Inmiddels:
* Nieuwe accu
* Nieuwe startmotor
* Weer een nieuwe accu
En ik krijg alleen de auto aan met startkabels. De accu is in orde, de startmotor ook, alles lijkt goed te zijn. Ik rijdt net weg bij de Euromaster (waar ze de accu hebben vervangen), kom op mijn werk aan, stop de motor om nog een keer te proberen.. "tik"!! NIKS. :(
Kan iemand me vertellen wat het probleem kan zijn? De auto geeft alleen een "tik" bij het contact-maken, en start alleen als de accu met startkabels verbonden is aan een 2e accu. De startonderbreker is ook het probleem niet :-\
Al 134 Euro uitgegeven en geen enkele verbetering >:(
heb dit ook eens gehad toen was het contactpunt van de startmotor, dus het stekkertje wat naar de startmotor gaat, deze kan vochtig geworden zijn en hierdoor niet goed contact maken, omdat je auto wel start met accuklemmen lijkt het me vreemd dat dit er wat mee te maken heeft, meet ook eens je spanning van de accu als hij niet wil starten..de kans is groot dat deze niet oplaad, misschien iets aan je bekabeling naar de accu toe??
Misschien dat de auto zich niet oplaad?
Bobine's na laten kijken??
ik weet het niet zeker hoor maar ik zou het anders niet kunnen weten wat het wel is.... iig succes! ?:D
kijk je anders je massa kabel van de accu naar de auto na of de pluskabel van de accu naar je startmotor
De accu's zijn allemaal doorgemeten, ze hebben zelfs een nieuwe bij een concurrent weg gehaald zodat ze zeker wisten dat een van die opdruk-ijzers voor het contactpunt er niet opgeslagen waren (dat drukt de boel binnen in kapot blijkbaar).
Ik ben er zojuist mee naar huis gereden, een aantal andere dingen die gebeurden:
* De welbekende "tik", drie keer.
* Startmotor jegelt een beetje, motor slaat niet aan.
* Geen enkele reactie, dashboard licht niet op, geen knipperend lampje van mijn slot.
* De motor slaat aan maar kapt er direct mee, gas geven helpt niet.
* De motor slaat aan maar kapt er direct mee, gas geven helpt wel - dit zonder startkabels.
En toen dus naar huis gereden.
Ik zit nu te denken aan een electrisch probleem, dat mijn contactslot niet in order is misschien, maarja.. die "tik" komt van de (nieuwe) startmotor... ik snap het niet helemaal meer.
Vooral omdat hij met een nieuwe, volle, geteste accu niks deed.
Met een accu erbij start de motor wel.
Haal je die accu eraf.. dan start ie ook weer gewoon.
Ik ben een leek op dit technisch gebied, maar met enig logisch denken kom ik er niet uit, dit laat ik in ieder geval aan technische mensen over volgende week... dan maar eventjes geen auto :(
Nog 1 vraagje, koppakking? Kan iemand mij vertellen wat dat is en of dat hiermee te maken zou kunnen hebben? Ik heb op dit forum al wel gevonden dat zoiets erg duur kan worden ;) Maar dan weet ik in ieder geval waar ik rekening mee moet houden.
Thanks guys/girls 8)
Heb je al eens geprobeerd om met 1 startkabel een extra/nieuwe massaverbinding te maken?
Dus van de min van je accu via de startkabel naar een goed massapunt van de auto brengen. Je zou hiermee een massaprobleem kunnen uitsluiten (of juist niet).
je zou bijna denkendat het je contactslot is, laat deze eens uitelkaar halen en er naar kijken. Voor zover ik weet heeft een koppaking niks met dit probleem te maken.. Ook kan het aan je sleutel liggen.. Heb je het al eens geprobeerd met je reservesleutel????
Ik zelf denk omdat je met de startkabels een ander cirquit maakt, je toch problemen hebt met je massa.
met de extra startkabels maak je geen gebruik van de massa van je eigen auto maar van de massa van die andere auto.
ik zou de massa punten op je auto na kijken, die bij je accu.
De tik kan komen omdat hij dan wil draaien maar omdat er geen goed massa punt is de startmotor zijn vermogen niet kan opvoeren naar het vermogen die nodig is om je motor te laten draaien. pfff? wat een zin.
Ik hoop je te kunnen helpen.
Succ6. :D
hallo ik heb dit ook gehad
bij mij lag het aan de accupolen
ik had van die dingen waar je de kabel voor de radio bij kan klemmen
en met een inbus kan vast maken
ik heb de draaden opnieuw gestript en in gevet en nu is het verholpen
groeten Ferry
Lijkt me je dynamo, kijk eerst eens of alle kabels goed vast zitten en ofze goed contact maken en of de vsnaar niet gebroken is. is dit het niet dan moet je je dynamo maar eens doormeten. (kost bijna niets)
zelf testen met een spanningsmeter:
Zorg dat de motor loopt dus accu helemaal volladen of overstarten.
spanningszoeker op dynamo en dan de toeren de lucht in jagen dan moet de spanningswaarde van het dynamo wijzigen
Citaat van: peyden op 21 oktober 2004, 11:51:00
Lijkt me je dynamo
Zorg dat de motor loopt dus accu helemaal volladen of overstarten.
spanningszoeker op dynamo en dan de toeren de lucht in jagen dan moet de spanningswaarde van het dynamo wijzigen
Volgens mij was het probleem dat de motor niet wilde starten. Starten doe je op je accu. Zou knap zijn als de dynamo stroom kan leveren bij stilstaande motor.
