Beste mensen,
Voor Januari moet ik weer eens naar de jaarlijke APK Keuring, nu heb ik zo te zien gewoon nieuwe banden nodig.
Er zitten momenteel trouwens ook 3 verschillende merken totaal op de banden nog van de vorige eigenaar dus was zowiezo al aan vervanging toe :D
Nu heb ik er op dit moment onder liggen 185/60/14
Nu heb ik even op autobandenmarkt.nl gekeken en ik wil naar 195/60/14 kan dit ?
Zo'n bandje ligt namelijk al vanaf 37,30 te koop, maar je heb zo ook van veel duurder.
Is het nu echt zo gewoon hoe duurder de band des te beter hij is ?
Of maakt het allemaal niet zo uit ik bedoel ik ben geen circuit rijder dus ik hoef er niet sneller op te worden.
Voor ietsje meer geld kun je daar ook GT Radial CHAMPIRO 60 195/60 R14 86H kopen, GT Radial ik geloof dat ik die naam onder de banden weleens meer hoor klopt dat ? Bekend bij iemand ?
Alvast bedankt
Persoonlijk heb ik liever een wat duurdere merkband.
Deze zijn stiller, hebben betere rijeigenschappen(dus ook veiliger) en gaan bovendien langer mee.
omdat ze langer meegaan zijn ze dus eigenlijk helemaal niet duurder uiteindelijk.
of je koopt 2 x banden voor 40 euri per stuk, of in dezelfde tijd 1x banden van 80 euro...
bovendien geniet je van de betere eigenschappen in de tussentijd.
banden moet je niet teveel op bezuinigen vindt ik.
Vooral nu met de aankomende winter.
het blijft natuurlijk het enige stuk waarmee je contact hebt met de weg, je kan nog zo'n goede remmen hebben of zelf erg alert zijn, als je door goedkope banden alsnog de bocht uitvliegt of niet op tijd kan stoppen is dat natuurlijk minder...
Wat betreft de bandenmaat:
Je moet wel dezelfde hoogte van je wiel in totaal behouden zoals dat nu is in principe, met 185/60/14 is dit +/- 57,76cm, met de door jou aangegeven 195/60/14 zou dit 58,96 cm zijn.
Beter kan je dan iets van 195/50/15 nemen, kom je uit op: 57,60 en dat scheelt maar 0,16 t.o.v. je huidige bandenmaat ;)
Succes ermee :D
na afgelopen vrijdag waar het weer niet bepaald geweldig was ben ik er proefondervindelijk achter gekomen hoe belangrijk banden zijn. Zo had ik op de snelweg al met een kleine 80-90kmh gewoon voorwielen die geen grip meer hadden wat resulteert in ook een gebrek aan controle!
Door dit heb ik besloten om voor de winter op mn oude 15inch velgen toch maar winterbanden te gaan leggen en zodoende de komende tijd met winterbanden door het leven te gaan ;D
Ben zelf van mening dat je op banden absoluut nooit geld moet besparen, het is het enige contact tussen de auto en de weg. Zo kon ik duidelijk het verschil merken tussen michelin energy's en Toyo Proxes t1-R banden, bijna 2x zoveel grip bij de toyo banden met droogweer.
misschien even zoeken op google naar goede reviews voor banden in de door jou gewenste maat kan je een goed idee geven wat er zoal op de markt aanwezig is.
succes :D
Het is best lastig, want ik zie dat de GT Radial gewoon beter op de meeste punten beter is als een pirelli band en die scheelt gewoon bijna 20 euro.
@
Citaat van: Stefan op 28 november 2005, 01:22:14
Wat betreft de bandenmaat:
Je moet wel dezelfde hoogte van je wiel in totaal behouden zoals dat nu is in principe, met 185/60/14 is dit +/- 57,76cm, met de door jou aangegeven 195/60/14 zou dit 58,96 cm zijn.
Beter kan je dan iets van 195/50/15 nemen, kom je uit op: 57,60 en dat scheelt maar 0,16 t.o.v. je huidige bandenmaat ;)
Hoezo kan ik beter 195/50/15 nemen ? Dat laatste cijfer is toch je wielmaat ? Dan zou ik naar 15inch velgen eerst moeten kopen ?
En waarom kan 195/60/14 niet ? Dit is een iets bredere band, is dit nadelig voor de auto ofzo ?
bij Wesley, kijk even bij de FAQ en dan onderstel en dan bandencalculator.
