Allen,
Ik heb al sinds een hele tijd last van een dansende snelheidsmeter. De ene keer meer dan de andere keer, er zijn zelfs hele perioden geweest dat er weinig tot niets aan de hand was. Toen kwam het moment van de kleine beurt en is daarbij tevens de stift (voor het omzetten van een roterende beweging in een digitaal signaal) vervangen. Helaas heeft dit mij niets geholpen. Weer een tijdje doorgereden tot vervolgens de grote beurt er aan zat te komen. Na de grote beurt, waarin tevens de schijfremmen en klauwen zijn vervangen deed de snelheidsmeter helemaal niets meer. Vervolgens is er een andere klok ingezet, deze leek het inderdaad te doen. Het probleem zou hiermee verholpen moeten zijn. Maar helaas na zo'n 15 ? 20 km begon de ellende weer. Het dansen van de snelheidsmeter, waarbij het volgende gebeurde:
- gas intrappen --> snelheid verhogen --> snelheidsmeter springt omlaag
- gas loslaten --> laten rijden op de huidige snelheid --> snelheidsmeter geeft de juiste snelheid aan.
Dit gaat net zolang goed, totdat de snelheidsmeter op nul komt te staan (ik rij op dat moment dan 120 --> af te lezen op het navigatiesysteem). Hierbij worden ook de km's niet meer geregistreerd. Ik heb op de bestemming ongeveer een uur doorgebracht, waarna ik wederom huiswaarts zou gaan. Hetzelfde gebeurde als bij de heenweg, alleen begon het nu vanaf 10 ? 15 km.
Vandaag (dinsdag) is de auto voor de zoveelste keer naar de garage gebracht, nu met de hoop dat het dan toch eindelijk verholpen zou moeten worden. Op dit forum had ik al soortgelijke gevallen opgespeurd, welke ik heb uitgeprint en bij de garage heb achtergelaten. Veel van de eventuele tips / problemen bleken echter niet van toepassing te zijn (zoals lamda zonde). E?n van de tips was dat een witte kabel naar de zwarte zekeringbox wel eens kon zijn. Bij nader onderzoek bleek inderdaad dat de stekker flink geoxideerd was. Met wat schuren en contactspray moest dit opgelost zijn. Maar helaas, ook dit keer kon het niet zo zijn.
De zelfde problemen traden op, al was het nu in de heenweg vanaf de 40 ? 45 km en de terugweg hielt de snelheidsmeter en ook kilometerteller er bij 30km mee op.
Wat te doen? De garage en ikzelf weten het zo langzamerhand niet meer. Van alles is er geprobeerd:
Samenvatting:
- stift vervangen --> tot 3 keer toe
- klok tijdelijk vervangen (testen)
- witte kabel schoongemaakt
Ik heb hier nog maar een woord aan toe te voegen:
HELP
Groeten,
Brian
Ik heb een keer een verhaal gehoord dat jou probleem ook heel vaak voor komt bij de Fiat Brava (Bravo). Bij die auto's springen de tellertjes allemaal op en neer ook als je stilstaat en je auto hebt geparkeerd. De oplossing lag te liggen bij de aarde (massa). Ik zou echt eens goed alle kabels nakijken. Denk zelf dat het ook de massa is. Probeer eens een andere massa te maken.
Ik zit ook aan een massa probleem te denken.
Zoek gewoon uit, welke kabel de massa is die naar je teller loopt. Trek dan gewoon ff een nieuwkabeltje ergens waar gaan lak zit zodat je een nieuw massepunt hebt.
Even??
Ik heb zelf niet de expertise om dit soort problemen te achterhalen. Al is het maar omdat mijn garage het al erg lastig vindt om het probleem te achterhalen.
