Hallo luitjes,
Ik ben erg weinig op het forum, wat betekend dat mn megane het voortreffelijk doet, na bijna 1,5 jaar nog steeds geen klachten. Op een kapotte keycard na dan.
Nu ben ik op het punt beland, doorgaan en dus geld in de Megane pompen, of stoppen en naar iets anders uitkijken.
Ik rijd dus in een megane II van 2008, 1.5dci met 104 pk. Ondertussen staat er op de teller 182.000 kilometer, maar is er bij +/-60xxx een teller wissel geweest. Waarmee het totaal rond de 2,5 ton ligt.
De auto rijdt echt prima, bijna geen olie verbruik, starten is rijden. Maar nu komt het dus, bij de keuring vorig jaar waren er twee aandachtspunten: een licht lekkende veerpoot en een fusee kogel waar iets speling op zat. Met de keuring zullen deze wel aan de beurt komen. Maar ook zal de distributie er aan gaan komen. Die zit er nu denk ik een ton op.
Mijn vraag is, hoeveel kan zo'n 1,5dci blok doorgaans lopen. En waar ligt de grens qua uitgaven bij zo'n auto. Ik denk dat ik straks een goeie €1000 aan kosten tegemoet mag gaan zien
De punten die je noemt zijn onderhoudspunten, die bij autorijden horen. Daarvoor calculeer je een reserve in toch...? Als de auto verder goed is zoals je zegt, gewoon aanpakken en doorrijden.
De 1.5 DCI motoren zijn supersterk en kunnen makkelijk 350.000 km aan.
Dit is uiteraard wel afhankelijk van of je doorgaans kleine afstanden rijdt en wat voor een rijder je bent; motor warm laten worden voordat je doortrekt,
etc.
Als de auto prima, netjes, heel en betrouwbaar is leg mijn dan uit waar je voor 1000,- een zelfde auto koopt?
Kijk hier: https://www.youtube.com/watch?v=PwcxdaganqY
Laat de auto even voor keuren, dan weet je waar je aan toe bent. Als je de onderdelen online besteld vallen de prijzen reuze mee.
Als je eigenlijk simpelweg weer eens wat anders wilt dan de deur uitdoen. Vraag is wat je er voor ontvangt. Als je eigenlijk wel verder wilt met de auto dan het nodige onderhoud doen en karren. Voor zover ik weet is een 2008 1.5dci in ieder geval een prima blok. De rest van de auto hobbelt wel mee
Je kan er ook voor kiezen de auto te repareren voor de apk en de riemwissel
te laten zitten... Is een risico natuurlijk, maar scheelt je honderden euro's.
En als ie knapt; 150 euro vangen van de sloop en een andere auto kopen.
In de tussentijd sparen voor de 'nieuwe' auto. o-)
Veel succes met je keuze!
En voor de riemwissel ff langs m'n schuurtje rijden. :grin:
Precies, dan gebeurt het goed en voordelig! !-!
Edit: in een reactie op een bericht direct boven het jouwe hoef je niet te quoten.
Net mn auto laten keuren. Stofhoesje gescheurd, stuurkogel met meer dan 5mm speling. Lekkende schokbreker en een beschadigde veiligheidsgordel aan de bestuurders kant.
Ik ga de auto gewoon laten maken, want wel genomen, de auto is gewoon goed, alles werkt, biedt veel ruimte en comfort, is zuinig. En voor de vaste kosten per maand kan ik lekker in de rondte sturen.
Laat ook meteen de olie verversen en een nieuw lucht- en brandstoffilter plaatsen.
Bedankt voor jullie reacties. Wat denk voor mij t meest doorslaggevend waren de antwoorden over de betrouwbaarheid en de rijders/onderhoud kosten. Iets anders voor de deur is leuk, maar gaat na een tijdje ook veel kosten........ Dus ik blijf nog even Renault rijder
Over die distributie hoor ik graag meer😉
Top! Mooi dat je doorgaat. Bij een andere auto moet ook geld bij, nog veel meer :q
Mooi. Je kunt ook kijken wat Mark allemaal voor je kan doen he. Als je het met hem afstemt kan hij ook veel reparaties alleen of met jou doen.
Succes ermee iig !-!