Vraag: Moet je perse op 4 winterbanden rijden of kun je volstaan met de aandrijwielen?? in mijn geval dus de voorwielen.
Ik heb namelijk nog 2 goede banden zitten op mijn oude velgen.
Niks moet!! Ik gebruik zelf vaak banden voor alle weertypen.
Maar mocht je op winterbanden willen rijden dan zou ik ze zeker alle 4 monteren. dit zorgt voor stukken meer grip!!
alleen voorwielen heeft geen nut want dan breekt je achterkant nog net zo hard uit!!
maar als je toch 4 oude velgen hebt,.. laat er lekker een goedkoop setje winterbanden op monteren en gebruik die in de koude natte maandjes, dan blijven je sportvelgjes ook mooi :D
niks moet..... is wel stukken veiliger :D
ik ga me orginele velgjes gebruiken voor wintervelgen.....
als de bandjes daar van op zijn, kijken voor een paar opknappers en die gaan gebruiken als wintervelgen
voor een optimaal effect lijkt mij alle 4 toch wel het beste..
anders hef je het effect van de voorbanden weer op door de "gewone' achterbanden...
Altijd 4 winterbanden monteren. Winterbanden zijn er niet alleen voor de tractie wanneer je rechtuit rijdt. In een bocht zijn ze ook heel nuttig en tenzij je het heel erg leuk vind om elke bocht driftend te nemen... En winterbanden zijn niet alleen voor als het sneeuwt, vanaf een temperatuur van +7 gr. (en lager dus) zijn ze op bepaalde aspecten (remmen op nat wegdek bijvoorbeeld) al beter.
Voor de echte wintersportfreaks, winterbanden vervangen bij een profieldiepte van ongeveer 4 mm!!
Nu ben ik toch erg aan het twijfelen. Heb een bod gehad van 250 euro voor vier winterbanden inclusief monteren balanceren enz. Maar nu heb ik nog steeds 2 nieuwe banden al op velg gemonteerd. En een band van een velg halen is in princiepe niet goed voor de band.
Dus ga denk ik toch eerst voor 2. Tenzij iemand mijn 4 velgen met 2 nieuwe banden wil ruilen voor een setje zonder banden.
Heb dus nu liggen: originele Renault megane coupe Jade velgen (10 spaaks) 14 inch, 175/65. 2 nieuwe banden van Ceat. Misschien 1000 km mee gereden.
Met slechts 2 winterbanden voor wordt de achterkant wel nerveuzer. Kans op uitbreken wordt daardoor vergroot. (en dat wil je toch echt niet.)
Zoals Remko zegt, waarom zou dit slecht zijn? Mits het goed gebeurt gaat er niets stuk. Genoeg vet gebruiken, met verstand het bandenapparaat en het is zo gebeurt.
Ik was ook sceptisch over winterbanden, maar na deze 2 jaar terug onder de clio te hebben gehad direct deze winter aangeschaft voor de coupe: Pirelli's
Ik heb ze er nu een paar dagen onder liggen en het is super.
Veel meer grip, alleen oppassen om niet te overmoedig te worden ;)
bij winterbanden moet het op alle 4 de wielen, anders heb je enorm veel verschil in grip
Mocht je toch 2 willen doen, doe dit dan op de achterste!!! wielen!!!
Komt de hamvraag: waarom?
Erg simpel, grip bij het optrekken is bij lange na niet zo belangrijk als grip in een noodsituatie.
Bij goede banden voor en slechte achter krijg je dat de achterkant uitbreekt, en dit is vele malen moeilijker in een noodsituatie te corrigeren dan als je de achterwielen met winterbanden voorziet.
Dan krijg je dat de voorkant doorschuift en dit is veel makkelijker te corrigeren.
Ook bij de normale banden moet altijd de beste banden achter zitten en niet voor
He? Klopt dit echt? Ik dacht dat als je voorbanden na verloop van tijd meer versleten zijn dan je achterste je ze zou kunnen ruilen. dwz de meest versleten achter en diegene met het meest profiel voor.
Kijk ik ben geen expert op dit gebied, maar ik leg mijn sneeuwketting toch ook niet om mijn achterwielen... toch? ???
sneeuwketting is voor andere doeleinden dan winterbanden.
Winterbanden zorgen voor een veilige wegligging in koude en winterse omstandigheden.
Sneeuwkettingen moeten op de aangedreven wielen om tractie te verkrijgen om weg te rijden. vergeet ook niet dat als je sneeuwkettingen nodig bent, dat je dan nooit harder als 10-20 rijdt.
En het omwisselen van wielen is een vaak gemaakte fout
Daar ben ik het ook mee eens remko! Als je bij een voorwiel aangedreven auto je grip drijgt te verliezen, moet je de richting op blijven sturen waar je naar toe wil en gas BLIJVEN GEVEN. Dan wordt je auto namelijk zo weer recht getrokken. Hiervoor heb je dus wel goede banden nodig aan de voorkant!
Ik vind het wel grappig om de laatste tijd met het natte weer op 1/3de van de bocht heel scherp in te sturen en dan vol gas te trappen in zn 2. Dan slippen je voorwielen eerst een beetje door, moet je een beetje tegen sturen maar trek je daarna de auto echt heerlijk weer weg ;D
Citaat van: Remko de W. op 4 december 2005, 00:11:28
Ik heb toch liever de beste banden voorop liggen hoor... ;)
dat zijn in mijn geval de aangedreven wielen,
en ook nog de sturende wielen... :D
het gaat dus juist niet om de aangedreven en sturende wielen.
