hallo mensen,
(ik hoop dat ik in het juiste gedeelte van het forum post)
ik ben van plan mijn clio van 2003 te vervangen voor een megane van +- 2008. hatch of stationwagon (waarschijnlijk het laatste). wat zijn de dingen waar ik op moet letten bij aanschaf? als navigatie beschikbaar is, is deze nog wel goed te gebruiken/bedienen in vergelijk met een losse tomtom? zijn er bekende problemen met open/panoramadaken etc?
alvast bedankt voor de input ..
De Megane III (ik ga er vanuit dat je die voor ogen hebt) is in het begin niet geleverd met TomTom maar met een ouderwets Carminat Informeé 2 systeem. De Tomtom kwam ietsje later.
Ook daar zijn weer verschillende versies van.
de III was volgens mij pas beschikbaar vanaf 2009, zat meer te denken aan de II. maar als er voor een zacht prijsje een III voorbij komt zeg ik geen nee ..
Als je goed rond kijkt op internet kom je zeker mooie en goede Renaults megane type 3 tegen.
Dat is een heel verschil met de megane type 2 .
Megane 3 rijd veel soepeler en stabieler.Fijne ingebouwde Navigatie werkt perfekt.
Heb zelf een type 2 gehad en sinds 2012 een Megane type 3 2liter CVT.
Rijd geweldig ook het interieur is veel luxer.
Maar het is uw keus wat jezelf het fijnste en mooiste en financieel het beste uitkomt.
Ik wens U veel succes. Henk.
ik geef mezelf een budget van 5000/6000 euries, en ik ben nog aan het sparen.
zou volgend jaar de stap willen nemen, dus ben nu aan het rondkijken en advies vragen ..
De megane 3 diesels kun je tegenwoordig al wel rond de 6000 euro kopen.
De benzines zijn nog wat aan de prijzige kant. (zit er namelijk ook op te wachten totdat ze zakken in prijs :P )
Vind de cvt bak verschrikkelijk, je trapt het gas in de toerenteller schiet omhoog, en voor de rest gebeurd er niet veel.
Viel me heel erg tegen, had er veel meer van verwacht met zo'n 140 pk 2 liter. Nee doe mij maar gewoon een handbak. :)
Ik zit te wachten op de megane 3 hatchback, minimaal een tce180 en uiteraard een handbak.
diesel is geen optie, daarvoor rijd ik te weinig. en cvt is dus ook geen optie.
nog iemand ideeën over km stand bij aanschaf?
Niet te hoog, niet te laag. Als je 15-20 k per jaar dat de auto oud is rekent is dat regulier.
Ik heb verleden jaar een 1.5 dci 110pk diesel gekocht omdat de benzine uitvoering zelfde bouwjaar ongeveer 2500€ duurder was.
Ik ga altijd met de fiets naar m,n werk en m,n vrouw heeft de auto ook niet nodig.
Heb nu in 16 maand er 12000 mee gereden, dus 750km per maand.
Als ik nu uitga van 1 op 17 ben ik ongeveer 25€ per maand meer kwijt als ik benzine zou rijden.
Dus nu per maand 25€ meer kwijt, of toen in 1x 2500€ meer uit moeten geven.
Ik heb hiervoor een megII 1.6 met 110 pk gehad maar vind de diesel veel fijner rijden
De megIII 1.6 16v lust ook gemiddeld wel 1:12 als je dat red.
Eigenlijk hadden we er meer mee willen rijden maar door omstandigheden is dat er helaas nog niet van gekomen.
Mijn ervaring over een Megane aanschaffen.
Ik durf wel te zeggen dat de megane 3 de beste auto is die renault ooit gemaakt heeft.
De paar storingen die erop voorkomen zijn meestal een paar dezelfde, dat is wel saai aan het worden.
Klep in de uitlaat, drukverschil slangetjes, druksensor met pijp voor turbo, turbodrukregelklep. En dat waren ze ongeveer wel.
De megane 3 diesels kun je tegenwoordig al wel rond de 6000 euro kopen.
De benzines zijn nog wat aan de prijzige kant. (zit er namelijk ook op te wachten totdat ze zakken in prijs :P )
Vind de cvt bak verschrikkelijk, je trapt het gas in de toerenteller schiet omhoog, en voor de rest gebeurd er niet veel.
