Renault Mégane Club

Mégane 3 Technisch 2009-2016 => [Mégane 3] Motorisch => Topic gestart door: Nosmo op 23 maart 2017, 19:21:31

Titel: Onderblok revisatie
Bericht door: Nosmo op 23 maart 2017, 19:21:31
Hallo forumleden.

Helaas is deze renault mij niet zo goed gezind......

Twee weken geleden komt mijn vrouw met de auto thuis aan en zegt dat hij ineens een rare ratel heeft bij het gas geven.
Ik naar buiten en even luisteren en een stukje rijden. De ratel was er ook als ik de auto in zijn vrij had staan en mijn koppeling in had dus de versnellingsbak had ik zelf vrij snel uitgesloten. Je hoorde dat het niet goed was maar dacht zelf dat het misschien een van de verstuivers was. Ik naar de renault dealer gereden om de auto daar even te laten uitlezen.
De monteur ging ook even mee voor een proefrit en hij dacht in eerste instantie hetzelfde als ik, niet de versnellingsbak maar eventueel een verstuiver. Auto naar binnen en afwachten. Toen kwam hij met het nieuws dat het waarschijnlijk de krukaslagers of drijfstanglagers waren omdat in de storingslijst niets stond aan fouten. Ik heb mijn monteur het blok laten open maken en de krukas etc laten controleren en hierbij geconstateerd dat de lagers van de krukas "versleten" waren. We waren er gelukkig wel snel bij. Op internet even op onderzoek gegaan of er meerdere problemen zijn met dit type blok (k9k)......ja dus. Ik heb mijn renault met ongeveer 150.000km op de teller gekocht en toen gelijk de distributie riem, pully's en waterpomp laten vervangen. Tevens gelijk een oliewissel laten doen (doe ik om de 15000km ipv 30000km)en er staat nu 180000km op de teller maar ik denk dat de vorige eigenaar hier niet zo pietluttig in was. Op dit moment rijd ik met verzwaarde lagers rond en de ratel is weg en voel niets geen problemen maar voor de veiligheid laat ik binnenkort wel een blok revisatie doen door een gespecialiseerd bedrijf. Krukas laten reviseren en overmaatse lagers erin, de hele set laten nameten, gelijk een nieuwe koppeling omdat hij toch open ligt etc. Als ik van te voren geweten had wat de veel voorkomende problemen zijn met dit type blok had ik er bij aanschaf al voor gekozen om er preventief verzwaarde lagers in te laten leggen.  Wordt vervolgt
Titel: Re: Onderblok revisatie
Bericht door: mark29 op 23 maart 2017, 19:35:43
Na ca 2007 ongeveer kwam die bijna nooit meer voor. Dus moet er haast wel met te weinig olie zijn gereden.
Revisie zou ik niet aan beginnen. Gewoon een ruil motor regelen en alles overschroeven.
Goedkoper, minder werk, en erna minder risico. Ivm alles wat op elkaar ingesleten is, vaak lopen nieuwe drijfstanglagers er later weer uit.

Was pas hier ook een topic van een eigenwijze die deed toch revisie en paar maanden later weer kapot.
Titel: Re: Onderblok revisatie
Bericht door: Nosmo op 23 maart 2017, 19:55:44
Okay maar je weet natuurlijk ook niet hoe er met een ruil motor is omgegaan, misschien wel hetzelde als de vorige eigenaar van mijn auto. Daar heb je dus ook geen garantie op. De bevriende garage waar ik mijn auto laat repareren heeft hele goede contacten met het revisatie bedrijf en die zeiden dat ze dit type blok vaker hebben met hetzelfde probleem. Als ze een k9k ruilblok uit een schade auto krijgen zetten ze er zelf standaard al verzwaarde lagers in. Voor die revisatie en koppeling etc en werkuren ben ik ongeveer €1600 totaal kwijt en voor een nieuw blok alleen al ben ik €1600 kwijt. Het blijft een moeilijk besluit omdat het in beide gevallen nooit zeker is. Ze geven wel de garantie dat als het blok uit revisatie komt hij perfect in orde is en alles weer goed is.
Titel: Re: Onderblok revisatie
Bericht door: mark29 op 23 maart 2017, 20:03:04
Ik zou geen blok willen waar niet de originele lagers in zitten, en ja de k9k noemden we k9### eerst, zal wel weg gepiept worden hier denk ik maar goed.
In de megane 2 een drama, maar na de facelift, stukken beter, die van de megane 3 gaan bijna nooit kapot.
Wat wel voorkomt zijn oliepomp problemen, opgeblazen oliefilters als gevolg. Dat zie je wel zo en nu dan, heeft de klant het snel door, lampje op dashboard, stoppen en uitzetten, dan is het gewoon oliepompje vervangen, nieuwe olie en oliefilter erop, lekkage reinigen en weer verder rijden.

