Beste forumleden,
Net terug van wintersport met mijn Megane 3 1.5 DCI uit 2012. Nu is alleen het volgende voorgevallen en ik vroeg me af of dit kon komen door de omstandigheden of door een defect?
De auto had namelijk 7 dagen stil gestaan bij het hotel op mijn wintersportbestemming en bij het starten om weer naar huis te gaan viel hij eerst 3x uit. Hij startte wel meteen, maar de toeren begonnen gelijk te schommelen (+- 100 RPM), een seconden of 10 later viel hij uit. Weer aangezet, even wat hoger in de toeren gehouden, terug naar stationair en hij viel weer uit. En een 3x keer gebeurde het zelfde. Tevens kon je horen dat de motor niet lekker liep, behoorlijk nagelend/tikkend geluid. Toen eerst even paar minuten met rust gelaten, weer aan en gelijk een stukje proberen te rijden (belasting op de motor), toen bleef hij ineens goed en rustig lopen.
Waar zou dit aan kunnen liggen? is er iets defect? of kunnen ze slecht tegen de echte kou? (het was -8 toen het gebeurde)
Kleine aanvulling: Ik dacht ook dat ik een blazend geluid hoorde toen ik gas gaf, alsof er ergens veel lucht ontsnapte, toen hij goed liep was dit niet meer het geval.
(PS. Verder heb ik al wat meer problemen met de auto, http://www.meganeclub.nl/fora/index.php?topic=21943.0 (http://www.meganeclub.nl/fora/index.php?topic=21943.0) en http://www.meganeclub.nl/fora/index.php?topic=21723.0 (http://www.meganeclub.nl/fora/index.php?topic=21723.0), niet groot maar wel vervelend en misschien dat dit wel met elkaar te maken kan hebben?. 3 verschillende garage (incl renault dealer) hebben er al naar gekeken maar kunnen niks vinden, nooit geen foutcodes gehad en tijdens het rijden waren de waarden altijd goed.)
Ik heb vorig jaar bij de wintersport exact hetzelfde gehad. Megane 3 1.5 DCI uit 2013 in mijn geval, de hele week in de parkeergarage gestaan, toen viel hij steeds uit. Mijn uiteindelijke conclusie is vlokvorming in de diesel door de kou. In mijn geval was het de nacht vantevoren -19ºC geweest. Ik heb het daarna ook nooit meer gehad. Bij mij was ook de oplossing om wat hoger in de toeren meteen weg te rijden.
Dank voor je reactie, wat jij beschrijft lijkt precies op wat er bij mij gebeurde inderdaad. 'S ochtends was het bij mij -8, misschien dat het die nacht wel -15 is geweest. Maar moet die winterdiesel daar niet tegen kunnen? In Duitsland aan de snelweg had ik hem nog volgegooid.
Ja dat zou je denken, ik had speciaal om dit te voorkomen in zuid-Frankrijk afgetankt met V-Power, maar aangezien dit de enige keer was dat ik het heb meegemaakt lijkt het daar toch aan te liggen.
Vergeef me als ik fout zit maar mijn eerste idee bij dit verhaal is : Heb je de waterafscheider al eens afgetapt / leeggemaakt ?
Is ooit het brandstoffilter al vervangen ? Dat wordt wel eens genegeerd om dat te doen of vergeten... Net als zo vaak de distributieriem van een auto niet wordt vervangen bij onderhoudsbeurten.
Algemeen idee. Schiet me niet neer als er op dit type auto al een modernere oplossing voor de waterafscheiding zou bestaan.
Hoi Haelewyn,
Brandstoffilter is 45k km geleden vervangen. Met de waterafscheider ben ik niet bekent, zit dit erop? zo ja, waar kan ik deze controleren/leegmaken?
Ik heb een Laguna in het hoofd van lang geleden en ik dacht dat het daar een dop was aan het filter die je moest losdraaien om het water er uit te laten. En zo gaat het ook bij alle(oudere) dieselauto's die ik ken.
Bij andere auto's heb ik bij heel koud weer ook wel eens problemen ondervonden bij het starten, als er te veel water in zat. Maar dan zou er uiteindelijk een lampje gaan branden, als het echt te vol was.
Meer details zou je beter eens vragen aan een sleutelaar van Renault. Die gaat het stukken beter weten dan ik. Misschien sla ik de bal wel helemaal mis maar dat is wat in mijn hoofd kwam ivm oudere auto's.
