Renault Mégane Club

Mégane I Technisch 1996-2002 => [Mégane I] Motorisch => Topic gestart door: willemhs op 2 november 2005, 20:41:26

Titel: Pechvogel van het jaar 2005
Bericht door: willemhs op 2 november 2005, 20:41:26
Dit ga je niet geloven.
Vorige week vrijdag koop ik een andere auto, een coupe 2.0l 8v uit '98 op lpg G3. Een mooie auto van binnen en van buiten. Ik koop de auto bij een handelaar, zonder garantie dus. Er is een onderhoudsboekje aanwezig waarin te zien is dat de laatste grote beurt bij 120.000km is uitgevoerd. Destijds is de distributieriem, oliefilter en luchtfilter, olie en koelvloeistof vervangen. De auto heeft inmiddels 177.000km op de teller, de auto is dus een niet meer bij de dealer in onderhoud geweest.
Ik rijd de auto naar huis, afgelopen weekend meer aan gepoetst dan in gereden. Maandagochtend rijd ik naar mijn werk. Terwijl ik rijd met constante snelheid (80km/u) geeft de auto een harde knal, en slaat af. Ik stuur de auto de berm in, en kom tot stilstand. Jezus, een backfire, dacht ik. Ik kijk onder de kap, maar zie geen losgesprongen slangen, geen gescheurde slang aan het luchtfilter oid. Ik probeer de auto te starten, maar hij slaat niet aan. 'hij lijkt wel erg gemakkelijk rond te gaan' dacht ik nog. S'avonds de auto naar huis gesleept, en begonnen met sleutelen. Eerst de compressie gemeten op de cilinders. Kuhut, 3 cilinders bouwen  nauwelijks compressie op. Een uurtje later was ik er achter, de distibutieriem was geknapt!

Meer pech kun je volgends mij niet hebben. De distributieriem was vervangen (het was geen orriginele riem meer die erop lag). Het lijkt me geloofwaardig dat de riem bij 120.000km vervangen is zoals in het onderhoudsboekje stond (waarom zou je hem eerder vervangen). Dus de distributieriem is binnen 60.000 km geknapt.
Ik denk verder niet dat dit te voorzien was, geloof ook niet dat de handelaar waar ik hem kocht me 'genaaid' heeft. Dit had de vorige eigenaar ook kunnen overkomen als hij nog 60km meer had gereden met zijn auto. 

Inmiddels heb ik de cilinderkop eraf, en duidelijk is te zien dat ??n van de zuigers tegen een klep heeft geslagen. De klep staat scheef, en de zuiger is bovenop wat beschadigd (afdruk van de zuiger is te zien), de zuiger is gelukkig niet gebarsten. Wel is het stelplaatje van de klep (onder de kleppendeksel) doormidden geslagen (zoiets moet toch hard gaan).

Dit gaat me weer geld kosten, volledige revisie van de cilinderkop (ook maar meteen geharde klepzetels ivm lpg), nieuwe koppakking, kopbouten, distributieriem, spanrol, geleidenrol, motorsteun (rubber is ook gescheurd, niet hierdoor denk ik). En dat terwijl ik nog geen 60 km met deze auto gereden heb. Mag ik me nu de pechvogel van het jaar noemen?
Titel: Re: Pechvogel van het jaar 2005
Bericht door: Stefan op 2 november 2005, 20:44:20
pfoeoeoeoe,

best verhaal,
jij bent zeker pechvogel van het jaar ja...
iig succes met het vervolg :D
Titel: Re: Pechvogel van het jaar 2005
Bericht door: EbOoZ op 2 november 2005, 20:56:21
Can't agree more met Stefan... :D
Titel: Re: Pechvogel van het jaar 2005
Bericht door: Timo Zuiderduin op 2 november 2005, 22:59:46
Das behoorlijk veel pech ja!!! Jezus, dat is echt K#T, rij je weg met je nieuwe auto'tje, ben je dolgelukkig, gaat ie tijdens zijn eerste ritje al naar de kl#te.

maar als je de wagen bij een Bovag aangesloten Garage hebt gekocht zit er toch wel een soort garantie op(mits anders vermeld door de Garage).
dit is ook wel de reden dat ik altijd Garantie eis op een "nieuwe" wagen.
Bij mijn auto moest ik hiervoor extra betalen maar ik heb dat geld er dubbel en dwars uitgehaald!!