Maar goed, ik ben vanmorgen weer bij de garage geweest om het slechte nieuws weer te vertellen. Ik had van een goede vriend van mij ook al te horen gekregen dat het de massa zou moeten zijn. Bij de garage zeiden ze me alleen dat er meerdere massapunten in de auto zaten --> voor, achter enz. Maar naar jullie mening dient er gekeken te worden naar de massadraad die naar de klok loopt!
De meest rigoureuze manier om dit probleem op te lossen is het vervangen van de kabelboom, lijkt me.
Ik hoop het maar....
m.v.g. Brian
Complete kabelboom vervangen lijkt me iets te rigoreus.
Maar een massa probleem zoeken is inderdaad een minder leuke activiteit.
Als je geluk hebt dan is het zo gevonden, zoniet dan ben je zomaar een aantal uur verder.
Er zijn alleen problemen met de snelheidsmeter?
Is dit altijd of alleen als bijv. de verlichting aan is of de radio?
Na een tijdje (nu dus zo'n 40 km) gaat de snelheidsmeter steeds minder goed werken. Wanneer deze op nul komt te staan doet zowel de snelheidsmeter niets meer, maar ook de km-teller. Ongetwijveld dat daarvoor de km ook al niet goed werken bijgehouden hoor. Verder heb ik volgens mij geen noemenswaardige problemen. Ik weet wel dat wanneer mij koplamp voor (links) kapot gaat, rechts achter het ook niet doet. Wat ik gisteravond nog geprobeerd heb is het spelen met de aanjager (nadat de snelheidsmeter op nul stond) en daar reageerde de snelheidsmeter dan weer op. Tenminste er werd weer een snelheid aangegeven. Het probleem doet zich ten alle tijden voor, het maakt niet uit of het licht aan is of uit.
Hmmm, dan is er zo moeilijk een bepaald punt aan te wijzen wat schuldig is.
Ik heb het in een ver verleden met mijn 5 GTT gehad.
Zodra ik de rem intrapte gingen ook de wijzers op en neer en begonnen er allerlei lampjes te branden.
Dit was dus een duidelijk punt en bleek dat in de achterlicht unit iets massa maakte (remlicht).
Gericht foutzoeken met de schema's en een spanningsmeter is de snelste weg om tot een oplossing te komen. Ik heb eens in de Haynes service and repair manual gekeken en volgens mij komen de volgende fouten in aanmerking als een best guess (willekeurige volgorde):
A.Slecht zekering contact
In de "Engine Fusebox" (bestuurder zijde onder de motorkap) zitten relais en twee zekeringen van 7.5 Amp elk. Een (1) van deze zekeringen voorziet de snelheidssensor van spanning. Hij is mogelijk geoxideerd.
B. Slechte verbindingen bij de snelheidssensor
Aan de snelheidssensor zitten drie draden, de zwarte dient aan aarde te liggen. De gele komt van bovengenoemde zekering en moet aan de 12 volt liggen.
C. Slechte aarde van de snelheidsmeter.
De centrale aarde van het instrument cluster is het niet want dan moet er meer niet werken zoals de toerenteller. Wel kan de snelheidsmeter slecht met het instrument cluster zijn verbonden. Ik kan in de schema's niet zien of dit gesoldeerd is of geschroefd.
D. Zekering paneel in dashboard
Op het zekering paneel in het dashboard zit een electronisch deel (ik kan niet thuisbrengen wat het is, waarschijnlijk een spanningstabilisator) welke aangesloten is tussen de Electronic Control Unit (ECU) en de snelheidssensor. Mogelijk zit het probleem hierin daar na enige tijd het probleem optreedt (temperatuur probleem?). Dat komt meer voor bij electronische componenten.
Sterkte
Johan
Zal wel de bedrading in de motorkabelboom zijn.
Ik heb precies hetzelfde probleem gehad. Bij mij viel de massa op de sensor soms weg.
Er zitten 3 draden op de sensor
+ 12v
- massa
-snelheidssignaal
Als hij voeding en massa heeft, dan moet je een nieuwe draad(snelheidssignaal) trekken naar de grote witte stekker.
