Beste leden,
Sinds vrijdag start de megane opeens niet meer..
- Accu vervangen 2016 augustus
- bdp sensor vervangen en oude schoongemaakt en ook geprobeerd. ( dit weekend )
- klopsensor vervangen ( dit weekend )
- auto uitgelezen geen meldingen. ( geen fouten )
- startmotor vervangen ( dit weekend )
- zowel bougies als Bobines vervangen ( dit weekend )
- zekeringen bij accu schoongeschuurd ( dit weekend )
- massa punt blok schoongeschuurd + het punt op ( dit weekend )schutbord. ( dit weekend )
- dynamo schoon geschuurd bij aansluitingen. ( dit weekend)
- mapsensor schoongemaakt.
- stappen motor vervangen ( 2016 ) ook de oude schoongemaakt en geprobeerd.
- inlaatspruitstuk pakkingen 2016 december + gasklephuis pakking vervangen 2016 + laten reinigen.
- bougie in penbobine op hijs punt gelegd en gekeken of die vinkt. . Helaas geen vonk..
Heeft iemand enig idee waar ik verder naar kan zoeken?
De onderdelen zijn nieuw vervangen ( niet van de sloop ) echt uit de winkel nieuw.
Heb je bij de draden van de bdp sensor wel weer het juiste draadje aan het juiste draadje gesoldeerd?
Want als je die verkeerd hebt, kun gaan zoeken wat je wilt. maar je zult dan nooit een vonk krijgen. ;)
"bougie in penbobine op hijs punt gelegd en gekeken of die vonkt"
Penbobine moet volgens mij bij het testen ook met de massa worden verbinden. Dus een M6 erdoor en met een draadje aan de massa verbinden. (hoogspanningsspoel loopt via de massa)
Veel dingen vervangen zonder een diagnose?
Gaat de motor wel of niet rond?
Gaat hij rond en slaat die niet aan?
Even specifiek zijn, maakt een wereld van verschil, en weet je meteen dat die startmotor voor niks vervangen is als de motor gewoon rond draait.
Indien motor draait, startvergrendelingslampje uit?
Brandstofdruk op de galerij? Ja? Is het iets anders, zo nee kijken waarom enz enz
Welke metingen heb je gedaan?
Klinkt de motor niet compressieloos? Niet dat de riem eraf ligt en jij dat niet hoort en ondertussen vanalles voor jan doedel vervangt.
Om wat voor motor gaat het?
Als eerste bedankt voor de snelle reacties.
De motor draait inderdaad netjes rond ( de oude startmotor zat compleet vast ) en heb voor de bobine inderdaad met de m6 met een nieuwe bout een massa kabeltje gemaakt naar de min-pool. Op het blaadje van de bdp sensor kon ik niet echt duidelijk zien welke op welke moest. De nieuwe sensor heeft roze en groen.. De kabels van de auto waren roze en geel. Ik heb de roze op roze gesoldeerd en de gele op de groene.. leek me het meest kloppen. Over de Diagnose : Ik kreeg van de Renault te horen dat het niet vonken in meerdere factoren kan zitten, met uitlezen kwam niks naar voren ( bosch ) uitlees apparaat.
Ik ga vandaag de solderingen los halen van de bdp-sensor en andersom solderen. Kijken of dit een beter effect geeft.
Wat ik ook raar vind is dat ik bij de rode knop keek bij het schutbord. De stekker was eruit getrokken en zag ik een paperclip doorverbonden zitten de stekker..
Uuhm over de metingen :
- de zekeringen bij accu gecontroleerd of die spanning kregen, zoja of die het ook doorgeven. Dit gaat toch nog toe goed..
- penbobines zoals omschreven met kabeltje naar min-pool krijgen geen spanning. De stappenmotor heeft spanning en massa. Blok heeft netjes ze massa.. klopsensor en de pakkingen van inlaat spruitstuk heb ik vervangen omdat het blok heel onregelmatig stationair liep.3500 toeren dan weer 750 schommelde heel erg. Dat is inmiddels wel over.
Ow vergeet nog iets de start onderbreker gaat volgens het dashboard er netjes vanaf ( lampje gaat uit die rode ) heb voor de zekerheid ook de reserve sleutels geprobeerd en de code gewoon ingevoerd om dit volledig uit te sluiten.
