Hey mensen ,
Ik heb een Renault megane coupe 1.6 monte carlo en heb een tijdje terug een Green open luchtfilter en een 110mm dikke uitlaat erop gezet.
Nu rijd mijn auto een kleine 1 op 10 !!
Is dit normaal ? of is er iets anders aan de hand ?
Alvast bedankt voor de reactie .
1 op hoeveel reed hij daarvoor dan
1 op 10 is nog niet een schrikbarend verbruik volgens mij, kan zuiniger, dat wel, ligt er ook aan waar je rijd
Niet stiekem voor het geluid je gas wat langer intrappen he ;D
kan verlijdelijk zijn natuurlijk
Succes ermee verder :D
bij mij verbruikt de wagen ook een stuk meer sinds ik een open luchtfilter heb!
ik ga weer een standaard luchtfilter monteren. helaas heb ik er alleen geen meer liggen? :-\
ja ik denk dat ik ook de standaard luchtfilter erop zet.......eerder reed die 1 op 14 / 15 en als je heel rustig op trekt misschien 16? maar dat weet ik niet zeker maar 1 op 14 sowiezo.......en ja , het is leuk maar zoveel voegt het niet toe ....... iets sneller optrekken en een beetje meer uitlaat sound .
Benzineverbruik hangt ook af van de temperatuur, het weer, winter- of zomerbanden en dat soort zaken. Luchtfilter kan wel wat schelen, maar geen 25% lijkt mij. Misschien dat je toch regelmatig per ongeluk het gaspedaal wat verder intrapt om van de sound te genieten? ;)
Ja ik rijd wel vlot....maar dat deed ik voor die tijd ook wel.....
Is het trouwens erg slecht voor je auto om bij 3 / 4000 of te schakelen?
Doe ik niet altijd maar is wel lekker op ze tijd :P
met een goed open luchtfilter (wat green is) dan heb je juist minder weerstand, dus theoretisch gezien een minder verbruik
ikzelf rijd met normaal gebruik ook rond de 1 op 10, dus voor een 1.6e is dit wel weer vrij veel.......rechtervoetje miss ;)
en op lange wegen gewoon lekker 1 versnelling hoger gaan zitten, 60 in de 4, 80 in de 5 etc dat scheelt wel wat
hmm oke , dan zal ik eens een maandje heel rustig optrekken en eerder overschakelen.......kijken of dat helpt....bedankt voor de reacties...
Citaat van: Michel Cijs op 12 januari 2006, 23:36:28
met een goed open luchtfilter (wat green is) dan heb je juist minder weerstand, dus theoretisch gezien een minder verbruik
???
Je hebt
minder aanzuigweerstand, dus door deze mindere weerstand zuig je dus
meer lucht aan..
De "juiste" lucht/brandstof verhouding (voor een volledige verbranding) is 1:14,7 ; Dit betekend dus op 14,7 gram lucht, 1 gram benziene ..
Je hebt een lambda sonde in je uitlaat zitten die dit controleerd.. (door te kijken naar stoffen die overblijven na je verbranding)
Komt er meer lucht, zal je in eerste instantie een onvoledige verbranding krijgen (te weinig brandstof dus), dit krijgt jou ecu (computer) door van de lambda sonde.
Je ecu reageerd hier op door meer brandstof in te spuiten, net zo lang totdat jou lambda ziet dat je verbranding wel volledig is verlopen.
Meer lucht, is dus meer brandstof.. (is dus meer vermogen)
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Even mijn verhaal afmaken om onnodige reacties te krijgen dat een luchtfilter niet meer vermogen opleverd.....
Komt er meer lucht, zal je in eerste instantie een onvoledige verbranding krijgen (te weinig brandstof dus), dit krijgt jou ecu (computer) door van de lambda sonde.
Je ecu reageerd hier op door meer brandstof in te spuiten, net zo lang totdat jou lambda ziet dat je verbranding wel volledig is verlopen.
Stel dat jou inspuit systeem nou maximaal inspuit, en de luchtbrandstof verhouding is nog steeds niet goed, heb je dus een onvoledige verbranding en dus vermogensverlies..
ff een reken voorbeeld.
- Stel jouw cilinder wordt met 1 gram benziene en 14,7 gram lucht gevuld als je standaard rijdt.
- Je zet er een openluchtfilter op die 2 keer zoveel lucht aan kan zuigen (en stel nou dat je inspuit systeem dit aan kan)
Dan wordt je cilinder met 2 gram benziene en 29,4 gram lucht gevuld, bij de ontbranding ontstaat nu dus 2 keer zoveel energie (is dus meer vermogen)
- Stel dat je twee keer zo veel lucht aan zuigt maar je brandstof injectie kan maximaal 1,5 gram inspuiten
Dan wordt je cilinder gevuld met 1,5 gram benziene en 29,4 gram lucht.
