat het was.
indd alex,
Maar ik weet niet beter, of banden kan je tot 4 bar op pompen en daar heeft de band niks aan te lijden.
alleen je voelt de weg veel beter, en de band slijt verkeerd af maar kwa druk heb je geen probleem.
en Trickey,
Ook ik weet er het fijne niet van!!
ik heb dit gehoort van mijn vader, die heeft heel wat slipcursessen gehad met de brandweer.
en hem is het zo uitgelegd!!
Maarja of dat met een personen auto, of met het blusvoertuig was zou ik niet weten!!
lijkt mij dat beide voertuigen nogal verschillen kwa uitbreken :P
Maar zoals Remko zegt hij kan indd ook voor uitbreken,
alleen dan kan je doormiddel van gas loslaten gas geven, nog wel het 1 en het ander corrigeren.
maar als de achterkant wegglijd corrigeer je hem moeilijker althans lijkt mij Y
Maar dit zijn van die welles nietus discussies,
en daar schiet niemand wat mee op.
en daarvoor is dit topic ook niet geopend :P
Dus ik laat het hierbij ;) Groetjes --
het laatste wat ik er over wil zeggen is dat die man van de slipcurses het waarschijnlijk goed heeft uitgeleg en dat het dan ook lochisch klinkt , maar wat ik uit ervaring weet (dmv slipcursussen o-)) is dat als je achterkant uitbreekt door verkeerde spanning of slechte banden de auto veel makkelijker te corrigeren is door middel van tegen te sturen , maar als je de bocht in stuurt met vijftig en je voorwielen beginnen te driften (weg te glijden kan) je alleen maar je gas loslaten en weer recht uitsturen en dan pas weer de bocht in sturen (maar dan zit je vaak wel al in de problemen ) hoe dan ook pomp de banden op naar je eigen mening en hoe jij je auto het lekkerste vind rijden want als je gaat glijden met je auto dan of heb je een veelste zachte band een gladde band of een veelste hoge snelheid en hier hebben we het over 0.1 tot0.3 bar verschil !-!
Mij is idd verteld dat de beste banden achter moeten zitten.
Omdat:
Als je op de snelweg oid een noodstop moet maken gaat al het gewicht naar voren toe dus daar krijg je genoeg grip. Achterste banden gaan een beetje losser op de weg zitten en hebben daarom de beste banden nodig.
maar daar verschillen de meningen over idd.
Bijna elke garage gooit ze altijd op de voorbanden.
Probleem is als je voorwielen wegglijden in een bocht dan heb je gewoon te hard gereden. En als je sportief (hard) rijd moet je altijd alle 4 je banden op orde hebben.
Een noodstop kan iedereen overkomen. Ook mensen die niet als een debiel door de bocht gaan.
Daarom beste banden altijd achter 8)
Citaat van: madmaus op 2 november 2007, 15:59:45
Mij is idd verteld dat de beste banden achter moeten zitten.
Omdat:
Als je op de snelweg oid een noodstop moet maken gaat al het gewicht naar voren toe dus daar krijg je genoeg grip.
Klinkt inderdaad erg onlogisch. Heb persoonlijk toch liever goede banden voor (in geval van keuze) dan achterop. Maar uiteindelijk moeten ze alle 4 goed zijn !
17" spanning zou ik op zo'n 2.3/2.4 bar zetten.
Mocht je het niet vertrouwen: spanning opvoeren tot de druk die -jij- erin wilt hebben. Vertoond de band een te grote bolling in de wang is ie te laag. Staat ie te strak is ie te hard opgepompt.
Kwestie om ergens daar tussenin de ideale spanning te vinden - en da's best persoonlijk m.i.
Beste banden achter.
Om de simpele reden: voor kun je bijsturen, achter NIET.
Leesvoer: http://www.ad.nl/autowereld/article750386.ece
en een iets langer verhaal op http://www.amt.nl/web/Vraagbaak/tonen-vraagbaak/Beste-banden-voor-of-achter2-2005-10.htm