Citaat van: Johan L op 8 februari 2006, 21:19:01
Gericht foutzoeken met de schema's en een spanningsmeter is de snelste weg om tot een oplossing te komen. Ik heb eens in de Haynes service and repair manual gekeken en volgens mij komen de volgende fouten in aanmerking als een best guess (willekeurige volgorde):
A.Slecht zekering contact
In de "Engine Fusebox" (bestuurder zijde onder de motorkap) zitten relais en twee zekeringen van 7.5 Amp elk. Een (1) van deze zekeringen voorziet de snelheidssensor van spanning. Hij is mogelijk geoxideerd.
B. Slechte verbindingen bij de snelheidssensor
Aan de snelheidssensor zitten drie draden, de zwarte dient aan aarde te liggen. De gele komt van bovengenoemde zekering en moet aan de 12 volt liggen.
C. Slechte aarde van de snelheidsmeter.
De centrale aarde van het instrument cluster is het niet want dan moet er meer niet werken zoals de toerenteller. Wel kan de snelheidsmeter slecht met het instrument cluster zijn verbonden. Ik kan in de schema's niet zien of dit gesoldeerd is of geschroefd.
D. Zekering paneel in dashboard
Op het zekering paneel in het dashboard zit een electronisch deel (ik kan niet thuisbrengen wat het is, waarschijnlijk een spanningstabilisator) welke aangesloten is tussen de Electronic Control Unit (ECU) en de snelheidssensor. Mogelijk zit het probleem hierin daar na enige tijd het probleem optreedt (temperatuur probleem?). Dat komt meer voor bij electronische componenten.
Sterkte
Johan
E: als je pech heb dan is je snelheids pin of tandwiel kapot. trek dan je knip maar open
Wanneer het zover is, dan wordt het tijd dat ik een andere auto koop. Ik ga geen capitalen uitgeven aan deze auto.
heb je nou al gemeten ???
Citaat van: bmonninkhof op 11 februari 2006, 18:22:47
Wanneer het zover is, dan wordt het tijd dat ik een andere auto koop. Ik ga geen capitalen uitgeven aan deze auto.
krijg je je auto dan verkocht in die staat?
Als je teller echt kapot is kan ik je nog wel een gebruikte teller regelen.
Aankomende dinsdag is het weer zover. Voor de zoveelste keer mag de auto naar de garage toe. Ze willen een nog een andere teller proberen en ik denk dat ze nu ook de bekabeling gaan doormeten. Ik heb julllie reacties uitgeprint en bij hen neergelegd. We moeten er samen toch sneller uitkomen dan alleen.
Maar goed, ik heb nog niet gemeten, omdat ik dat eenvoudigweg niet kan. Zou niet eens weten hoe?!
Dinsdagavond dus weer bericht over dit vreemde probleem van mij.
Oh ja en die auto ruil ik dan wel in bij een dealer, dan is het zijn probleem.
Groeten,
Brian
Allen,
Vandaag was weer ??n van die dagen dat mijn rode bolide (problemcar) naar de garage moest. De bedrading is doorgemeten, maar ze hebben daar niets in gevonden. Echter ze hebben ontdekt dat er een rode +draad los hing. Maar er zit ook niets aan vast, ik kan het beter aangeven aan de hand van een foto. Ik heb dan ook een 3 foto's gemaakt en een 2 filmpjes (divx). Of het allemaal daar in duidelijk is blijft de vraag, maar wellicht geeft het een idee.
Vrijdag gaan ze i.i.g. naar dit probleem kijken en verhelpen.
http://brianlinde.speedlinq.nl/ (http://brianlinde.speedlinq.nl/)
(sorry, de filmpjes waren nogal groot, vergeten de divx bestanden er naar toe te kopi?ren.)