- Je verhouding is nu niet meer 1:14,7 ; dit geeft een hoop vermogensverlies plus een flinke schadelijke uitstoot voor het millieu.
----------------------------------------------
en duidelijker kan ik het niet uitleggen, hoop dat er nu wat meer mensen zijn die dit verhaal snappen :D ;D
Ik hou nu al geruime tijd mijn verbruik bij en ik kom met een standaard 1.6 op 1:12, moet er wel bij zeggen dat ik weinig lange afstanden rij, doe ik dit wel dan schiet het gebruik naar 1:14
Heb ooit op lange einden op 100 km wegen (2 km aanloop, dan de 100 km weg op, stuk met 80 ertussen, dan weer 100 km weg. en dan 4 km na het werk, enkele reis = 105 km) een verbruik gemeten van 1 op 17,5. en dat wel 3 tanken achter elkaar. dit was met std filter en uitlaat.
De lange einden zijn er niet meer, maar rijd nu met 17 inch velgen en green openlucht filter en remus einddemper 1 op 13. gemiddeld en das van alles wat. zeg maar gecombineerd verbruik. varieerd van 12,5 tot 13,8. en ik luister graag naar het geluid. Heb tot nu toe (1,5 jr) een uitschieter gehad van 1 op 11.
Rij ook een 1.6e.
Ik heb zelf ook ander luchtfilter, verbruikt wel wat meer, vooral als je aardig gas geeft, maar ik rijd zeker 1:12 1:13
Same here andere luchtfilter verbruik 1:13 1.6e 8v
Toch vreemd, ik rijd nu 8 maanden mijn 1.6e, en doe toch redelijk rustig aan, en ook gecombineerd verbruik, maar alleen bij echt ''rustig'' rijden, haal ik de 1 op 12, bij doorrijden 1 op 10.
Zou het aan de benzinefilter kunnen liggen op den duur dat je verbruik omhoog gaat?
hallo,
ik vroeg me af neemt het benzine verbruik toe met eem hoge spoiler?
als het al afneemt is het minimaal!!
maar ik denk niet dat je het gaat merken.
denk dat het ook geen moer uitmaakt nee...... ;)
Om je auto voort te bewegen moet je bepaalde krachten overwinnen. Deze weerstanden treden op door de helling waar je op rijd, de acceleratie die plaats vind, de wrijving met het wegdek (rol weerstand) en de lucht weerstand.
Als je een constante snelheid rijdt op een vlakke weg (de kracht naar voren (komt van de pk's van je motor, hier is dus brandstof voor nodig) is gelijk aan de krachten die de auto naar achteren werken (de weerstanden)) werken heb je te maken met 2 soorten weerstand. De rolweerstand en de luchtweerstand. Luchtweerstand is hierin de belangrijkste factor (en grootste).
Als je hoge snelheden rijdt en je kijkt naar je achterspoiler (niet doen als je zelf rijdt ;D ) zie je je evo spoiler aardig resoneren/trillen. Er staan een aardige spanningen op het ding om de auto naar beneden te drukken. De rolweerstand zal dus toenemen maar dus zeker ook de luchtweerstand. Ik merkte het zelfs serieus toen ik het ding op de auto had gemonteerd op mn bekende hobbels in de snelweg die ik altijd met 120 km/h nam dat ik veel sneller naar beneden gedrukt werd.
Ik denk dat de spoiler zeker een toename in het verbuik kan geven van 10 % op de snelweg. (luchtweerstand is namelijk afhankelijk van de snelheid) Een verbruik van 1:12 kan dan dus +/- 1:10,9 worden.
Bij sommige auto's, die "in de windtunnel zijn ontworpen" kan een toename van 20% van de luchtweerstand optreden als er andere bumpers en spoilers worden gemonteerd. Dat is aardig wat extra verbruik op hoge snelheden.
weet je dat zeker???
ik heb nu met mijn auto na het monteren van een grotere voorbumper, de 17" velgen, de verbreding aan de zijkanten en de evo spoiler en het open luchtfilter+sportuitlaat wel een verhoging van het verbruik. maar dit alles bij elkaar zorgt ervoor dat ik ipv 1:14 naar de 1:12,5 ben gegaan.
dus zo'n toename van verbruik alleen door de EVO vind ik wel heel veel.
Citaat van: dbt20 op 13 januari 2006, 17:39:47
Toch vreemd, ik rijd nu 8 maanden mijn 1.6e, en doe toch redelijk rustig aan, en ook gecombineerd verbruik, maar alleen bij echt ''rustig'' rijden, haal ik de 1 op 12, bij doorrijden 1 op 10.
Zou het aan de benzinefilter kunnen liggen op den duur dat je verbruik omhoog gaat?
ik heb dit ook mijn coupe 1.6e uit '96 rijd ook 1:10 en dat is zelfs op de snelweg.
iemand een idee hoe dit komt ?
