Hey hoi allemaal,
Ben sinds kort trotse eigenaar van een Megane Coupe 2.0 16v uit 1997 met 150dkm op de teller (en LPi gas installatie). En nou heb ik 2 vraagjes:
1) Toen ik hem net kocht stond de oliedruk meter steeds vrij laag (zo rond het middelpunt tijdens het rijden), behalve als ik flink gas gaf dan ging ie richting max. Nou brandde laatst het 'minimum olie peil' lampje dus heb ik weer wat olie bij gegooid (15w40 geloof ik, van castrol) en de eerste paar kilometers stond toen de oliedruk meter constant op max. Nu is ie al wat minder fanatiek maar nog steeds meestal over de helft. Is dit erg/waardoor komt dit?
En vraagje 2)
Toen ik de olie erin goot viel me het volgende op:
1:
(http://miekol.www.cistron.nl/megane_blok_1.jpg)
2:
(http://miekol.www.cistron.nl/megane_blok_2.jpg)
Onderin mijn motor lijkt het wel alsof er ineens een vochtig/vettig laagje over het oppervlak ligt, is dit gewoon 'wear en tear' of lekt er iets? Is dat normaal of niet?
En ja ik ben compleet nieuw op dit gebied, dus vergeef mij mijn domme vragen ;)
15w is iig veel te dik voor een 16v
ik heb zelf 5w erin en 10w is standaard......
koud staat de oliedrukmeter meestal wel voluit, das redelijk normaal, bij warme motor uiteraard niet
kan via de foto's niet echt beoordelen of het iets is, mijn motor is ook wat vettig aan de versn. bak.....maar een expert er ff naar laten kijken is nooit slecht natuurlijk ;)
suc6
Het was een vol syntetische olie oid? Zal wel 10w zijn dan, is 5w veel beter voor je motor? Hoeveel moeite is het om wat er nu in te zitten eruit te halen en 5w erin te gieten?
Nix bijzonders, gewoon beetje zweten. Houd het maar in de gaten, maar ik denk dat het niet erug is. kan ook in verleden gemorste olie zijn.
Groetes Mars
Citaat van: harrienak op 5 oktober 2004, 22:11:14
Het was een vol syntetische olie oid? Zal wel 10w zijn dan, is 5w veel beter voor je motor? Hoeveel moeite is het om wat er nu in te zitten eruit te halen en 5w erin te gieten?
niet veel zin
gewoon pas bij de volgende beurt laten doen
5w wordt sneller warm en smeert je motor beter, dat is beter voor je 16v blok ;D
Citaat van: Marcel Severein op 5 oktober 2004, 22:16:49
Nix bijzonders, gewoon beetje zweten. Houd het maar in de gaten, maar ik denk dat het niet erug is. kan ook in verleden gemorste olie zijn.
Groetes Mars
Wanneer wordt het wel iets ernstigs dan? Als alles er zo uit ziet?
als je merkbaar olie gaat verliezen
dus als je echt olie moet bijvullen naar een paar 100 km, dat is niet goed
Citaat van: Michel Cijs op 5 oktober 2004, 22:32:00
als je merkbaar olie gaat verliezen
dus als je echt olie moet bijvullen naar een paar 100 km, dat is niet goed
Hmmm, nou ja het oliepijl was wel 2500km eerder op laag dan wanneer volgens het kaartje weer de olie vervangen moest worden.
Trouwens, wat is een goede garage in de buurt van Utrecht met verstand van megane's en lpi/lpg?
1 advies je moet niet uitgaan van de meter op je dashboard
gewoon peilen met de daarvoor bestemde peilstok
Als je motor warm wordt word je olie dunner en de oliedruk dus ook lager.
Bij mijn 2.0 16V met LPI staat hij koud helemaal naar rechts boven de 1500tpm.
Als hij goed warm is staat de meter bij 3000tpm precies in het midden.
Mijn auto heeft nu 271000km golopen en verbruikt ong 1 ltr olie op de 5 a 6000km.
Die vette plek op je versn. bak lijkt van de ontluchting te komen als het niet van hoger af komt (motorblok).
Dat is het zwarte doosje wat je net achter die bovenste steun van het orig luchtfilter ziet zitten.
en idd wat jan zegt altijd je peilstok gebruiken want de meters zijn niet altijd zo nauwkeurig.
Het ligt er ook aan, hoe er met die auto om gegaan is toch? ;D, hard optrekken met een koude motor bijvoorbeeld... ;D
Hey bedankt allemaal voor de replies. Ben ik ook weer gerustgesteld.
Rest me steeds een vraag, wie weet er een goede garage in de buurt van Utrecht?
ik denk dat je de laatste vraag beter aan iemand pers. kan stellen uit de omgeving
dat is natuurlijk moeilijk te beoordelen vanaf bijv Doetinchem ;)
Citaat van: Michel Cijs op 7 oktober 2004, 13:17:29
ik denk dat je de laatste vraag beter aan iemand pers. kan stellen uit de omgeving
dat is natuurlijk moeilijk te beoordelen vanaf bijv Doetinchem ;)
Ik had eigenlijk gehoopt dat hier iemand ook uit de buurt van Utrecht zat met een Megane ;)
Is het anders niet een idee om net zoals een reperatie databank topic een garage databank topic te openen? Waar iedereen zijn ervaringen met garages/dealers kan delen?
hey zo vaak gaan renaults niet stuk :P
Citaat van: harrienak op 7 oktober 2004, 18:36:38
Citaat van: Michel Cijs op 7 oktober 2004, 13:17:29
ik denk dat je de laatste vraag beter aan iemand pers. kan stellen uit de omgeving
dat is natuurlijk moeilijk te beoordelen vanaf bijv Doetinchem ;)
Ik had eigenlijk gehoopt dat hier iemand ook uit de buurt van Utrecht zat met een Megane ;)
Is het anders niet een idee om net zoals een reperatie databank topic een garage databank topic te openen? Waar iedereen zijn ervaringen met garages/dealers kan delen?
idee is er wel geweest, wat je dan krijgt is dat de 1 ergens een hele goede ervaring heeft en de ander absoluut niet.....das allemaal toch veel te persoonlijk
De auto gebruikte de laatste tijd teveel olie en koelvloeistof dus heb ik hem maar even naar de Euromaster gebracht voor een grote beurt...en die denken dat de koppakking lek is. Nou doen zijn dat soort reperaties niet, dus moet ik op zoek naar een goede garage. Dus nogmaal, weet iemand in de buurt van Apeldoorn of van Utrecht een goede garage voor dit soort reperaties? Niet te duur als het kan ;) Of iemand hier die het kan? :)
Rare is dat ik niks aan de auto merk qua rij gedrag, terwijl ik bij mijn oude mazda 323 het wel merktte en bij een soortgelijk probleem in mijn moeder's 406 kon je amper meer (op gas) rijden. Maar goed het is wel een gas auto met exact 150dkm, dus het zal wel bij de kilometer stand horen.