Kun je berekenen welke maten je kunt nemen.
wesley
het laatste getal is de maat van je velg in inches (=2,54 cm)
het 1e getal is de breedte
het 2e getal is het aantal % van de breedte= de hoogte van de wang van je band (x2 dus boven en onder)
Het gaat erom dat de totale hoogte van je band nagenoeg hetzelfde blijft ivm tellerafwijking rijeigenschappen etc.
voorgeschreven door de fabrikant
Dan toch maar even een vraagje. Als je nou van de standaard velgen van 15" van de megane overstapt naar 17". Wat is dan het nadelige gevolg?
dat je minder comfort hebt doordat er een plattere band om de velg moet. ;D
bij 17inch krijg je 205/40/17 lekker plat dus
verder zou er misschien iets tellerafwijking ontstaan t.ov. je originele wielen, maar dat zal wel meevallen verder
Ik ga toch lekker voor de 17'', dan maar iets minder comfort ;D ;D
nou ff rondkijken waar ik wat moois kan kopen + banden
ik denk dat ik voor de BSA Lance ga, zien er toch super strak uit :D
Standaard onder een Megane 16V zit 195/60/16, en de meeste gaan naar 205/40/17.. als ik dat in de bandencalculator doe, kom ik op een snelheidsverschil van 100km/h is dan 93.04km/h.
Waarom wordt er dan geen 205/50/17 gedaan dan? dan is het verschil vele malen kleiner toch?!
Onder een 16v ligt 195/50/16
205/40/17 staat natuurlijk stuk mooier dan 205/50/17 of zie ik dat verkeerd, dan heb je toch minder rubber ;)
dan zijn je wangen smaller idd :D
voor de juiste rolomtrek bij 17inch moet je gewoon 40 nemen (icm 205 banden dan he)
heb ik er idd ook omheen zitten i.c.m. 17" velgen. volgens mij klopt mijn snelheid nog aardig goed!
205/40/17 is de meest standaard maat in die grootte
Bij mij ook 205/40/17 en snelheid klopt nog aardig goed heb nog steeds geen boete bij de trajectcontrole gehad! Terwijl ik op mijn teller de 120 aantik! Dus afwijking zal wle minimaal zijn...Ben het ook niet helemaal eens met de calculator zou bij mij zo een 7 km/uur verschil moeten zijn???? Van 15 naar 17inch ....
Ik had op autotrader bij autospecs gekeken en daar stond 195/60/16... nu de kou getrotseerd en buiten ff gekeken op mn eigen auto, maar idd, op een 16V zit 195/50/16.. en met 205/40/17 is het verschil idd maar 0.9km/h... my mistake :angel:
Ik heb volgens mijn tomtom met 16 inch 205/45 banden op een 1.6e cabrio geen teller afwijking meer! Honderdtwintig op de teller is ook echt 120 km/uur. Toch iets om rekening mee te houden. Ik dacht altijd iets harder te kunnen rijden dan dat mijn teller aangaf. Blij dat ik nog geen boete heb mogen ontvangen. :laugh:
MERK : GT Radial CHAMPIRO 60
BANDENMAAT : 195/60 R14 86H
MERK EIGENSCHAPPEN : Aziatische fabrikant, kwaliteitsproduct in goedkope segment.
PRIJS PER BAND : EUR 42,90
TEST RESULTATEN : (http://img208.imageshack.us/img208/6496/19rq.jpg)
----------------------------------------------
MERK : Barum Bravuris
BANDENMAAT : 195/60 R14 86H
MERK EIGENSCHAPPEN : Kwaliteitsbanden door Continental in Tsjechie geproduceerd.
PRIJS PER BAND : EUR 47,20
TEST RESULTATEN : (http://img208.imageshack.us/img208/3898/28ve.jpg)
----------------------------------------------
MERK : Hankook RADIAL K701
BANDENMAAT : 195/60 R14 86H 4PR
MERK EIGENSCHAPPEN : Koreaanse fabrikant, lage tot middelste prijssegment.
PRIJS PER BAND : EUR 56,50
TEST RESULTATEN : (http://img208.imageshack.us/img208/748/30oz1.jpg)
----------------------------------------------
MERK : Bridgestone Potenza RE 720
BANDENMAAT : 195/60 R14 86V
MERK EIGENSCHAPPEN : Bandenfabrikant uit Japan, leverancier voor formule 1 races. Een kwaliteitsproduct voor het hogere prijssegment.
PRIJS PER BAND : EUR 81,10
TEST RESULTATEN : (http://img208.imageshack.us/img208/6509/45pq1.jpg)
----------------------------------------------
Mijn mening is dat de Hankook RADIAL K701 het beste uit de test lijkt te komen, als je de band vergelijkt met de Bridgestone Potenza die toch hoog is aangeschreven komt de Hankook toch beter uit de test. Mijn keuze lijkt dus naar de Hankook te gaan, wat vinden jullie ?
Tsja, is misschien een goede optie,
Maar let op dat je dus de goede bandenmaat neemt... ;)
Ik snap het nog steeds niet zo met die maat.
Ik neem bijvoorbeeld 195 ipv 185 die er nu opzitten, dit is een verschil qua kilometers van 2 km/h dat maakt toch helemaal niets uit ?