Blij gladheid (dus ijzel) zul je niets aan aangedreven wielen hebben, zeker niet als je dan ook nog eens gas gaat geven.
De auto blijft onbestuurbaar, en dan kun je beter onderstuur ipv overstuur cr?eren.
En het gaat nu niet om de fun factor, maar om de veiligheidsfactor.
Als het gaat om de fun, dan moet je een RWD kopen :D
dan hebben we bij deze een meningsverschil ;D
En zo krijg je een leuke discussie. voor mij is er nu de volgende keus:
17 inchers die er nu onder zitten gaan er deze week nog onder weg om de winter te overbruggen naast de Soes.
De keus is met de huidige 14 inch velgen die ik nu dus wil gaan gebruiken:
1. voor 2 winterbanden en achter de banden die ik nog heb: (ceat spider; traction A, temperature B)
2. voor 2 all weather banden en achter de banden die ik nog heb.
3. nog 2 halen van hetzelfde type en dus 4 gelijke, maar geen winter dus.
4. 1 omgekeerd.
5. 2 omgekeerd.
Wat zouden jullie doen. 4 winterbanden is dus geen optie. En wat beter is waar de beste banden moeten zitten, zal ik morgen aan mijn garage vragen.
ik neig toch naar nr. 1
alhoewel ik niet zo kapot ben van CEAT...(ondanks dat de kwikfit beweert dat het "best een goede band" is)
band is idd niks mis mee. maar het is ook geen michelin. maar beter dan 205 breed op natte wegen.
ok :D
nr. 1 dan nog steeds
optie 2 is het geworden. wel weer wennen met zo'n hoge smalle band.
over welke banden de beste moeten zijn, de garage melde het volgende (euromaster): De beste band moet voor zitten om de simpele reden dat deze het hardst slijten. Verschilllende banden is sowieso niet handig, maar in geval van daar waar je nu mee rijd, is dit de beste optie. Je rijd nu eigenlijk op zomer banden, maar je hebt voorbanden die iets beter geschikt zijn voor de winteromstandigheden. Verder is het persoonlijk waar je mee rijd. Sportief ingestelde rijders moeten voor het beste schoeisel hebben met vooraandrijvers ivm het uit de bocht trekken. En achter zou je bredere banden van hetzelfde type moeten hebben, voor meer grip, aangezien de achterzijde van de auto erg licht is in verhouding.
En een waarschuwing had hij ook nog: je kan bekeurd worden in bv duitsland als je een ongeluk veroorzaakt en je op zomerbanden blijkt te rijden. Met een gewone controle kunnen ze je als buitenlander niet zoveel maken. dus rijstijl aanpassen en niet rijden met sneeuw, want daar zijn je banden niet geschikt voor.
BirT
Citaat van: Birt op 6 december 2005, 20:18:08
En een waarschuwing had hij ook nog: je kan bekeurd worden in bv duitsland als je een ongeluk veroorzaakt en je op zomerbanden blijkt te rijden. Met een gewone controle kunnen ze je als buitenlander niet zoveel maken. dus rijstijl aanpassen en niet rijden met sneeuw, want daar zijn je banden niet geschikt voor.
klopt, zouden ze op den duur hier ook eigenlijk moeten doen
Dat is op zich natuurlijk wel logisch, maar voor die 2 dagen dat er hier in nederland sneeuw ligt een beetje overdreven. Vind eerder dat de overheid moet invoeren dat je vrij bent als je met de auto naar je werk moet en er ligt sneeuw. Krijgen we toch nog eens iets. ;)
dat geld idd alleen bij voorwiel aangedreven auto's.
Ik heb een setje 15" winterbanden, maar nog geen velgen voor mijn Cabrio 1.4 16V uit 2001.
Passen hier velgen onder met een ET waarde van 50?
kijk hier eens:
http://www.meganecoupe.nl/tundes2/faqonderstel.html
Ik heb sinds 3 weken (dus net optijd voor het slechte weer 8)) gelukkig ook een set winterbanden om laten leggen:
Hankook 195 -50/16 om de originele 16v velg. Rijd verder prima alleen lijkt het of de wang wat zacht is. Is dit normaal bij dit type band? Of zit er niet genoeg lucht in? Kan ik me eigenlijk niet voorstellen aangezien ze net nieuw om de velg liggen...(door profile tyrecenter).
Ik heb een setje 15" winterbanden, maar nog geen velgen voor mijn Cabrio 1.4 16V uit 2001.
Passen hier velgen onder met een ET waarde van 50?
Ze zullen wel passen, maar bevordelijk is het niet. Origineel is ET43, de velgen komen dus wat meer naar binnen te liggen, oppassen dus dat ze niet aanlopen tegen de veerpoten of de binnenschermen. Daarbij is je onderstel afgesteld op velgen met ET43, andere velgen monteren kan dus tot gevolg hebben dat je stuur- en weggedrag van je auto anders wordt. Ik zou gewoon even op Marktplaats kijken, en je huidige ET50 velgen verkopen, eveneens op Marktplaats.
OK, dank je! :D