Renault Mégane Club

Mégane I Technisch 1996-2002 => [Mégane I] Overig => Topic gestart door: erik161 op 14 augustus 2005, 22:50:36

Titel: Uitbalanceren
Bericht door: erik161 op 14 augustus 2005, 22:50:36
Het valt me op dat mijn stuur behoorlijk begint te trillen boven de 120Km. Als je een tijdje doorrijd, dan wordt het trillen minder.
Zou dit te maken kunnen hebben met je bandenspanning?

Titel: Re: Uitbalanceren
Bericht door: Marco K op 15 augustus 2005, 09:37:28
Zou kunnen. Tijdens het rijden worden de banden warmer, waardoor de spanning toeneemt. Misschien komt het na een tijdje wel op een niveau waarop de wagen beter rijdt. Je kunt sowieso eens proberen door een paar tiende bar bij in de banden te laten.
Titel: Re: Uitbalanceren
Bericht door: sjender op 15 augustus 2005, 11:22:50
Ook het brandstofverbruik en je banden levensduur wordt hier positief door beinvloedt  :D
Titel: Re: Uitbalanceren
Bericht door: Timmy op 15 augustus 2005, 16:39:36
Yups heb ik ook aan de hand gehad , uitbalanceren en het zou verholpen moeten zijn  :D
Titel: Re: Uitbalanceren
Bericht door: MB82 op 15 augustus 2005, 21:11:01
Check even of de centreerringen goed zijn.
Titel: Re: Uitbalanceren
Bericht door: erik161 op 15 augustus 2005, 21:54:56
Ik ben al van plan om ze uit te balanceren, maar ik begreep gewoon niet waarom hij ophoudt met trillen als je een rijdje door blijft rijden.

Misschien een domme vraag, maar wat zijn nu weer centreerringen? Waar zitten die dingen?
Titel: Re: Uitbalanceren
Bericht door: Stefan op 15 augustus 2005, 22:00:27
Als ik het goed heb is dat om je velg gecentreerd te kunnen monteren... ???
Titel: Re: Uitbalanceren
Bericht door: coupe-monte-carlo op 15 augustus 2005, 22:09:34
klopt  :D
probeer anders eens je voorste wielen met achter te verwisselen, scheeld vaak al heel wat. ;)
helpt dit niet, zul je  ze waarschijnlijk gewoon even moeten laten balanceren, of als ze krom zijn laten richten
Titel: Re: Uitbalanceren
Bericht door: MB82 op 16 augustus 2005, 21:31:15
Veel fabrikanten gebruiken centreerringen om niet voor elk automerk de velgen op maat te maken. Het probleem is dan dat de velg niet goed op de naaf past. Dit probleem wordt opgelost door de centreerring die de ruimte opvult tussen de velg en de naaf waardoor de velg niet alleen op de bouten rust en de kans op onbalans een stuk minder is.

Wanneer 1 van de ringen wat versleten is wil het wel eens gaan trillen. Bij mijn vorige auto gebeurde het pas als ik harder reed dan 120 km/h. En bij mijn coupe gebeurde dit ook met de nieuwe velgen ook na uitbalanceren. Het trillen was verholpen toen ik de goede ringen ertussen had.
Titel: Re: Uitbalanceren
Bericht door: coupe-monte-carlo op 16 augustus 2005, 21:39:14
waardoor zouden die ringen moeten gaan slijten dan?  ???
misschien als je ze verkracht hebt met de/montage , maar anders zouden ze eeuwen mee moeten gaan lijkt mij
Titel: Re: Uitbalanceren
Bericht door: coupe-monte-carlo op 16 augustus 2005, 21:54:42
tsjah, bouten kunnen natuurlijk ook krom zijn, of krom trekken, en zonder ringen is het met 4 gaten maar de vraag of hij ook echt recht er op zit, speling hou je altijd iets, dus centr. ringen lijkt me wel noodzakelijk. ( vooral als je de bouten niet met het juiste moment vast zet)
Titel: Re: Uitbalanceren
Bericht door: MB82 op 17 augustus 2005, 22:29:11
Er komt een hoop gewicht etc. op te zitten en je hebt van die plastic ringen die dus mooi kapot gaan na verloop van tijd. Wat ik dus ook had met de hyundai :( Maar als je de goede maat en sterke ringen ertussen hebt zitten dan gaan ze natuurlijk wel lang mee. Het kan er dus ook aan liggen dat er de verkeerde ringen tussen zitten... Ik zou zeggen probeer maar eens zonder die dingen te gaan rijden dan merk je het vanzelf ;)
EhPortal 1.39.5 © 2025, WebDev