Titel: Re: Pechvogel van het jaar 2005
Bericht door: Benjamin Renon op 2 november 2005, 23:12:07
Damn zeg, wat een f'ed verhaal zeg... Zal je maar gebeuren.
De ene grote uitgave na de andere dus.

Succes met alles!  :D
Titel: Re: Pechvogel van het jaar 2005
Bericht door: Decepticon#1 op 2 november 2005, 23:27:40
Ik heb de distributieriem er ook af gehad bij een 2.0 8V...schade 1400 euro... Ik wens je veel succes!

Greetz,

Peter
Titel: Re: Pechvogel van het jaar 2005
Bericht door: ForeverYoung op 2 november 2005, 23:44:44
dit heb ik met m'n R19 gehad (140 op de teller, geen knal gehoord overigens, wel veel schade  8))

reden dat het hier staat is omdat in die 19 de F3P motor lag, met 83kw/113 pk, en dit is de voorloper van de F3R die bij de Pechvogel van het Jaar 2005  :) kapot is gegaan.

Dat geintje kostte mij destijds ? 675, dan moet ik zeggen dat ze mij ongelooflijk gematst hebben, meestal kost 't het dubbele ongeveer. Reden in mijn geval was dat de vorige eigenaar, of zijn garage, de noodzaak van het vervangen van de spanrol tegelijk met het vervangen van de distributieriem niet zo inzagen  :o

Ik heb zo het idee dat als je zelf kunt meten welke cilinders geen compressie meer hebben, dat je ook wel zelf redelijk goedkoop het motortje weer aan het lopen krijgt  :D
Titel: Re: Pechvogel van het jaar 2005
Bericht door: willemhs op 3 november 2005, 00:15:42
Bij mij dezelfde oorzaak, spanrol is redelijk, geleiderol is slecht. Waarschijnlijk heeft deze een keer gehapert. Het ###lige aan alles is dat ik de riem en de rollen zoizo wou gaan vervangen, uit voorzorg. Heb ik bij mijn 1.6e (die overigends te koop staat) ook gedaan, ookal was het nog niet nodig. 
675 euro is idd goedkoop, denk niet dat ik t voor dat geld gemaakt krijg.
Waar heb jij hem laten repareren? En weet iemand een goed (en niet te duur) revisiebedrijf waar ik mn cilinderkop heen kan brengen?
Titel: Re: Pechvogel van het jaar 2005
Bericht door: Remco_B op 3 november 2005, 07:32:15
Idd erg veel pech en duur geintje. Maar 60 duizend km en dan dit, is wel snel ja voor een riem maar kan gebeuren.
Titel: Re: Pechvogel van het jaar 2005
Bericht door: EbOoZ op 3 november 2005, 08:21:25
Ik denk dat hij bedoeld dat als willemhs zelf kan meten enzo, hij ook voldoende kennis heeft om de kosten te drukken door zelf ook een aantal dingen te doen.

Tis maar een gokje...
Titel: Re: Pechvogel van het jaar 2005
Bericht door: henk op 3 november 2005, 22:31:19
is er niet met de km teller geknoeid dan?
177.000 is niet echt veel voor een auto van 7 jaar oud op gas.
hoop wel voor je dat de kosten meevallen zeg, succes.
Titel: Re: Pechvogel van het jaar 2005
Bericht door: willemhs op 3 november 2005, 23:03:04
Heb een revisie bedrijfje bij mij in de buurt gevonden waar ik een ruilkop kan krijgen. Ik kan daar dus langs gaan met mijn cilinderkop, en met bijbetaling een volledig gereviseerde krijgen. Binnenkort eens langs gaan, als de kop helemaal kaal is.