195 is de breedte van de band.
als je deze vervangt door een 185 zal je dus geen verschil moeten krijgen in je teller.
wat wel uitmaakt is de hoogte van de bandwang. (2e cijfer in de reeks)
naarmate je een hogere band neemt zal de teller een lagere snelheid aangeven dan wat je daadwerkelijk rijdt. als je lagere bandwangen neemt geeft je teller een hoger snelheid aan dan de daadwerkelijke snelheid.
als je dus een grotere velg onder je wagen zet zal je banden met een lagere bandwang moeten monteren om de juiste snelheid op je teller te krijgen.
code op de band bijv.: 205/40/17 = bandbreedte/bandhoogte/velgmaat
Ja okeey dat begrijp ik Timo, maar ik heb nu 185/60 en ik wil gewoon ietsje breder dus naar 195/60.
Dit kan dan toch gewoon zonder problemen ? Ik bedoel de hoogte blijft gewoon hetzelfde van de band.
Citaat van: Remko de W. op 29 november 2005, 12:53:02
de hoogte = 60% van 185...
de hoogte = 60% van 195...
dus wel degelijk verschil in hoogte... ;)
bij 205-40-17,
is de hoogte dus 40% van 205...
Ow okeej, yup ik begrijp het.
Maar is dat verschil echt zo groot ?
Ik bedoel is het nadelig voor de auto of is het alleen de paar kilometertjes verschil op je teller ?
neem hier anders ff een kijkje!
http://www.xs4all.nl/~haroldb/calculator/calculator.html
::)..............
Ik zou ook zeker voor een betere duurdere band gaan. Deze banden zijn zo duur omdat de fabrikant er van, meestal wel een aantal jaren ervaring heeft met banden produceren en vooral omdat elke band heel goed getest wordt voor het op de markt komt en dat is bij de goedkopere vaak minder.
Met mijn 15' velgen (195/50) had ik Toyo t1-s banden. Dit zijn nog nie eens hele dure banden maar presteren aardig goed bij zowel droog maar vooral ook bij nat wegdek. Ik rij nu op mijn 17' velgen met Federal ss-595 (205/40) banden en deze presteren veel en veel slechter als mn ouwe Toyo's terwijl ze nog breder zijn ook. Vooral met nat wegdek merk je dit verschil heel erg. Helaas krijg je deze ervaring pas als je het verschil zelf gevoeld heb.
Mijn teller wijkt idd ook niet meer van mijn navigatie systeem af sinds mijn 17' velgen. Daarvoor wel zo'n 3 km/u. Je kan nog steeds iets te hard rijden omdat er bij controlle altijd een marge is van minimaal 3 km/u ten ozichte van de werkelijke rij-snelheid. Ik vind het zelf wel grappig dat ik bij de trajectcontrolles nu iedereen inhaal.
hmmm, kan iemand uitleggen wat er precies nadelig is aan bredere banden t.o.v. de werking van het ABS?
Oh, nog een nadeel van bredere sloffen is dat ze gevoeliger zijn voor sporen in het wegdek en dat ze minder grip zullen hebben als het nat is (eerder last van aquaplaning) of bij sneeuw.
Dat van dat aqua planning klopt idd. Bij rijden in de regen raakt je band namelijk het wegdek niet, er bevind zich dan een film (dun laagje water) tussen je banden en het wegdek. Omdat je gewicht per oppervlakte nu minder wordt (de oppervlakte is dus groter) glijd/trekt de band eerder weg.
Een abs sensor kijkt er alleen maar naar of je band niet stilstaat tijdens het remmen waardoor je zou gaan slippen en verminderd eventueel de remkracht dan. Wat het nadeel van bredere banden hierin is weet ik niet, maar ik zou me er ook niet al te veel zorgen over maken want die abs blijft echt nog wel werken..
Citaat van: Meganez op 30 november 2005, 15:02:28
Dat van dat aqua planning klopt idd. Bij rijden in de regen raakt je band namelijk het wegdek niet, er bevind zich dan een film (dun laagje water) tussen je banden en het wegdek. Omdat je gewicht per oppervlakte nu minder wordt (de oppervlakte is dus groter) glijd/trekt de band eerder weg.
Een abs sensor kijkt er alleen maar naar of je band niet stilstaat tijdens het remmen waardoor je zou gaan slippen en verminderd eventueel de remkracht dan. Wat het nadeel van bredere banden hierin is weet ik niet, maar ik zou me er ook niet al te veel zorgen over maken want die abs blijft echt nog wel werken..
Maar het zal toch wel gewoon zo zijn hoe breder de band des te meer grip je heb ?
Nee hoor niet per definitie. Bij droog weer wel, dan heeft een bredere band meer wrijving met het wegdek en dus meer grip. Bij sneeuw bijvoorbeeld of modder, heb je met een bredere band minder druk per mm2 dan bij een smallere band en dus minder grip.
Kijk maar naar rally's op sneeuw of ijs of in modder, de auto's hebben dan altijd smallere banden dan je zou verwachten bij een sportauto.