Ik heb het vaker in de werkplaats gezien en online, even de krukas opschuren en nieuwe lagers erin is leuk voor foute handelaren om de auto door te verkopen, maar ellende na een periode.
We hebben via het werk geregeld andere motoren ingebouwd, via sloperijen allemaal frisse blokken, en komen vaak uit jonge schadeautos, maar ook veel gloednieuwe autos die tegenwoordig rechtsstreeks door gaan naar sloperijen.
Die sloperij kan je ook garantie geven.
Titel: Re: Onderblok revisatie
Bericht door: mark29 op 23 maart 2017, 20:06:43
Owja je moet even weten welk indice nummer je hebt, bijvoorbeeld k9k 646.
Daar kunnen wat verschillen inzitten namelijk, als is het vaker gewoon de boel domweg over schroeven.
Heb je een indice nummer ook, kan je op onderdelenlijn kijken namelijk.
Titel: Re: Onderblok revisatie
Bericht door: mark29 op 23 maart 2017, 20:18:25
Lees dit topic eens door, voor mij is het, vat het niet gek op, maar leedvermaak zulke eigenwijze mensen, ik kan erom lachen.

http://www.meganeclub.nl/fora/index.php?topic=20932.0

Voorbeeldje van alleen iemand op dit forum al.

Ik heb net even op onderdelenlijn gekeken, er staat een hele rits motoren op die onder de ton gelopen hebben voor rond de 1000 euro. En voor paar honderdjes meer hebben ze nog onder de 30k gelopen. Mocht het nodig zijn gelijk ff nieuw riempje erop knopen, boel over schroeven, verstuivers over zetten of de nieuwe invoeren met de computer, anders start die niet.
Succes ermee, ik bemoei me er verder niet meer mee.
Hoop geld inzetten op onzekerheid of gelijk klaar zijn, ik had de keus zo gemaakt, geld ben je zowiezo kwijt.
Titel: Re: Onderblok revisatie
Bericht door: Nosmo op 23 maart 2017, 20:25:01
Ik snap jou zeker en zit ook op onderdelen lijn te kijken, het blok wat ik nodig heb zit op €1250 zonder de turbo en dat blok heeft 106000 km gereden. Zeker een optie! maar bij die blokken van € 1000 moet je echt alles overzetten omdat die helemaal kaal zijn.
Titel: Re: Onderblok revisatie
Bericht door: mark29 op 23 maart 2017, 20:47:29
https://www.onderdelenlijn.nl/auto-onderdelen-voorraad/magazijn/motorcode/k9k/onderdeel/motor/

Ik zag je pm net.
Let erop dan een k9k motor van 2003 anders is dan een van 2010 om maar iets te noemen, maar die van de laatste jaren zijn grotendeels kaal gezien vrijwel gelijk, maar de opbouw verandert wel wat, passende inlaatbuizen voor een clio, kangoo, twingo enz.
Dus een kale motor en dan alles over schroeven is vaak wel nodig, ook al krijg je een motor met componenten erbij, die zijn niet altijd hetzelfde.
Wel of niet interessant kan zijn of je de oude motor in kan leveren of je dat een voordeel op levert, dat wisseld ook wel eens. Als statiegeld zien ze dat dan.
De moderne sloperijen hebben tegenwoordig erg veel jonge autos staan met weinig kilometers, het idee van oude rommel en opgestapelde autos zie je bijna niet meer eigenlijk.