Dit geld dan puur en alleen op de snelweg he, voor stadsverkeer maakt het niks uit omdat de weerstanden exponentieel stijgen afhankelijk van de snelheid. Misschien zal het ietsje minder zijn, maar zeker wel iets. Bij een cabrio maakt het denk ik sowieso minder uit als bij een coupe, omdat een cabrio standaard al een hogere luchtweerstandscoefficient (Cw-waarde) heeft t.o.v. een coupe.
Citaat van: bennie stroo op 25 januari 2006, 13:15:17
Citaat van: dbt20 op 13 januari 2006, 17:39:47
Toch vreemd, ik rijd nu 8 maanden mijn 1.6e, en doe toch redelijk rustig aan, en ook gecombineerd verbruik, maar alleen bij echt ''rustig'' rijden, haal ik de 1 op 12, bij doorrijden 1 op 10.
Zou het aan de benzinefilter kunnen liggen op den duur dat je verbruik omhoog gaat?
ik heb dit ook mijn coupe 1.6e uit '96 rijd ook 1:10 en dat is zelfs op de snelweg.
iemand een idee hoe dit komt ?
Ben ik ook wel benieuwd naar, rijd nu een half jaartje in mijn 1.6e, en het begin reed ie nog 1 op 13 nu is dat 1 op 10 vind ik wel een behoorlijk verschil?! Hoeveel verbruik maakt de kou uit eigenlijk?
In de winter tank je andere benziene als in de zomer, maar of dit het verbruik ook beinvloed weet ik niet..
Jazeker! In de winter verbruikt de auto meer benzine. Dit komt doordat
de motor net als altijd een zekere bedrijfstemperatuur dient te halen om
te kunnen rijden. Plus dat je binnen aan het stoken bent om het warm
te krijgen. Voor beide gevallen wordt extra brandstof gebruikt om de
temperatuur te bereiken.
Mijn auto rijdt in de zomer dus 600 km met een tank.
In de winter meestal zo'n 550 km.
1:16 is voor mn 1.6e geen enkel probleem
als ik dat haal rij ik wel rustig en jaag ik hem niet constant in de toeren
Wat ik nu wel merk is dat wanneer ik met een koude motor heel rustig aan doe , optijd overschakel en niet te snel optrekken dat het enorm verschil maakt . Dan rijd ik geen 1 op 10...maar 1op 12 tot 13
heb je toevallig een open luchtfilter?
Ik wel iig
1:16 is echt haalbaar, heb het zelf berekend
Hmm ik heb geen open lucht filter, ik rij wel extreem veel kleine stukjes ::) kan daardoor het verbruik echt 100 km per tank verschillen?
Ja! Korte stukjes scheelt veel in km's. Logisch natuurlijk als
je bedenkt dat je op de snelweg heel constant rijdt. Hoe meer
acties je verricht (gas geven, remmen, weer gas geven, keertje
schakelen enz.) hoe meer brandstof je verbruikt. Natuurlijk ook
de motor starten kost benzine.... noem maar op... dit zijn dan
nog de meest eenvoudige denkwijzen.
Zoals ik al zei:
Citeerik heb een 1.6e en ik rijd meestal 600 km met een tank
Citeerik tank meestal een litertje of 40, dat zou betekenen 1 op 15 he....
ik rijd overigens veel snelweg, zo'n 80 km per dag en dan nog wat
korte ritjes. Als ik veel korte ritjes maak dan haal ik de 450 a 500 km
(ik ben overigens niet zo'n blazer hoor )
Naja dat verklaard dan wel het 1 en ander ::) ik vroeg me trouwens ook af (dankzij mijn nieuwe manie om heeeeel vroeg op te schakelen) kost dit niet extra benzine schakelen bij 2000 tot 2250 toeren?
Nee absoluut niet. Heb ik ook een paar tanks benzine mee geexperimenteerd.
Dat scheelt in verbruik (Het Nieuwe Rijden heet dit ook wel).
Ik reed door alt?jd bij 2000 toeren te schakelen zo'n 650 km met een tank ipv 600.
Maar dat is niet leuk rijden hoor!? ;D behoorlijk saai en traag
ik rij zelf altijd behoorlijk vlot door en haal de 600km makkelijk
het oranje lampje staat dan nog niet eens aan ;)
pff jullie hebben maar mzzl...ik haal soms net aan 400km op tank... Staat op dat moment nog geen lampje te branden ofzo maar meter staat wel tegen onderkant aan. En als ik rustig rijd, rij ik ook wel zuinig (het nieuw rijden zeg maar) maar ik kan het af en toe niet laten om het rechtevoetje tot de bodem in te trappen zeg maar...! Gem. 1:10 haal ik toch meestal nog wel hor en idd op rustige snelweg ritjes heb ik wel s 1:13 gehaald maar dat zijn egt uitzonderingen.
maar jij rijdt wel in een 2.0 en wij in een 1.6
ja das helemaal waar. Daarom hebben ze bij de phase 2 ook de 2.0 IDE motor in gebruik genomen: grote voordeel: deze motor is maarliefts 20% zuiniger...pff...das behoorlijk vind ik.
