Heb verschillende topics geraadpleegd en kom tot geen andere conclusie dan dat mijn katalysator naar zijn malle moeren is. Rammelend geluid, dat voor onder bij de katalysator vandaan komt. Nu wil ik eigenlijk zelf de katalysator demonteren en kijken of ik het binnenwerk nog vast kan laten lassen, heb echter geen idee of dit eenvoudig te verwijderen is. Mocht ik het niet kunnen vastzetten haal ik op de sloop wel een gebruikte, aangezien ik mijn geliefd coupee'tje binnenkort wil verkopen en eigenlijk zo weinig mogelijk kosten nog voor de kiezen wil krijgen. Heeft iemand hier enige ervaring mee? Indien iemand trouwens nog een katalysator voor een coupe '98 1.6 heeft liggen, heb ik daar ook wel interesse in. Trouwens ook nog op zoek naar een normale standaard einddemper.
Kat vervangen is zo gebeurd. De 2 boutjes uit de flens losdraaien en 1 boutje van de klem aan de andere kant. Beetje wringen en rukken en hijs los..
en vergeet niet die sensor eruit te halen vlak onder het spruitstuk, anders word het alsnog een duur geintje.
Ohwjah :-[
ff helemaal vergeten te vermelden...
(net zoals ik hem vergeten was terug te zetten toen die van mij eronderuit ging)
Kwam verderop op het forum tegen dat je het binnenwerk zo weer vast kunt lassen, enig idee of dit inderdaad een oplossing is. Of komt hij dan sowiezo niet meer door de keuring heen?
kom je door de keuring heen,zorg maar dat je er 1 hebt,ik ben gepakt,ivm te hard geluid.
na een nieuwe middendemper bleek het nog niet goed te zijn,dus mag ik nu naar een katalisator gaan zoeken,nieuw zijn ze vrij prijzig blijkt.
Dan heb je waarscheinlijk al een freeflow einddemper of niet?
@ Christian: Je zegt dat je niet door de Apk kwam vanwege het te harde geluid dat je kat-vervanger maakt, maar was de uitstoot nog wel goed dan? ik moet zelf namelijk ook weer naar de Apk en heb de helft van het binnenwerk van de Kat verwijderd ivm rammelen en ik hoop dat de uitstoot nog binnen de perken blijft.
Sorry,ik bedoelde het anders
Ik ben door de politie gepakt ivm de uitlaat,daarom ff een waarschuwing.
Overgens gaan ze wel een db meting invoeren in de apk test vanaf volgend jaar,dit heb ik zowel van de politie als verschillende automonteurs gehoort.
Ik wou net zeggen,
Bij de APK keuren ze toch niet op geluid, maar op gasdichtheid...... ;)
ja, dat ga je dan weer krijgen... :-\
Citaat van: Remko de W. op 22 augustus 2005, 19:12:26
Citaat van: Christian op 22 augustus 2005, 17:33:24
Sorry,ik bedoelde het anders
Ik ben door de politie gepakt ivm de uitlaat,daarom ff een waarschuwing.
Overgens gaan ze wel een db meting invoeren in de apk test vanaf volgend jaar,dit heb ik zowel van de politie als verschillende automonteurs gehoort.
heb er nog niks van gehoord,
maar ja kunnen we weer verplicht apparatuur gaan aanschaffen,
wat weer moet worden door berekend... :-\
decibelmetertje zullen de kosten niet zijn denk ik!!
ja, uiteraard, het mag niet iets betaalbaars zijn natuurlijk...... :)
ja en hij zal ook regelmatig ge-eikt (of hoe je dat ook schrijft) moeten worden!!
in ieder geval lekker onzinnig allemaal weer!!
nou ben ik toch benieuwd of er al eens iemand met een katvervanger door de Apk gekomen is, het geluid zal wel meevallen denk ik als de middendemper er nog onder zit en ook de einddemper nog standaard is, maar zou de uitstoot nog binnen de perken blijven? ik snap wel datie er niet voor niks opzit die katalysator, maar heb weleens gehoord dat sommigen er zonder ook doorkomen, en dan bedoel ik niet die oudere auto's waarbij het nog niet verplicht is.
als je het wilt weten ik kan evt morgen wel ff langs mijn oom rijden en daar ff een gasmeting doen als je dat wilt
want ik heb namelijk een katvervanger er onder zitten :-\
als je het zou willen uittesten dan graag! Apk komt er weer aan en das wel zo fijn om nu al ongeveer te weten of die ?450,- voor de kat + ?130,- voor de lambda sonde eraan komen of niet..
