een vraag aan de echte monteurs en keurmeester op dit forum.
Mijn garage beweert dat ze kunnen constateren dat de voorwiellager kapot zijn door het voorwiel rond te draaien en aan de veer van de schokbreker te voelen.
Dit resulteert in afkeur van de APK.
Conclusie de beide wiellagers vervangen.
Wie geeft mij een duidelijk antwoordt of dit mogelijk is?
Ja dat is de manier waarop dit gecontroleerd word.
Het lager moet voelbaar of hoorbaar zijn om afkeur te zijn.
Dat is hier dus het geval.
hoe kan je dit voelen aan de veer met een voorwiel aandrijving? Je hebt te maken met aandrijfas en bak die toch ook weerstand geven?
Als een wiel lager echt ver heen is, kun je duidelijk een trilling voelen als je de veer vast pakt.
Laat je megane ergens anders keuren als je jouw garage niet vertrouwd. ;)
Als je handig bent is het goed te doen om de wiellagers te vervangen, zeker voor een megane 1 (waarbij de schokbreker met twee bouten aan de fusee is verbonden). Ik hoor het wel als je uitleg wilt.
Als je twijfels hebt. Laat die monteur het eens aan je voelen en vergelijken met een andere auto. Dan heb je een beeld.
Wiellager kapot voel je vaak duidelijk aan een veerpoot trillen.
bedankt voor het antwoordt maar ik ben zelf monteur geweest en werk nu als adviseur bij een dealer daar kwam de werkplaats-chef met de opmerking dat beide voorwiellagers van de auto van een klant kapot waren en dat dit afkeur was. Dit kon hij voelen aan de veer van de voorpoot. Dit is natuurlijk ge### want er zitten meer trillingen in de aandrijving bij een voorwiel aandrijving. Ook zit de veer nog met een rubber op de voorpoot. Als het lager kapot is voel je dat via beweging aan het wiel of je hoort het met rijden. Er is uiteindelijk ook maar 1 lager vervangen en hij is apk goedgekeurd.
Zo wordt de klant dus besodemieterd ( € 440.- ) door onkunde van de keurmeester en dan nog werkplaats chef ook. Jij wil je auto echt niet bij ons in de garage brengen voor reparatie.
jammer dat er verder geen reacties zijn.
Wat jij wil.
Gaat anders maar een apk keurmeester diploma halen. Dan zie je dat jouw theorie de prullenbak in kan.
Als je bij een auto met goede wiel lagers een slinger aan het wiel geeft, voel je bijna geen trillingen in de veer.
Blijf gewoon lekker achter je bureautje zitten, en laat de monteurs gewoon hun werk doen. >:(
Je werkgever zal ook heel erg blij met je zijn of niet? Voelt een beetje als een wraakactie van een gefrustreerd persoon....