Als ik verder denk .... Weet ik ook dat ik met een Citroen 1,9 turbo D van rond 1996 of zo ooit wel eens een beetje water in de cylinders kreeg bij het starten en dat is nooit opgelost. Vermoedelijk koppakking maar toen niet erg genoeg om het blok open te gooien. Endoscopen bestonden toen niet echt bij een kleine garage.
De auto bokte bij koud weer al erg bij het starten. Precies op drie cylinders draaien.. meer dampen uit de uitlaat (rookwolk), ...
Maar laat me toe om nu te stoppen met speculeren want ik ben geen monteur.. enkel een gebruiker met wat miljoenen kilometers en heb ooit bij een depannagebedrijf gewerkt. Er zijn hier anderen die er meer over weten.
Waterafscheider zit ook in het brandstoffilter. Maar ikzelf zou persoonlijk al het filter vervangen hebben. Vind 45k km echt teveel. Als je ziet hoe zwart het filter is als wij het vervangen pffffff. Dan maar een keer eerder vervangen om narigheid te voorkomen.
En dit zou inderdaad weleens een vocht/vlokken probleem kunnen zijn.
Voila .. .A110 is er zo eentje die er veel meer over weet dan ik !-!
(Geen sarcasme, maar echt !)
Over die vlokken had ik nog het idee : als hij net getankt had in Duitsland ... Daar had vroeger de diesel wel de naam om erg betrouwbaar te zijn en goed voorzien op vriesweer. Al is dat geen 100 procent betrouwbaar gegeven.. Je zou wel denken dat hij bijna een volledige tank heeft leeg gereden op weg naar wintersport. Weinig 'zomerdiesel' in zijn tank in verhouding. Tenzij vol vertrokken met zomerdiesel en maar een beetje getankt in Duitsland. Of andere factoren ...
Een vriend van me die ik was gaan depanneren had met een bestelwagen 40k km. Ineens stil gevallen in de zomer in de Ardennen. De garage heeft een dag gezocht naar de oorzaak. Bleek ook het brandstoffilter. Dus : het kan altijd... Totale panne nochtans. Ineens stil en niets meer.
Bij vermoeden van vlokvorming bij koud weer vervingen we inderdaad ook wel meestal het brandstoffilter. Altijd, tenzij er niet aan te geraken was in de winter of tenzij de klant de investering hoegenaamd niet wou doen.
@A110 brandstoffilter doen ze bij mij om de beurt, dus elke 60.000km. Nou rij ik ook precies zoveel kilometers in een jaar, dus dat valt voor mij samen met jaarlijks. Ik heb even teruggezocht en met mijn wintersport zat ik nog een maandje voor die tweede beurt, dus ik schat iets meer dan 50.000km op het filter. Als Renault het zo zelf voorschrijft zou dat oké moeten zijn toch?
Over een aantal weken moet hij voor de 210k km beurt, zal het brandstoffilter dan ook laten vervangen, mocht het daar standaard niet bij zitten.
Ik denk dat ik rond de 45 liter had getankt in Duitsland, op plaats van bestemming had ik er al weer 8 liter uitgereden (daarmee dus een week neergezet).
PS. Nederland tank je momenteel toch geen 'zomerdiesel'? wellicht winterdiesel van mindere antivries kwaliteit;P dat kan natuurlijk ook.
Dat van die dieselkwaliteit / winterdiesel was iets wat ik schreef hiervoor. Maar zolang je niet naar wintersportland bent gereden met diesel uit augustus of september is er geen gevaar dacht ik. Aangezien jouw auto nogal wat km heeft ben jij, denk ik, geen bestuurder die maar 3 keer per jaar tankt.
Veel leuke filmpjes over koude start op Youtube , ... Onder andere :
https://www.youtube.com/watch?v=oc4569NZ2nQ
<< Deze draait ook niet fris meer na koude start, maar hij doet het wel..
https://www.youtube.com/watch?v=34G1eZZiebs
<< Van een zeer moeilijke start gesproken voor een Megane, maar wel bij -46 ...
https://www.youtube.com/watch?v=o3-IKaOfvpM
Nope, helaas zit er elke week weer minstens 1 volle nieuwe tank in. :q
@haelewyn, mooie filmpjes!. Dat is best koud, zo erg was het nog net niet bij mij;p. Kan ook nooit goed zijn voor de motor lijkt mij?
Ik heb me die vraag ook gesteld :
- In hoeverre is rijden en starten in dit klimaat een factor die de betrouwbaarheid en de levensduur van je motor beinvloeden ? Moet toch wel ietsje zijn, of nog wat meer..
- Wat kappen ze ginder in hun diesel (hoeveelheid) om toch te kunnen blijven rijden. Vroeger was het simpel .. Gewoon petroleum of gewone benzine erin. Met een moderne motor zou ik het toch even aan de constructeur vragen..