450 voor de kat?? :o dan zou ik toch maar ff rond vragen, ik was 200 euro goedkoper uit
waar heb jij die kat vandaan dan??? dealerprijs ligt echt op ?450,- voor een 1.6e. voor een ander type motor misschien wel goedkoper hoor.. of heb je zo n gerecyclede kat misschien?? die kost wel ?250,- dacht ik. maar ja als ik zonder kat door de apk kom dan toch liever de katvervanger, rijdt een stuk lekkerder..
Nou,
Ik heb er dus ook een kat-vervanger (rechte pijp van rvs) onder hangen, maarre . . . . daar kwam ik dus niet mee door de apk keuring.
De co-uitstoot was zo iets van 4 (kweenie meer precies) terwijl hij maar 0.7 mag hebben ofzo,
toen me (rammelende) oude kat er weer onder gehangen en me uitstoot was 0.4, dit met een dikke race-pijp, maar wel met de tussendemper er nog onder.
Dat wil dus zeggen dat je kat niet perse kapot hoeft te zijn als hij rammelt.
Dus dat is voor mij elk jaar twee keer knutselen, aangezien het geluid met kat-vervanger me uitstekend bevalt :)
Als de kat kapot is, zitten meestal de schotjes los die er in zitten. Er zit ook een soort steen en filters in de katalysator die de uitlaatgassen filteren, deze blijven gewoon filteren ook al zitten alle schotjes los. Een verveelende bijkomstigheid van de los zittende schotjes is ook dat je uitlaat kanaal extra geblokeerd kan zitten waardoor je vermogensverlies hebt.
en nog even 1 ding voor de duidelijkheid waar hier niet over gesproken wordt.
Een katalysator is ALTIJD verplicht. Of je nou door de keuring komt zonder of niet, volgens de wet moet je er gewoon 1 hebben! Als de uitstoot OK is, maar ze zien een rechte pijp op de plek van de kat, kan hij nog afgekeurd worden. Wel zijn er katvervangers op de markt die er uit zien als een echte kat. Als hiermee je uitstoot ook nog goed is zal het de apk meester vaak niet opvallen dat je geen kat hebt en kom je er wel gewoon doorheen.
ok, nog even iets, in de katalysator (van de 1.6e dan) zitten helemaal geen schotjes die gaan rammelen, dat is volgens mij gewoon een verhaaltje dat ooit eens de wereld in is gekomen. wat er wel in zit zijn 2 "stenen" wat een honingraad structuur heeft. hieromheen zit een strip van dun metaal, waarmee deze stenen worden vastgehouden. de strip is met puntlassen weer bevestigd aan de (dubbele) wand van de katalysator. als de kat gaat rammelen dan zijn of deze puntlassen losgekomen, waardoor dus de "steen"los ligt. of de steen is om de een of andere reden in stukken gebroken en deze stukken zijn uit die strip losgekomen. wanneer zo'n steen of stukken hiervan idd dwars komen te liggn stromen de uitlaatgassen niet lekker meer weg en dan krijg je dus vermogensverlies. Bij mij lag 1 zo n steen los met strip en al en deze was ook in stukken gebroken. ik heb deze eruitgehaald en de andere laten zitten..deze rammelt nu ook, ligt soms ook dwars in de kat en moet er eigenlijk ook uit..maar dan pas na de apk, hopend dat de uitstoot nog net binnen de perken blijft.
die steen had ik dus door m'n hele uitlaat liggen. de middendemper hebben ze ook moeten vervangen omdat ze het daar niet meer uikregen. De achterdemper hebben ze wel leeg gekregen. maar dealerprijs is idd 450 euro. midden was geloof ik iets van 120. heb het zelf niet betaald. was garantie.