20% is reteveel idd ;D maar als je nou vroeg doorschakeld op 2000 toeren en je wilt nog verder accelereren, dan voel je echt dat je motor het zwaar heeft, kost dit helemaal niks extra's dan?
volgens mij kun je beter heel rustig iets meer toeren maken en bij 2500 of 3000 toeren schakelen....het zijn geen dieseltjes nl. waar we het over hebben die hun max. koppel soms al bij 1500 toeren hebben ofzo.
Je kan idd beter rustig aan IETS meer toeren maken zodat je motor er niet harder aan moet sleuren. Nu moet je het pedaal dieper intrappen om nog een beetje redelijk op te trekken. Waardoor je dus meer verbruikt dan wanneer je minder gas geeft (omdat je in een hoger toerental zit). Dit is dan vooral bij het optrekken dan he. Bij een constante snelheid aanhouden is 2000 toeren zat.
flink gas geven maakt niet uit
toeren maken echter slurpt benzine
kijk anders eens op: www.hetnieuwerijden.nl (http://www.hetnieuwerijden.nl)
flink gas geven ook, je kan dan beter iets meer toeren draaien
Lees dit maar eens dan:
(weinig tijd, lees dan alleen het rode gedeelte)
Vrij naar: www.hetnieuwerijden.nl
Wanneer u met lage toerentallen rijdt blijven deze verliezen tot een minimum beperkt, wat gunstig is voor het brandstofverbruik. Bovendien neemt de effici?ntie van een automotor toe naarmate hij zwaarder belast wordt (lees: er bij lage toerentallen meer gas gegeven wordt). De energie wordt dan effici?nter opgewekt. Het meest effici?nt rijdt u zodoende door bij het optrekken zo snel mogelijk naar hogere versnellingen over te schakelen (lage toerentallen) en daarin relatief veel gas te geven. Dat gaat in een hoge versnelling automatisch omdat u dan veel gas moet geven om vlot op te kunnen trekken.? ?Om optimaal van de effici?ntie van een automotor gebruik te maken kunt u bij benzine- en LPG-motoren een maximum schakeltoerental van 2500 aanhouden. Aangezien dieselmotoren hun optimale effici?ntie in de regel al bij lagere toerentallen ontwikkelen dan benzine-motoren, kunt u hiervoor een maximum schakeltoerental van 2000 toeren per minuut aanhouden. Een toerenteller is hierbij een handig hulpmiddel. Dit schakeladvies geldt voor handgeschakelde auto?s, maar ook voor een automatische versnellingsbak. Deze manier van schakelen is bovendien niet slecht voor de motor.
Hoe meer jij je gasklep openzet, hoe meer brandstof hij inspuit ;)
plus dat je de zaak verzuipt lijkt me... maar ja...
overheidscampagne... ;D
Citaat van: Paul v Dijk op 31 januari 2006, 21:39:27
Hoe meer jij je gasklep openzet, hoe meer brandstof hij inspuit ;)
Dit is enerzijds waar, maar eigenlijk is het verbruik toch echt veel sterker afhankelijk van het toerental van de motor.
Als je gasklep niet open is, komt er ook geen lucht dus geen benzine, en hoe verder je gasklep open is hoe meer lucht er naar binnen kan dus ook meer benzine...
Maar die lucht die komt je cilinder in door een onderdruk die je zuiger creerd tijdens het naar beneden gaan in de cilinder. Je moet je zeg maar voorstellen dat de zuiger de lucht (en benzine) naar binnen zuigt.
-Als je 2000 toeren per minuut draait met je gaspedaal vol open zuigt elke cilinder zich 500 keer vol met lucht in een minuut.
-Stel dat er per keer 0,005 gram benzine naar binnen wordt gezogen voor een volle zuiger met lucht.
-Dan wordt er in 1 minuut 500 * 0,005 * 4 (cilinders) =
10 gram per minuut ingespoten
-Als je 3500 tpm draait met je gaspedaal 3/4 zuigt je cilinder zich 875 keer voor driekwart vol met lucht per minuut.
-Er wordt nu 0,005 * (3/4) = 0,00375 gram per keer ingespoten
-Dan wordt er in 1 minuut 875 * 0,00375 * 4 (cilinders) =
13,125 gram per minuut ingespoten
En dit is dan simpel uitgelegd, want eigenlijk wordt er PER KEER ook meer lucht in gezogen als het toerental omhoog gaat omdat de onderdruk in de cilinders dan ook stijgt (omdat ze sneller naar beneden gaan) dus wordt er ook nog meer lucht ingezogen en nog meer brandstof ingespoten bij een hoger toerental.
