Renault Mégane Club

Mégane I Technisch 1996-2002 => [Mégane I] Motorisch => Topic gestart door: a-technisch op 24 november 2005, 13:42:05

Titel: kop verwisselen
Bericht door: a-technisch op 24 november 2005, 13:42:05
Heej mensen met mooie autos!! FF een (domme) vraag...
ik heb een megane 1.6e. kan ik daar de kop van een 1.6 16v opzetten zonder al teveel te veranderen??? En zou dit leiden tot meer vermogen????
Bij voorbaat dank!!
Titel: Re: kop verwisselen
Bericht door: ForeverYoung op 24 november 2005, 16:08:34
volgens mij is dat een NEE.

een 1.6 16v heeft twee nokkenassen, waar een gewone 1.6e (8v) er maar 1 heeft.

de tweede nokkenas bij de 1.6 16v is om de 8 extra kleppen aan te drijven

betekent dus ook dat je nu 1 distributieriem hebt, en daar 2 moeten komen te zitten.
Titel: Re: kop verwisselen
Bericht door: Jesse op 24 november 2005, 21:06:52
2? 1 langere gewoon toch.
Titel: Re: kop verwisselen
Bericht door: ForeverYoung op 24 november 2005, 21:15:09
van de riemen weet ik niet zeker. komt vanzelf wel iemand langs dit topic die het wel weet.

wat ik wel denk te weten, is dat het waarschijnlijk goedkoper en makkelijker is om een 1.6 16v in je M?gane te lepelen.
Titel: Re: kop verwisselen
Bericht door: Remco_B op 25 november 2005, 07:19:01
Waarom zou je een 16V willen????? 8 kleppertje trekt lekkerder weg.
Titel: Re: kop verwisselen
Bericht door: bas1984 op 25 november 2005, 16:03:40
tsja.... zullen we het maar op 1 distri riem houden..... lijkt me handiger  :D

tsja... 16v of een 8 v.... is ma wat jezelf wel... 16 v heeft wel wat meer pktjes en is meteen van een jonger bouwjaar...
Titel: Re: kop verwisselen
Bericht door: Jeroen op 25 november 2005, 16:28:09
tsja...of je leest het topic eens goed door  :D
Titel: Re: kop verwisselen
Bericht door: Stefan op 25 november 2005, 19:08:06
Citaat van: Remco_B op 25 november 2005, 07:19:01
Waarom zou je een 16V willen????? 8 kleppertje trekt lekkerder weg.

hoe kom je daar dan bij......... ???
Titel: Re: kop verwisselen
Bericht door: ForeverYoung op 26 november 2005, 13:23:53
8v heeft onderin meer koppel. 16v koppel komt pas vrij bij hogere toerentallen.
Titel: Re: kop verwisselen
Bericht door: Stefan op 26 november 2005, 13:26:51
Ik denk dat jullie maar eens een 1,6-16klepper en een 1,6-8klepper naast elkaar moeten zien en dan het verschil bekijken....
Ik had dus zelf een 1,6-16v fase 2 en regelmatig samen met 1,6e uitvoeringen gereden of erachter gehangen, maar zo'n 16 klepper trekt toch nog wel ff een stukkie vlotter door hoor, gewoon in z'n 5 uiteraard... ;)

Maargoed, laten we weer back on topic gaan h?...... ;) ;D
Titel: Re: kop verwisselen
Bericht door: steffin op 26 november 2005, 22:21:39
was het zelf ook van plan toen ik tog mijn kop er af had liggen maar ik heb het tog maar niet gedaan.

de distributieriem van een orginele 16 v zal wel niet gaan passen dus moet je weer op zoek gaan naar een speciale riem.

de spruitstukken zitten andersom bij een 8v aan de voorkant en bij een 16v aan de achterkant het zou wel mogelijk moeten zijn.

maar je heb er een hele berg werk aan  ;D
EhPortal 1.39.5 © 2025, WebDev