Viel me heel erg tegen, had er veel meer van verwacht met zo'n 140 pk 2 liter. Nee doe mij maar gewoon een handbak. :)
Ik zit te wachten op de megane 3 hatchback, minimaal een tce180 en uiteraard een handbak.
Mijn vorige MegII was een 4 traps automaat, heb nu een EDC en dat rijdt 10x beter als de 4 traps.
Daar kun je niet tegen schakelen, had alleen pech dat de koppelingsplaten versleten waren, maar dat kun je met een handbak ook hebben.
Bij segerink en Wolbers in Harderwijk staat een blauwe MegIII 1.5dci edc estate. Als je daar in de buurt woont zou ik zeker eens proberen om
een proefrit te maken. Ik denk dat je geen schakelbak meer wilt hebben.
Succes met zoeken en ben benieuwd wat je gaat kopen.
@ordelmania
Ben zelf monteur bij een Renault dealer, dus rij elke dag met die auto's. :P gaat niks boven een handbak. 8)
Citaat van: mark29 op 22 november 2017, 20:26:23
Ik durf wel te zeggen dat de megane 3 de beste auto is die renault ooit gemaakt heeft.
De paar storingen die erop voorkomen zijn meestal een paar dezelfde, dat is wel saai aan het worden.
Klep in de uitlaat, drukverschil slangetjes, druksensor met pijp voor turbo, turbodrukregelklep. En dat waren ze ongeveer wel.
En de Laguna lll? ;)
Nou inderdaad. Die was ook erg goed.
@ordelmania
Ben zelf monteur bij een Renault dealer, dus rij elke dag met die auto's. gaat niks boven een handbak.
Gelukkig maar dat er nog een keuze is hi. Zal wel aan de leeftijd liggen denk ik.
Maar ik wil toch echt niet meer een handbak.
welke motoren bevelen jullie aan? zijn de 1.4 motoren goed genoeg?
Veel mensen vinden de 1.4 tce 130 pk erg fijn rijden. Dat doet ie ook.
Ik heb alleen al verschillende gezien met geplofte koppakkingen, ik zou die nooit willen.
Andere kant moet je altijd geluk hebben en als je weinig rijd, hoe groot is de kans.
Heb zelf een Megane 140 pk Bose met cvt en ik ben er heel tevreden mee. Probleemloos tot nu toe. Rij er elke zomer volbepakt mee naar Europa en rij dan 160 km/u op de autobahn. Natuurlijk is het geen sportwagen en de cvt is geen 8-bak met dubbele koppeling maar het volstaat prima. Echt zuinig is ie niet daardoor. Er zitten geen rammels meer in en tot nu toe heb ik maar 1 defect gehad in 40.000 km en dat was de watersproeier op de achterruit. Voor de rest is de kwaliteit beter als eerdere Renaults (ik heb een paar Laguna's gehad) Tegenvaller was de software van de TomTom navi; alleen Beneleux en geen Europa. Verder zit er bij mij zo'n elektrische parkeerrem op; daar moet je van houden. Het went wel snel. Voor de rest veel luxe voor een redelijke prijs. Ik heb de mijne als Renault occasion gekocht met garantie. !-!
Voor 60 euro zet je er legaal tomtom Europa op.. o-)
Voor 60 euro zet je er legaal tomtom Europa op..
Heb ik verleden jaar ook gedaan, kaart al weer aardig veroudert, moet je weer een update kopen voor 4 updates, 1 jaar geldig.
Doe er 4 tientjes bij en koop een losse tomtom met lifetime updates.
Leuk zo,n ingebouwd navigatie systeem maar kost je ieder jaar weer geld om up to date te blijven.
Die 140 pk versie is een Nissan motor.
Ja inderdaad, de h4j motor als ik het goed heb, die klinken altijd wat rauw. Carterpannen zijn ooit niet goed gekit bij die dingen, zit alles onder de olie.
ok, navigatie gaat van het verlanglijstje. die heb ik zelf nog wel. ik houd ondertussen de verkoop sektie in de gaten.