Het verhaal zoals beschreven over het nieuwe rijden gaat over het optrekken. Dat betekend dus dat je tot 2500 toeren door moet rijden met VOL GAS en dan overschakelen en ga zo maar door tot de gewenste snelheid is bereikt. Uiteraard minder je dan in gas zodat de auto niet blijft accelereren. De reden waarom je dit acceleren met vol gas moet weet ik niet zeker maar ik denk het volgende:
Je motormanagement denkt nu dat het alles moet geven wat het kan (vollast). Dit doet het systeem door de Lambda (verhouding lucht brandstof) 0,9 te maken. Op deze waarde, is de uitstoot van schadelijke deeltjes (HC's en CO's) laag en het motorkoppel maximaal. Ook de uitstoot van NOx deeltjes is laag omdat de temperaturen in de cilinder relatief laag blijven door het lage toerental.
Klinkt als een solide verhaal, het devies is dus: Gassen als een malle, maar met mate? ::)
haha, dus volgas richting 2500 toeren en schakel! (met accent van de dukes of hasselt county (reclame)! :)
Citaat van: Nils (Meganez) op 1 februari 2006, 00:37:25
Citaat van: Paul v Dijk op 31 januari 2006, 21:39:27
Hoe meer jij je gasklep openzet, hoe meer brandstof hij inspuit ;)
....
-Als je 2000 toeren per minuut draait met je gaspedaal vol open zuigt elke cilinder zich 500 keer vol met lucht in een minuut.
-Stel dat er per keer 0,005 gram benzine naar binnen wordt gezogen voor een volle zuiger met lucht.
-Dan wordt er in 1 minuut 500 * 0,005 * 4 (cilinders) =10 gram per minuut ingespoten
-Als je 3500 tpm draait met je gaspedaal 3/4 zuigt je cilinder zich 875 keer voor driekwart vol met lucht per minuut.
-Er wordt nu 0,005 * (3/4) = 0,00375 gram per keer ingespoten
-Dan wordt er in 1 minuut 875 * 0,00375 * 4 (cilinders) =13,125 gram per minuut ingespoten
..
Met dit verhaal eens, maar er zit volgens mij een iets makkelijkere verklaring achter:
Je bent een bepaald aantal PK's nodig of NM's om een bepaalde versnelling te hallen of snelheid te houden.
Of je dit volgas @ 2000 rpm bereikt of 3/4 gas @ 4000 rpm, maakt kwa vermogen niks uit. Dat vermogen ben je nodig om die snelheid te houden of versnelling te krijgen.
In principe zou het tot nu toe niks uit moeten maken hoeveel toeren je draait.
Nu de verklaring van verschil in verbruik:
Wrijving veroorzaakt warmte. Dit is ook energie nodig. Hoe meer wrijving(toeren), hoe meer warmte en dus verloren energie.
Energie moet ergens wegkomen(benzine tank). (Energie kan niet verdwijnen, maar wel omgezet worden, benzine/diesel in warmte + beweging).
Zo zit het ongeveer volgens mij.
Nu ff stoken:
Ik rijd ongeveer 1:17 to 1:20. Bron: www.autoverbruik.nl.
Dit doe ik met een 1.9 dTi.
Ik rijd veel op een 100 weg. Daartegenover staat veel volgas en inhaal actie's van vrachtwagens(ik rijd meestal na de spitsen).
Ook de wrijving speelt nog mee ja.. :D
maar dacht dat iedereen het wel zou geloven als ze concrete getalletjes zien staan.
Kan ook met indicateursdiagrammen van vierslagmotoren op tafel komen, waarbij de exacte druk op elk moment in de cilinder uit te rekenen valt en hieruit ook de Gemiddelde geindiceerde druk en het inwendig vermogen (met wrijving afhankelijk van n, toeren)(V=(π*D?/4*s en W=P_i * V_s en ρi = P_i * V_s * z * n * i) en hieruit het vermogen en brandstof verbruik wat de motor zal verbruiken aan de hand van het mechanische rendement van de motor (b_e=B/Pe en η_e=Pe/B*H_0) maar ik denk dat er dan veel mensen niks meer van snappen.. (en ik wel ff aan het rekenen ben)
doe es? :) :)
Als ik tijd over had... (had ik het waarschijnlijk nog niet gedaan.. :))
had nu ook liever lekker in mn bedje gelegen.. maar heb helaas zelf nog genoeg huiswerk zo vlak voor 't einde van 't kwartaal.
