Renault Mégane Club

Mégane I Technisch 1996-2002 => [Mégane I] Motorisch => Topic gestart door: Dani?lle op 5 februari 2006, 22:33:23

Titel: Andere motor
Bericht door: Dani?lle op 5 februari 2006, 22:33:23
Hallo,

Ik heb een RMC 1.6e uit 1998, maar wil er graag een 2.0 16v in hebben.
Ik wil graag weten wat er allemaal nog meer bij komt kijken dan alleen een andere motor erin leggen???
Hoop van jullie te horen

Groetjes Dani?lle :D
Titel: Re: Andere motor
Bericht door: Reinier Goorden op 5 februari 2006, 22:41:02
Daar is hier op het forum al aardig wat over gesproken en iedere keer is de eindconclusie dat je dan beter een andere auto met een 2.0 16v kunt aanschaffen :-\
Titel: Re: Andere motor
Bericht door: Timo Zuiderduin op 5 februari 2006, 22:52:53
er moet idd vrij veel aangepast worden. kosten daarvan kunnen behoorlijk oplopen!







stiekem droomt Timo ook van een 2-liter blok
Titel: Re: Andere motor
Bericht door: Michel Veltman op 6 februari 2006, 10:01:50
kan je niet beter over annechien dromen ;) :)
maar idd een 2liter blokkie zou altijd welkom zijn in het vooronder!
Titel: Re: Andere motor
Bericht door: Timo Zuiderduin op 6 februari 2006, 11:36:09
Annechien hoef ik niet over te dromen he ;) die ligt al iedere avond naast me!!

Nee, zodra mijn huidige blok op begint te raken gaat hij toch echt vervangen worden door een wat rapper blokje!! extra kosten neem ik dan maar voor lief aangezien een nieuwe auto ook niet goedkoop is!!
Titel: Re: Andere motor
Bericht door: peterachterop op 6 februari 2006, 11:59:18
Misschien wel bekend bij een aantal van het automaxx forum en menig magazine.
Peter met zn 206.
Hij heeft een andere motor erin gezet en wel een H23A Honda motor 2.3 liter 220pk standaard

(http://img.photobucket.com/albums/v287/pug206nxracer/engine%20swap/DSC04609.jpg)

Dat zijn natuurlijk ook opties om dan gelijk een lekker zwaar blok erin te hangen.
Zo zie je ook wel eens een polo of lupo met een 20V blok van een ibiza.

(http://img.photobucket.com/albums/v287/pug206nxracer/engine%20swap/DSC04896.jpg)
Omdat deze er nu anders in ligt dan een origineel peugot blok is de wastegate naar de zijkant van de bumper geplaatst.
Titel: Re: Andere motor
Bericht door: Greencabrio op 6 februari 2006, 12:08:31
Hey deze stond in de autoweek van afgelopen week! Daar staat ook in waar deze persoon het heeft laten doen. Misschien een optie voor de poster van deze topic??
Titel: Re: Andere motor
Bericht door: peterachterop op 6 februari 2006, 12:13:16
Kijk voor info in zn automaxx profiel, zijn bijnaam daar is Nitrous.
En ja hij heeft dat laten doen.
Het is gedaan door DBM Engineering (www.dbmengineering.nl)
Titel: Re: Andere motor
Bericht door: Timo Zuiderduin op 6 februari 2006, 12:32:50
Ja, ken het project!! echt een superdikke 206 is dat!!
is dat ook niet die jongen die iedere keer de "best of french" prijzen wegkaapt voor de neuzen van Jan en Michel?
Titel: Re: Andere motor
Bericht door: Meganez op 6 februari 2006, 14:17:53
Citaat van: peterachterop op  6 februari 2006, 12:13:16
Kijk voor info in zn automaxx profiel, zijn bijnaam daar is Nitrous.
En ja hij heeft dat laten doen.
Het is gedaan door DBM Engineering (www.dbmengineering.nl)

Ik zoek in automaxx maar kan zijn profiel niet vinden

Heb hem al gevonden op profielnaam Pug206NXrace

400 pk in zo'n licht wagentje  :o

http://www.automaxx.nl/index.html?url=/profiel_weergave.php?ID=14967 (http://www.automaxx.nl/index.html?url=/profiel_weergave.php?ID=14967)
Titel: Re: Andere motor
Bericht door: peterachterop op 6 februari 2006, 19:09:05
sry bedoel in het forum daar heet hij nitrous.
Titel: Re: Andere motor
Bericht door: Michel Cijs op 6 februari 2006, 19:57:31
Citaat van: Timo Z.(Meg-Cabrio) op  6 februari 2006, 12:32:50
Ja, ken het project!! echt een superdikke 206 is dat!!
is dat ook niet die jongen die iedere keer de "best of french" prijzen wegkaapt voor de neuzen van Jan en Michel?

tuurlijk niet, tis toch een jap ;)

wel een extreem dik project

de eigenaar keurt overigens vaak zelf op de evenementen van AM en doet derhalve niet vaak zelf mee aan de mooiste auto verkiezing

Maar om op de vraag terug te komen.........een sloper kopen en alles reviseren en omzetten is het goedkoopste, al kan je in dit geval nooit over goedkoop spreken.

De 1.6e reviseren en (laten) ombouwen naar een turbo of compressorkit is dan wellicht ook een flinke investering maar is wel extremer; aangezien je een 2.0 16v ook zo kunt kopen..........
Titel: Re: Andere motor
Bericht door: peterachterop op 6 februari 2006, 20:21:46
Ik zou zo zeggen neem eens contact op met dbm engineering.