De km teller... Tja, er waaren geen aanwijzingen dat de auto teruggedraaid zou zijn. Maar zeker weten doe ik het niet. Hoe zou ik daar achter kunnen komen? 177.000km in 7 jaar is 25.000km per jaar, nog wel aannemelijk naar mijn idee.
Titel: Re: Pechvogel van het jaar 2005
Bericht door: marc. op 4 november 2005, 05:56:28
ik ben  2e eigenaar van een 2.0 8V ook uit '98. in 2001 gekocht met 100.000 km. nu net 220.000 km, dus gem. 28.000 km per jaar.  :D. verdamper al vernieuwd???
Titel: Re: Pechvogel van het jaar 2005
Bericht door: ForeverYoung op 4 november 2005, 09:14:07
Citaat van: Danny. op  3 november 2005, 08:21:25
Ik denk dat hij bedoeld dat als willemhs zelf kan meten enzo, hij ook voldoende kennis heeft om de kosten te drukken door zelf ook een aantal dingen te doen.

Tis maar een gokje...

idd!

ik heb er de ballen verstand van en dus destijds alles moeten laten doen.
dit was bij een universele garage in Coevorden, waar ik die auto ook gekocht had.
ze hebben mij gematst omdat ik die auto bij hun heb gekocht en niet veel geld heb, dat revisiebedrijf waren vrienden van hun en die hebben dus de werkplaatsuren niet berekend, alleen materiaalkosten enzo.

nieuw riempje (oude was nog goed, maar nieuwe is veiliger idee) heb ik zelf gehaald voor ? 40 ofzo, de garage wilde hier 140 pleuro voor zien :laugh:
Titel: Re: Pechvogel van het jaar 2005
Bericht door: Stefan op 4 november 2005, 20:10:41
177000 km in 7 jaar is niks raars met een gasauto.
Bij minder km per jaar kan gas al voordeliger zijn ;)
Titel: Re: Pechvogel van het jaar 2005
Bericht door: member of De Slee op 4 november 2005, 20:38:50
Vorige week heb ik mn cilinderkop ook vervangen, voor 200 euro had ik een mooie benzine kop op de sloop!!
het geintje heeft mij totaal 600 euro's gekost! en dat alles inclusief nieuwe pakking set, distributieriem set, bougiekabels, en sloopkop(+laten vlakken)!  maar bijna geen arbeidsuren kosten.
Ik heb het samen met een auto monteur die beunde gedaan, zodoende
Titel: Re: Pechvogel van het jaar 2005
Bericht door: willemhs op 4 november 2005, 20:47:01
okay, dan kom je er nog redelijk goed van af. gezien mijn auto op lpg loopt, ben ik maar meteen voor een gereviseerde kop gegaan met nieuwe kleppen, en geharde klepzetels.
Titel: Pechvogel van het jaar 2005
Bericht door: member of De Slee op 5 november 2005, 18:15:08
mijn auto loopt ook op lpg, de vorige kop is 200.000km mee gegaan, als deze nu eens de helft haalt dan
is de auto ook wel af. Het is dus een afweging die je moet maken.
Titel: Re: Pechvogel van het jaar 2005
Bericht door: willemhs op 5 november 2005, 19:09:51
is idd een hele goede beredenering. ik heb wel rondgebeld of er in de buurt een gebruikte cilinderkop te krijgen was voor de 2.0 8v, helaas kon niemand me helpen. heb nu voor 350 euro een ruilkop, niet duur lijkt me. morgen eens de lpg verdamper loshalen, kijken hoe goed/slecht deze is.
Titel: Re: Pechvogel van het jaar 2005
Bericht door: willemhs op 8 november 2005, 00:49:19
verdamper ziet er van binnen netjes uit. alleen het membraan had van buiten wat bobels (waar sludge tegenaan gezeten heeft), heb het nu 180 graden gedraaid zodat de bobels niet verder slijten door de sludge. Wil deze verdamper na de winter nog wel gaan reviseren, maar de auto zal zich eerst moeten bewijzen, eerst zeker weten dat ik hem lang blijf rijden voordat ik nog meer geld in stop.