vervangen is een makkie. als je de auto maar hoog genoeg krijgt.
hoe krijg je je originele kat dan open om het zaakje (evt als je dat wilt) weer allemaal een beetje recht te leggen en evt weer vast te lassen/ te verwijderen ofzo ?
gewoon open slijpen, of moet je dat ook nog op een speciale manier/plek doen en dan weer dicht lassen ?
zien ze dat bij de apk keuring dan niet ? en word hij dan ook niet afgekeurd als ze dat zien ?
ik heb hem toen eronderuit gehaald, dan kun je het hitteschild aan de bovenkant eraf schroeven en dan slijp je gewoon een rechthoekje uit de bovenkant daar waar geen ribbels zitten. dan kun je de rommel er wel uithalen. om vast te lassen moet je denk ik een groter gat openslijpen, maar ik denk dat in de meeste gevalen een steen die ligt te rammelen toch al in stukken gebroken is, want het is vrij fragiel materiaal. vervolgens knip je een mooi stukje plaatmateriaal op maat en dat las je er weer op. hitteschil eroverheen en niemand die er ooit nog wat van ziet.
Ik had ook een rammelende kat. Ik kwam er wel zo mee door de apk, maar de rammel vond ik zelf te erg om mee door te rijden. Heb nu een katvervanger gemonteerd. Ik zie volgend jaar wel wat er uit de apk keuring komt, ik kan altijd die rammelende kat terug monteren.
Maar ik heb toen van de apk meester begrepen dat de kat niet verplicht is, zolang de co uitstoot maar beneden de 0.5% blijft.
Citaat van: Meganez op 25 augustus 2005, 10:41:10
en nog even 1 ding voor de duidelijkheid waar hier niet over gesproken wordt.
Een katalysator is ALTIJD verplicht. Of je nou door de keuring komt zonder of niet, volgens de wet moet je er gewoon 1 hebben! Als de uitstoot OK is, maar ze zien een rechte pijp op de plek van de kat, kan hij nog afgekeurd worden. Wel zijn er katvervangers op de markt die er uit zien als een echte kat. Als hiermee je uitstoot ook nog goed is zal het de apk meester vaak niet opvallen dat je geen kat hebt en kom je er wel gewoon doorheen.
Wanneer er op je kenteken bewijs U9 staat is het niet verplicht om een kat er onder te hebben als je Co. uitstoot maar goed is.
Staat er K6 op je kenteken bewijs dan is het wel verplicht om een kat te hebben, maar met K6 op het kenteken komt het 9 van de 10 keer ook niet goed met de Co. uitstoot. :D
Overigens staat het niet altijd vermeld op je kenteken bewijs wat voor een type katalysator er onder je auto zit >:(
Maar het komt weinig voor dat als het Co. en de lambda waarde goed zijn met een 4-gas meting dat een APK keurmeester hem er op afkeurd (tenzij er duidelijk K6 op je kenteken bewijs staat).
Waar zou dat dan moeten staan op het kentekenbewijs? Ik kan het geen van beide vinden.....Ligt misschien aan mij?
achter het model gedeelte
raar genoeg heb ik dat ook niet op het kentekenbewijs van de m?gane staan (dacht van wel maar niet dus)
op het kentekenbewijs van m'n vorige auto (Renault 19) stond het wel:
Voertuigsoort Personenauto
Merk RENAULT
Handelsbenaming 19 RT 1.8I U9
Algemeen gesteld is de kat bij benzine en lpg wagens NIET VERPLICHT tot het eind van 1992. W?l is het zo dat een auto met U-9 aanduiding op het kenteken STATIONAIR een koolmonoxide percentage beneden een half procent moet hebben. Een viergastest is niet nodig! Bij de wagens met een K-6 aanduiding ligt de verplichting voor het CO pecentage beneden de 1.5procent, wat in de praktijk vrij goed te realiseren is. Om beneden een half procent CO te komen is met lpg als brandstof in het algemeen geen probleem. Op benzine is dit lage percentage vaak wat moeilijker te bereiken.
bron: http://www.uitlaten.com/uitlaten/kat.html (http://www.uitlaten.com/uitlaten/kat.html)
tis me alleen niet duidelijk of een katvervanger tijdens de apk afkeur is, ongeacht de co uitstoot
Weet iemand misschien hoeveel een orgineel katalysator van renault megane kost?
ben met de werkzaam heden €550,- kwijt... :?