Die knop is gek.
Die bdp sensor zoals al vaak gezegd. Niet naar kleur kijken maar naar stand van de stekker, en precies hetzelfde weer eraan solderen.
Draai ze maar om, zal me niks verbazen dat deze verkeerd zitten.
Nooit op die kleuren letten. Maar de stand, houd je de sensor vast met stekker naar je toe. Dan de nieuwe sensor ook zo. Pak je bij alle bei de linker draad. Na solderen de rechter draad. Zo kan het nooit fout gaan.
Gaan ik daar zo aan beginnen met de bdp. Heb de sensor net zo geplaatst als ervoor. De bedrading exact hetzelfde terugzetten was lastig, die waren los gegaan van de stekker. Ik laat het weten als die het weer doet.
graag meer info over de auto
bouwjaar, motor, motorcode ....
ik kan misschien schema in mijn database vinden. zo te zien is BDP sensor de eerste verdachte ( bedrading)
relais en de bedrading daarvan zijn ook goed ?
Zo net even de bedrading van de bdp sensor omgewisseld loopt weer als een zonnetje. Bedankt voor de info en het meedenken. !-! !-!
goed nieuws, mooi opgelost !-!
bedankt voor de feedback
mooi zo !-!
Mooi! Typische klacht, draait rond, slaat niet aan is vaak bdp sensor.
Maar als die dan niet goed vervangen word, word het lastig ja.
Volgende keer inderdaad specifieker zijn kwa info. Ik vroeg je ook al om type info, zonder volledige feedback.
Sorry beste mannen het gaat om de k4m jao1 1.6 16v 107pk megane 1.
Auto rijd inmiddels alweer maar moet voor de keuring.. de co uitstoot blijft te hoog..
Ik had ook, te hoge niet ontbrande brandstofdampen als ik het goed begrepen heb van de keurmeester..
Nu heb ik inmiddels me lambdasonde vervangen en de penbobines nu van valeo ( zat een goedkoop merk in ) bougies van bosch.
De auto heeft een raar doodpunt als ik weg wil rijden, waarnaar die ineens veel gas geeft. De Co blijft rond de 1.30 hangen bij stationair, bij de zoveel 1000 toeren maken is de uitstoot wel goed.. Ik heb op mijn auto maar 1 lambdasonde zitten..
Iemand enig idee? Keurmeester riep al is vaak een beste puzzel..
Heeft ie al gesnuffeld met de co meter bij het uitlaatspruitstuk? Deze willen nogal eens scheuren namelijk.
Valt niet meteen op en kan wel co problemen geven uiteraard.
Ja, de katalysator is stuk
Ga ik morgenochtend gelijk even navragen of die dat gedaan heeft , zonee of die dat vooralsnog even wilt doen.
Maar als die eventueel gescheurd is hoort die dan niet buitensporig meer geluid te maken?
Nu heb ik ook een HC waarde van 331 ( onverbrande mengsel in het uitlaatgas ? ) Ik meen dat deze tussen de 20 - 100 ppm moet liggen? Co2 ligt op 14.26 de O2 op 0.11 De lambda 0.955 Kan iemand iets concluderen hiermee? Of is het dan toch echt uitlaatspruitstuk of kat?
Een kleine scheur is zat voor een net te hoge co. Maar je hoort dit vaak niet. En er zit een hitte schild overheen.
Defect kat kan natuurlijk ook zoals genoemd.
De hc is hoog ja. Ik ga er wel vanuit dat er iets lekt ja.
Auto op de brug, ff iemand een doek in de uitlaat laten houden en kijken waar die blaast en anders snuffelen langs de uitlaat met de 4 gas tester.
Korte update nog: de aansluiting van de kat naar middendemper lek gevonden op de flens waar ze op elkaar aansluiten. Heb er nu een nieuwe klem opgeplaatst, ben benieuwd..
Ow mazzelaar dat is een makkelijke lekkage om te verhelpen.
Het is nog afwachten haha weet pas wat verder rond de klok van 15:30.. Dan staat die ingepland voor de keuring.. ben benieuwd.
