Ik vraag me af hoeveel het opgegeven verbruik op de boordcomputer bij jullie afwijkt van het werkelijk verbruik.
Bij mij loopt dat op van 0,1 a 0,2 liter tot dik 0,5 liter.
Verbaas mij altijd dat mensen dit soort dingen bijhouden? Ik ben altijd drukker met rijden, tanken en de rest van het leven lijden. ipv verbruikscijfers checken.
Ik kom vaak bij de kassa en dan zegt de dame 'Dat is dan acht en zestig euro negentig'. "Zou maar zo kunnen", is mijn reactie meestal. ;)
Dus nee, geen idee hoe ver het afwijkt. Zit meestal rond de 1:9,5 tot 1:10.
Makkelijk bij te houden door een online verbruiksmonitor in te vullen. Doe dit voor mijn blauwe Megane I. Schiet een foto van de tankbon en km stand na tanken en voer dit online in wanneer het me uitkomt
https://www.autoweek.nl/verbruik/21312/renault-megane-break-16-16v-privilege-2000/
BC en werkelijk verbruik komt bij deze auto overeen
!-!
(http://i925.photobucket.com/albums/ad100/Fubar1944/20180702_161042_zpsesdeiwcf.jpg) (http://s925.photobucket.com/user/Fubar1944/media/20180702_161042_zpsesdeiwcf.jpg.html)
Het is nu niet dat ik constant mijn verbruik in de gaten hou.
Ik neem gewoon het bonnetje als ik ga tanken en vul daarop de kilometerstand en het gemiddeld verbruik volgens de boordcomputer in.
Wanneer ik dan even tijd heb, geef ik die gegevens in op carstats.nl.
Mijn auto heeft een gasverslaving, heb hem al naar een aa meeting gestuurd, maar helpt allemaal niet.
Ik houd het verbruik niet meer bij, 1 op 7a8 verbruik.
Citaat van: knight-rider op 22 september 2018, 03:04:24
Het is nu niet dat ik constant mijn verbruik in de gaten hou.
Ik neem gewoon het bonnetje als ik ga tanken en vul daarop de kilometerstand en het gemiddeld verbruik volgens de boordcomputer in.
Wanneer ik dan even tijd heb, geef ik die gegevens in op carstats.nl.
Deed ik eerder ook wel hoor. Vanaf mijn eerste auto tot de R26 welke ik privé reed. Elk bonnetje stond in een Excel en dat gaf wel leuk inzicht in de kosten van de auto.
En daarnaast hoe de brandstofprijs veranderde in al die jaren.
Nu gebeurt het automatisch omdat ik de km-stand moet invullen bij afrekenen. En op de Leaseplan-portal zie ik dan mijn verbruik terug. Alleen de tien tankbonnen van de vakantie zitten niet in dat systeem (gedeclareerd rechtstreeks bij bedrijf). Dus dat vertekent nu het gemiddelde verbruik. Wel de 2600 km, niet de dikke 370 L brandstof.
Citaat van: adinsx op 22 september 2018, 09:47:43
Deed ik eerder ook wel hoor. Vanaf mijn eerste auto tot de R26 welke ik privé reed. Elk bonnetje stond in een Excel en dat gaf wel leuk inzicht in de kosten van de auto.
En daarnaast hoe de brandstofprijs veranderde in al die jaren.
Nu gebeurt het automatisch omdat ik de km-stand moet invullen bij afrekenen. En op de Leaseplan-portal zie ik dan mijn verbruik terug. Alleen de tien tankbonnen van de vakantie zitten niet in dat systeem (gedeclareerd rechtstreeks bij bedrijf). Dus dat vertekent nu het gemiddelde verbruik. Wel de 2600 km, niet de dikke 370 L brandstof.
Tankbonnen declareren van vakantie bij je werkgever :) z'n werkgever wil ik ook wel die zegt, declareer maar. Haha
Mijn diesel rijdt ongeveer 1:17 / 1:18
Betaal je ook 145,- eigen bijdrage per maand aan je baas dan naast de bijtelling? ;)
Eerder had ik een internationale pas, die is er uit, maar je reguliere vakantierit mag je declareren.
Als je vier keer per jaar naar Parijs rijdt voor weekendje weg natuurlijk niet.
Maar goed, die combineer ik dan met de Autosalon persdagen --
Klaag niet hoor, de GT kost me een goede 400,- netto en ook daarvoor kun je niet privé een nieuwe auto rijden. Zeker de GT niet.
Citaat van: adinsx op 23 september 2018, 20:49:42
Eerder had ik een internationale pas, die is er uit, maar je reguliere vakantierit mag je declareren.
Als je vier keer per jaar naar Parijs rijdt voor weekendje weg natuurlijk niet.
Maar goed, die combineer ik dan met de Autosalon persdagen --
Wat is het verschil met iemand die in Groningen woont en familie heeft in Maastricht en daar elke week op bezoek gaat?
Dat komt neer op veel meer kilometers dan een aantal keer op vakantie per jaar.
Voor mijn werkgever precies de reden om juist geen grens te trekken. Als je bijtelling betaald, mag je altijd en overal rijden...
:ot: wel een beetje off topic, maar goed...
Tja, vertel dat me baas maar. ;). Die 145,- eigen bijdrage rij ik er sowieso niet uit elke maand. Met twee kleine kinderen (2 en 4 jaar) ga je niet elk weekend even lekker op stap.
Maar goed, de baas was wel zo lief voor mij een uitzondering te maken op het PON-leasereglement waardoor ik gewoon Renault kon blijven rijden en zelfs de GT.
Geeft nu wat gedoe binnen het bedrijf want er zijn al 38 klachten bij de OR ingediend vanwege het wazige niet eenduidige leasebeleid :P
Niet handig in een bedrijf waar zo'n 80 leaseauto's lopen op zo'n 400 medewerkers.
Dure grap allemaal. Ik mag dan niet klagen met mijn +/- 200 euro netto. Geen GT lijn dan maar goed, wel full option.
Declareren buitenland mogen we ook maar voor hoe lang? overal hoor je wel bezuinigingen binnen het bedrijf. We mogen binnenkort Clio's gaan rijden. :D :D :D
Als privé rijder hou ik mijn verbruik uiteraard wel goed bij.
Ik moet er eerlijk bij schrijven, dat ik absoluut geen hard rijder ben, als trucker rij ik ook nooit hard, dus vandaar het best wel gunstige verbruik (al zeg ik het zelf)
Ik rij gemiddeld 85 a 90 % snelweg met een gemiddelde van 100 a 105 km p/u, en dik 30000 km per jaar met de diesel.
De boord computer geeft een gemiddelde aan van 4,3 liter op de 100 km
(https://www.mupload.nl/img/50zn8u.png)
De Spritmonitor.de geeft aan: een verbruik van gemiddeld 4,58 liter op de 100 km
(https://www.mupload.nl/img/5n0ig4l.png)
En Autoweek geeft weer een ander verbruik aan: een verbruik van 4,6 liter op de 100 km (maar dit zal afgerond zijn)
Er zit dus wel degelijk een verschil tussen het ECHTE verbruik, en wat de boord computer aangeeft