Groeten,
Brian
het zijn exact de zelfde simptonen als die ik had. en het werd alleen slechter bij mij totdat ie helemaal niets meer deed. uiteindelijk bleek het het tandwiel met de daarin behorende pin in de bak te zijn die verrot waren.
en mag ik vragen wat dat geintje je gekost heeft?
ja, als het goed is wel!
Citaat van: bmonninkhof op 14 februari 2006, 19:57:23
en mag ik vragen wat dat geintje je gekost heeft?
heel veel tijd en een paar eurie voor het tandwieltje met pinnetje
Volgens mij had die monteur het er ook over, alleen dat dit probleem voor kwam bij de oudere typen. Er zat dan een kunststof wieltje in die door de hitte uitzette en daardoor storingen veroorzaakte? ???
Mijn megane is uit september 1998
dus....
dat heb ik dus ook gehad. met als resultaat dat ie helemaal niet meer werkte.
Hebben ze bij het meten geconstateerd dat op de snelhedsensor:
1). massa
2). +12 Volt
OK waren?
jep alles is toen voledig getest. waardoor ik ? 90,= lichter was.
De vraag was voor Brian bedoeld, sorry voor de onduidelijkheid.
Ik zou het echt niet weten Johan. Wat ze hebben gedaan is de kabelboom nameten. Van de klokaansluiting (onder de motorkap) naar de zekeringen (zwarte zekeringdoos; rechts). Hier hebben ze tot nu toe nog niets kunnen vinden. Aanstaande vrijdag wordt het ??n en ander bekeken om i.i.g. die rode losse stekker misterie op te lossen. Maar goed, wanneer dat niets te maken heeft met mijn probleem, dan mogen ze het van mij laten zoals die nu is.
Dit probleem hebben zij en Renealt garages waarmee ze contact hebben gehad nog niet eerder meegemaakt. Helaas, ik zit er wel mee en voorlopig is het nog niet opgelost. De auto is er nu minimaal een 4-tal keer geweest.
- stift vervangen;
- klok vervangen;
- witte stekker schoongemaakt (bij zwarte zekeringenkast);
- doormeten van de kabelboom;
- volgende stap = aankomende vrijdag.
Oke dan weer een stap achter de rug. De rode (los zittende) kabel is weer op de plek gezet. Deze aansluiting zat kennelijk ook in de kabelboom. Echter het heeft niets uit gemaakt. Afgelopen vrijdag dan ook maar meteen getest. En jawel na zo'n 40 km begon de ellende weer hoor. De teller begon weer te dansen. Heb ik nog een beetje met de aanjager zitten spelen en daar reageerde de snelheidsmeter aanzienlijk op. Maar ook dat was van korte duur. Op een gegeven moment staat de teller op NUL en dan blijft die daar ook staan. Ik kreeg echter wel een storingsmelding op mijn klok te zien. Deze werd al na zo'n 20 km rijden getoond. Het is de storingsmelding met een rechthoek met een vvvv-lijn erin. Zie http://brianlinde.speedlinq.nl/ (http://brianlinde.speedlinq.nl/)
<-- klok.jpg (2e waarschuwingslampje rechts).
groeten Brian
ok daarom lukte het niet 8)
Ik blijf bij mijn verhaal ;)
Ok, we zijn weer een week verder en wederom is de auto naar de garage geweest. Vandaag is er een nog andere klok geprobeerd, dit keer ??ntje die gelijk is aan de originele en dus niet aan de klok waar de foto van te zien is. Deze klok deed net als de originele helemaal niets. Dus de tijdelijke klok is er weer ingeplaatst. Daarbij zijn de stekkers onder handen genomen die bevestigd worden aan de klok. De verbinding is hiermee strakker geworden. Maar helaas dit mocht het probleem ook niet verhelpen. Volgens mij zit er nog maar ??n of twee dingen op en daarna is het afgelopen.