- Ik heb nog nooit een motor zo akelig moeilijk horen starten en nog nooit zo vierkant horen draaien als die bij -46 :D
Zelf zou ik gewoon de bus nemen maar die was er misschien even niet.
Interessant om te zien : iemand met 2 elektrische auto's (Leaf en Tesla) had bij -25 erg weinig problemen.. Omdat we hier de laatste tijd op het forum veel over elektrisch rijden praten voeg ik het even toe..
Eigenlijk alleen maar gekrompen actieradius met deze auto's in de winter.
https://www.youtube.com/watch?v=hvv0PegLIZE
Hij gebruikte volgens mij de Leaf ook nog eens als halve sneeuwploeg, maar volgens mij had hij wel wat moeite om de accu op temperatuur te krijgen. Met Tesla kan dat ook een probleem zijn: Als de accu te koud is, dan wordt hij bijna niet bijgeladen. Oplossing: Even een rondje lomp rondrijden met veel accelereren, dan komt er wel hitte in.
Ik rij nu een hybride (met DSG :) ) en moet zeggen, de rust bij elektrisch rijden is wel lekker, dat zou hij de hele weg mogen doen.
Voor mij mag het komen, de elektrische auto (met trekhaak en 400km range, en onder de 30k :D)
Met de Leaf had hij het probleem dat de auto na 2 weken stilstand niet meer genoeg jus had in de batterij om te gaan rijden.
Met de Tesla stond er een systeem aan dat de batterij opwarmde en dat verbruikte op x dagen rond de 40 procent van de stroom in de batterij.
Actieradius bij -25 was volgens hem ook geen 400 maar ik dacht rond de 250 km. Nog altijd flink goed..
Als er een elektrische auto komt zonder trekhaak maar met 500 km range onder de 30 K ben ik ook verkocht :)
Meer mensen last van de kou momenteel en hun megane 3 1.5dci? Als het onder de 0 celcius komt, dan heeft mijn megane een klein beetje moeite met starten, wat er gebeurd:
*auto start
*lijkt alsof 1 cylinder een beetje moeite heeft
*bij het indrukken van het gaspedaal is het weg, maar dan is er in de eerste 10 seconden een kleine schok vanuit de motor.
Na 10-20 seconden loopt de auto zonder problemen. Vorig jaar zijn er al 4 gloeistaven vervangen, en het is echt alleen als het onder de 0 graden is :)
Is dit normaal gedrag voor een diesel (200k km)?
Lekker een beetje nagelen doen ze wel allemaal nu, ik denk dat je niet druk om moet maken, en al blij zijn als de boel start.
Citaat van: mark29 op 25 februari 2018, 16:49:25
Lekker een beetje nagelen doen ze wel allemaal nu, ik denk dat je niet druk om moet maken, en al blij zijn als de boel start.
het is grappig om te lezen dat meerdere mensen dit hebben, dan maak ik mijzelf al minder zorgen :)
Dus dit is een typische megane 3 ding.
Heb het nu ook met de koude dagen. Na het starten loopt de motor niet lekker....even wat gas geven en het is weg. Rijd al meer dan 12 jaar 1.5 dci. Ze hadden het allemaal met lagere temperaturen.Vind dat de oudere 1.5 dci blokken( voor bj 2006) het meer/erger hadden.Geen zorgen maken.
Dus mijn verdenking richting de gloeipluggen is hoogstwaarschijnlijk ongegrond?
Hmm, ik had vanochtend weer het zelfde als in Oostenrijk (begin topic). Startte netjes, begint eerst wat licht te schommelen in de toeren, dan heel veel, zakt tot 400 a 500 rpm, en valt dan uit. Dit deed hij tot 2x aan toen en je ruikt dan ook een muffe lucht. Kwartier gewacht en toen startte hij in één keer weer netjes, stabiel 950 rpm.
Iets zegt me dat dit niet zo hoort... het was nu ook maar -5, vlokvorming lijkt me dus sterk. Tevens had hij nu maar 1 nacht stilgestaan.
Ik zou zeggen, dat klinkt bekend en moet als "normaal" worden gezien als ik zie dat het bij mij ook is ;)
Brandstof filter niet te oud? Kan zijn dat er wat vocht te veel inzit dan kan je ook irritante dingen krijgen.
2x met de Diesel op wintersport vakantie geweest, moeilijker lopen is me nooit opgevallen en afslaan gebeurde zeker niet.
Wel de GPS antenne kapotgevroren 8)7