Handigste is om een motor te hebben van een megane dus, met zelfde bouwjaar en indice nummer, houd je van puzzelen, doe je wat huiswerk en heb je dialogys, dan kan je ook uitzoeken welke je van een clio, kangoo enz kan plukken wat je bereik vergroot snap je? En in prijs kan schelen.
Titel: Re: Onderblok revisatie
Bericht door: Nosmo op 24 maart 2017, 13:43:56
Toch maar even een zoekertje geplaatst op onderdelenzoeker en wat betere aanbiedingen gehad als dat er online staan.
Voor een blok met maar 50071km op de teller, helemaal compleet incl turbo,verstuivers, brandstofpomp etc kreeg ik een aanbieding voor € 900 ex btw.
Dit blok heeft dezelfde motorcode als die ik heb en is dus bijna 1 op 1 over te zetten.
Mijn besluit staat hiermee dus wel vast en dat is dat ik voor een ruilblok ga ipv mijn huidige blok te laten reviseren. Nu zit ik nog wel met het volgende....zou het verstandig zijn om er vooraf toch verzwaarde lagers in te zetten of heeft dit totaal geen zin??
De informatie die ik van verschillende personen krijg is zo uiteenlopend maar de meeste zeggen dat dit wel verstandig is om te doen omdat dat gewoon een zwak punt is in dit type blok.
Ik hoor het graag van jullie..  --
Titel: Re: Onderblok revisatie
Bericht door: mark29 op 24 maart 2017, 14:13:43
Dat was zwak in de eerste generatie k9k.
Nu niet meer.
Maar verzwaard of niet verzwaard, als je de olie niet op peil houd loopt het zowiezo kapot.
Ik zeg niks aan doen, en gewoon stipt zijn met onderhoud, rn tussen door geregeld peilen en op peil houden.
En goede kwaliteit 5w30 olie erin gooien, dan kan die zo 3 4 5 ton lopen.
Titel: Re: Onderblok revisatie
Bericht door: Nosmo op 18 juni 2017, 19:33:26
Update:    Toch wat hulp nodig van de experts.

vrijdag een bijna nieuw gebruikt blok gehaald (ongeveer 28.000km op de teller uit 2013) voor mijn renault.
Ik ben zoals boven aangegeven toch voor een ander blok gegaan na het krukas lager probleem.

Dit weekend is mijn blok overgezet maar nu hebben de monteurs problemen dat de auto niet start en het blok alleen maar
heen en weer schud. Er zitten nieuwe verse vloeistoffen in, nieuwe distributie riem etc. Het blok is een k9k636, dezelfde als
die er bij mij inzat. Deze was 1 op 1 om te bouwen.
Alles meerdere malen ontlucht, en 3 x nagekeken of er toch geen stekkertjes verkeerd zaten maar mocht niet baten.
Hij geeft alleen in het rood aan dat er risico op motorschade is maar verder zijn er geen storingen in het systeem te zien.

Ik heb er wel een filmpje van maar weet niet hoe die hier te plaatsten.


Titel: Re: Onderblok revisatie
Bericht door: mark29 op 18 juni 2017, 21:23:34
En die monteurs hebben hem ook al uitgelezen met een clip?
Dan zien ze gelijk waarom die niet loopt namelijk.

Maar goed, vaak is het zo dat er vergeten word om nieuwe verstuivercodes in de computer in te voeren, en dan loopt hij inderdaad niet. Hebben ze geen beschikking over een clip, zorg dat die geregeld word, of even naar de renault dealer brengen die auto, die lossen het waarschijnlijk zo op.
Titel: Re: Onderblok revisatie
Bericht door: mark29 op 18 juni 2017, 21:24:30
Stukje hierboven in het topic gaf ik ook aan van de verstuivers lees ik nu net.
Titel: Re: Onderblok revisatie
Bericht door: Nosmo op 20 juni 2017, 23:59:13
Even een update,

Vandaag is er iemand bij het blok geweest om hem helemaal opnieuw in te lezen.
Het blok loopt nu als een zonnetje en ik ben er op het moment ook erg tevreden mee.

De komende 1000 km rustig het blok opnieuw inrijden en ik doe nog een kleine beurt
na ongeveer 2500 km zodat alles weer helemaal zuiver is. (olie en filters etc.)
Dit was het advies van het bedrijf waar het blok vandaan komt en van de garage waar ik hem
heb laten inbouwen.
Nu maar hopen dat dit blok mij beter gezind is.... :q
Titel: Re: Onderblok revisatie
Bericht door: mark29 op 21 juni 2017, 07:27:27
Was dus inderdaad de verstuivercodes inlezen.
Titel: Re: Onderblok revisatie
Bericht door: Yorick op 21 juni 2017, 12:22:04
Interessant om te lezen mannen. Goed om te zien dat er na overleg en overdracht van kennis en kunde besluiten worden genomen waar je hopelijk heel blij van word... Succes ermee!
Titel: Re: Onderblok revisatie
Bericht door: mark op 21 juni 2017, 17:27:11
Paar weken geleden nog een kangoo 2 en een Laguna 3 met 4 ton op de klok in de werkplaats gehad.  !-! Het was aan de auto's wel te zien dat ze veel gelopen hadden, maar de blokjes liepen nog prima.  !-!
Titel: Re: Onderblok revisatie
Bericht door: Nosmo op 21 juni 2017, 19:31:51
Citaat van: mark29 op 21 juni 2017, 07:27:27
Was dus inderdaad de verstuivercodes inlezen.