Of bedoel je dat de dynamo de accu niet bij laadt? Want dat zo natuurlijk wel kunnen. Want als je dynamo kapot is zul je tijdens je rit de accu gewoon leegtrekken. Ik was er eigenlijk een beetje vanuit gegaan dat ze bij de garage de dynamo al wel gecontroleerd hadden.
Ik lees nergens dat de dynamo gecontroleerd is, terwijl de topicstarter vrij naukeurig aangeeft wat reeds geprobeerd is.
en nog geen dynamo.
En dat een dynamo niet bijlaad zonder dat de motor loopt, weet ik eigelijk al vanaf het moment dat ik met het licht aan in het donker mocht fietsen van mijn ouders ;)
Of je dynamo wel of niet werkt is vrij makkelijk te meten natuurlijk. Accuspanning is normaal rond de 11,5 tot 12 volt. Met draaiende motor zal de spanning 13 of iets meer zijn. Is dat niet het geval dan wordt de accu niet geladen.
Mensen met een powercap met voltmeter hebben mazzel, die hoeven alleen maar ff in de kofferbak te kijken :)
De spanning op en accu zegt niet zoveel. Beter is om je laadstroom te meten.
Vwb de spanning : Loodaccu's: max 13,8 volt, Gelaccu's max 13,2 volt.
Momenteel worden vaak gelaccu's verkocht, maar die gaan niet lang mee als je spanningsregelaar 13,8 volt afgeeft.
Bij omschakeling dus de regelaar aanpassen (meeste merken hebben hiervoor de juiste regelaar) of gewoon en loodaccu installeren.
Heb dit probleem de laatste tijd ook wel eens, bij mij geeft ie ook 1 tik en dan is de hele auto zo dood als een pier, bij mij is de oorzaak zo goed als zeker oxidatie bij accu na dat ik een beetje gerommeld heb aan de plus kabel is alles weer in orde, nou zal het bij jou denk ik niet aan de accu liggen gezien die dus net geplaatst is maar misschien zit er nog wat aan de contactdoppen die op je accu-pool aangesloten worden. ::)
Als je een Vaio startmotor hebt, dan is in 99% van de gevallen het startrelais de boosdoener. Die is gevoelig voor inbranding van het startrelais.
Startmotor vervangen is dan de enige oplossing. Vervang hem dan voor een Bosch of Mitsubischi type (alleen de pasbussen omzetten is dan soms noodzakelijk)
das toeval mijn auto is vandaag gerepareerd met het zelfde probleem start motor en dynamo kapot mijne had ook alleen die tik bobine in orde accu in orde start motor en dynamo stuk contact punten schoon gemaakt vanalles geprobeerd. denk dat het dynamo is. op het laatste kon ik niks meer aan zetten en auto liep nog niet eens stationair en nu rijd ie weer als een tiet..
dynamo dus... denk ik
mvg climax2000
En wat kostte dat geintje, climax?
ik had hetzelfde bleek gewoon dat de accu geen goed contact had.
ff accupool licht opgeschuurd, klem licht opgeschuurd en opnieuw vastgezet en het probleem was verholpen.
Pff ik heb dit probleem nu ook, na net al 3000 eur aan reparatiekosten te hebben besteed.
Ik steek de sleutel in het contact, draai 'm om en alles lijkt nog in orde (lampjes branden netjes etc etc.) en zodra ik dan wil starten is het over met de pret. Klokje knippert weer op 00:00 en enkel maar 1 'tik'.
Maar als ik dat hier zo lees wordt dat dus nog eens aanduwen en direct naar de garage :(
Of zijn er andere suggesties?
Je moet wat over hebben voor het wagentje...
probeer eerst ff te rommelen met je accupolen en hem dan weer proberen te starten..
en eventueel je accu even controleren met een spanningsmeter om te zien of hij nog wel goed is.
wie weet is het niet eens zo ernstig dat er een garage aan te pas moet komen!
Toevallig van de week ook gehad... door de warmte was 1 accupool iets los gegaan...
ik durfde er niet aan te komen... anwb was 2 minuten bezig... en hij deed het weer perfect...
jammer alleen dat ik al mijn ingestelde zenders kwijt was en mijn klok weer in moest stellen...
aanduwen heeft niet veel zin.. er zit nog steeds een startonderbreker op... en ik dacht dat aanduwen dan niet kon...??
Ik zal het vanavond eens even controleren met die polen, maar hij gaat wel van de startonderbreking af, zolang ik de auto maar niet zelf start, en dan gaat het aanduwen perfect !-!
Als de lampjes het allemaal wel doen maar het starten alleen de accu gelijk leegtrekt... kan het natuurlijk ook zo zijn dat de accu niet genoeg power heeft... Rij even naar kwikfit om dat te testen... is toch gratis ;)
dit probleem heb ik ook de laatste 3 dagen, zal wel door het weer komen,
maar het is inderdaad de roest bij de accupolen. Ik trek steeds de kabels weer even van de accu, druk ze er weer extra hard tegenaan, en hij start weer. Tis een beetje een geklooi nu. Maar even te weinig tijd om het netjes op te lossen.
In mijn geval werd het een nieuw accuutje, op naar het volgende.
another problem solved ;)