:D
vind het al een hele prestatie, al die wiskundige (of zijn het buitenaardse ;D) tekentjes :D
En dan is dit alleen nog maar vemenigvuldigen en delen van bepaalde variabelen.. tis makkelijker dan 't er uit ziet. 'T vergt alleen veel tijd, maarja, ik leer er dan ook voor.
Whahahaha dat zouden echt dingen zijn die ik pas voor mn lol zou doen als ik met pensioen ben. Maarre ik heb gister dus ff de volgassen tot 2500 toeren, maar dat gaat nog best rap allemaal! Kan echt bijna niet geloven dat dat niet zuipt als een gek ??? Maar ik probeer het wel een tankje uit :) kijken waar het toe leid.
Laat het ons weten, ik zie liever praktijk dan theorie ;D
ook ik heb dat geprobeerd, maar volgassen tot 4 of 5000 toeren is toch leuker hoor :D ;D
hou het dus nooit lang vol, maar alle kleine beetjes helpen, nietwaar :laugh:
auto komst pas op gang bij 2500+ toeren....(althans de 1.6e..)
en het mooiste geluid begint bij mij tussen de 3 en 4 duizend toeren ;D Dan maar iets meer bezine tanken.....
mee eens :D:D:D
Citaat van: Michel Veltman op 2 februari 2006, 17:35:13
auto komst pas op gang bij 2500+ toeren....(althans de 1.6e..)
hangt ervanaf in welke versnelling je zit natuurlijk.
in de 2 ben je bij 2500 toeren al aardig op gang, in de 5 is het niet echt iets om over naar huis te schrijven..
mja in elke versnelling is het niet geweldig...je merkt in de 2 en 3 een merkbaar acceleratietoename rond de 3000-3500 toeren ;)
maargoed het is ook een 1.6e en geen bom op wielen ;D
Heb er vandaag op gelet, als ik kwart gas rijdt trekt hij best vlot op en door.
Zo zou ik best wel een stuk zuiniger kunnen rijden.
Maar af en toe volgas tot 6800rpm vindt ik toch leuker :D
Waarom is het eigenlijk zo dat als de benzine meter op de helft staat hij ineens veel sneller zakt
totdat de meter op de helft staat kan ik ongeveer 300/350 km rijden daarna nog maar 200/250km
waarom is dat zo ???
die brandstofmeter is nooit echt betrouwbaar, eigenlijk alleen de eerste 100 km maar daarna moet je er niet al te veel op afgaan.
Citaat van: Erik F. op 2 februari 2006, 17:51:29
en het mooiste geluid begint bij mij tussen de 3 en 4 duizend toeren ;D Dan maar iets meer bezine tanken.....
Precies!!! Zo denk ik er ook over! Die 50 kilometer meer die ik (maximaal) meer zou kunnen rijden, weegt niet op tegen het oh zo fijne geluid wat er uit het vooronder komt als je gas geeft tussen de 3- en 4duizend toeren.
Zo'n K&N-filter zet je er niet voor nix op natuurlijk. Ik heb hem in ieder geval voor het mooie geluid genomen! :)
Citaat van: Jeroen Baars op 3 februari 2006, 12:49:28
Die 50 kilometer meer die ik (maximaal) meer zou kunnen rijden
het hangt natuurlijk af van het soort wegen waarop je rijdt, maar het kan wel meer schelen als 50 km..
m'n record met de 1.6e is 790 km op 1 tank! veel lange stukken, weinig kleine eindjes.
normaal doe ik zo rond de 600, 650 km. ;D
Mijn minimale record is rond de 200km op 1 tank gas (40 liter) :o (en dan is het wel normaler dat de auto "iets" meer verbruikt op gas) Mijn zuinigst weet ik niet.. ben nu bezig met een hele tank zuinig rijden.
Heb trouwens vandaag is uitgeprobeerd volgas tot 2500 toeren te rijden, en dan te schakelen...
Niet te doen gewoon (2.0L 8v), sowieso moet je niet in zn 1 beginen met volgas, want dan krijg je hem nooit voor 2500 toeren geschakeld. Maar ook vanaf zn twee trekt de auto veels te snel op om vol gas te geven (bij de 2000 toeren waar hij in terug gezakt is) en dan voor de 2500 nog op te schakelen. Gaat veels te snel en kan me niet voorstellen dat 't zuinig is ;D (Die lage toeren uiteraard wel, maar dat volgas niet..)
volgens mij moet je bij de megane gewoon tot 3000 doortrekken.
kan mij ook inderdaad niet voorstellen dat het met die 2500 toeren zuiniger is. als je dan namelijk doorschakelt heeft ie veel teveel moeite om op gang te komen en dan verbruik je toch echt meer benzine!!