Holy shit! Dat is geen kattepis, ik zou zelf eerder kiezen voor een ander merk of een RVS kat, kost minder.
Ik zou eerder beun de beunhaas inschakelen voor werkzaamheden, kan volgens mij niets aan fout gaan.
Ze hadden wel een ander kat maar nie orgineel maar die konden ze nie meer krijgen...
Maar daar laat ik altijd mijn APK doen.
En daar mag hij in oktober weer heen...
En miss over nadenken om toch ergens ander te gaan... ;(
Informeer anders bij de Brezan of de Technische Centrale. Mijn Bosal kat was echt niet duur en eronder zetten valt ook wel mee.
ik betaalde 200 euro voor het monteren en voor de kat zelf. of het origineel is weet ik niet maar maakt mij ook niet uit :P
ow oke... zjin die kats dan wel goed bij de APK?
ow ja.. ik ken hem morgen ophalen...
Welke garaga zit je Koen? Misschien dat ik er nog wel één weet.
kan je niet een kat kopen en na den gaan dat hij het er onder gooit voor een leuk prijsje
Citaat van: Rick Santbergen op 20 juli 2011, 17:14:34
Welke garaga zit je Koen? Misschien dat ik er nog wel één weet.
ASVO in oudenbosche
Rogier.. nee da doen ze nie...
Voor wel type auto? Ik heb er nog een van een 2.0 16V F7R
Citaat van: Koen op 20 juli 2011, 17:48:15
ASVO in oudenbosche
Rogier.. nee da doen ze nie...
Ik denk dat Rogier bedoelde via een universele autozaak een kat kopen, en door iemand op het forum eronder laten leggen.
Echter als je morgen de auto kan ophalen, en het nu kwart over 6 is, denk ik dat je daar te laat mee bent en morgen gewoon 550€ neer mag leggen...
Oww, ik lees het nu ook ja...
Nah ik denk da het bij de APK ook nie bij hun wordt...
Ik zal wachten op rick die ging nog ff kijken voor een andere garage. (als ik hem goed begrijp)
Ik zou het bij van Aart vragen (industrieweg 4 zevenbergen)
Is zo'n standaard accu, banden, uitlaat garage, maar die zijn wel goedkoop.
Ow die.. daar gaan mijn ouders ook heen...
Ik ken oor geen meter met die vent omgaan...:P
Maar ik zal met de APK eens bij hem gaan...
Ow... weet iemand hoe ik het lampje van de ABS op een andere draadje ken doen zodat als je het contact aan zet het lampje ff aan gaat en weer uit... heb achter geen ABS meer, vanwege met een oudere as van een coupe van Den.
Njah zoals ik zei, voor APK zou ik niet bij hem gaan, maar een kat vervangen kan die wel goedkoop.
Dat je niet met die vent om kan gaan, vind ik niet gek.
Citaat van: Rick Santbergen op 20 juli 2011, 18:37:12
Dat je niet met die vent om kan gaan, vind ik niet gek.
Dan zijn we daarmee samen eens ;)
hoezo voor een apk nie bij hem?
Voor de nieuwe cat onder mijn scenic moest ik 142 euro afrekenen bij Bogamat hier in Den Bosch.
Zelf 'n uurtje onder de auto liggen en klaar is kees!
Das echt een van de makkelijkste klusjes bij 'n megane.
was dat een orginele kat?
voortaan doe ik het wel zelf als het lukt...
een kat kost op internet 110 euro incl btw met metalen binnenwerk 1.6e
Waarzo? 100/200 cells?
katalysator outlet volgens mij uit belgie het was .com in iedergeval