Het was wel wat meer dan dat alleen maar hij had het in ongeveer 2 uur klaar.

Schijnbaar had de computer zich compleet gereset en moest er meer ingelezen worden, sleutels, verstuivers etc.
Ook moesten ze het gasklephuis overzetten omdat die op het donorblok het niet deed.
Verder zat alles op het blok en hoefde ze niets over te zetten.
Dus een compleet blok incl turbo, brandstofpomp, verstuivers........met een goede 28000 km op de teller.

De prijs van het blok viel gelukkig ook wel mee, € 895 ex
Reparatie € 700 incl

En voor € 140 incl ook nog even een nieuwe distributieriem met pomp en spanrol etc. meegenomen.
Titel: Re: Onderblok revisatie
Bericht door: mark29 op 21 juni 2017, 20:37:59
Hij heeft dat met een clip gedaan? Ik vind het serieus gek, oa waarom de sleutels opnieuw inlezen voor alleen een motor?
Titel: Re: Onderblok revisatie
Bericht door: Nosmo op 21 juni 2017, 22:41:36
Citaat van: mark29 op 21 juni 2017, 20:37:59
Hij heeft dat met een clip gedaan? Ik vind het serieus gek, oa waarom de sleutels opnieuw inlezen voor alleen een motor?

De garage zelf had niet de goede software (clip) om dit te doen, en ik denk dat hij daar een aantal dingen
geprobeerd heeft die niet werkte waardoor de sleutels ook ineens niet meer herkend werden.

Er is later een mobiele hulpdienst waar hij vaker mee samen werkt met de goede spullen bij gekomen die alles heeft opgelost.
Dat was voor mij het belangrijkste, als dat niet tegenzat was mijn auto in 2 dagen klaar.  !-!
Titel: Re: Onderblok revisatie
Bericht door: Nosmo op 30 augustus 2017, 08:21:26
Naweeën van de motorwissel.

Zoals jullie hierboven hebben kunnen lezen heb ik mijn motor vervangen voor een bijna nieuw blok.
Deze rijd tot op heden erg rustig en zuinig maar ik heb nog een ander probleem over gehouden aan die wissel.
Omdat ze bij de wissel de voorbumper en koplampen eraf hadden gehaald werkte na het terug plaatsen mijn meedraaiende koplampen niet meer.
Als ik de auto start gaan ze wel stellen naar een stand maar ze draaien niet meer mee de hoek om bij het insturen.
Ik ben toen maar even naar de renault dealer gereden om dit even te laten uitlezen en afstellen.
Daar zeiden ze dat de computer geen contact heeft met de koplampen waardoor de koplampen niet op stuurrichtingen
reageren, dat konden ze wel proberen te verhelpen maar dat zou tussen de 300 en 400 euro gaan kosten omdat de 'voorkant' er dan af moest.
Ik ben toen eerst naar de garage teruggegaan waar ze het blok hebben vervangen met deze informatie en zij hebben dus gisteren ( vakantie ertussen) alles weer losgehaald en gecontroleerd en de stekkers etc. ingespoten in de hoop dat het dat zou zijn.
Helaas heeft dat geen verandering gebracht, na starten van de auto stellen de koplampen zich wel op een bepaalde stand maar daarna zit er geen beweging in te krijgen.

Heeft iemand een idee wat hier aan de hand kan zijn? zitten er nog beveiligingen tussen bv zekering oid?
Titel: Re: Onderblok revisatie
Bericht door: Nosmo op 7 oktober 2017, 15:28:27
Mijn in jaren opgebouwde vertrouwen in mijn megane's verdwijnt op het moment als sneeuw voor de zon.  ;(

Dat koplamp probleem is nog niet opgelost omdat ze niets kunnen vinden, bumper eraf gehad en draden stekkers etc weer gecontroleerd maar niets gevonden. Nog steeds geen contact tussen de computer en koplampen.
Omdat mijn auto ook steeds bleef happeren tussen de 1500 en 2000 toeren vanaf zijn 3de versnelling ben ik maar even langs
de autotuner gereden die mijn Megane toen getuned heeft. Zij hebben vrijblijvend de computer software onder andere gecontroleerd op fouten. Hij heeft deze software opnieuw uit mijn auto geladen en vergeleken met de software die hij toen der tijd uit mijn auto heeft geladen (Zij bewaren op kenteken de originele software en getunede software) en hierbij naar fouten gekeken.