Ik zit nog maar aan de 2e tankbeurt met m'n 1.6e, maar nu had ik toch 675km gereden en maar 46 liter kunnen tanken. Toch wel een redelijk beperkt verbruik denk ik zo.
lijkt mij persoonlijk nogal zenuwachtig rijden om volgas tot een bepaald toerental te trekken...
je zit de hele tijd van voor naar achteren te schokken tijdens het schakelen... ;)
Moet dit weekend tanken zal eens kijken wat hij nu verbruikt.
Ik heb redelijk sportief gereden ;)
Record verbruik: 1:8 (volgas door Duitsland)
Andere uitertste: 1:13 (heel rustig richting ardennen en terug)
Gem. haal ik 1:10 (als ik rustig rijd)
Citaat van: Paul v Dijk op 3 februari 2006, 19:58:33
Moet dit weekend tanken zal eens kijken wat hij nu verbruikt.
Ik heb redelijk sportief gereden ;)
Net getankt en het verbruik was 1 op 8,3
Daarbij zitten ook rustige stukken, dus sportief gemiddeld verbruik zeg maar.
Het is een 2.016v op lpg
Hehe , moet je nagaan met een 1.6E dat ik 1 op 10 rijd gemiddeld :)
Hey Guys,
Jullie kunnen wel een V8 gaan rijden, mijn benz 420 SEL rijdt 1:5 op gas gemiddeld!! Duzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz als ik dit zo lees van een 1.6 E die gemiddeld 1:8,3 rijdt nou nou nou ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D
Mijn dieseltje rijdt 1:20 ongeveer :angel:
Groetjes
Inge
aub goed lezen: de1.6e haalde 1 op 10,
1: 8,3 was een 2.0 16v :D
Citaat van: Wouter op 5 februari 2006, 14:53:13
aub goed lezen: de1.6e haalde 1 op 10,
Nee hoor...1 op 15-16 :D
Ok ok...een 2.0 dan 1:8,3.....dat in verhouding met een 4,2 liter 1:5 allebei op gas...........(en ik trap toch behoorlijk want die 230 pk is zooooooooooooo verleidelijk :P)
Had het inderdaad niet goed gelezen..................zorryyyyy :-X
Inge
(http://img395.imageshack.us/img395/7673/megane003wince4rg.jpg) (http://imageshack.us)
@ Inge: kan gebeuren he ;) Maare heb je ook een pic van die v8 van je want ben wel benieuwd waar jij je stoplichtsprintjes mee wint :)
Ja heb ik wel, het is een 420 SEL en in de zomer een Diplomat, een 5.4.........
Komen ze:
(http://img101.imageshack.us/img101/6464/auto001wince2dk.jpg) (http://imageshack.us)
Dit is de Diplomat van 1971, een kruizing tussen een Opel en een Corvette......tis wel een Opel maar met een Corvette blok, ook een V8. Ik ben er erg zuining op want ze zijn erg zeldzaam! We gaan er vaak mee naar meetings en winnen soms een prijsje :laugh:
(http://img425.imageshack.us/img425/9675/mercedes001wince2tv.jpg) (http://imageshack.us)
Dit is de Mercedes 420 SEL, iets verlengd dus en in nette staat! Maar de houderschapsbelasting liegt er niet om hoor pfffffff >:(....maar ja hobby he ::)
(http://img157.imageshack.us/img157/8546/mr25wince1if.jpg) (http://imageshack.us)
Nou en hier word ik nu wat verdrietig van :'(, dit is mijn MR2 die in de revisie moet......gaat allemaal goedkomen al doet de foto het niet vermoeden he! En de MR2 rijdt op gas en denk dat ik de enige in Nederland ben.
Groetjes
Inge
tsja, da's allemal weer eens heel wat anders hier op het forum...
Maar volgens mij dwalen we met z'n allen langzaam een beetje af van het onderwerp hier...... ;)
Sorry ;D
Vandaag weer getankt en moet zeggen dat sinds de katvervanger eronder zit dat het verbruik is toegenomen. Ik rij de tank niet helemaal kurkdroog maar haalde nu 550 km waar ik met originele katalysator 600 km haalde. Het kan ook aan mijn rechtervoet liggen want die gaat wat vaker naar beneden nu natuurlijk ;)
Ik rijd met mijn 2.0 8v van deventer naar breda en terug (zo'n 320 km) ongeveer driekwart tank leeg. Dit is bijna alleen maar snelwegkilometers en ongeveer 140 km/h.
Is dit onzuinig of normaal?
1:8? Behoorlijk onzuinig op de snelweg
Als je continu 200 rijdt, dan is het vast normaal. :D
Maar anders zit er echt ergens iets niet lekker.