Citaat van: ordelmania op 13 december 2017, 19:03:15
Voor 60 euro zet je er legaal tomtom Europa op..
Heb ik verleden jaar ook gedaan, kaart al weer aardig veroudert, moet je weer een update kopen voor 4 updates, 1 jaar geldig.
Doe er 4 tientjes bij en koop een losse tomtom met lifetime updates.
Leuk zo,n ingebouwd navigatie systeem maar kost je ieder jaar weer geld om up to date te blijven.
ik heb een losse tomtom, maar wil geen geklooi met kabeltjes en kastjes die ik weer mee moet nemen. Ieder zijn keuze.
Gebruik je Smartphone; met Waze of Google Maps ben je realtime geïnformeerd.
EDIT: in een directe reactie op het bericht boven het jouwe hoef je niet te quoten
En zit ik nog steeds met losse kabeltjes en dingen die ik moet doen voordat ik weg kan rijden.. :D
Megane II serie II die van 2006 tot 2009 is geleverd lekker een 1.6 16V nemen als je geen caravan of iets wilt trekken / prestaties belangrijk vindt. Anders de 2.0. Met jouw budget zou je een hele nette moeten kunnen scoren. Megane ( Renaults ) uit deze periode zijn ook best wel goed.
Dit staat bij Megane III, dus ik neem aan dat hij daarnaar op zoek is?
Baseer het ook even op dat +- 2008 werd aangegeven. Dat is nog II
In oktober 2008 kwam de hatchback van de III uit, begin 2009 gevolg door de coupe.
Zou je een late II of een vroege III adviseren Tedo? Wij hebben zelf alleen ervaring met de 2008 II van mijn vrouw die zich vooralsnog goed gedraagt.
Wat bij de meeste merken geldt: Een model van de facelift is vaak beter (lees, minder kinderziektes) dan een vroege van een nieuw model. Dus wat dat betreft zou ik zeggen, Mégane II als je er een kan vinden die aan je wensen voldoet.
Met de Mégane II heb je dan wel het design / techniek van 2004/2005 toen de auto op de markt kwam. (of was het nog eerder?). Met een Mégane III heb je een modernere auto.
Ik rij nog zo'n vijf weken in een III Estate GTline van 2013. Op een kettingprobleem na geen enkel issue gehad.
Mégane III lijkt inderdaad vrij probleemloos.
En (jong)gebruikt kun je er redelijk goed aankomen!
@ Tedo .. was origineel op zoek naar een II, maar een moderator heeft het hier gezet.
maar een gen.III zie ik ook wel zitten, mn schoonzus heeft haar 2de al (lease via bedrijf)
Een late versie van een model wat er al langer is, is vaak beter. Of dat ook tussen de II en III geldt? Ik betwijfel het. Een late (phase 2) II van pakweg 2007-2008 zal doorgaans beter zijn dan een vroege phase 1 van 2002-2004. Maar de III staat volgens mij sowieso als betrouwbaarder te boek dan een II.
Dus zou je kunnen stellen dat een vroege III op z'n minst net zo goed is als een late II, zo niet beter.
De II staat/stond toch wel bekend vanwege diverse problemen (al zorgden die er meestal niet voor dat je ermee stil kwam te staan). Uiteraard ook afhankelijk van de motorisering en uitvoering (des te meer erop zit, des te meer er stuk kan gaan).
Gezien je budget is een late II haalbaarder, misschien is dit (http://link.marktplaats.nl/m1229868860) wat?
De 2.0 gebruikt wel iets meer, maar is betrouwbaarder en pittiger.
Als dat geen optie is, kan je voor een van de laatste 1.6'en (http://link.marktplaats.nl/m1236694823) kunnen gaan.
Nette auto's die in je links Tedo. Veel opties en prettig dat de 2 liter versie een 6 bak heeft. Hang zelf qua motorisering meer naar een 1.6. M.i eigenlijk gewoon zat zolang er niet ( veel ) aan een trekhaak moet. Meer power zonder het echt nodig te hebben is leuk / luxe wat mij betreft.
Zal Andre wel uitkomen wat hem het best past.
Kijk eens over de grens (D) bv op autoscout.de, véél meer aanbod, relatief lage km standen, vaak luxer én goedkoper...
succes !