vandaag ook de cilinderkop gemonteerd, maar ook daar weer tegen wat problemen aangelopen. nokje van de krukaspolie was eraf gesprongen, moet dus ook een nieuwe polie op.
maar nu een belangrijke vraag (ben ook geen monteur)
als de krukas 2 keer (720 graden) ronddraaid, draaid de nokkenas 1 keer (360 graden) rond. bij het monteren van de cilinderkop heb je dus 2 mogelijkheden. als de krukas op 0 graden staat (inkeping in nokkenas naar boven) kan de krukas op 0 en op 360 graden staan (bijde gevallen inkeping krukas naar beneden). ik weet niet of dit uitmaakt. naar mijn inzicht niet, want volgends mij doen de zuigers van 0 tot 360 graden (1e keer rond) het zelfde als van 360 tot 720 graden (2e keer rond). maar ik wil dit liever bevestigd hebben voordat ik de motor ga starten.
Titel: Re: Pechvogel van het jaar 2005
Bericht door: Paul op 8 november 2005, 08:09:41
maakt niet uit of je hem 1 of 2 keer draait..
Het teken op de krukaspoelie moet recht naar beneden wijzen en op de nokkenaspoelie moet recht naar boven wijzen.
Dan gelijk leggen met de tekens op de distr. riem (let op de draairichting).
Zowieso altijd een keer ronddraaien voordat je start..
succes :D

o ja, op de rien staan 2 merktekens, maar 1 heeft ook aan de binnenkant het teken, dat teken moet op de krukas.
Titel: Re: Pechvogel van het jaar 2005
Bericht door: willemhs op 10 november 2005, 21:20:54
Gisteren de cilinderkkop weer gemonteerd. alleen bij het plaatsen van de nokkenaspoelie kwamen we er achter dat het nokje op deze poelie er af is. is waarschijnlijk door de klap gebroken. dus maar een nieuwe poelie besteld. duurt allemaal even, maar dan heb je ook wat.
Titel: Re: Pechvogel van het jaar 2005
Bericht door: MatthijsH op 21 november 2005, 10:04:28
Jeetje mina, hoeveel ellende kun je hebben bij je "eerste" ritje! Gelukkig merk ik uit de verhalen dat je er behoorlijk veel verstand van hebt, dus dat kan je nog wel wat geld gaan schelen. Ik heb daarentegen geen verstand van auto's: 1.4 16v (het kleinste blokje) in mijn Megane. Ik heb bij 105000km mijn distributieriem laten vervangen. Helaas niet bij de Renault-dealer (vroeg ?800) maar voor het eerst naar een andere garage gegaan (?400). Nu een half jaar later (10.000km) heb ik hetzelfde verhaal als jij hebt. Mijn motor slaat af, uitrijden de berm in en daar begint de ellende. ANWB denkt iets met de distributie... Nu staat de auto bij de garage (die de riem vervangen heeft). Hij belt en vertelt dat de waterpomp-poulie?? kapot is daardoor, distributieriem tandje versprongen ==> cilinders kapot. Al met al dus een kl%#te dure reparatie. Nu krijg ik morgen een prijsopgaaf voor de reparatie van het hele zooitje. Mijn vraag is echter: had deze garage bij het vervangen van de distributieriem, ook de waterpomp moeten vervangen en zo ja, heb je als consument dan nog rechten voor wat betreft aansprakelijkheid?
Hoe is het verder met je motor afgelopen? Heb je al een proefrit kunnen maken?
Titel: Re: Pechvogel van het jaar 2005
Bericht door: Jeroen op 21 november 2005, 10:27:06
De waterpomp hoeft niet vervangen te worden, maar een Renault dealer adviseert het meestal wel.
De waterpomp kost niet eens zoveel (in verhouding dan) en het voorkomt de problemen die jij nu hebt.
Titel: Re: Pechvogel van het jaar 2005
Bericht door: willemhs op 21 november 2005, 19:32:26
Bij mij was de oorzaak een weggesleten borgings nokje in de nokkenaspoulie. daardoor ging de nokkenas verdraaien tegenover de krukas, klapten de kleppen tegen de zuigers aan, blokeerde het zooitje en trok de distributiriem kapot. kwam volgends de renault dealer vaker voor, dat borg nokje weg was (fijn!)

Mijn auto is na veele uren weer rijdend. Alleen op lpg nog continu backfire's (misschien doordat ik het membraam heb schoongemaakt?) k ga deze week n revisie setje voor mn verdamper halen.