- 1e nieuw kabeltje trekken van stift naar zekeringkast (zwarte doos)
- kabelboom vervangen
Ik ben ondertussen de megane coupe al helemaal zat, elke week staat die auto bij de garage en elke keer weer die teleurstelling dat het probleem wederom niet is opgelost. Ik hoop van harte dat het probleem opgelost wordt door het kabeltje te trekken naar de zekeringkast. Wanneer dit ook niet helpt, dan kap ik maar mee. ???
Groeten Brian
maar weet je al zeker dat het aan het elektrische gedeelte ligt?
en niet aan het mechanische?!
Citaat van: bmonninkhof op 28 februari 2006, 23:13:41
- 1e nieuw kabeltje trekken van stift naar zekeringkast (zwarte doos)
Niet 1 kabeltje dan, maar alle 3
om te proberen kun je kun ook rechtstreeks van de accu de voeding en massa halen en het signaalkabeltje na de stekker in de zekeringkast aansluiten
Citaat van: wess op 1 maart 2006, 08:58:44
maar weet je al zeker dat het aan het elektrische gedeelte ligt?
en niet aan het mechanische?!
Het kan bijna niet anders:
- wanneer het dansen van de snelheidsmeter weer begint (na zo'n 30km) reageert deze sterk op acties op het elektrische circuit. bijvoorbeeld achterruit verwarming aan/uit. Wanneer deze aan is, dan staat de snelheidsmeter bijna op de juiste snelheid. En ook spelen met de aanjager (ventilator) heeft veel invloed op het dansen. Hoe harder de ventilator hoe beter de snelheidsmeter reageert.
- daarnaast hebben we nu meerdere klokken (kilometertellers / meetinstrumenten) getest. Bij mijn originele en een exact model ervan doet de snelheidsmeter niets. Bij het afwijkende model doet deze het tot zo'n 45km max.
dus.. ja, het kan toch niet anders meer. Wanneer het mechanisch was, dan moest het dansen bij alle klokken toch gelijk zijn? Of bijna gelijk?
Ok, vandaag is er een andere klok getest en geheel naar verwachting deed deze het ook niet, maar ja je weet het nooit. De laatste optie voor mij zal volgende week (waarschijnlijk) worden uitgevoerd. Het gaat dan om de 3 kabeltjes waarover eerder gesproken is. Wanneer dat het niet is, dan breken al mijn klomen, als ik die had tenminste :) . Als ik het zo kan inschatten, dan zal het wel aan komende dinsdag worden.
Nu is alleen mijn vraag nog over de electrische storing die op het display wordt aangegeven. Is het dan zo dat wanneer de computer uitgelezen wordt, de oorzaak ook bekend is? Of geeft de computer dan alleen maar aan dat er een elektrische storing is geweest?
Comp geeft waarschijnlijk storing: Onderbreking signaal rijsnelheid
dis echt zwaar klote joh.. Hoop dat het dinsdag lukt. Net wat paul zeg. Laat ze het eens rechstreeks via de accu proberen. Mijn opa en oma hadden ook een megane. En die hadden ongv hetzlefde als jouw.. Van alles geprobeerd enz enz. maar ook geen resultaat. Bleek achteraf dat de auto te water had gelegen. en daarom over storing had :embarassed:
succes
Blijkbaar is de auto gerepareerd :?
Als ik het zo lees, is het gewoon een massa die niet goed contact maakt.
die van mij danst niet die blijft stil staan op 0 l-... heeft iemand daar nog tips voor?
mvg jeroen ( my_own_style86@hotmail.com)
Allen,
We hebben het hier opgegeven om dit probleem te verhelpen. We zijn nu zo's 3 á 4 maand bezig met een eventuele oplossing voor dit probleem. Uiteindelijk heeft de garagehouder gezegd tot zijn grote spijt dat hij het niet kon vinden/ repareren. We hebben de auto dan ook ingeruild bij een officiele dealer. Heel jammer, de auto had mij nog jaren kunnen vervoeren.
Dus....
Geen Megane Coupé meer voor mij......
Groeten,
Brian