Het blijkt dat ik op dit moment hele lege stukken in de software heb zitten waar wel gegevens horen te staan  8)7
Oplossing is volgens de tuner bij de dealer of vakgarage de originele software laten vervangen of laten updaten.

Misschien dat daarom ze bij de dealer daarom ook geen verbinding kunnen maken met de koplampen.
Ik ben benieuwd wat zo'n update of compleet nieuwe software me weer gaat kosten.

Titel: Re: Onderblok revisatie
Bericht door: mark29 op 7 oktober 2017, 18:56:55
Heb jij van die led dingen onder de koplampen zitten? Is daar geen stekker verwisseld, met de led en de koplampunit?
Twijfel of dit mogelijk is, maar goed je weet nooit.

Lege stukken in de software van rekeneenheid? Vind het wat vaag klinken, rekeneenheid inspuiting staat in ieder geval los van die koplampen, die zullen via upc worden aangestuurd, vind het maar aparte klachten overigens hoor.
Titel: Re: Onderblok revisatie
Bericht door: Nosmo op 7 oktober 2017, 19:19:25
Ik heb de GT-line, die heeft wel led verlichting maar die zit onderin de bumper en niet onder de koplamp zelf.

Hoe de computer dat allemaal regelt of aanstuurt of welk deel iets aanstuurt weet ik niet maar na de motorwissel
heb ik niets dan problemen met de auto.

Maar een computer kan toch ook een "crash" krijgen waardoor je stukken mist of niet meer werken of komt dat
niet voor.

Titel: Re: Onderblok revisatie
Bericht door: mark29 op 7 oktober 2017, 19:24:20
Is er niet een massakabel vergeten? Ja dat is lastig terug te vogelen voor jou natuurlijk.
Heb begin van de week een 1500 dci uit een twingo getakeld, zaten ook diverse massakabels, kabelbundel naar upc/zekering kast, een massakabel naar versnellingsbak, een massakabel naar carrosserie onder de koplamp om maar te noemen, opbouw van een megane is wel anders. Maar dan heb je een idee wat ik bedoel.

Twingo is overigens met een 1.5 dci heel goed te berijden, maar erg krap om te sleutelen.
Titel: Re: Onderblok revisatie
Bericht door: mark29 op 7 oktober 2017, 19:25:05
Mmm stel er is een kortsluiting geweest, kan er wel iets crashen ja, maar ik verwacht dat niet zo.
Titel: Re: Onderblok revisatie / rekeneenheid
Bericht door: Nosmo op 13 november 2017, 15:06:15
Het is nu voor bijna 100% zeker dat het toch de rekeneenheid is die "kapot" is waardoor ik die kleine toerental piek krijg rond de 2000 toeren en tevens mijn bochtenverstelling systeem koplampen niet meer werkt. ( hoogte verstelling wel)
Mijn eigen Renault dealer wilde er eerst maar een nieuwe koppeling inzetten (€1650). Alle testen wezen uit dat dit absoluut
niet het probleem was ( meerdere monteurs laten controleren) en de koppeling gewoon perfect werkt, maar toch denken ze dat dit probleem zou oplossen.  8)7

Nu heb ik wel de artikelcode van de rekeneenheid maar kan ik nog steeds geen rekeneenheid met dezelfde artikelcode uit een sloopauto halen omdat deze blijkbaar moet deze corresponderen met de andere units. Een hele nieuwe rekeneenheid waar ze de nieuwe software opzetten kan wel...kosten € 1100.

Heeft hier iemand ervaring mee of is dit door een specialist software matig te omzeilen zodat ik wel dezelfde rekeneenheid uit een sloopwagen kan plaatsen?
Titel: Re: Onderblok revisatie
Bericht door: Felix op 15 november 2017, 07:10:06
Het is mogelijk de eeprom van je huidige rekeneenheid uit te lezen en die in een nieuwe (blanco??) eenheid te programmeren. Heb je wel speciale tools voor nodig. Maar is ook niet extreem moeilijk.
EhPortal 1.39.5 © 2024, WebDev