Nou vanmiddag dacht ik geen bericht is goed bericht.. helaas auto is niet gekeurd vanwege de drukte, zijn ze niet aan de auto toegekomen... Morgen weet ik meer .
zul je net zien ja
Net opgehaald weer bij de keurmeester.. me olielampje knippert bij stationair en de megane loopt onregelmatig. Hierdoor zou de Co te hoog zijn volgens de keurmeester..
Iemand hier nog enig idee van? Keurmeester krijg ik enkel te horen blijft een zoekplaatje kan van alles wezen..
Is niet een man die zelf een diagnose stelt blijkbaar?
Puur alleen keuringstation?
Voor ons ook lastig zo.
Ik zou zeggen hang er een clip eraan en dan verder kijken, fouten, en parameters bekijken.
Ja is echt puur keuren.. maar vooralsnog beetje jammer dat die er niet meer uit kan halen.. is zoekpuzzel ken ik weinig mee haha. Heb voor de zekerheid van wynns even injector cleaner ingedaan met een volle tank. Morgen toch maar even langs de Renault denk ik dan.
uitlezen zou de eerste en de beste stap zijn. dit verkleint het zoekgebied
lambda waardes, live data waardes...
wat je even zelf kan doen is gasklephuis even openmaken en schoonmaken ( incl,stappen motor), wie weet doet het misschien wonderen
een simpele tool ( zoals clone ELM) heeft een keer mijn leven gered( op de snelweg zou ik uur lang ANWB wachten ) . kost 5 euro en je kan het ook samen met je telefoon gebruiken.
Hoi chip hij gaat vrijdag inderdaad naar de Renault voor uitlezen. Heb er vorige week splinternieuwe vdo stappenmotor ( nullast ) ingegooid. Thnx voor het meedenkenieuwe. Hoe werkt het laatste wat hij beschrijft?
Nog even een korte vraag. Kan het zijn dat ik te dunne olie in me blok heb gedaan zit nu 10w30 in en me olielampje knippert niet bij een koude motor.. is enkel als de motor echt op temperatuur is gekomen. Dat het dunner word door de warmte en de oliedruk daardoor te laag is?
Blok heeft momenteel 245000 gelopen
Goedenavond leden , tot op heden nog steeds druk met de megane.. compressie test uitgevoerd van linkse naar rechts : 15bar , 12 bar , 16 bar , 15 bar. Distributie gecheckt via de nokkenassen stond niet op tijd. Dus distributie set gekocht en laten vervangen.. Ik kreeg enkel van de monteur te horen ( netjes blokkeer pen in het blok en dat apparaat om de nokkenas gelijk te zetten ) dat het blok niet netjes op tijd te zetten is.. een gedeelte van een bericht van de desbetreffende monteur : Hij moet vanaf de rechter nokkenas tandwiel via de geleiderol naar de krukas toe. En dan moet ie precies uitkomen en vrijwel strak staan. En daar gaat het al mis. Ik heb die blokkerbeugel achter op die nokkenassen zitten dus dat kan niet verlopen. Maar toch niet netjes op tijd te krijgen..
Voor nu de vraag iemand enig idee wat er mis kan zijn versleten kan wezen waardoor het niet lukt?
Als jouw monteur het niet snapt, moet je een andere monteur regelen.
nokkenassenpoelies losdraaien, poelie op krukas gangbaar maken.. Probleem opgelost..
als ik dat verhaal zo lees, ga ik er vanuit dat die monteur de krukas poelie niet los gehaald.
dan kan het idd heel goed voorkomen, dat de riem niet lekker op spanning staat.
Er zit bij dit blok geen spie tussen de poelie en de krukas, dus als je die bout los haalt kan de poelie vrij op de krukas rond draaien.
Vandaar dat je dus ook een pen in het blok moet draaien om de krukas tegen te houden. ;)
"Nog even een korte vraag. Kan het zijn dat ik te dunne olie in me blok heb gedaan zit nu 10w30 in en me olielampje knippert niet bij een koude motor.. is enkel als de motor echt op temperatuur is gekomen. Dat het dunner word door de warmte en de oliedruk daardoor te laag is?"
Heb zelf nog dunnere olie, 5W30 in het blok ( K4M ). Geen probleem en mag volgens de specifiacties ook. Wel zo dat ik er maar 80.000 op heb staan. Bij jou kilometerstand wellicht wat dikkere olie beter. En ja, hoe warmer de olie, dan zakt de druk wel wat.