Die peter is echt een beetje aan t doordraven. zn dash is zelfs van een honda.

Dat filmpje van jan zijn keuring in assen was hij ook aan het keuren.
Titel: Re: Andere motor
Bericht door: MB82 op 7 februari 2006, 22:41:52
En wanneer je een 2.0 8v pakt? Daarvoor hoef je toch niet zoveel aan te passen als bij een 2.0 16v blok? Of zeg ik nu wat verkeerds? ;)
Titel: Re: Andere motor
Bericht door: Timo Zuiderduin op 7 februari 2006, 22:59:58
lijkt mij geen slim idee!!
kan je beter de 1.6 16v hebben ben ik bang!
Titel: Re: Andere motor
Bericht door: Meganez op 8 februari 2006, 00:13:57
Dat het geen slim idee is ben ik het met je eens Timo, maar waarom zou je dan beter een 1.6 16v kunnen pakken???

De 2.0L 8v en 16v van de phase 1 hebben idd hetzelfde onderblok, maar dat is dan ook het enigste..
Titel: Re: Andere motor
Bericht door: Timo Zuiderduin op 8 februari 2006, 09:16:37
Haha, sorry ik dacht dat het in een 16v megane moest maar het is een 8v.
dan zou ik idd eerder kiezen voor de 2.0 8v.

maar het blijft een hoop geld!
Titel: Re: Andere motor
Bericht door: Meganez op 8 februari 2006, 16:52:39
Om een 2.0L 8v blok in een 1.6e te leggen zijn bijna evenveel aanpassingen nodig als een 2.0L 16v in een 1.6e te leggen. Als je dan toch een engine swap gaat doen dan zou ik ook voor een 2.0L 16v gaan, maar ik zou sowieso nooit een swap doen maar een nieuwe auto kopen als je meer vermogen wil hebben..
Titel: Re: Andere motor
Bericht door: Timo Zuiderduin op 8 februari 2006, 17:08:50
nieuwe auto is helemaal afhankelijk van de staat van de wagen.
veel uitgebouwde wagen daar zijn bakken geld in gegaan en de mensen die de wagen hebben verbouwd die willen soms liever die wagen behouden en wat meer uitgeven aan een nieuw motorblok.

maar als je auto nog vrijwel standaard is dan zou ik er idd ook niet aan beginnen.

vergeet ook niet dat je bij een engine-swap ook melding moet doen bij de RDW!!
die kunnen bij een te grote vermogenstoename eisen dat de wagen opnieuw door hun gekeurd wordt en dit gaat je ook extra knaken kosten.
Titel: Re: Andere motor
Bericht door: MB82 op 8 februari 2006, 21:13:32
Aha ok, hierna wil ik sowiezo weer een turbo hebben dus een motorswap daar begin ik toch niet aan omdat je idd beter een andere auto kan kopen voor dat geld. Maar je ziet het wel vaker dat men (even) een ander blokkie er in lepelt ;)
Titel: Re: Andere motor
Bericht door: RaymondTroost op 8 februari 2006, 21:26:52
Ik zit ook een beetje met een dillema.. Kwa uiterlijke vorm ben ik de megane niet zat, en zker kwa rijgedrag ook niet.. maar aangezien ik 35.000 tot 40.000 per jaar rijdt gaan de kilometers hard.. Aangezien ik hem toch wel helemaal wil gaan aanpakken kwa tuning (optisch).. Kijk niet dat als ik straks klaar ben met tunen en de motor loopt in soep bij de 250.000 (ik noem maar wat) er staat nu bijna 170.000 op. Wat zouden jullie doen.. De auto verder tunen, en als de tijd rijp is de motor te vervangen

Of de auto zo netjes laten... En weer lekker dik verder sparen..En gewoon op rijden en dan een andere auto kopen? Wie zou wat doen..

Titel: Re: Andere motor
Bericht door: MB82 op 8 februari 2006, 21:56:10
Ik heb de megane gekocht omdat de motor van mijn vorige auto op het punt stond om vast te lopen en omdat de carosserie steeds slechter werd. Ik had qua prestaties liever de andere auto gehouden maar de looks van de megane coupe bevielen mij wel en de 1.6e is toch best een zuinige sterke motor.

Graag heb ik weer een turbo dus ik had al besloten niet al te veel aan de megane te doen en rustig verder te sparen en te kijken voor een andere nieuwere snellere auto. Maar in de 2 jaar dat ik de megane nu heb is er toch aardig wat aan veranderd ;)
Titel: Re: Andere motor
Bericht door: Stefan op 8 februari 2006, 22:07:02
je raakt snel aan dingen gewend is helaas mijn ervaring...
ik begon ooit met een 1,6-8v escort 90pk, toen een 1,6-16v Escort ook 90 pk maar met een stuk meer koppel, daarna de coup? 1,6-16v 110PK,wederom een stuk sneller...
maar ook die was me voor mijn gevoel niet snel genoeg (meer) op den duur
Nu heb ik een auto met een 2,0-16v motor met 150PK en dat is dan duidelijk weer een stuk vlotter, maar daar ben je ook zo weer aan gewend.
mijn volgende auto heeft misschien wel w??r meer vermogen...
Ik bedoel maar: hoeveel wil je investeren voor zoiets en is het het waard op de lange duur.
EhPortal 1.39.5 © 2025, WebDev