Eeen 2.0L 8v is gewoon heel onzuinig volgens mij. Ik heb de laatste tijd een beetje bijgehouden wat mijn verbruik is op gas: Dit zijn de laatste tankbeurten:
1:8,1
1:7,5
1:7,7
1:5,7 8)7
1:7,5
1:7,6
1:7,3
1:9,2 (toen heb ik echt heeeel erg mijn best gedaan super zijnig te rijden. Schakelen bij 2 a 2500 toeren en op de snelweg nooit harder als 100)
1:6,8
En vervolgens ter vergelijking ff op benzine gekeken, hier haal ik 1:9,8 en 1:10 mee.
Op gas dus gemiddeld zo'n 1:7,5 Dit is dus vrij duur. Dan moet ik er wel bij vermelden dat ik meestal voor 75% binnen de bebouwde kom rij. Die 1:9,8 en 1:10 op benzine heb ik trouwens ook wel aardig mijn best voor moeten doen. Hierbij heb ik hem ook nooit over de 4000 toeren gehad.
Citaat van: Edward (ForeverYoung) op 6 augustus 2006, 23:06:01
Als je continu 200 rijdt, dan is het vast normaal. :D
Maar anders zit er echt ergens iets niet lekker.
Ja maar wat zou er niet lekker zitten dan?
Er zit een green filter in, misschien heeft het daar iets mee te maken.
Verder weet ik van mezelf dat ik met op - en doortrekken niet zuinig rijd want ik trek hem wel door naar ong. 4000 toeren voor ik schakel.
Dit verbruikt natuurlijk ook meer en bovendien heb ik veel de ramen los staan.
Wat weet ik helaas ook niet, maar zie het regelmatig dat auto's duurder gaan lopen dan normaal (op diverse fora) zonder duidelijk aanwijsbare reden..
Een open filter heeft wel wat extra verbruik, maar dan gaat ie 1:11 ipv 1:12. Van bijvoorbeeld 1:12 naar 1:8 is toch echt te gek voor woorden 8)7
Ook in een andere uitlaatlijn moet je dit niet zoeken.
Denk zelfs dat je met een mega vliegtuigspoiler zo'n verschil niet snel haalt 8)
Ik heb dan een 1.6e, maar doe nu toch gemiddeld 1:12/1:13, ook vaak ramen los staan en trek 'm nog wel ff verder dan 4000 toeren soms ;)
ben net terug van vakantie in Italie, met de auto gereden, 2700 km heen en terug.
maarre . . . een verbruik gehaald van 1 op 17 Y
Ik tank 40 liter na 680 km rijden, en dacht dat ik me metertje verkeerd had afgelezen, daarna nog een keertje tanken bij 850 km toen 50 liter, klopt dus wel, en een 1.6e kan het dus wel.
Dan moet je wel lekker constant kunnen rijden en dan gewoon 110/120 km/uur.
theoretisch moet je dus meer als 1000 km op een tank kunnen rijden _o_
ps. owja, met open luchtfilter, katvervanger, dubbele demper L/R, en cabrio.
Voor een cabrio vind ik het helemaal knap !-! !-!
ik rijd ongeveer 1:13 a 1:14 dus valt wel mee heb ander spruitstuk (spaghetti) en holle pijp vanaf de kat en een openlucht filter :)
Citaat van: rs50jochem op 6 augustus 2006, 23:39:08
Mijn verbruik met de 1.6 16v op G3 is gemiddeld:
(http://www.oehaha.nl/upload2/bestanden/verbruik.JPG)
En de Cabrio 1.6 16v G3 LPI (Euro 2000) rijdt gemiddeld 1 op 11.66
Jolanda en ik zijn dan ook wel rustige rijders zeg maar..
(http://test.sanderdelange.nl/autoverbruik.jpg)
Maar dan wel wat "sportiever" rijgedrag. (Diesel)
Nu ik dit zo lees, denk ik dat mijn 1.6e (G3) toch wel redelijk wat drinkt, ik heb in de 1,5 maand dat ik mijn auto heb ik gemiddeld 1 op 8,5 gereden...
Dat is wel vrij veel met open ramen gereden, vanwege de hitte, en veel korte stukjes tussen de 10 en 20 km met gemiddeld 60 km/u, maar wel met opschakelen rond de 3000 toeren. Inlaat een uitlaat zijn nog helemaal standaard.
Ook heb ik last van een onregelmatig toerental en inhouden (afhankelijk van temperatuur, lijkt het), maar dat is een ander topic, geloof ik. Kan het zijn dat het hoge verbruik hierdoor word veroorzaakt?
hoi, ik heb dan een 2 liter 16valve.
rijd normaal 1 op 8,5 gemiddeld (reken elke tankbeurt uit )
1 x gereden 360 km achter elkaar ook wel 150 gereden en ook stukken gewoon 80 á 110
110 is het zuinigst zegt men.
maaar met die 360 km constant rijden en warm weer erbij haalde hij 1 : 11.5
ik rij ook elke dag korte stukken (20km)
en dat is ongeveer 10 km in de stad en 10 op een 80 km weg