Wat jou waterpomp betreft, deze word ook aangedreven door de distributieriem. maar de riem ligt er zo strak op dat hij echt niet zomaar kan verspringen. Dus ik denk dat je waterpomp poulie echt los moet zijn geraakt van de waterpomp, anders kan zoiets echt niet gebeuren (lijkt me, maar k ben ook geen monteur).
Als ik jou was zou ik dit wel zeker willen weten (door te gaan kijken), niet dat de garagehouder de riem destijds niet goed gespannen heeft of de spanrol niet goed vast heeft gezet ofzo. Ik beschuldig de garagehouder nergends van, maar k zou zelf t 'bewijs' graag willen zien voordat je n torenhoge rekening gaat betalen (want dat word het).
Titel: Re: Pechvogel van het jaar 2005
Bericht door: willemhs op 2 december 2005, 18:05:47
verdamper gereviceerd, kleine klus. eindelijk rijd de auto weer naar m'n zin. gisteren ff de motorsteun ingevet.

laat die winter nu maar komen
Titel: Re: Pechvogel van het jaar 2005
Bericht door: bennievandooren op 13 december 2005, 12:13:56
Wat kost het gemiddeld om een distibutieriem te vervangen? Bij mij zijn ze gisteren van half 9 tot half 9 bezig geweest  ::) Ik krijg vanavond de rekening op een presenteerblaadje? ???
Titel: Re: Pechvogel van het jaar 2005
Bericht door: Arno op 13 december 2005, 12:47:19
Citaat van: bennievandooren op 13 december 2005, 12:13:56
Wat kost het gemiddeld om een distibutieriem te vervangen? Bij mij zijn ze gisteren van half 9 tot half 9 bezig geweest? ::) Ik krijg vanavond de rekening op een presenteerblaadje? ???

Bij de renault dealer?
Ik zou in ieder geval een dikke portemonnee meenemen als ik jou was :D
Titel: Re: Pechvogel van het jaar 2005
Bericht door: Remco_B op 13 december 2005, 13:28:35
12 uur voor 1 fucking riem????????? Oplichterssssssssss
Titel: Re: Pechvogel van het jaar 2005
Bericht door: bennievandooren op 13 december 2005, 15:07:27
Ik heb een 1.4 16v, hij kon er super moeilijk bij zei ie? Het is bij een gewone garage, ze hebben m wel netjes thuis afgeleverd gisteren avond, da's op zich wel netjes! Er waren ook 2 spanrollen of zoiets vervangen??

Bennie

Citaat van: Remko de W. op 13 december 2005, 12:43:45
ligt aan het motortype natuurlijk... ???
Titel: Re: Pechvogel van het jaar 2005
Bericht door: EyesOnly op 13 december 2005, 17:43:31
Tja de dealer weet natuurlijk WEL hoe het moet.
Meestal ben je er meer kwijt, maar soms natuurlijk ook minder omdat ze meteen weten hoe ze te werk moeten gaan...
Titel: Re: Pechvogel van het jaar 2005
Bericht door: Stefan op 13 december 2005, 17:50:55
Citaat van: bennievandooren op 13 december 2005, 15:07:27
Ik heb een 1.4 16v, hij kon er super moeilijk bij zei ie? Het is bij een gewone garage, ze hebben m wel netjes thuis afgeleverd gisteren avond, da's op zich wel netjes! Er waren ook 2 spanrollen of zoiets vervangen??

klopt, ook spanrollen worden vervangen

En ik ben het idd met Erik eens dat het bij de dealer duurder is, maar soms ook juist eigenlijk goedkoper/beter
Titel: Re: Pechvogel van het jaar 2005
Bericht door: Paul op 13 december 2005, 22:08:59
4 uur, moet je wel veel koffie pauze nemen :)
Titel: Re: Pechvogel van het jaar 2005
Bericht door: bennievandooren op 14 december 2005, 09:33:50
Maar, wat zou ik normaal gesproken gemiddeld kwijt zijn voor het vervangen van dit gedoetje?

Titel: Re: Pechvogel van het jaar 2005
Bericht door: Stefan op 14 december 2005, 12:06:28
tussen de 500 en 600 euro.... +/-
EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev